Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az oktatói portálok oktatásban betöltött szerepe és kihívásai Kvaszingerné Prantner Csilla Eszterházy Károly Főiskola – tanársegéd

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Az oktatói portálok oktatásban betöltött szerepe és kihívásai Kvaszingerné Prantner Csilla Eszterházy Károly Főiskola – tanársegéd"— Előadás másolata:

1 Az oktatói portálok oktatásban betöltött szerepe és kihívásai Kvaszingerné Prantner Csilla Eszterházy Károly Főiskola – tanársegéd csilla@ektf.hucsilla@ektf.hu

2  Mit értünk ma oktatói portál alatt?  Legyen-e egy oktatónak saját szakmai weboldala?  Építsen-e ma egy oktató szakmai/hallgatói „közösséget” weboldala köré?  Hogyan segítse a hallgatók felkészülését egy oktatói portál?  Hogyan ossza meg az oktató az órai prezentációkat és oktatási segédleteket a diákokkal?  Hogyan nézzen ki egy oktatói portál? Kérdések…

3  ISO 13407: felhasználó központú tervezés folyamata  ISO 9126: SW használhatósága, tetszetőssége  ISO 9241: egy felhasználó egy adott feladatot mennyire eredményesen, hatékonyan és elégedetten képes elvégezni adott SW-rel A szoftverek és weboldalak használhatóságával és felhasználó-központú tervezésével foglalkozó szabványok

4 Az oktatói portálok

5 „Virtuális névjegy”-ként szolgál (személyi információkat tartalmaz az oktatóról) -személyi adatok -mely intézményben, mely egységnek a munkatársa -elérhetőség -szakterület -képzettség -fokozatok -tanári attitűd Oktatói portálok tartalma 1

6 Oktatott tárgyakkal kapcsolatosan közöl információkat 2 - tantárgyi tematikák - tantárgyi követelményrendszer - óravázlatok - irodalomjegyzékek - zárthelyi dolgozatok - vizsgák időpontja - hallgatók zárthelyi és vizsga eredményei - órán bemutatott prezentációk - egyéb oktatási segédletek - komplett e-tananyagok - stb. Oktatói portálok tartalma

7 Az oktató tudományos élete, tevékenységei Oktatói portálok tartalma 3 - tájékoztatás az aktuálisan futó kutatásokról - tájékoztatás a kutatási eredményekről - tájékoztatás az aktuálisan futó projektekről

8 Oktatói portálok tartalmi összetevői Személyi információk az oktatóról („virtuális névjegy”) Információk az oktató tudományos életéről A tanár által oktatott tárgyakról információk és segédletek OKTATÓI PORTÁL tartalma

9 Az Eszterházy Károly Főiskolán dolgozó tanárok IKT kompetenciája került felmérésre a 2009-es kutatás során Az oktatói portálok szerepe humán szemszögből Oktatók karonkénti megoszlása: (1 – tanársegéd, 2 – adjunktus, 3 – főiskolai docens, 4 – egyetemi docens, 5 – főiskolai tanár, 6 – egyetemi tanár) GTK TTK BTK TKTK kar 654321654321 beosztás

10 Az Eszterházy Károly Főiskolán dolgozó tanárok IKT kompetenciája került felmérésre a 2009-es kutatás során Az oktatói portálok szerepe humán szemszögből Oktatók részére feltett kérdésekalkalmazza Internetes oldalak, weboldalak használata a tanórán32% Tanulói munkák, feladatok interneten történő bekérés64% Tanulmányi eredmények interneten történő közlése61,1% Hallgatók részére feltett kérdésekalkalmazza Az oktatói weboldalakat használja elsősorban az oktatási folyamatokat segítő elektronikus felületek közül87,5%

11 „A technológia megváltoztatja az agyunkat. Az általunk használt eszközök meghatározzák és formálják a gondolkodásunkat” (George Siemens, 2005) A weben való böngészői és fogyasztói szokások megváltoztak a korábbi évekhez képest! A megváltozott szokásoknak megfelelően kell oktatói weboldalainkat elkészíteni! Az oktatói portálok létjogosultsága ma már nem kérdés!

12 Az oktató adminisztratív feladatainak támogatására:  Személyi adatok, elérhetőség, fogadóóra közlése;  Tematika és tantárgyi követelmények közlése;  Beadandó feladatok egyértelmű megadása;  Fontosabb időpontok és helyszínek megadása;  Gyors információközlési lehetőség a hallgatókkal. Az oktató tanítási folyamatainak támogatása:  Diákok könnyed tájékoztatása;  A beadandók és a követelményrendszer egyértelmű megadása;  Tananyagok és segédletek tárolása, közlése;  Tananyagrészletek órai használata;  Órai gyakorló feladatok megosztása a weben. Az oktató szakmai támogatása:  Önéletrajz és publikációk közlése;  Kutatásokkal és aktuálisan futó projektekkel kapcsolatos tartalmak tárolása, közlése;  Szakmai blog fenntartása az oldalon belül. Miért jó az oktató számára egy oktatói portál fenntartása?

13 A diákok adminisztratív tennivalóinak megkönnyítése:  Oktató elérhetősége;  Fogadóórájának ideje;  Inf. az oktató képzettségéről, szakterületéről, kutatásáról;  Diákok számára üzenetek, információk megjelenítése ; (tájékoztatás pl. határidőkről, időpontokról, helyszínekről, információ változásról stb.);  ZH-, illetve vizsgaidőpontok megjelenítésére. A diákok kutatással kapcsolatos tevékenységeinek támogatására:  Kutatási projektek, TDK felületek biztosítása;  Kutatási projektekkel kapcsolatos információk és állományok megosztása. A diákok tanulásának támogatása:  Tantárgyi követelmények;  Tematika;  Órai prezentációk megosztása;  Tananyag (ha van elektronikusan);  Beadandó feladatok pontos kiírása;  ZH ill. beadandó eredmények feltöltése. Miért jó a diákok számára egy oktatói portál fenntartása?

14  1. Információ a kurzusról, célmeghatározás  Oktatási célok megfogalmazása  Módszertani kérdések megfogalmazása  Tematika, kurzus menete  Eszközigény (hardver, szoftver)  Ajánlott irodalom  2. Oktató elérhetőségei  3. Híroldal  4. Szakmai blog az oldalon belül  4. Diákok fényképes bemutatkozása (kapcsolattartás alapja a tanulók között, közösség!, megosztás!)  5. Tananyag feltöltése  6. Feladatok  7. Visszacsatolási rendszer  Hozzászólások és kérdések a tananyagrészhez kapcsolódóan  Fórumban  Blogbejegyzések formájában beszámoló a tanulói eredményekről  8. Linkgyűjtemény, kapcsolódó oldalak URL-jei  9. Kereső Mi szerepeljen egy oktatói portálon?

15 Cél -Könnyen létrehozható -Könnyen bővíthető, frissíthető -Könnyen karbantartható -Hozzáférési jogosultságok létrehozása -Személyre szabhatóság -Speciális szolgáltatások: -chat -blog -fórum -szavazás

16  Több felhasználó egyidejű használata engedélyezett  Jogosultságok könnyű kiosztása, kezelhetősége (adatokhoz való hozzáférés (és létrehozás/módosítás) szerep (jogosultság) szerinti  Felhasználók közötti kommunikáció erős támogatása (blog, fórum, tartalmakhoz való hozzászólás, értékelés, annotálás)  A korszerű weboldalakon megjelenő lehetőségek (modulok) (címke-felhő – keresés, szavazás – pl. a rendszer használhatóságáról, közösség tagjainak megjelenítése – közösségteremtés, CAPTCHA – szerver, tartalmak és a userek védelmére)  Magyarországon ismertebb versenytársak: Drupal, Joomla Wordpress és Plone TKR (TartalomKezelő Rendszerek) CMS (Content Management System)

17  Php-ben írt, nyílt forráskódú  moduláris felépítésű  könnyen előállítható felhasználóbarát felület  könnyen kezelhető, könnyen elsajátítható rendszer  kezeléséhez nem szükséges komolyabb programozói tudás  könnyen frissíthető és karbantartható weboldalak  keretrendszerbe könnyedén beépíthető fórum, kereső, szavazás, címke-felhő stb.  címkézési lehetőség (könnyen kereshető tartalom)  előre elkészített sminkek ingyen letölthetőek a webről (design sablonok) A Drupal tartalomkezelő rendszer

18

19  oktatói portál létrehozására  szakmai közösségi portál létrehozására  virtuális osztálytermek létrehozására  e-learning tananyagok közzétételére  e-portfólió illetve szakmai bemutatkozó oldal készítésére Mi mindenre jó még egy tartalomkezelő rendszer az oktatás terén?

20 Jogosultságok

21  1. Célcsoport meghatározás  2. Képzési célok meghatározása  3. Tartalomtervezés  4. A portálon megjelenő médiaelemek meghatározása  Illusztráció (állókép, fotó, grafika, ábra)  3D képek  Mozgókép, videó, animáció, hanganyag Oktatási portál tervezésének menete

22  5. Struktúratervezés, menürendszer és navigáció megtervezése O KTATÁSI PORTÁL TERVEZÉSÉNEK MENETE lom

23  6. Oldaltervezés  Nyitó oldal tervezése  Megjelenítendő blokkok tervezése (a főoldalon megjelenő blokkok megtervezése, egyes userekhez tartozó blokkok tervezése, egyes al-oldalakon megjelenő blokkok tervezése, tananyagokban megjelenő blokkok tervezése)  Egyes tananyagoldalak vizuális tervezése (Template)  Tanulók profil oldalainak vizuális megtervezése (Template)  7. Többféle design megtervezése (a felhasználó választhasson használat közben közülük)  Ergonómia,  Elrendezés,  Színhasználat,  Egységesítés

24 Köszönöm a figyelmet! Kvaszingerné Prantner Csilla Eszterházy Károly Főiskola – tanársegéd csilla@ektf.hucsilla@ektf.hu

25 Felhasználó központú tervezés folyamata az ISO 13407 szabvány szerint


Letölteni ppt "Az oktatói portálok oktatásban betöltött szerepe és kihívásai Kvaszingerné Prantner Csilla Eszterházy Károly Főiskola – tanársegéd"

Hasonló előadás


Google Hirdetések