Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Versenyjog és fogyasztóvédelem

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Versenyjog és fogyasztóvédelem"— Előadás másolata:

1 Versenyjog és fogyasztóvédelem
© dr. Nagy Erzsébet – Dr. habil. Miskolczi Bodnár Péter

2 A versenyjog és a fogyasztóvédelem kapcsolata
1996: LVII. törvény (Tpvt.) III. fejezet: a fogyasztók tisztességtelen befolyásolásának tilalma. Elsődlegesen a verseny védelmére szolgál, csak másodlagosan a fogyasztók védelmére. Hangsúly: tisztességes versenyhez fűződő fogyasztói érdekek. (Nem az egyéni fogyasztói panaszok orvoslása.) A fogyasztók összességét védi, ezért tág a fogyasztó-fogalom.

3 Fogyasztó-fogalom a Tpvt.-ben
a megrendelő, a vevő és a felhasználó. (Tpvt. 8.§ (1) bek. 2. mondat)

4 A fogyasztói döntések tisztességtelen befolyásolása
Tpvt. III. fejezetében 2 tényállás: Fogyasztók választási szabadságának indokolatlan korlátozása Fogyasztók megtévesztésének a tilalma

5 A fogyasztók megtévesztése I.
Generálklauzula: Tilos a gazdasági versenyben a fogyasztókat megtéveszteni. Tpvt. 8.§ (1) bek. Tipikus formák: Áruval kapcsolatos aktív megtévesztések Hamis látszat keltése Lényeges körülmények elhallgatása Megtévesztő kiegészítő tájékoztatás

6 Fogyasztók megtévesztése II.
Az áruval kapcsolatos aktív megtévesztések az áru ára, lényeges tulajdonsága összetétele, használata, az egészségre és a környezetre gyakorolt hatása, kezelése, az áru eredete, származási helye, beszerzési forrása vagy módja tekintetében Az árut az áru lényeges tulajdonságairól valótlan tényt vagy valós tényt megtévesztésre alkalmas módon állítanak árujelzővel látják el megtévesztésre alkalmas tájékoztatást adnak bármilyen más, megtévesztésre alkalmas Pl. hamis védjegy/márka, összetéveszthető felirat, mint Nike/Hike

7 Fogyasztók megtévesztése III.
Lényeges körülmények elhallgatása Elhallgatják azt, hogy az áru nem felel meg a jogszabályi előírásoknak vagy az áruval szemben támasztott szokásos követelményeknek, annak felhasználása a szokásostól lényegesen eltérő feltételek megvalósítását igényli Pl. az eladó nem hívja fel a vásárló figyelmét, hogy a termék nem felel meg a magyar szabványnak

8 Fogyasztók megtévesztése IV.
Megtévesztő kiegészítő tájékoztatás Az áru értékesítésével Áru forgalmazásával Fogyasztó döntését befolyásoló összefüggő Pl. Forgalmazási módról körülményekről Fizetési feltételekről Kapcsolódó ajándékokról Engedményekről Nyerési esélyekről megtévesztésre alkalmas tájékoztatást adnak Pl. fuvardíj felszámolása, ha ingyenes házhozszállítást ígértek Pl. ÁFA-mentes értékesítés ill. adóvisszaigénylés az ajánlatban, amelyre valójában nem tud szerződést kötni

9 A fogyasztók megtévesztése V.
Hamis látszat keltése Különösen előnyös vásárlás hamis látszatát keltik. Pl. 50%-os árengedménnyel reklámoznak, de eredeti áron értékesítenek

10 A fogyasztó választási szabadságát korlátozó üzleti magtartások
Tilos a fogyasztó választási szabadságát indokolatlanul korlátozó üzleti módszerek alkalmazása. Különösen, ha olyan körülményeket teremtenek, amelyek jelentősen megnehezítik az áru illetve az ajánlat más áruval vagy más ajánlattal valós megítélését tárgyszerű összehasonlítását Pl. házaló kereskedés, ügynökök Egyéni sérelemre a polgári jog szabályait alkalmazzuk! A GVH a verseny sérelme miatt jár el, az egyéni sérelmeket nem orvosolja!

11 Versenyjogi jogorvoslatok I.
Általános jogorvoslatok Tpvt § Eljár: Gazdasági Versenyhivatal. A GVH: megállapíthatja a magatartás törvénybe ütközését, elrendelheti a törvénybe ütköző állapot megszüntetését, megtilthatja a törvény rendelkezéseibe ütköző magatartás további folytatását, elrendelheti a megtévesztésre alkalmas tájékoztatással kapcsolatban helyreigazító nyilatkozat közzétételét, bírságot szabhat ki. Kiszabható: a többi érdemi döntés mellett, halmozottan is. Összege az eset összes körülményének a függvénye (pl. a jogsértő piaci részesedése)


Letölteni ppt "Versenyjog és fogyasztóvédelem"

Hasonló előadás


Google Hirdetések