Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A VÉDJEGYEK INFORMÁCIÓKÖZVETÍTŐ SZEREPE A KERESKEDELMI JELMONDATOK SZLOGENEK.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A VÉDJEGYEK INFORMÁCIÓKÖZVETÍTŐ SZEREPE A KERESKEDELMI JELMONDATOK SZLOGENEK."— Előadás másolata:

1 A VÉDJEGYEK INFORMÁCIÓKÖZVETÍTŐ SZEREPE A KERESKEDELMI JELMONDATOK SZLOGENEK

2 VÁZLAT 1) A VÉDJEGYEK INFORMÁCIÓ KÖZVETÍTŐ SZEREPE 2) ÁBRÁK ELŐNYEI 3)A SZLOGENEK,KERESKEDELMI SZERZŐI JOGI VÉDELME 4) A JELSZAVAK, SZLOGENEK VÉDJEGYOLTALMA 5)A SZLOGENEK ÉS A TISZTESSÉGTELEN VERSENY 6) A KERESKEDELMI JELMONDATOK, SZLOGENEK FAJTÁI, 7) A SZLOGENEK TARTALMI ELEMZÉSE 8) VACHE QUI RIT – EGY VÉDJEGY SIKERTÖRÉNETE 9) A JELMONDATOK MÁS TERÜLETEKEN TÖRTÉNŐ FELHASZNÁLÁSA

3 1)A VÉDJEGYEK A MARKETINGKOMMUNI- KÁCIÓ ESZKÖZEI A VÉDJEGYEK MINDEN ESETBEN VALAMELY ÚJ TÉNYT VAGY ADATOT HOZNAK A FOGYASZTÓK TUDOMÁSÁRA,EZZEL FELHÍVJÁK FIGYELMET, MEG KÍVÁNJÁK GYŐZNI A FOGYASZTÓT,VAGY EMLÉKEZTETIK. AZ INFORMATIV JELLEGNEK KIEMELT SZEREPE ÉS JELENTŐSÉGE VAN SZÓVÉDJEGYEK, SZÓÖSSZETÉTELEK ESETÉN ”EDUSCHO FRRRISS” A KÁVÉ KIVÁLÓ MINŐSÉGÉRE, „TÜKÖR” ABLAKTISZTÍTÓ AZ ABLAKPUCOLÁS HATÉKONYSÉGÁRA UTAL. „TOMI BRILLANT” ARRA UTAL,HOGY A KIMOSOTT KELMÉK RAGYOGNI FOGNAK

4 AZ INFORMÁCIÓTOVÁBBÍTÁSBAN A KERESKE-- DELMI JELMONDATOK, SZLOGENEK LÉNYEGE -- SEK LEHETNEK. „MERT ITT FONTOS VAGYOK” -DM „JÓ IDE BEJÖNNI”-MEINL- „NÁLUNK AZ ÁRAK A FÖLDÖN JÁRNAK”-AUCHAN NAGYON ERŐS INFORMÁVIÓKÖZVETÍTŐ SZEREPE VAN AZOKNAK A TERMÉKEKNEK, AMELYEKNEK A CIMKÉJE SPECIÁLIS VÉDJEGY ÉS AMELNEK AZ INFORMÁCIÓTARTALMÁ KÜLÖN TÖRVÉNYEK HATÁROZZÁK MEG( ÉGETETT SZESZEK, LEVES-- POROK,KÁVÉ,BOR,FŰSZEREK). ITT ELÉG A” KNORR” LEVESPOROKRA,VAGY A „KOTTÁNYI” FÜSZEREKRE GONDOLNI.

5 2)AZ ÁBRA AZ ÁBRÁS VAGY AZ ÁBRÁVAL KOMBINÁLTMEGJELÖLÉSEK EGYRÉSZT A MAGUK FIGURATIV ELEMEIVEL ÉS SZÍNEIVEL KIVÁLÓAN ALKALMASAKFIGYELEMFELKELTÉSRE, MÉ- LYEBB BENYOMÁSOKRA,MÁSRÉSZT EZEK IS KÖZVETÍTENEK INFORMÁCIÓT(4-5 ÉVES GYEREKEKNEK),AKIK NEM TUD - NAK OLVASNI --„MILKA” CSOKOLÁDÉ LILA SZÍNE --„TÚRÓ RUDI” NÉV ES CSOMAGOLÁS „STOLLVERCK” CSOKOLÁDÉK MIND ILYENEK. AZ INFORMÁCIÓKÖZVETÍTÉSNEK ÁRNYALTABB FORMÁI IS VANNAK --RÉGI TECHNIKAI ESZKÖZÖK. GŐZMOZDONY, FASZENES VASALÓ, FONOGRÁF,ZEPPELIN ÁBRÁ ZOLÁSA. -- TÖRTÉNELMI SZEMÉLYEK ÁBRÁZOLÁSA

6 A JÓL MEGVÁLASZTOTT VÉDJEGY GARAN- TÁLJA A Z ÜZLETI SIKERT 1)A SZÓVÉDJEGYNEK JÓL FELISMERHETŐ– NEK KELL LENNIE :FOTEX,BAMBI,GANZ, LAMBADA. 2)A MEGJELÖLÉS LEGYEN JÓL MEGKÜLŐN BÖZTETHETŐ ÉS INNOVATIV HANGZÁSÚ: AZÚR, CSILLAGVÁROS,LAGUNA,BLUEBIRD. 3) A MEGJELÖLÉS-AMENNYIBEN LEHET- UTALJON A TERMÉK TULAJDONSÁGAIRA,AZAZ LEGYEN ASSZOCIATÍV.

7 SONNENBLUMEN –NAPRAFORGÓ OLAJBÓL KÉSZÍTETT MARGARIN WOOLMARK – GYAPJÚSZÖVET TEXTLIÁK VÉDJEGYE MALÁTA PEZSGŐ—SÖRVÉDJEGY SZKOROHOD– GYORS JÁRÁSÚ (KERÉKPÁRVÉDJEGY) 4) A VÉDJEGYNÉL SZERENCSÉS, HA UTAL AZ ÁLTALA MEGJELÖLT TERMÉK ELŐNYE IRE WOLKSWAGEN: PASSZÁT, SIROKKÓ, GOLF A GYORSASÁGRA UTAL. A DELIRIUM TREMENS BELGA SÖRVÉDJEGY AZ ÁRÚ HATÉKONYSÁGRA UTAL

8 5)A SZÓVÉDJEGY HATÉKONYSÁGÁT NÖVELI, HA EGYBEESIK A CÉGTULAJDONOS NEVÉVEL DR OETKER, DR SCHOLL, ZWACK, TESLA, FORD, PEUGEOT,TÖRLEY, SCHULLER MIND TULAJDONOS NEVEK. 6) A MEGJELÖLÉS INFORMÁCIÓKÖZVETÍTŐ SZE REPE A FÖLDRAJZI SZÁRMAZÁSRA UTALÁSSAL ERŐSÖDIK:TÁTRA, CSEH TEHERAUTÓ,DACIA ROMÁN AUTOMODELL,SOPRONI ÁSZOK, CSE- PEL KERÉKPÁR. 7) HUMOROS EFFEKTUSOK: „BUCI MACI”, „PUFOKA-FÓKA”,”HARISNYÁS PIPPIN”, „RÉMES,HÁROM NŐ JUT EGY FÉRFIRA!HOGY FOGOK ÉN FÉRJHEZ MENNI?SEMMI BAJ,MEN- JEN EL GOLDNÉHOZ!”

9 . 3)KERESKEDELMI JELMONDATOK ÉS SZLO- GENEK A REKLÁMOT KÍSÉRŐ MONDATOK LEHETNEK A KÉRDÉSES VÁLLALKOZÁS KERESKEDELEMPOLI- TIKÁJÁBAN TELJESEN ESETI JELLEGŰEK, DE ÉPÚGY KAPCSOLÓDHATNAK TARTÓSAN IS VALA- MELY VÁLLALKOZÁSHOZ,VAGY ANNAK ÁRÚJÁ HOZ. A FOGYASZTÓHOZ INTÉZETT ALKALMI FELHÍVÁ SOK, A KERESKEDELMI JELMONDATOK, A TARTOSAN ÉS AZONOS FORMÁBAN ISMÉTELT, A VÁLLALKOZÁS ÁRÚJÁHOZ VAGY MAGÁHOZ A VÁLLALKOZÁSHOZ KAPCSOLÓDÓ JELMONDA- - TOKAT SZLOGENEKNEK NEVEZZÜK

10 4)A JELMONDATOK SZERZŐI JOGI OLTALMA A JELMONDATOK –EGYÉNI JELLEGÜK, E- REDETISÉGÜK ESETÉN- SZERZŐI ALKOTÁSNAK MINŐSÜLNEK ÉS SZERZŐI-JOGI OLTALOMBAN RÉSZESÜLNEK,MÁSRÉSZT A SZLOGENEK VÉDJEGYOLTALOM TÁRGYAI, HA ALKALMASAK VALAMELY ÁRÚNAK, VAGY SZOLGÁLTATÁS- NAK MÁS ÁRÚTOL ÉS SZOLGÁLTATÁSTÓL TÖRTÉ- NŐ MEGKÜLÖNBÖZTETÉSÉRE. UGYANAKKOR VÉDJEGYOLTALOMBAN RÉSZESÜL- HETNEK A VÁLLALKOZÁSOK MEGKÜLÖNBÖZ -- TETÉSÉRE VONATKOZÓ SZLOGENEK IS.(VÉD JEGY TÖRVÉNY 1§(2) a) PONTJA SZERINT.

11 Ami a szlogenek szerzői jogi egyéni eredeti jellegét,nem kell nagyon messzire menni. Karinthy Frigyes felfedezte és utálta a hízelgő reklámokat, (Pesti Hirlap 1929.junius 28) Nem képes hinni olyan cégek őszinteségében,akik ismeretlenül is felteszik róla,hogy páratlan a szellemi szinvonala, kitűnő az izlése.ígyazonnal megfogja érteni,hogy meg kell rendelnie a „Kleopátra kéjkertje”tyukszemírtót Helyette az alábbiakat ajánlja: „Ön tele van pattanással.Önnek a füle bűzös.Ön egy piszok fráter.De talán mi tudunk segíteni Önön. Kérje Habfelhő bőrsikáló szappanemulziónkat”

12 József Attila reklámverse: Mit visel urinő és mit hord kokott Fejebubján,ha nem Nor-coc-ot. Sapkám Nor-coc Ilyet hordok. Nor-coc sapkám hona Svájc, Viseli Svarc,hordja Svárc. Minek annak fuszekli Kinek fején Nor-coc dekli.

13 Eszemadta kis barnája, Nor-coc gyártmány a sapkája. Hőbe,hóba télen-nyáron Nor-coc sapkát hord a párom Akármilyen snorr kokott- Még az is hord Nord-coc-ot Sokszor könnyűzenei alkotások nyomán Utolérhetetlen szlogenek születtek. Pl Lajtai Lajos „Hol van az a nyár”c. dala után Zerkowitz Béla felejthetetlen dala volt:”Tanulj meg fiacskám komédiázni”amely évtizedek keserű bölcsességét hordozta.

14 Szintén ebbe a kategoriába tartozik a „Havi két száz pengő fixxel az ember könnyen viccel” „ Szintén ide sorolható a „Fekete Péter” c.operett A „Pénz beszél,a kutya ugat” c.dala által hordozott hétköznapi bölcsesség. Az ötvenes évek híres filmje,és annak vezető filmdala„A Kétszer kettő néha öt”szintén felejthetetlen igazsággá vált a szocializmus évtizedeiben. ”Nem élhetek muzsikaszó nélkül” c.Móricz regény (1916)címe a szinpadi előadást követően vált szállóigévé.

15 VÉDJEGYTÖRVÉNY,KERESKEDELMI,JELMON- DATOK,SZLOGENEK A KORÁBBI VÉDJEGYTÖRVÉNY, AZ 1969 ÉVI IX TÖRVÉNY 2§ (1) NEM TETTE LEHETŐVÉ A SZLOGENEK VÉDJEGYOLTALMÁT,EZEK A MEGJELÖLÉSEK, MINT ÖSSZETETT SZAVAK KERÜLTEK LAJSTROMOZÁSRA NÉHÁNY KORÁBBI VÉDETT SZLOGEN „SÖRRENDBEN AZ ELSŐ”(BORSODI SÖRGYÁR) „ FORRÓ DRÓT A KERAVILLHOZ” „SZÁLLUNK RENDELKEZÉSÉRE”(MALÉV”)

16 A HATÁLYOS VÉDJEGYTÖRVÉNY, AZ 1997 ÉVI XI TV 1§ (2) BEKEZDÉSE ÉRTELMÉBEN A KERESKEDELMI JELMONATOK VÉDJEGY- OLTALOMBAN RÉSZESÜLNEK. - MEGKÜLÖNBÖZTETÉSRE ALKALMASNAK KELL LENNIÜK, NEM LEHETNEK MÁS VÉDJEGGYEL AZONOSAK VAGY HASONLÓK, JOL MEGKÜLÖNBÖZTETHETŐNEK KELL LENNIÜK, ÉS NEM TÉVESZTHETIK MEG A FOGYASZTÓT.A SZLOGENEKRE NEM LEHET LICENCET, HASZNOSÍTÁSI ENGEDÉLYT ADNI, MERT MEGTÉVESZTŐVÉ VÁLNAK.

17 PÉLDÁK A VÉDJEGYKÉNT LAJSTROMO- ZOTT KERESKEDELMI JELSZAVAKRA BÓL 1)ANTENNA TÁVVKÖZLÉSI SZOLGÁLTATÓ RT.— ”KÜLÖN KIJÁRAT A NETRE”– Á: TÁVKÖZLÉS,INTERNETSZOLGÁLTATÁS.– I )OMV HUNNGÁRIA KFT: „MOZGÁSBAN TART”. OMV Á: ZSÍROKÉS OLAJOK VENDÉG LÁTÁS, ÉLELMISZEREK.RUHÁZAT. 3) AXEL SPRINGER,MAGYARORSZÁG.KFT.”NEKEM TE VAGY AZ ELSŐ” Á: PAPÍR, NYOMDAIPARI TERMÉKEK,REKLÁMOZÁS M O6 OO252

18 4) COMPANIE GERVAIS—” TEGYÜNK EGYÜTT A GYERMEKEKÉRT” Á:ÉLELMISZEREK,KÁVÉ,KAKAÓ – M O6 O 531 5) CIKKHALAS,HALASTAVAI KFT, VARSÁD „LEGYEN HAL AZ ÉTELE,HOSSZÚ LESZ AZ ÉLETE” HALLATLAN! ON MÉG MINDIG HALATLAN? EGYEN HALAT,KARCSÚ MARAD.Á. HALHÚS M O6 O2292;M O6 O2293. M O6 O ) L’ ORÉAL MAGYARORSZÁG KFT.– „FIGYELJ MAGADRA” ”TÖRÖDJ MAGADDAL”Á: TISZTÍTŐSZEREK,KOZMETIKUMOK”M O6 O2852; M O :

19 A Védjegytörvény behatárolja a szlogenek használatát is: Védjegyhasználatnak minősül a szlogen feltűn- tetése --a reklámon:”Fabulon a bőre őre”, --árúkísérő dokumentáción:”Milka,a leggyengé debb kísértés”, --árún,The Great Beauty Classic,Isabella Arden kozmetikai cég árúin. --raktározás során, --export árukon A Marlboro Country figurái --Import árúkon:”legendary Harley Davidson”

20 AZ ÁRÚ MEGNEVEZÉSE NÉLKÜL EGYETLEN TERMÉKHEZ KÖTŐDŐ KERESKEDELMI JELMONDATOK, „HUZD FEL AZ EREDETIT”(LEWIS 501) „VEZETNI MINDIG ÉLVEZET”(PEUGEOT 406) „EZ AZÉRT MÉGIS CSAK MÁS”(CITROEN MIAMI) „ÖNNEK” (RENAULT 19) „FEKETÉN-FEHÉREN MEGÉRI AZ ÁRÁT”(DOUWE EG -- BERTS PALOMA KÁVÉJA) „FELEJTHETETLENÜL FINOM”(PICK SZALÁMI) „ A TISZTA MEGOLDÁS”(PISZKE PAPÍR ZSEBKENDŐ) „CSAK SEMMI FAXNI” (WESTEL)„ A HOLD FEL,AZ ÁR LE” „ A SZÁMLANYITÁS NÁLUNK PEZSGŐ ESEMÉNY” CITYBANK „ HA TISZTA,JOBBAN MUZSIKÁL”(SHELL)

21 MEGNEVEZETT ÁRÚRA VONATKOZÓ JELMONDATOK „ELDUGULT AZ ORRA,VIBROCIL A NYITJA”(VIBROCIL GYÓGYSZER) „OBUDAI GYÉMÁNT, TÖBB,MINT VÍZ”(ÓBUDAI GYÉMÁNT ÁSVÁNYVÍZ) „EGY IGAZÁN JÓ TIPP SOKAT HOZ A KONYHÁRA”(TIP MOSOGATÓSZER) „EZERFÉLE ÉTEL EGY MAJONÉZZELÍ”(HELLMAN’S MAJONÉZ) „NEHÉZ OLYAT TALÁLNI, AMI NINCS SÁRGÁBAN” (YELLOW PAGES) „EGY JÓ ERÖS KÁVÉ ÉS EGY SZOFI”(SOPIANAE CIGARET TA) „IGEN,EZ GYERMELYI FRISS TOJÁS”(GYEMELYI TÉSZTA)

22 PÉLDÁK AZ ISMERT SZLOGENEKRE „STOLLWERCK—A SZERETET ÍZE” „PANNON GSM– AZ ÉLVONAL” „HARLEY DAVIDSON– AZ ÉLŐ LEGENDA” „CAMEL—A KALAND ÍZE” „ RENAULT—ÖRÖM VELE ÉLNI” „SUZUKI—A MI AUTÓNK” „ WESTEL– AKAPCSOLAT” „PHILLIPS– LET’S MAKE THINKS BETTER” PALL MALL –AMERIKAI MNŐSÉG „UNICUM-MAGYARORSZÁG NEMZETI ITALA” NIKE, „JUST DO IT”

23 -- Auchan „Nálunk az árak a földön járnak” -- CBA: a mindennapok megoldása -- CBA A Magyar üzletlánc -- Schlecker „Az én drogériám” -My old friend coke (Coca Cola) „Jobb veled a világ”(T-Mobile) „Váratlan vendég,van tippünk hozzá”(DOMES- TOS) Törley csak alkalom változik,hagyomány és minőség 1882 óta. MOL Ön és autója is jól jár.

24 A SZLOGENEK ÉS A TISZTESSÉGTELEN VERSENY A tisztességtelen verseny tilalmát a Verseny törvény az 1996 évi LVII tv2–7. §§-ai tartalmaz zák. Tiltott tényállásai: a hírnévrontás (3§), üzleti titoksértés( 4§), bojkott, a jellegbitorlás és a versenyeztetés tisztességének megsze gése. A szellemi alkotások területén és a szlogenek vonatkozásában leggyakrabban a jellegbitorlással találkozhatunk.

25 A törvény 7§-a alapján tilos az árut, szolgálta tást (áru) a versenytárs hozzájárulása nélkül olyan jellegzetes külsővel, csomagolással, megjelöléssel – ideértve az eredet megjelölést is – vagy elnevezéssel előállítani, vagy forgalomba hozni, reklámozni, továbbá olyan nevet, megjelölést vagy árujelzőt használni, amelyről a versenytársat, illetve annak áruját szokták felismerni.

26 A jellegbitorlás különösen árujelzők területén gyakori. Pl. ha Nem lajstromozott megjelöléssel azonos védjeggyel ellátott árut forgalmaznak; ha belföldön jó hírnevű szlogent felhasználnak a jogosulton kívüli véllalkozások olyan árukra, amelyet a védjegy árujegyzéke nem tartalmaz és ez a tevé -- kenység a jó hírnevű védjegy megkülönböztető ké -- pességét vagy hírnevét sérti vagy tisztesség te lenül használja; – a Kalocsai Paprika védett eredetmegjelölést máshonnan (pl.a Dunántúlról)származó paprika meg jelölésére és forgalombahozatalára használják.

27 A szlogenek terén a jellegbitorlás szemléletes példáját mutatják francia a védjegy Vache qui rit jellegbitorlásai „Vache qui parle”= a tehén,amelyik beszél, „Vache qui lit”= a tehén amelyik olvas, „ Vache savant”= tudós tehén, „ Vache qui rue” = a tehén melyik hátra rúg, „ Vache serieus”= komoly tehén, „ Vache qui pleure” = a tehén,amelyik sír.

28 A SZLOGENEK MÚLTJÁBÓL XIV LAJOS A TOKAJI ASZÚRÓL: „A BOROK KIRÁLYA, A KIRÁLYOK BORA” XX.SZÁZAD 10-ES ÉVEK: „500.OOO ZULUKAFFER ZANZIBÁR - BAN A NAPOKBAN MEGKERESZTELTETTE MA - GÁT MIVEL VALÓDI ROSENFELD-FÉLE KÉZI-- PASZTA HASZNÁLATÁTÓL FEHÉR BÖRT KAPOTT.” 20-AS ÉVEK:”KÁR,HOGY ÖNNEK CSAK KÉT KEBLE VAN,MERT A VÉNUSZ BALZSAMMAL VALAMENY- NYIT SZÉP FORMÁJÚRA VARÁZSOLNÁNK"

29 A MÚLT SZÁZAD 30-AS ÉVEI.” E KELME BECSÉT JELENTI E PECSÉT” (A GOLDBER- GER TEXTÍLGYÁR SZLOGENJE 1929) 50-ES ÉVEK „ SZERVUSZ, SZALVUSZ? SALVUS,SZERVUSZ.(SALVUS KESERÜVIZ) 60-AS ÉVEK” FIGARÓ JOBBRA, FIGARÓ BAL –RA,FIGARÓ ARCRA, FIGARÓ HAJRA” FIGARO KOZMETIKUMOK) 80-AS ÉVEK” HOLNAP, HALNAP” „VIGYÁZZ,KÉSZ, SAJT” 90-ES ÉVEK” BORSODI AZ ÉLET NAPOS OLDALA”

30 A SZLOGENEK TARTALMI ELEMZÉSE AZ ÉRTÉKREND KIFEJEZŐDÉSE A SZLOGENEKBEN KIFEJEZÉSRE JUTNAK A MEG HATÁROZÓ EMBERI ÉRTÉKEK, BÁR OLYKOR EM-- BERI HÓBORTRA, ROSSZ TULAJDONSÁGRA ÉPÍ -- TENEK.A SZLOGEN UTALHAT : TARTÓSSÁGRA, ÉRTÉKÁLLANDÓSÁGRA” KOVÁCS ÚR 26 ÉV ELTELTÉVEL MEGVETTE ÉLETE MÁSODIK AUTÓJÁT( WOLKSWAGEN) TAKARÉKOSSÁGRA”A BENZIN AKKOR SEM LESZ OLCSÓBB, HA SUZUKIVAL JÁR, CSAK KEVESEBB KELL BELŐLE” VÁLTOZATOSSÁGRA” KNORR MINDENNAP ÚJ VARÁZSLAT” GYŐZTES CSAPATA TARTOZÁSRA:” ÖN ÉS A MAGGI LEFŐZHETETLEN PÁROS”

31 OTTHONHOZ VALÓ IGNYRE UTAL AZ IKEA REKLÁM (ORIÁSPLAKÁT) „KELL EGY NŐ! NEKEM MEG EGY PASI! MEG KÉT POHÁR BOR. EGY SZÉPEN TERÍTETT ASZTAL, PERSZE GYERTYAFÉNNYEL. ÉN EGY SZŐNYEGGEL IS BEÉRNÉM. OTTHON. FELESÉGÜL NE VEGYELEK?!” „ÉREZD MAGAD OTTHON”.

32 KÜLÖN KATEGÓRIA A SZLOGENEK KÖRÉ BEN AZ IRODALMI ÍZŰ MALACKODÁS. „EGY HÚZÁS JOBBRA, EGY HÚZÁS BALRA,NÉZZE MEG A PECSÉT, NINCS A NADRÁG JÁBAN”(SLEZÁK FÉLE FOLTTISZTÍTŐ REK- LÁMJA KÉT VILÁGHÁBORÚ KÖZÖTT) NE ÜSSE NE RÁZZA,KIFUJJA KISZÍVJA ANI- KÓ,ANIKÓ A PORSZÍVÓ” (ANIKÓ POR SZÍVÓREKLÁM) „ADDIG VOLT A SCHOLL A PASZTA,MÍG A KAKAS MEG NEM JELENT” (KARINTHY FRIGYES)

33 ROYAL BUTOR ROYAL KASZNI,ROYAL ÁGYBAN LEGJOBB…ALUDNI „NEM TÖMÖK TÖBBÉ”! - KÖZLI A HIRDETÉSEN EGY HÁZIASSZONY HATÁROZOTT SZÁNDÉKÁT ! HOGY MIT? AZ APRÓBETÜS RÉSZLET BŐLKIDERÜL: STOPPOLÁSKOR A ZOKNIT,HA AZ EMBER A MAGIC WEAVER KÉZISZÖVŐ KÉSZÜLÉKET HASZ NÁL.

34 HUMOR A SZLOGENEKBEN A szlogenekben nemcsak malackodás valósulhat meg,hanem nagyszerű humoros megközelítéseknek is tanúi lehetünk. A derű, humor áttöria szelektív figyelem és a szelektív emlékezet korlátait: „Micsoda farosszéria” hirdeti a „Seat Cordoba” Reklámja.A libbenő szoknya ábrázolása és a KAR-osszéria asszociációja a FAR-osszéria kifejezéssel humoros hatású.

35 A Kőbányai Sörgyár hirdetésén humoros hatást vált ki a kopaszodó középkorú úr, aki késsel,villával,nyakába kötött asztalkendővel fog egy üveg sörhöz azt kérdezve „Hol az a nő,aki ilyen sört tud főzni?” Szintén szellemes a Lipton ice tee reklámja”Az ember néha hidegre vágyik” Szintén derüt sugároz A „Gold Fassl” sörreklámja ló,söröspohár és sörösüveg ábrázolása”Lóval jobb” szlogennel.A fogyasztó a jó minőségre asszociál a „lóval jobb” és „jóval jobb” kifejezések hasonlóságára tekintettel.

36 További humoros hatások. „Camel,állati más,állati szelíd” „Ha nem ugrik be,hány évig tartott a száz- éves háború” (Még jó,hogy itt a Tuborg játék” „Bolond vagy,ha nincs róla papírod” Nestlé „Chocito” reklámja,amely „ronda és finom” Franciaországban nagy kultusza van a humoros blődségeknek: „Perrier c’est fou”= Perrier ásványvíz maga a bolondság „La Pie Qui Chante”= a szarka,amelyik énekel, „La Vache Qui Rit”= a tehén,amelyik nevet.

37 Egyebek Daewoo cég „Tök jó” Bántja a közizlést:Tangó üdítőital:”Kapd be” X huslevespor:”Porból lettünk,porrá leszünk” Két jópofa szlogen: „Veszi a lapot aki veszi a lapot”(Ludas Matyi) „Drámát legjobbean Shakespeare,poloskát Hofmann irt.”Tersánszky Józsi Jenő

38 A SZLOGENEK FAJTÁI KIVITELEZÉSÜK SZERINT 2-4 SZÓBÓL ÁLLÓ RÖVID SZOKAPCSOLAT „ISMÉT BÉKEMINÓSÉG” (NIVEA RT-50-ES ÉVEK-GYERMEKÁPOLÓ SZEREK). „NAPSUGÁR,VITAMIN-TÉLEN IS”(MIRELITE MÉLYHŰTOTT TERMÉKEK—50-ES ÉVEK) „VILÁGRA SZÓLÓ UJDONSÁG”(LURION CIPŐKRÉM VIASZ-KÉTVILÁGHÁBORÚ KÖZTI IDŐSZAK”)

39 RÖVID MONDATOK „CIÁNNAL IRT,FEST TAKARÍT”(PAX TAKARÍ- TÓVÁLLALAT, A KÉT VILÁGHÁBORÚ KÖZ - TI IDŐSZAK) „LÁTOGASSA A HERENDI PORCELÁN GYÁ- RAT” -60-AS ÉVEK „KÖSZ,EGY DREHER PILS A GYŐZELEM- RE”(BENEDEK TIBOR PÓLÓS FÉNYKÉPÉ - VEL (9O-ES ÉVEK)

40 RÖVIDEBB-HOSSZABB BŐVÍTETT MONDATOK „RADION EGYMAGA MOS ÉS KÍMÉLI A RUHÁT” (I937-VÉDJEGYKÉNT LAJSTROMOZVA) „FEJFÁJÁS NÉLKÜL VASAL,HA HAASZ ANDOR OROSZLÁN VÉDJEGYŰ ELSŐRENDÜ RETOR- TA VASALÓ FASZENET HASZNÁL”(VÉDJEGY 1938BAN LAJSTROMOZVA) „TEHÁT VALÓ ÉS IGAZ ÉS KÉTSÉGTELEN, HOGY A VALÓDI PÁTRIA PÓTKÁVÉ A LEG- JOBB” NYERJE MEG 14 DARAB, EGÉSZ ÉVRE SZÓLÓ ÜZEMANYAGUTALVÁNY EGYIKÉT(ESSO-MAGA AZ ENERGIA)

41 VERSIKÉK „KOSTÓLJ MEG NÉHÁNY SZEMET, S A- MENNYIT KAPSZ MIND MEGVESZED” KUKORICA JANCSI PATTOGATOTT KÚ KORICA VÉDJEGYE (1924) „A KELME BECSÉT JELENTI A PECSÉT” (GOLDBERGER VÉDJEGY-1929) „BEFORDULTAM A KONYHÁRA,KÁVÉT FŐZÖTT OTT A SÁRA,EZ A KÁVÉ DE ROSSZ LENNE, HOGYHA FRANCK NEM LENNE BENNE” FRANCK KÁVÉ VÉDJEGY A KÉT VILÁGHÁBORÚ KÖZTI IDŐBŐL)

42 SZLOGENCSALÁDOK ÉRDEMES ARRA ODAFIGYELNI,HOGY EGY-EGY Á RÚ KÖRÉ SZLOGENCSALÁ DOKAT TELEPÍTENEK LIPTON TEA „CSAK HANGULATÁTÓLFÜGG „ „LÁTHATÓAN FRISS” „ SOK CSÉSZÉNYI A JÓBÓL” SOPIANAE CIGARETTA 1996 „MINDENKI ISMERI SZOFIT” „AHOGY RÁGYUJTOK EGYBŐL JÖN A VILLAMOS” „EGY ERŐS KÁVÉ ÉS EGY SZOFI” „A MECCSRE MNDIG EGYÜTT JÁRUNK”

43 A szlogenek lehetnek szakmaspecifikusak Eger, a borok bástyája Hungarovin, a minőség pincészete Kultúra és tradíció Találkozunk mindennap Tokaji -- kultúrák találkozása,a magyar géniusz bora Líra, zene, tánc és Olimpia Magyarországi Olimpia Bora A fenkölt megjlölések mellett meglehetősen hét- köznapiak is akadnak:yenki-fröccs,öcsi fröccs,ciki a cipi,Cicciolina,Iz-lelőhely

44 EGY SZLOGEN SIKERTÖRTÉNETE A „VACHE QUI RIT” (A tehén,amelyik nevet) Védjegysztori. A Jura hegységben levő Lons le Saunier-ben 1865-ben alapított Bell tejüzem később egye - sült Svájcban a Jura hegység másik oldalán működő Graf tejüzemmel.A fúzió útján létrejött cég új termékként vezette be a piacra az öm-- lesztett sajtot,amely rövidesen a leghíresebb termékké vált „La vache qui rit” (nevető tehén) emblémával. A „nevető tehén” véletlennek köszönheti létét.

45 Leon Bel(tejüzem tulajdonos) felesége zongorán részletet játszott Wágner „Walkür” c.darabjából(La Walkyrie a Walkűr francia neve)Az asszony a Walkyrie megjelölésre ri- melő nevet talált” Wache Qui Rit szóösszetétellel. (ejtése :vaskiri) Az eset 1921 április 12-én történt.

46 A nevető tehén figuráját Benjamin Rabier grafikus rajzolta meg.A grafikus elbeszélé- se szerintt éjszakákat töltött a rajzoló asztalnál.A nevető tehén ábrázolása egy általán nem volt könnyű feladat. A Vache Qui Rit védjegy Franciaország „leg”védjegye. Legrangosabb,legismertebb, legelegánsabb.

47 A védjegy az elmúlt évtizedben különleges felfelé ívelő pályafutást futott be.A védjegyet a világ több mint 50 országában jelenteték be oltalomra. A Revue les marques kéthavonta Megjelenő folyóirat 2004-ben a védjegyek „Marylin Monroe” jának nevezte el.A Vache Qui Rit védjegy különleges pályafutást futott be.A védjeggyel megje lölt termék, a Bel piacrészesedése Franciaország-- ban 75 %- os, abból évente tobb, mint 5 millió dobozzal adnak el,azt a fogyasztók több,mint 50%-a azonnal felismeri.Spanyolországban „Vaca que rie” USA-ban „Laughging Cow” néven közismert.

48 A nevető tehént mindenki másolni igyekszik és annak népszerű imázsát mindenképpen igyekszenek illetéktelenül elsajátítani.Erre az alábbi kísérleteket lehet megemlíteni: „Vache qui parle”= a tehén,amelyik beszél „Vache qui lit”= a tehén amelyik olvas „ Vache savant”= tudós tehén „ Vache qui rue” = a tehén melyik hátra rúg „ Vache serieus”= komoly tehén „ Vache qui pleure” = a tehén,amelyik sír A Bel cég sokat költ reklámra.A”Vache Qui Rit” 1992-ben bekerült a Guiness rekoordok Könyvébe mint a világ legnagyobb ömlesztett sajtja.

49 Állandó jellegű jelmondatok csatlakozhatnak akár egy tv műsorhoz is Knézy Jenő(közelmúltban elhúnyt sportriporter) tv-közvetítéseinek elmaradhatatlan része volt a „Jó estét,jó szurkolást” jelmondat Van újabb is e téren: - „éljenek a csajok !” - „kezeket a paplan fölé !” - „ne igyunk mosdatlan gyümölcslevet !” - „Ne feledjük, Beethoven a zene Mozartja !”

50 A JELSZAVAK KAPCSOLÓDHATNAK POLITIKAI KAMPÁNYOKHOZ, PÁRTOKHOZ, SZEMÉLYEKHEZ IS: 2004 NOVEMBER 27.”ÖSSZETARTOZÁS NAPJA” ÁLLAMPOLGÁRSÁGOT A DIASZPORÁBAN MARADT MAGYAROKNAK„IGEN! A HAZÁDRA SZAVAZOL” 2002-MSZP, ORSZÁGGYŰLÁSI VÁLASZ TÁSOK„TÖBB PÉNZT AZ EMBEREKNEK-TÖBB PÉNZT AZ ÖNKÖRMÁNYZATOKNAK” MSZP, ORSZÁGGYŰLÉSI VÁLASZTÁSOK: -„AZ ADÓCSÖKKENTÉS ORSZÁGA” SZDSZ, EURÓPA PARLAMENTI VÁLASZTÁSOK -„VAN-E LIBERÁLIS SZAVAZÓ?”

51 A kereskedelmi jelmondatok és szlogenek az iparjogvédelem és szerzői jog határterü letére esnek.Igazi jelentőségük az,hogy a védjegy és a fogyasztó között kapcsolatot teremte nek és a kereskedelmi jelmondatok a reklám és a marketing kommunikáció üzeneteinek a döntő többségében megcélozzák a fogyasztót ezért az eladásösztönzés nélkülözhetetlen részét képezik.

52 LIDL ÜGY A VERSENYHIVATAL ELŐTT A LIDL áruházlánc, 2010 novemberetől tobb akcios kiadvanyban alkalmazta a „6 éve a legjobb árak!” szlogent. A LIDL decemberétő „2011-ben is a legjobb arakkal varjuk Onoket!” szlogent szerepeltette.. Az eljaras ala vont, a vizsgalt szlogenek alkal- mazasat megelözően, a tobbi, hasonlo kereskedelmi tevekenyseget vegző vallalkozas eladasi áraira vonatkozoan, nem keszitett felmérést.

53 A LIDL előadása szerint a „6 eve a legjobb árak” szlogen kizarolag az üzletlanc saját üzleteiben kaphato termekek araira, azon belül is a szorólapon meghirdetett termekekre vonat koztathato, nem hozhato osszefüggésbe a versenytarsak termekeinek áraival. A szlogen a LIDL 6 eves születesnapjahoz kapcsolodó- an azt kivanta kifejezesre juttatni, hogy az üzletlanc 6. születesnapja alkalmábol a szorólapban szereplő termekeket a sajat araihoz kepest, a legjobb aron kinálja.

54 A LIDL képviselőinek álláspontja szerint születes napi akcio soran tehat a szlogen a kiadvanyban megjelenı egyeb szlogennel és szines ábrával együttesen ertelmezendő, s mint ilyen az ésszerően tájékozott átlagfo - gyasztot” alapul véve az eljárás ala vont saját áraihoz viszonyitott alacsonyabb ár alkalma zását kozvetiti a fogyaszto fele. A szlogen alkalmazasanak megkezdeset mege lőzöen nem keszitett arra vonatkozo felmérést, hogy a Magyarorszagon műkodő összes, hozzá hasonlo kereskedelmi tevékenyseget vegző tarsasag hova pozicionalta eladasi arait.

55 JOGI HÁTTÉR A évi XLVII. törvény a fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmáról (Fttv) irányadó, Fttv. 6. §-anak (1) bekezdese szerint megtevesztő az a kereskedelmi gyakorlat, amely valotlan informaciot tartalmaz, vagy valos tenyt – figyelemmel megjelenesenek vala mennyi korulmenyere olyan modon jelenít meg, hogy megteveszti vagy alkalmas arra, hogy megtevessze a fogyasztot egy vagy tobb tenyező tekinteteben és ezáltal a fogyasztót olyan ügyleti döntés meghozatalara keszteti, amelyet egyebkent nem hozott volna meg, vagy erre alkalmas:

56 KÜLÖNÖSEN FONTOS AZ ÁRÚ ÁRA, illetve dija, az ár, illetve dij megállapitásának modja, kulonleges árkedvezmeny vagy árelöny meg - léte. Az Fttv. 9. §-anak (1) bekezdese ertelmeben a tisztesség telenkereskedelmi gyakorlat tilalmá- nak megserteseert felel az a vallalkozas, amely nek a kereskedelmi gyakorlattal érintett arú értékesitese, eladásának ösztonzese, közvetle- nul érdekeben áll.

57 Az Fttv. 14. §-a alapjan a vállalkozas – az eljaro hatosag felhivasara – a kereskedelmi gyakorlat részét képező tenyállitás valoságát igazolni koteles. Ha a vallalkozas nem tesz eleget ennek a kotelezettsegnek, ugy kell tekinteni, hogy a tényállitas nem felelt meg a valoságnak. Erre a vallalkozast a hatósag felhivasaban figyelmeztetni kell.

58 A Versenytanács álláspontja A „legjobb árak” közlés (tovabba a „legalacsonyabb árak”, a „legkedvezőbb árak”, a„legvonzóbb árak” es más hasonlo kifejezesek) üzenete egyertelmű: a vallalkozas valamennyi versenytársához kepest a legalacsonyabb árakat alkalmazza. Ennek megfe lelően az el- járás ala vont 2010 novemberetől több reklám- ujsagjában a „6 éve a legjobb árak!”szlogen - nel arról tajekoztatta a fogyasztokat, hogy 6 éve az eljárás ala vont alkalmazza a legjobb, azaz a fogyasztok szamara legkedvezőbb, legalacso - nyabb arakat.

59 Amint az a LIDL februar 23-i nyilatkozatabol is ismert, a magyar fogyaszto árérzé keny, amely a Versenytanács szerint azt eredmenyezi, hogy az árakkal kapcsolatos állitások, s igy a vizsgált szlogen külonosen alkalmas a fogyasztoi döntesek befolyá- solására. A fogyasztokhoz eljuttatott informaciok valosagtartalmÁt amint az az Fttv. 14. §-abol is következik – az azt alkalmazo vallalkozasnak kell bizonyitania, a piac -- elsőséget, abszolut elsőbbseget kifejező felsőfoku jelző eseteben oly modon, hogy a jelző alkalmazá - sának megalapozott volta a vallalkozas vala - mennyi versenytarsaval szemben bizonyitast nyerjen,

60 AZ eljaras ala vont LIDL nem igazolta, hogy a vizsgalt állitas megfelelt a valosagnak, s ilyen igazolásnak a Versenytanacs rendelkezesere bocsátása nem is varható. A Versenytanács megallapitotta, hogy az eljaras ala vont fogyasztokkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatot tanusitott, amikor a december 30. es 2011.januar 5. kozotti időszakra vonatkozo akciÓs kiadványaban azt allitotta, hogy üzleteiben „2011-ben is a legjobb árakkal varjuk Őnöket!”

61 A Versenytanács döntése Figyelemmel az előzőekben kifejtettekre a Versenytanacs megallapitotta, hogy az eljárás ala vont fogyasztokkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatot folytatott, amikor azt állitotta, hogy uzleteiben „6 eve a legjobb árak!” kerülnek alkalmazasra,a december 30. es januar 5. kozotti idöszakra vonatkozo akcios kiadvanyaban azt allitotta, hogy üzleteiben „2011- ben is a legjobb arakkal varjuk Önoket!”. A jogsértés Tpvt. 77. §-a (1) bekezdesenek d) pontja alapján tortent megállapitasa mellett a Verseny -- tanacs birsagot szabott ki az eljaras ala vonttal szemben a Tpvt. 78. §-anak (1) bekezdese alapjan, a birság osszeget tiz millió forintban határozta meg.

62 SÚLYOSÍTÓ KÖRLMÉNYEK A Versenytanacs sulyosito körulményként ertekelte, hogy a jogsertő kereskedelmi kommunikaciók kozzétetele több héten át, a fogyasztok vasarlasai szempontjabol különösen nagy jelentıseggel biro karácsonyi es újevi időszakban zajlott, a november 25. es januar 5. kozott érvényes akciós kiadványok alkalmazasaval, a jogsertő kereskedelmi kommunikacio reven az eljaras ala vont a fogyasztok széles köret érte el,

63 Az eljárás ala vonttal szemben korábban egy alkalommal mar megallapitasra kerult,hogy a fogyasztok megtevesztesere alkalmas magatartast tanusitott ugyanakkor ennek sulyat csokkentette, hogy a korabbi jogsertı magatartas tanusitasara tobb mint négy evvel ezelıtt kerult sor, Az eljaras ala vont magatartasa felrohato, nem eri el az adott helyzetben altalaban elvarhato magatartasi mércét, nem felel meg a tarsadalom ertekiteletenek.

64 KÖSZÖNÖM A FIGYELMET!


Letölteni ppt "A VÉDJEGYEK INFORMÁCIÓKÖZVETÍTŐ SZEREPE A KERESKEDELMI JELMONDATOK SZLOGENEK."

Hasonló előadás


Google Hirdetések