Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Stasztny Péter, 2008 1/35 JIT - Vevői igények kielégítése a karcsú (Lean) gyártási rendszer kialakításával - Győr, 2008.04.09. Előadó: Stasztny Péter.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Stasztny Péter, 2008 1/35 JIT - Vevői igények kielégítése a karcsú (Lean) gyártási rendszer kialakításával - Győr, 2008.04.09. Előadó: Stasztny Péter."— Előadás másolata:

1 Stasztny Péter, /35 JIT - Vevői igények kielégítése a karcsú (Lean) gyártási rendszer kialakításával - Győr, Előadó: Stasztny Péter

2 Stasztny Péter, /35 A vevő által elvárt minőség és szállítási / szolgáltatási képesség javítása a költségek csökkentése mellett Vevői elégedettség Minőség Q L Szállítói / Szolgáltatói szerviz K Költségek A Karcsú Gyártás / Szolgáltatás a csapatmunkára épül, amit céltudatos csapatépítésen keresztül érünk el. A lean gyártásszervezés célja

3 Stasztny Péter, /35 A JIT bevezetése A folyamat kialakítása Az ütemidő i- gényhez tör- ténő igazítása Húzó rendszer Egy darab a folyamatban Egyenletes ütemezés Több folyamatot magába foglaló anyagkezelés Kiképzett dolgozók több munkahelyre A gyártóberendezések a gyártási sorrendnek megfelelő elrendezése (Layout) Berendezések az alkatrészek továbbításához A gyártási egységek csökkentése a gyárt.egységben történő termelésben ->az előkészítés idejének csökkentése Egységesített munkafolyamatok A személyzet igényközpontú foglalkoztatása A sorok a személyzet rugalmas alkalmazásához megfelelő módon történő kialakítása Vizuális gyártásvezérlés kanban segítségével, a túltermelés és a hibás alkatrészek elkerülése Termék- és információáramlás kombinációja Definiált mennyiség / nem definiált idő Nem definiált mennyiség / definiált idő Kaizen célok A MUDA felismerése

4 Stasztny Péter, /35 A JIT megvalósításának sikertényezői A túltermelés felszámolásának módszere a „Just in Time” Csak a szükséges terméket! Csak a szükséges mennyiségben! Csak a szükséges időben!

5 Stasztny Péter, /35 A folyamatos fejlődés érdekében a négy kulcs sikertényezőt a következő sorrendben célszerű alkalmazni 4. Nulla hiba 3. Húzó elv 2. Ütem- idő 1. Egy da- rab a folya- matban 1. Cél: Összekapcsolt és sorba rendezett ele- mekkel lehet elérni a gyártás folyamatos- ságát 2. Cél: Az elvégzett munka mennyiség szinten tartásával érjük el a ritmust. 3. Cél: A folyamat végrehaj- tása során csak azt az alkatrészt viszi el a következő munkahely amire szüksége van. 4. Cél: Fejleszteni és sta- bilizálni minden fo- lyamatot a cégen belül. A JIT megvalósítása

6 Stasztny Péter, /35 1. Egy darab a folyamatban 1. Cél: Összekapcsolt és sorba rendezett elemekkel lehet elérni a gyártás folyamatosságát 2. Ütemidő 2. Cél: Az elvégzett munka mennyiség szinten tartásával érjük el a ritmust. A gyártás technikai tervezése, emberi erőforrás kialakítása és üzemeltetése Mérnöki és termelés szervezési feladat A JIT megvalósítása

7 Stasztny Péter, /35 3. Húzó elv 3. Cél: A folyamat végre-hajtása során csak azt az alkat-részt viszi el a kö-vetkező munka- hely amire szük-sége van. Húzó elv – a logisztikai és a programozási rendszer kialakítása A csomagolás technika, az anyag tárolás és mozgatás valamint a vizualizálás megtervezése, kialakítása és üzemeltetése A logisztikai mérnök és a termelés szervezés feladata

8 Stasztny Péter, /35 4. Nulla hiba 4. Cél: Fejleszteni és stabilizálni minden folyamatot a cégen belül. Nulla hiba – a minőség beépítése a folyamatba A hiba előfordulás elemzése, a bekövet- kezés megakadályozá- sának megtervezése, kialakítása és üzemeltetése Mérnöki és termelés szervezési feladat

9 Stasztny Péter, /35 Just in Time a gyakorlatban

10 Stasztny Péter, /35 Cél: Összekapcsolt és sorba rendezett elemekkel lehet elérni a gyártás folyamatosságát A vevői elvárások szerint kiépített gyártási rendszer ElőtteUtána

11 Stasztny Péter, /35 „U” cellák kialakítása Az „U” kialakítási forma lehetővé teszi, hogy a munkahelyek között az emberek száma rugalmasan változtatható legyen. A dolgozók tudnak egymásnak segíteni. A folyamat kezdete és vége közel van egymáshoz, az eredményt látja az első ember is. Az anyagellátás kívülről, a sor körbejárásával elvégezhető. A dolgozók szemből kapják az alkatrészeket, nem kell forogniuk.

12 Stasztny Péter, /35 A folyamatszervezés  emberek,  üzemeszközök,,  bemenetek térbeli és időbeli együttműködését szabályozza a munkafeladatok teljesítése érdekében. Folyamatszervezés

13 Stasztny Péter, /35 A folyamat illesztése a vevői igényhez Cél: Az elvégzett munka mennyiség szinten tartásával érjük el a ritmust A vevői igény alapján számított ütemidő ( ritmus ) Előtte Utána

14 Stasztny Péter, /35 Ha a vev ő termelési ütemének megfelel ő en gyártjuk a termékeinket, akkor nem lesznek felesleges eladhatatlan készleteink. Rugalmas gyártási rendszer és beszállítói háttér szükséges.  A szezonalitás kisimítása: a gyártási és beszállítási rendszerünk nem teszi lehet ő vé a széls ő ségek kezelését, - el ő regyártás, ha a maximum fölött rendel a vev ő, - szabadságolás, ha a minimum alatt rendel a vev ő  Takt számolás, munkahelyek eltér ő taktjainak kiegyensúlyozása  Munkahelyek vizsgálata. Vevői ütem – Ritmusa van a gyártásnak

15 Stasztny Péter, / Vevői ütem. 59 sec A B maró fúróköszörű mosó ellenőrző A vevői ütem kiszámítása Műveletek Technológiai idő ütemidő = elérhető munkaidő / műszak vevői igény üteme / műszak példa: sec. 455 db. = 59 sec

16 Stasztny Péter, /35 Munka elemző tábla MET (Yamazumi) A folyamat jellemzői A Lean Management feladata: Egyértelmű mérési eredmények felvétele A pazarlás beazonosítása, kiemelése: - A folyamat elemzésével - A teamek munkájának elemzésével - A részleg munkájának elemzésével Nem értékes Értékes Felülvizsgálat Segédfunkciók Utómunka Hosszú utak Mi ami nem értékes? Az amiért a vevő nem fizet. Javítások

17 Stasztny Péter, /35 „ Minden olyan tevékenység, mely erőforrásokat igényel, de értéket nem teremt” Olyan művelet, amely valamilyen módon elhagyható Olyan művelet, amelyet az ütemidőn felül kellene a dolgozónak elvégeznie Az ütemidőt nem éri el a dolgozó terheltsége, kénytelen várakozni A 3 M

18 Stasztny Péter, /35 Gyakorlati példa Nem értékes Értékes Non Value Add Értékes Non Value Add Értékes Nem értékes Idő Ütemidő Értékes Nem értékes Értékes Non Value Add Értékes Non Value Add Értékes Nem értékes Értékes Non Value Add 123 Számold fel a pazarlást Számold fel a pazarlást Számold fel a pazarlást Az ütemidő csökkentése

19 Stasztny Péter, /35 1 Mozgatás 2 Megfogás és elengedés 3 Beállítás 4 Várás és tartás 5 Lebontás (kivétel a készülékből) 6 Összeillesztés 7 Szellemi tevékenységek 8 Általános megjegyzések A munkahely kialakítási veszteségek csökkentése Konkrét munkahely elemzése: A munkahelyek közötti műveletelem csomagok átadhatóságának elemzése, az új ciklus idő kialakítása, a kapott új művelet elem sorok véleményeztetése majd betanítása a dol- gozókkal közösen, az elért tényadatok visszamérése, a szükséges korrekciók elvégzése.

20 Stasztny Péter, /35 Termelésszervezés a JIT-hez - Kanban ütemadó folyamat kiszállítás Vevői igény egy befejezett mennyiség felvétele következő kanban felvétele a befejezett alkatrészek átszállítása a supermarketbe vagy a kiszállításra a ciklus minden ütemben ismétlődik a kanban beadása a folyamatba

21 Stasztny Péter, /35 A Kanban rendszer kialakítása Eredményes logisztikai munka alapfeltétele a gyors, pontos információáramlás. Egyszerű és hatékony szabályozásának egyik lehetősége a KANBAN, mint információ hordozó. Mi a KANBAN ? Japán szó, „jelző táblát” jelent. A Toyotánál speciálisan kis kártyákat jelöl, melyek termelési és szállítási utasításokat hordoznak. A tényleges alkatrészfogyás a megmunkálási lépések során a kártyák segítségével szabályozott. A következő termelési egység az „előzőtől” beszerzi az anyagot, az „előzőnél” az elvitt alkatrészre egy termelési rendelést vált ki. A KANBAN-t támogatja a „Supermarkt – rendszer”, ahol a felhasználó árut vesz le a polcról, az üres hely felismerésre, majd újra feltöltésre kerül.

22 Stasztny Péter, /35 vevői folyamat beszállító folyamat AB termék „termelésindító” kanban „készletlehúzó” kanban Vevő folyamat :a szupermarketből szükség esetén elveszi a szükséges mennyiséget. Beszállító folyamat : a felhasznált mennyiséget pótolja. A kanban folyamat

23 Stasztny Péter, /35 1 sor / termék típus A B C típus 1 oszlop / ütem az ütem itt = 10 perc kanban Heijunka kombinált kivitelben heijunka box- gyártás kiegyenlítő tábla

24 Stasztny Péter, /35 A Supermarkt tervezése Készletek nagyságának meghatározása, raktárhelyek tervezése: - fogyás (db/idő -> anyagtartó/lefedettség) - újra beszerzés, - feltöltés ideje Bejövő áruraktár és termelő cella közötti „híd” Előnyei : - termelőhely alkatrészkészlete és helyigénye csökken - rendelkezésre állás, ezáltal a rugalmasság nő - összes készletnagyság nagymértékben csökkenthető „Tolóelv” „Húzóelv” Szupermarket Szinkrongyártás Raktárkészlet ideális valós Raktárkészlet meghatározott raktárkészlet

25 Stasztny Péter, /35 Kanban rendszer kialakítása A kártyák kialakítása a felhasználási cél szerint: Kivételezési : a kártyát tartó anyagmozgatónak felhatalmazást ad az anyagok raktárhelyről felhasználási helyre történő mozgatására Termelési : jelzi a gyártónak, hogy késztermékek lettek kitárolva, és utántöltésre gyártani kell A kártyák kialakítása a felhasználás módja szerint: Egy utas : a kártya üzemen belül egyszer kerül felhasználásra - az alkatrész ill. az anyagtartó felhasználása után többé nem kerül felhasználásra - késztermék legyártása után anyagtartóval együtt a vevőhöz kerül Több utas : a kártyák zárt körön belül adott pontok között mozognak. Darabszámuk az előre meghatározott készlet függvényében rögzített.

26 Stasztny Péter, /35 Információ hordozás módja: Materiális : papírra nyomtatott adatok, melyek kártyán a felhasználók között mozognak Elektronikus : a kártyák tartalma a felhasználók között elektronikusan kerül továbbításra - DFÜ/EDI - Interface Infrastruktúra szükséges (Hardware, Software) Kanban rendszer kialakítása

27 Stasztny Péter, /35 Műanyag fröccsöntés Szerelés Darabolás KANBAN CONTROL Csomagolás A kanban folyamat kialakítása a termelés vezérléséhez Receiving the EDI transmitted demand Kanban kártyák nyomtatása, tárolása, beolvasása

28 Stasztny Péter, /35 Kanbanok kinyomtatása (áru címkék) „Kiszállítás“  naponta Egy utas Kanban készítése, rendezése Szerelési variánsonkénti osztályozás  variánstartó polc

29 Stasztny Péter, /35 A megbízásokat a sorrend megváltoztatása nélkül egyesével helyezzük a Heijunkába. Egy paletta legyártásához szükséges átlagos időtartam A Heijunkát minden esetben legalább egy műszakra előre be kell táblázni. A termelést nagyon szigorúan az adott sorren- dben kell végezni. Később gyártandó termék kártyáját előre venni tilos. Ha anyaghiány vagy minőségi probléma lép fel, a gyártási megbízást vissza kell tenni a tárolóba Nagyon fontos, hogy a kártya eredeti helyére, tehát a rekesz bal oldalára kerüljön vissza. A kanban rendszer szabályozása

30 Stasztny Péter, /35 Raktár Árú ávétel Komisiózó palettahelyek Kivételezési lista és a felhasználás könyvelése Gyártó teamek A belső anyag és információs folyamat kialakítása

31 Stasztny Péter, /35 Az anyagfolyam és a szükséges eszközök tervezése, kialakítása Anyagtovábbító kocsik tervezése Tárolási helyek kialakítása, sínek a rendezett tárolásához

32 Stasztny Péter, /35 Az anyag ellátási útvonal tervezése, kialakítása 1.megáloh ely Bázis 3 2.megáloh ely 3.megáloh ely 4.megáloh ely 5.megáloh ely 6.megáloh ely

33 Stasztny Péter, /35 Hozza a vonatos az anyagot Hova kell neki leraknia? Az anyag ellátási hely kialakítása, a munkatársak képzése

34 Stasztny Péter, /35 A JIT vizuálisan kimutatja, hogy hogyan kell a termelésnek működnie „Éppen időben módszer” = Az jó típusú alkatrésznek Az elvárt minőségben A kívánt időpontban Szükséges mennyiségben A felhasználási helyen Kell lennie. Nulla hibával zajlik a folyamat A vevő által elvárt ütemben Egy darab van a folyamatban A húzó elv érvényesül


Letölteni ppt "Stasztny Péter, 2008 1/35 JIT - Vevői igények kielégítése a karcsú (Lean) gyártási rendszer kialakításával - Győr, 2008.04.09. Előadó: Stasztny Péter."

Hasonló előadás


Google Hirdetések