Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

ZÁRTINTÉZETI NEVELÉSI PROGRAMOK Pankász Balázs Neveléstudományi Doktori Iskola Témavezető: Módos Tamás Pécsi Tudományegyetem Felnőttképzési és Emberi Erőforrásfejlesztési.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "ZÁRTINTÉZETI NEVELÉSI PROGRAMOK Pankász Balázs Neveléstudományi Doktori Iskola Témavezető: Módos Tamás Pécsi Tudományegyetem Felnőttképzési és Emberi Erőforrásfejlesztési."— Előadás másolata:

1 ZÁRTINTÉZETI NEVELÉSI PROGRAMOK Pankász Balázs Neveléstudományi Doktori Iskola Témavezető: Módos Tamás Pécsi Tudományegyetem Felnőttképzési és Emberi Erőforrásfejlesztési Kar Munkapszichológia és Ergonómia Tanszék

2 Antiszociális serdülők, fiatalkorú bűnelkövetők Számokban: A fiatalkorú tettesek száma évente nagyságrendileg fő, a gyermekkorú elkövetők száma A fiatalkorú bűnelkövetők a bűnőzés 9-12 %- ért felelősek, a fiatalkorú népesség 2 – 3 %- a bűnelkövető, ezen belül a fiúk aránya közel 90%.

3 Antiszociális serdülők, fiatalkorú bűnelkövetők

4 Bűncselekmények típusai alapján Vagyon elleni 70 % (F) Közrend elleni 10 % (F,B) Személy elleni 20 % (B) Lopás, betörés Orgazdaság Jármű önk. elvétele Garázdaság, Drogterjesztés Ittas járművezetésRablás Zsarolás, kényszerítés Szemérem elleni erőszak Testi sértés Emberölés

5 Összetett társadalmi, gazdasági folyamatok a háttérben: - a gyermekszegénység és a jövedelemkülönbségek növekedése, - a válások számának emelkedése, - a különböző pszichoaktív anyagok (alkohol és kábítószer) egyre fiatalabb korban történő kipróbálása, - a fiatalok elhelyezkedési lehetőségeinek szűkülése, - A bűnözés és erőszak koncentrálódása bizonyos területeken, - a pszicho-szociális zavarok növekvő kockázata a fiatalok körében. Antiszociális serdülők, fiatalkorú bűnelkövetők

6 Halmozottan hátrányos szociológiai helyzet: mélyszegénység mélyszegénység alacsony iskolai végzettség (szegregált oktatás) alacsony iskolai végzettség (szegregált oktatás) munkanélküliség, pénztelenség munkanélküliség, pénztelenség rossz egészségügyi és lakhatási körülmények rossz egészségügyi és lakhatási körülmények életvezetési problémák életvezetési problémák diszkrimináció és előítéletek diszkrimináció és előítéletek Marginizálódás –kilátástalanság,kiszolgáltatottság

7 PSZICHÉS ÁLLAPOTUKAT TEKINTVE A fiatalkorú fogvatartottak mintegy % -a pszichésen sérült (neurotikus, személyiségzavaros, pszichopata), különféle mértékben ugyan, de torzult személyiségfejlődés áll a háttérben.

8 A büntetés végrehajtás (börtön) célja kettős: BÜNTETÉS Joghátrány érvényesítése (szabadságvesztés) Cél:izoláció és társadalom védelme NEVELÉS, KEZELÉS Társadalomba történő visszaillesztés Cél:rehabilitáció, reszocializáció

9 FIATALKORÚ INTÉZETEK Speciális szempontok alapján működnek (Pécs, Kecskemét, Tököl, Szirmabesenyő) Sajátos szocializációs elemek Az életkori sajátosságokhoz igazodó érzelmi befolyásolás és erős társas kapcsolatok iránti igény csoportos, közösségi nevelés során érheti el célját.

10 Kezelési célok (Európai Börtönszabályok) Humánus bánásmóddal a börtön-ártalmak csökkentése  Az egészség és az önbecsülés fenntartása  Önkéntesség és öntevékenység fokozása  Normalizálás és nyitottság biztosítása  A felelősségérzet erősítése  Humánus légkör, emberséges bánásmód  Készség- fejlesztés, képzés (oktatás, nevelés)  Pozitív attitűd- módosulás (felnőttekkel, társakkal, társadalmi értékekkel szemben) Törvénytisztelő magatartás és életvezetés kialakítása o Társaktól való elkülönülés, a személyes intimitás és privát tér biztosítása

11 NEOTREATMENT

12 Az agresszivitás problémaköre Distortion - kognitív torzulás én-központúság, mások hibáztatása, a legrosszabb feltételezése, bagatellizálás, lekicsinylés Deficiency - a társas készségek hiánya frusztráció - tolerancia, késleltetés, kudarc-tűrés és empátia hiánya, nagyzolás, ellenség-projekciók, negatív probléma – orientáció Delay - erkölcsi lemaradás a szabályok semmibevétele, a bűntudat, ill. a lelkiismeret hiánya, ún. „kettős erkölcs” AGRESSZIVITÁS KEZELÉS: equipment = felvértezés - a hiányzó szociális, kognitív és erkölcsi kompetenciák elsajátítása

13 EQUIP módszer “Fiatalok felelősségteljes gondolkodásra és cselekvésre tanítása kortársaikat segítő hozzáállással” A börtönökben azok a programok bizonyulnak legeredményesebbnek, melyek kognitív elemeket is tartalmaznak. Ilyen elemek a mintaadás, konfliktus kezelése, probléma megoldás, személyközi kapcsolattartás, szerepjáték, és a gondolkodás és magatartás módosítása.

14 EQUIP MÓDSZER ELEMEI Kölcsönös segítő foglalkozások Hasonló problémák (negatív énkép, tekintélyproblémák, ingerlékenység, tolerancia hiánya, deviáns életvezetés) Gondolkodási hibák azonosítása Én-központúság, mások hibáztatása, legrosszabb feltételezése, felelősségvállalás hiánya

15 EQUIP MÓDSZER ELEMEI Agresszió és harag kezelése Indulatok tudatosítása, következmények végiggondolása, haragcsökkentő stratégiák, váratlan szituációk kezelése Társas ismeretek Proszociális viselkedés és érzelmi intelligencia fejlesztése, a negatív kortársi nyomás elhárítása Módszer: szerepjáték

16 „Nevelni annyit tesz: hinni a változásban!” /Paulo Freire/


Letölteni ppt "ZÁRTINTÉZETI NEVELÉSI PROGRAMOK Pankász Balázs Neveléstudományi Doktori Iskola Témavezető: Módos Tamás Pécsi Tudományegyetem Felnőttképzési és Emberi Erőforrásfejlesztési."

Hasonló előadás


Google Hirdetések