Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Stasztny Péter, 2008 1/35 JIDOKA - A minőség beépítése a gyártási rendszerbe, az önszabályozás kialakítása – Győr, 2008.04.09. Előadó: Stasztny Péter.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Stasztny Péter, 2008 1/35 JIDOKA - A minőség beépítése a gyártási rendszerbe, az önszabályozás kialakítása – Győr, 2008.04.09. Előadó: Stasztny Péter."— Előadás másolata:

1 Stasztny Péter, /35 JIDOKA - A minőség beépítése a gyártási rendszerbe, az önszabályozás kialakítása – Győr, Előadó: Stasztny Péter

2 Stasztny Péter, /35 Auto- matiz- musok kialakí- tása A minőség beépítése A sze- mélyzet kialakítása Problémák esetén azonnali megállás Automatikus megállás / meghatározott állapotok esetén történő megállás Problémák feltárása ANDON, kijelző táblák, standard munkatábla Ember és gép szétválasztása Ismétlődő hibák kiküszöbölése - Poka-yoke Problémák felismerése Kaizen célok A Jidoka megvalósítása A folyamat minőségi jellemzőjének beszabályo- zása és a „0 hiba” elérése a cél.

3 Stasztny Péter, /35 Egy olyan eszköz, amely elősegíti a hibák felderítésének, súlyosságának és előfordulásainak felmérését, továbbá azok kijavításához szükséges intézkedések lehetőségeit, a folyamatok fejlesztését és a kockázat csökkentési tervek kidolgozását. Miért tűnik mindig úgy, hogy tengernyi időnk van a hibák kijavításához, de sosincs elég időnk a hibák megelőzéséhez, úgy hogy egyből jól csináljuk a dolgunk? Ennek a módszernek a használata kötelezővé vált a QS-9000 és APQP által 1994-ben, majd átkerült az ISO/TS 16949:2002 szabványban is. FMEA - Folyamat Hibamód és Hatáselemzés

4 Stasztny Péter, /35 Nulla hiba: A hiba megakasztja a gyártási folyamatot, a vevő nem kap darabot (csak szükségletre gyártunk!). Poka Yoke - módszer a hiba megelőzésére A hiba keletkezésének kizárása (valószínűségének jelentős csökkentése) A Poka-Yoke koncepcióját Shigeo Shingo, a Toyota Motor Corporation mérnöke fejlesztette ki, 1961-ben Zero Quality Control programként vezették be először. A Poka-Yoke alkalmazásának célja a termékhibák, a selejtek teljes körű megelőzése, az ellenőrzési ráfordítások minimalizálása, a hibamentes munkakörnyezet és A Nulla-hiba elérésének módszertana One Piece Flow és Andon - módszerek a hiba eszkalációja ellen 5S, TPM – a diagnosztizálás elősegítése és a stabil műszaki háttér kialakítása

5 Stasztny Péter, /35  Meglepetés, váratlan hiba  Sietség, kapkodás  Felügyelet hiánya  Figyelmetlenség, gondatlanság, nem követi a standard előírásokat  Felejtés  Üzemzavar  Szándékosság  Gondatlanság  Félreértés, tudattalan hiba  Tévedés, hibás azonosítás  Gyakorlatlanság, tapasztalatlanság  Fáradtság, lassúság A hibák emberi okai „Az ember nem gép: elfelejt dolgokat, hibákat követ el.”

6 Stasztny Péter, /35 Műszaki hibák:  Hiányzó folyamat  Folyamathiba  A munkadarab rossz elhelyezése  Hiányzó darab  Más darab  Más munkadarab megmunkálása  Rossz művelet végrehajtás  Rossz pozicionálás  A berendezés rossz működése  Szerszámok és készülékek nem megfelelő állapota, működése A hibák műszaki okai

7 Stasztny Péter, /35 A „Hard”, a műszaki megoldásokra és „soft”, az emberi megoldásokra alapozott Poka Yoke rendszereket alkalmazunk a gyakorlatban:  Alakkal történő hibamegelőzés (pl. benzincsap, PC csatlakozó)  Vezérlések (fényszóró kikapcsolás, számítógépes algoritmusok)  Szervezési intézkedések, figyelmeztetések (pl. vészjelzés)  Vizualizálás (pl. határminták, munkautasítások)  Színjelölések (pl. tiltás/engedés, területek kijelölése, ásványvizes kupak)  Hang, fényjelzések (pl. vészjelzések, Andon)  Összekapcsolás Az 5S megfelelő körülményeket teremt a hibamentes gyártás számára. A TPM saját célja a hibamentes gyártás és ennek szolgálatába állítja a dolgozókat is. A Kaizen hatékonyan tudja támogatni a hibaforrások felszámolását. Poka Yoke technikák

8 Stasztny Péter, /35 Háromszoros ellenőrzés: Mit kaptam a sorban előttem lévőtől? Mit csinálok? Mit adok át a sorban utánam következőnek? NE FOGADJ EL CSINÁLJ TOVÁBBITS HIBÁT ! A 3 „Ne” Ne fogadj el hibát az előző folyamatból! Ne felejtsd el az ellenőrzést! Ne engedj hibát a következő folyamatba! Hiba kezelés a „On Piece Flow” rendszerben

9 Stasztny Péter, /35 Ez egy olyan rendszer, amely gyártósor probléma, például a berendezés üzemzavara, vagy minőségi problémák esetén leállíthatja a gyártósort. Cél: Megakadályozni a hiba továbbjutását az állomásról. Önmegállító folyamat Jelzőrendszer bármilyen zavar esetére: Hibás termék Zavar a gyártóeszközöknél Emberi problémák Szokásos jelzések: Zöld: OK Sárga: várakozás, működési rendellenesség Piros: gépleállás, selejt

10 Stasztny Péter, /35 Kulcsfontosságú, hogy a dolgozó A munkájára figyel Hatékonyan figyel a problémára. Azonnali akciót indít, Segítséget kér, ha hibát talál. Támogatja a probléma megoldást. Mert? Mi a dolgozó feladata?

11 Stasztny Péter, /35 Vezető berendezések, csapok Példák a Poka-Yoke megoldásokra Elötte Utána X Munkadarab Készülék

12 Stasztny Péter, /35 Emberi hiba detektorok és jelzők Szint és közelségi kapcsolók Konstrukciós változtatások, pl. a csavarfejen a rés nem megy végig, így a csavarhúzó nem tud lecsúszni Példák a Poka-Yoke megoldásokra

13 Stasztny Péter, /35 Színkódolás Számlálók Védő berendezések Példák a Poka-Yoke megoldásokra


Letölteni ppt "Stasztny Péter, 2008 1/35 JIDOKA - A minőség beépítése a gyártási rendszerbe, az önszabályozás kialakítása – Győr, 2008.04.09. Előadó: Stasztny Péter."

Hasonló előadás


Google Hirdetések