Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Hivatkozott irodalom Elekes Attila. E-business. Budapesti Corvinus Egyetem [elektronikus dokumentumok] URL: bce.asl.hu/e-business/download/1_eloadas.ppt.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Hivatkozott irodalom Elekes Attila. E-business. Budapesti Corvinus Egyetem [elektronikus dokumentumok] URL: bce.asl.hu/e-business/download/1_eloadas.ppt."— Előadás másolata:

1 Hivatkozott irodalom Elekes Attila. E-business. Budapesti Corvinus Egyetem [elektronikus dokumentumok] URL: bce.asl.hu/e-business/download/1_eloadas.ppt (letöltés: szeptember 23.) URL: bce.asl.hu/e-business/download/2_eloadas.ppt (letöltés: szeptember 23.) URL: bce.asl.hu/e-business/download/3_eloadas.ppt (letöltés: szeptember 23.) URL: bce.asl.hu/e-business/download/4_eloadas.ppt (letöltés: szeptember 23.) URL: bce.asl.hu/e-business/download/5_eloadas.ppt (letöltés: szeptember 23.) Vértes Edit: Logisztikai informatika a gyakorlatban. [elektronikus dokumentum] URL: Egyetem VI ppt (letöltés: okt. 27.) találat Google keresővel, kulcsszavak: „ Az E-Business Fejlődési Térképe” Egyetem VI ppt Pénzcentum: Eljött a szuperolcsó parfümök, illatszerek ideje: így spórolhatsz [elektronikus dokumentum] szeptember 6. URL: html (letöltés: szeptember 20.) html Fehér Éva (2009): Elektronikus kereskedelem az Európai Unióban és Magyarországon. Magyar Kereskedelmi és Iparkamara kiadványa. [elektronikus dokumentum] URL: profitalhatsz.mkik.hu/vallalkozok/Elektronikus_kereskedelem.pdf

2 Hivatkozott irodalom Chikán Attila-Wimmer Ágnes (szerk.) (2003). Üzleti fogalomtár. Alinea, Bp. Kalkota, Ravi-Robinson, Marcia M. (2002). Az e-üzlet. Útmutató a sikerhez. Typotex, Bp. Bányai Edit-Novák Péter (szerk.) (2011). Online üzlet és marketing. Akadémiai, Bp. Dömölki Bálint-Kósa Zuszanna-Kömlődi Ferenc-Krauth Péter-Rátai Balázs (2008). Égen- földön informatika. Az információs társadalom technikai távlatai. Typotex, Bp. Gábor András és munkatársai (2007). Üzleti informatika. Aula, Bp. Vágási Mária (2007): Marketing - stratégia és menedzsment. Aliena, Bp. Farris-Bendle-Pfeifer-Reibstein (2008): Marketingmérések. 50+ mutató, amelyet valamennyi vezetőnek ismernie kell. Scolar, Bp.

3 Online hírek GKIeNET Internetkutató és Tanácsadó Kft.: Budapesti Comenius Egytem - E-Business Kutatóközpont. The European e-Business Report th Synthesis Report of the Sectoral e-Business Watch Executive Summary. watch/key_reports/documents/EBR08_ExecSum_EN.pdf watch/key_reports/documents/EBR08_ExecSum_EN.pdf Marketline.hu: (Marketing csoport)http://kozgazdasz.lap.hu/

4 ……… E-business október

5 E-business modellek E-commmerce (webáruház, piactér online fizetés, stb.) Online marketing, marketing- kommunikáció (honlap, facebook, keresőmarketing...) Hazánk és az EU TRENDEK 1 Mai tanórákon

6 E-gazdaság Összefüggések e-gazdaság e-ügyintézés e-marketing (online) e-logisztika e-banking e-távmunka e-beszerzés e-szolgáltatás e-értékesítés E-Commerce e-Business e-logisztika e-banking e-beszerzés e-ügyintézés e-marketing

7 ……… E-business modellek 1

8 E-business fejlődés Intenzitás Az üzletben megmozgatott dollár tömeg, dollárban mért beruházások volumene, stb év FelfutásBoomHanyatlás Tartós növekedés USA dot-com lufi dot-com hanyatlás

9 Az értékalkotási folyamat átalakulása A korábbi Porter féle modell Befelé irányuló logisztika Termelés Szervíz és utógondo- zás Forrás: Porter Marketing és értékesí- tés Kifelé irányuló logisztika

10 Az értékalkotási folyamat átalakulása Az információs társadalom értékmodellje Forrás: Sawy, Malhotra, Gosain, Young 1999 Prototipizálás A tudás kiaknázása Testreszabható kapcsolatok Külső kapcsolatok prioritása Belső együttműködés Hatékony tranzakciós csatorna Értékhozzáadás a közvetítés során Evolúció új értékteremtési lehetőségeket keres a termékekbe és szolgáltatásokba való visszaforgatása különleges igények, egyedi sajátosságok belső hatékonyság kiterjesztése a vevőkre, szállítókra belső integráció hatékony közvetítő szerep

11 Stratégiai megközelítések A 80-as évek irányzatai ÜZLETI KÖRNYEZET (VERSENYKÖRNYEZET) STRATÉGIAVÁLLALATI ERŐFORRÁSOK Portfólió elemzések, Porter stratégia A 90-es évek irányzatai VÁLLALATI ERŐFORRÁSOK STRATÉGIAÜZLETI KÖRNYEZET (VERSENYKÖRNYEZET) Erőforrások (eszközök, készségek, képességek) a vállalati stratégia alappillérei. Nem azt határozzák meg, hogy mit tegyen, hanem azt, hogy mit tehet a vállalat. (Collis-Montgomery, 1997)

12 e-bolt e-folyamatok E-business mátrix (fejlődési térkép) online marketing e-együttműködés e-vállalatok magas alacsony magas Az e-business szerepe az érték- és ellátási láncban (értékelőál-lítás) Az e-business szerepe az ellátási lánc végén (értékesítés)

13 ……… Fejlődési térkép: Online marketing és e-bolt 1. Üzleti modellek

14 Online Marketing az e-business bevezetés első lépése, 0. szint (szinte minden ágazatban) elsősorban egyirányú kommunikáció: (vállalat honlapja > vevő) a versenyképesség fenntartásához már a kkv-k esetén is egyre inkább nélkülözhetetlen (pl. szállasadó, étterem, cipész, múzeum...) a versenypozíció javítása az e-bolt vagy az e- folyamatok felé való nyitással érhető el

15 ……… Példa: Agria Volán 1. Üzleti modellek

16 Agria Volán modell tömegközlekedési vállakozás utastájékoztatás cégtájékoztató jegyvásárlás nem lehetséges URL:

17 ……… Példa: One Million Dollar Home Page 1. Üzleti modellek

18 One Million Dollar Homepage modell egy személyes vállakozás online marketing egyedi ötlete URL: egyedi ötlet egyszeri bevétel a statikus honlap fenntartása

19 E-bolt e-bolt – e-kiskereskedelem: a végfelhasználónak való értékesítés e-eszközökkel (megrendelés, fizetés) az esetek döntő többségében az online marketing továbbfejlődése áruk és szolgáltatások online értékesítése fogyasztók vagy vállalat felé ismert neve: (kiskereskedelmi) webáruház

20 ……… Példa: ZeneCenter 1. Üzleti modellek

21 A ZeneCenter modell dec. bemutató 3G Multimédia Kft., magyar startup cég (kezdő cég) ma a Magyar Telekom szolgáltatása online zenei vásárlás fizetés: havidíj bankkártyával és emelt díjas sms-ben zenerajongói közösség mind a négy nagy zenekiadó (EMI, Universal, Sony és Warner) művei elérhetők URL:

22 ……… Példa: The Béta Version 1. Üzleti modellek

23 The Béta Version modell kezdő baráti vállakozás kézzel készített egyedi táskák, tartozékok tervezése online bemutatótér online vásárlás még nincs, de tervezik URL:

24 ……… Példa: AutoByTel 1. Üzleti modellek

25 AutoByTel modell autóvásárlás (1 nap több ár) tanácsadó: kereskedő fizet a reklámért ingyenes vásárlói autókeresés a kereskedő felé a vevői igény továbbítása

26 ……… Példa: Ducati 1. Üzleti modellek

27 Ducati modell Hagyományos iparági átalakulás 1998 – Ducati MH900E prototípus január 1. – 2000 db motor online értékesítésének megindítása –csak internetes értékesítés –31 perc alatt megvásárolták (15.000€/db) –gyártás előtt minden darab elkelt –átadás kereskedői hálózat segítségével

28 Ducati modell Tapasztalatok, eredmények: –kereskedőknek nincs leltári kockázat, marketing vagy reklámköltség, de van jutalék –márkába vetett bizalom szerepe –földrajzilag elérhető területek számának növelése –megrendelésre gyártás felé való elmozdulás –IT fejlesztések beszállítók és vevők felé

29 ……… Példa: Dell 1. Üzleti modellek

30 Dell Dell Modell: –1984 – alapítás (Michael S. Dell) –1987 – 24 órás helyszíni javítás –1993 – első 5 közé kerül –1996 – e-bolt nyitása: –1997 – több mint 10 millió gép eladása –2000 – internetes eladás > 50 millió $ / nap

31 Dell Példa Dell szemlélete: –közvetlen kapcsolat a vevőkkel –testreszabhatóság szerepe –költséghatékonyság –standardok szerepe

32 Dell Példa Az e-business lehetőségek: –közvetlen kapcsolat a vevőkkel –teljes személyre szabás –online rendelési lehetőség –online fizetési lehetőség –kisebb raktárkészlet –költséghatékonyság –szervíztámogatás (pl.: automatikus frissítés keresés)

33 ……… Fejlődési térkép: E-folyamatok 1. Üzleti modellek

34 E-folyamatok e-folyamatok – workflow, azaz ügymenet jellegű tevékenységek elektronikus megvalósítása a vállalaton belüli folyamatok e-alapokra helyezése szerepe: –költségcsökkenés –hatékonyságnövelés –rugalmasság növelése –elektronikus ügymenet

35 Új üzleti modellek Társult marketing modellje stratégiai kapcsolatban lévő vállalatok kölcsönösen prezentálják egymást saját weboldalaikon közös reklámkampányokat folytatnak reklámokért együtt vagy egymásnak fizetnek > alacsonyabb költség pl.: Volkswagen - Shell; Renault - Bosch; hazánkban a Shell - McDonalds

36 ……… Példa: Metro Future Store 1. Üzleti modellek

37 Metro Future Store

38 ……… Fejlődési térkép: E-vállalatok 1. Üzleti modellek

39 E-Vállalat minden területen e-business megoldások –termelési folyamatok –vállalati kapcsolatok –végtermék értékesítés. a vállalatközi kapcsolatokban és a végtermék értékesítésben is e- megoldások

40 E-vállalat

41 Új üzleti modellek Fordított aukció modellje: a vállalatok a beszállítóikat versenyeztetik a folyamatok online módon 85%-kal kisebb költség 5-20%-kal alacsonyabb ár esettanulmány: (2011. szeptember)

42 ……… Példa: Boookline.hu 1. Üzleti modellek

43 Bookline.hu modell könyvkereskedelem beszállítókkal interneten tartja a kapcsolatot rendelés interneten keresztül online fizetési lehetőség kiszállítás az interneten követhető

44 ……… Fejlődési térkép: E-együttműködés 1. Üzleti modellek

45 E-Együttműködés Több szervezet együttműködése –pl.: egyetemi kutatás támogatása online dokumentumtárral és videó konferencia lehetőséggel Vállalati láncok összekötése –pl.: beszerzés során közös online rendszer használata Kollaboratív hálózatok

46 Új üzleti modellek e-piacok és tőzsdék modellje adott iparágra specializálódott (vertikális) piacok –pl.: E-Steel: –pl.: MTV: –pl.: Ingatlan Piactér: általános (horizontális) piacok: pl.: Vatera.hu:

47 ……… Példa: Google 1. Üzleti modellek

48 Miért a Google? október: A Google a várakozásokat is meghaladó, 2,730 milliárd dolláros adózás utáni nyereséget könyvelt el a harmadik negyedévben, 26 százalékos növekedést az előző évhez viszonyítva A Google részvényei az elektronikus kereskedelemben közel hat százalékkal, 592,43 dollárra emelkedtek a negyedévi jelentés közzétételét követően.

49 Google Születése Larry Page és Sergey Bin alapította –1996. január – Stanford University – PhD kutatás –1998. szeptember 27. – Kalifornia, Menlo Park (garázscég) –1999 – Googleplex – Mountain View Google név a googol szóból származik, melynek jelentése:

50 Google Története Oldalak rangsorolása: PageRank (szabadalom) –algoritmus, mely a hiperlinkekkel összekötött weblapokat osztályozza 2000 – kulcsszó alapú reklám szolgáltatás 2006 – S&P500 tőzsdeindex

51 Felvásárlások 2003 – Pyra Labs – blogger.com 2003 – Applied Semantics – kontextus érzékeny hirdetések megvalósítása 2003 – Sprinks – AdWords és AdSense tökéletesítése 2004 – Picasa – képszerkesztés, képkezelés 2004 – ZipDash, Where2 LLC – Google Maps 2005 – Urchin Software Co. – Google Analytics 2006 – dMarc Broadcasting – rádiós hirdetések 2006 – Upstartle – Google Docs & Spreadsheets 2006 – együttműködési szerződés: eBay 2006 – YouTube.com – videó megosztó portál 2007 – együttműködési szerződés: China Mobile 2007 – Xunlei – P2P rendszer

52 Szolgáltatások Forrás: Google Analyst Day

53 Keresők Google Web Search – –webkereső – 1999-ben indult –számos nyelven saját felület Image Search – News Search – –hírkereső és hírösszegyűjtő –news archive search – 200 évre visszamenőleg Video Search – Book Search – –digitalizált könyv kereső, sok könyv letölthető –teljes tartalomban való keresés

54 Keresők Personalized Search –www.google.com/searchhistorywww.google.com/searchhistory –személyes kereső (eddigi keresések alapján) Scholar – –teljes szövegű tudományos munkák Finance – –amerikai pénzügyi hírek Froogle – –webáruházak árainak összehasonlítása Blog Search – Patents – –szabványok közötti keresés

55 AdWords (2000) – –Google zászlóshajója –PPC rendszerű, kulcsszó alapú szöveges és banner alapú hirdetések –Keyword tool AdSense – – hirdetési felület elhelyezés weboldalakon Analytics – –teljes webanalízis biztosítása –teljes együttműködés az AdSense-szel Website Optimizer –weboldal optimalizálás a Google keresőhöz és az AdWords szolgáltatáshoz –jelenleg béta verzió – csak tesztelők férhetnek hozzá Webmaster Tools Google Insights - Trend Hirdetések

56 Kommunikáció és Publikálás Gmail – –webes levelezőrendszer – meghívós rendszerű –jelenleg közel 3 GB tárhellyel Groups – –csoportkezelő alkalmazás – csoport, hírlevél Orkut – –szociális háló építő szolgáltatás (~ iWiW) –több mint 40 millió tag –szabad regisztráció

57 Kommunikáció és Publikálás Google Docs & Spreadsheets – –online szövegszerkesztő és táblázatkezelő –megosztási lehetőség felhasználók között Calendar – –online határidőnapló –megosztási lehetőség felhasználók között YouTube – –videó megosztás Blogger – –blog szolgáltatás

58 Térképek Google Maps – –online térkép, műholdas felvétel megjelenítéssel –teljes körű keresési lehetőség (utcaszint, építmény, szolgáltatók, stb.) –útvonal tervező (két pont között) –targetált reklámok –mobil eszközökön is elérhető –telepíthető verzió: Google Earth Google Mars – Google Moon –

59 Szolgáltatások Checkout – –online fizetési rendszer (~PayPal) Desktop – –asztalon megjelenő alkalmazáscsomag –teljes rendszeren belüli keresés (kép, videó, zene, , stb.) Picasa – –képszerkesztő Talk – –VoIP / instant messenger alkalmazás (~ Skype) –integráció: Gmail, Orkut Toolbar – –böngészőbe beépülő keresőeszköz

60 Szolgáltatások A google szolgáltatások ingyenesen igénybe vehető (kivéve: AdWords) Azonban legtöbb Google szolgáltatás (teljes)körű használatához szükséges van Google Fiókra (~ Gmail cím) Teljes körű információ egy adott felhasználóról... –nagy testvér effektus –bizalom szerepe

61 ……… E-commerce 2

62 e-business modell BANK Logisztikai Szolgáltató e-PARTNER / értékesítő Informatikai szolgáltató cég WEB partner FOGYASZTÓ

63 A kereskedés folyamata

64 Az e-kereskedelem szakaszai A szerződés létrehozása A teljesítés előkészítése A teljesítés A helytállás  Információ gyűjtés  Ajánlat felhívás  Ajánlat tétel  Ajánlat elfogadás vagy elutasítás  Rendelés  Rendelés visszaigazolás  Szállítás szervezés  Szállítás  Szállítmány nyomon kísérése  Minőség-ellenőrzés  Átvétel  Szállítás visszaigazolása  Minőség visszajelzése  Elektronikus vagy hagyományos fizetés

65 ……… Mivel normál kereskedelemhez képest a kereskedés aránya nem számottevő (nem terjedt még el), így a termék illetve a szolgáltatás  termék értéke alacsonyabb, mint a piaci ár  nincs mögötte az értékesítő egység (bolt), csak raktár és a disztribúciós szervezet,  a vevő a teljes piaci kínálat egy helyben a gépe mellett látja,  nem kell fizikailag utána járni,  összehasonlító, elemző adatok támogatják a vásárlását. Az e-kereskedelem előnyei

66 ……… Legtöbbször másodlagos költségek rakódnak a vásárolt termékre, vagy szolgáltatásra, mint például  posta, csomagolás (esetenként: 10-40%),  Internet és telefondíjak Mindezekhez szükséges a technikai eszköz, a PC, melynek a beszerzési ára drágítja a termék árát, ha csak erre használjuk. Az e-kereskedelem hátrányai

67 ………  bizalom hiánya,  félelem az újtól,  virtuális bizonytalanság (nincs egy személyes kapcsolat, hogy meggyőzzön a termék hasznosságáról),  elektronikus félelem (nem mindenki tudja használni a PC-t),  pénzügyi félelmek (nem szívesen adjuk meg bankkártya számunkat),  személyiségi félelmek (nem szívesen adjuk meg adatainkat) E-kereskedelemi hátráltató tényezők

68 Nemzetközi kitekintés

69 Magyarországi adatok A fogyasztói elektronikus kereskedelem forgalma Magyarországon (millió forint) Forrás: Carnation Research

70 A fogyasztói elektronikus kereskedelem kategóriái Magyarországon (boltszám alapján) Forrás: Carnation Research

71 ……… Példa: Online rendelés és fizetés 2. E-commerce

72 E-számla Ismét több nagyvállalat tért át az elektronikus számlakibocsátásra a Számlaközpont közleménye szerint. A sárga csekkeket is egyre több helyen váltja fel az elektronikus módszer.

73 képek megtekintése

74 Mobilfizetés Három héttel a Google Wallet fizetési rendszer amerikai startja utánGoogle Wallet hazánkban is mobil fizetési megoldások a megvalósítás jövőre várható a mobilfizetés éve lehet Magyarországon

75 ……… Online marketing 3

76 Marketing folyamat (termék) (értékesítés) (kommunikáció) (ár) Vevők elemzése Piac elemzése Versenytársak elemzése Értékesítési csatorna kiválasztása Értékelés és visszatekintés Marketing mix kialakítása Gazdasági értékelés

77 A marketingmix alkotóelemei A stratégiai tervezés és a piackutatás mellett a marketing alapvető eszközei 4P: Product (termék) Price (ár) Place (hely) Promotion (ösztönzés, marketingkommunikáció) - McCarthy - Marketingmix termék- politika ár- politika értékesítési politika kommunikációs politika 4A: Áru Ár Árusítás Ajánlás - Tomcsányi -

78 A marketingmix alkotóelemei A stratégiai tervezés és a piackutatás mellett a marketing alapvető eszközei Marketingmix termék- politika ár- politika értékesítési politika kommunikációs politika terméktervezésbe beleszólhat a vevő rugalmas ár online értékesítés online kommunikáció

79 Marketing kommunikációs mix reklám (advertising) vásárlásösztönzési eszközök (sales promotion) direkt marketing (DM) személyes értékesítés (personal selling) közönségkapcsolat (PR)

80 ……… Online marketing eszközök 7/10.

81 Reklámeszközök direkt –honlap –online hirdetés társzervezet gyűjtőhonlap (pl. tematikus kereső) hirdetési honlap keresőmarketing –m-marketing indirekt –közösségi oldalak –videomegosztók –humoros oldalak

82 Sales eszközök vevőket ösztönző eszközök –honlap internetes jegyrendelés kedvezményesen játékok, tesztek kitöltésével kedvezmények edzéstervek leírása, melyet nálunk kipróbálhat étkezési tanácsok, melyhez élőben segítséget kérhet kedvezményekről értesítés –kommunikációs lehetőségek orvos vagy szakedző vagy sportoló válaszai egy fórumban, chaten vagy ben ben kedvezmények a regisztrált, t engedélyezők számára

83 Kuponos közösség Az online vásárlók változásának aránya (%) az online vásárlók körében

84 Kupon.hu

85 PR eszközök kommunikációs anyagok és elektronikus kommunikáció –honlap, itt elérhető éves jelentés, cégújság, brosúra –szervezetről, vezetőiről szóló rendszeres (hírlevél, levelező lista) üzenetek –Facebook üzenetek (hírek, fejlesztés) –online sajtótermékekben riportok, cégismertetők rendezvények, események –online sajtótájékoztató, szeminárium, bemutató, ünnep a társadalmi elvárásoknak való megfelelés ( szponzorálás- reklám, mecenatúra-támogatás, jótékonyság, környezetvédő magatartás, lobbizás) és az eseménymarketing (rendezvények) jellemzően még nem online történnek

86 Személyes eladás videotelefonon vagy videokonferencia rendszeren keresztül

87 DM eszközök informálás/vásárlásösztönzés –online katalógusok –online sajtótermékek – ben saját címre küldött levél –IP alapú telefon, videotelefon –Facebook üzenetek –mobiltelefonra üzenetek megrendelés –elektronikus levél ( ) –IP alapú telefon, videotelefon –mobiltelefon (sms, beszélgetés)

88

89 ……… Az online marketing - elemzések

90 Webmutatók weboldal látogatottsága (népszerűsége) reklám: –kontaktusok, halmozott elérés (pillantás) és potenciális elérés –átkattintási arány (fogyasztó érdeklődése) ezer kontaktusra jutó költség részesedés a médiaköltésekből elérésenkénti, kattintásonkénti és megszerzett ügyfelenkénti költség

91 Webergonómia látogatni minimális mentális terheléssel –ne kelljen súgó a használathoz, könnyedség következetes navigáció: –mindig tudjam hol vagyok (oldalcím, elérési út) –menük száma ~ fogyasztói célcsoport száma –az állandó menük következetes elhelyezése –jelzések egyértelműek legyenek céglogóra kattintva a kezdő vagy főoldalra jussunk telefon, vásárlás (kosár), fizetés jelei aláhúzott szöveg linkként viselkedjen... egységes design

92 Rossz példa E-kereskedelem online e-szótár. Kétnyelvű gazdasági tartalomszolgáltató folyóirat és portál. URL: Legutolsó hírek 2005-ből...

93 Rossz login

94 Versenyek

95 SEO - SEM Search Engine Optimization (SEO) keresőoptimalizálás cél: a keresőprogramok (pl. Google) találati listáján minél előbbre kerülni használják még: keresőmarketing Search Engine Marketing (SEM)

96 ……… Hazánk és az EU 4

97 USA - EU a termékek és szolgáltatások elektronikus csatornán keresztül történő értékesítése terén az európai országok az USA-hoz képest a fejlődés korai fázisában vannak ben az e-kereskedelemnek a gazdasági szervezetek teljes forgalmán belüli százalékos aránya: –az Európai Unióban 12%-volt. A 2003-as adathoz képest 3 % növekedés.

98 E-business arány

99 Hazai arányok

100 Csatorna választás

101 Hazai bevételek

102 Online forgalom Online áruházak forgalmának alakulása (milliárd forint)

103 Jelenlét Az Európai Unióban a számítógéppel rendelkező vállalkozások – ide nem értve hazánk, Lettország, valamint a legkésőbb csatlakozott tagállamok, Románia és Bulgária vállalkozásait – aránya 95% körül, vagy a felett stabilizálódott. A magyar vállalkozások számítógépellátottsága ugyan évről évre javuló tendenciát mutat, ez 2007-ben 91%, azonban még így is elmarad az EU27 átlagától (96%)

104 Céges penetráció Számítógépet, internetet használó és honlappal rendelkező vállalkozások aránya az Európai Unióban (a több mint 10 főt foglalkoztató gazdasági szervezetek körében)

105 2010. Vállalati honlap-penetráció

106 Hazai régiók

107 Elérési cél

108 Kínált szolgáltatások

109 Rendelési arány Magyarországon az on-line beszerzéseket végző és az on-line rendeléseket fogadó cégeknek az összes vállalkozáshoz viszonyított aránya alacsony, 2007-ben ezek mindössze 7% és 4%. Ez messze elmarad az Európai Unió átlagától (28% és 16%)

110 Beszerzések

111 Jelenlét A vállalati internet-hozzáférés mutatója hazánkban a harmadik legalacsonyabb az EU27 tagállamai között, azaz e tekintetben is csak az utolsóként csatlakozott tagállamokat utasítjuk magunk mögé a rangsorban (EU: 93%; Mo.: 86%). a honlappal rendelkező vállalkozásoknál nagyobb a lemaradásunk az európai uniós átlaghoz képest. Hazai honlap-penetráció: 47%, Európai Unió átlaga: 63%.

112 Kezdeti lépések Az e-kereskedelemmel kapcsolatos indító lépéseket egy kormányzati dokumentum tartalmazza: mentumok/onellenorzo_lista

113 Hazai arány a vásárlások 90%-ának ellenértékét online bankkártyás fizetéssel egyenlítik ki, mely során megadják a bankkártya számát Magyarországon ez az arány nem haladja meg a 10%-ot, mivel a vásárlók félnek a kártyaszámukat megadni. termékek vagy termékvonalak a hagyományos boltokban kaphatóknál kedvezőbb áron

114 Hazai ár termékek vagy termékvonalak a hagyományos boltokban kaphatóknál kedvezőbb áron Motiváló tényezők: kuponok, ajándékok, leárazások

115 Hazai jog Az elektronikus kereskedelmi szolgáltatások, valamint az információs társadalommal összefüggő szolgáltatások egyes kérdéseiről szóló évi CVIII. törvény vonatkozik rá (utolsó módosítás: XII. 10.) Eu-s jogharmonizáció következtében eltörölték a nyilvántartásba vételi kötelezettséget, illetve a jövőben tervezik a kötelező ügyfélszolgálati helység fenntartásának az eltörlését is. részletek:

116 Hazai jog Az internetes kereskedelem a magyar jogi szabályozás szerint – általános jellemzőit tekintve – a kereskedelmi tevékenységekkel azonos megítélés alá esik. E kereskedelmi formával foglalkozhat (a gazdasági társaságokról szóló évi CXLIV. törvény alapján) a Magyarországon létrehozott, illetve (a külföldi székhelyű vállalkozások magyarországi fióktelepeiről és kereskedelmi képviseleteiről szóló évi CXXXIV. törvény értelmében) a képviseletet, fióktelepet alapító külföldi székhelyű vállalkozás.

117 Egyéb oldalak k&op2=temalista&category_id=017http://www.euvonal.hu/index.php?op=linke k&op2=temalista&category_id=017

118 ……… Az E-Business Iparági Szerepe

119 Iparágak És Az E- Business Bár az Internet sok mindenre megoldást jelent, azonban nem minden iparágban tudja kifejteni a hatását Vizsgálatok: –e-Business (2003) – eEurope E- Business Index –BCE EBK, GKIeNET

120 eEurope E- Business Index Infrastruktúra index: –internet eléréssel rendelkező vállalatok –honlappal rendelkező vállalatok –szélessávú kapcsolat –LAN, intranet vagy extranet hálózat E-aktivítás index: –elektronikus beszerzés, értékesítés –integráció a belső és partnerek IT rendszereivel –elektronikus piactér használat

121 eEurope E- Business Index E-bajnok: –ICT szektor (information and communication technology) E-intenzív iparágak: –elektronika –bank, biztosítás, lízing –média és nyomdaipar

122 eEurope E- Business Index E-specifikus iparágak: –turizmus (online értékesítés) –ingatlan (online marketing és tájékoztatás) –gépipar (ellátási lánc menedzsment) –vegyészet (üzleti hatékonyság) Kései e-alkalmazkodók: –kiskereskedelem (kis árrés) –egészségügy (infrastruktúra, forráshiány) –élelmiszeripar (csak nagy vállalatok)

123 Hazai E-Business Nagyon nagy a hasonlóság az európai felmérés során kapott eredménnyel Kiemelkedik a turizmus szerepe hazánkban –legnagyobb online értékesítő

124 Lehetőségek Egyes Iparágakban Pénzügyi szolgáltatások: olcsó, gyors és hatékony pénzügyi tranzakciók Szórakoztató ipar: film, zene, játék, nyelvoktatás Oktatás: e-Learning Turizmus: információnyújtás, ügyintézés

125 ……… Trendek 5

126 Vásárlói trendek Vásárlói trendek: gyorsabb szolgáltatás önkiszolgálás hatalmas termékválaszték integrált megoldások fogyasztói szokások - perszonalizált kiszolgálás, pl. Facebook, blogok, közösségi site-ok alkalmazása az üzlemenetben

127 Miért a Facebook?

128 Vásárlói trendek Az információs társadalom trendjei: számítógép és internet penetráció nő –a lakosság kb. 50%-a használja az internetet –a lakosság kb. 80%-a aktív mobilhasználó

129 Szolgáltatások trendje E-szolgáltatási trendek: integrált eladás és kiszolgálás zökkenőmentes alkalmazások rugalmas teljesítés és kényelem átláthatóbb folyamatok

130 Szervezeti trendek A vállalat szervezeti felépítésének trendjei: munkamegosztás alvállakozókkal történő gyártás virtuális terjesztés

131 Alkalmazotti trendek Vállalati alkalmazottakra vonatkozó trendek: legjobbak és legtehetségesebbek alkalmazása tehetséges alkalmazottak megtartása

132 Technológiai trendek Vállalkozástechnológiai trendek: integrált vállakozási alkalmazások sokcsatornás integráció infrastuktúra harmonizálás –middleware: közös, szabványos kommunikációs felület heterogén alkalmazások között

133 IKT trendek Általános technológiai trendek: drótnélküli web alkalmazások kéziszámítógépek (okostelefonok) általános használata alkalmazásszolgáltatók (irodai, gazdasági prg.) –montázs (mushup), pl. Google Map kereskedelmi oldalon USA 3x több a kábeltévés előfizetés nélküli háztartások száma, egyre többen választják az internetes követést

134 Marketing trendek Online marketing trendek 2011-re: tartalom és elkötelezettség strtégiája a digitális marketing optimalizálása megfelelő csatornán a megfelelő üzenet közösségimédia-marketing a display reklámok újjáéledése mobilstratégia

135 Marketing trendek Online marketing trendek 2011-re: guglizáció online-csatorna-integráció az érintkezési pont jellemzői adatvédelmi háború digitális marketing=marketing

136 IKT trendek Cloud computing trendek: CRM a weben web 2.0 irodai alkalmazások - Google, Microsoft közöségi hálózatok, Facebook táblagépek elterjedése mobil szemlélet az asztalon is (érintőképernyő, a hang- vagy gesztusvezérlés, a videók és a mobil eszközökre jellemző keresés. Egyszerű alkalmazások, de komplex megoldások is összeállíthatók. A felhasználói felületek átalakítására a vállalatokon belül is egyre nagyobb lesz az igény)

137 Trendek elérése 1/12/trendek-es-ellentrendek-az-uzleti- kornyezetben/http://www.veniens.hu/vallalatepito/2010/0 1/12/trendek-es-ellentrendek-az-uzleti- kornyezetben/

138 ……… Összegzés

139 Vállalati Integráltság Fokai Brossúra honlap –jelenlét – információ közlés –honlap általános és marketing információkkal, árlistával, stb. Interaktív honlap –interakció – információ gyűjtés –honlapon interaktív szolgáltatások (pl.: keresés, kérdőív)

140 Vállalati Integráltság Fokai Portál –e-kereskedelmi megoldások –egyszerű elektronikus piacterek –web-alapú üzenetküldés –intranet Szuperportál –vállalati működéshez integrált elektronikus beszerzési és kereskedelmi rendszerek –vállalati portál

141 E-Business ABC E-üzlet C2C Fogyasztók Virtuális közösségek A2A Elektronikus államigazgatás A2C, C2A elektronikus ügyintézés E-polgár B2C, C2B E-kereskedelem E-banking B2A, A2B E-közbeszerzés E-ügyintézés DIGITÁLIS TÁRSADALOM Intrabusiness A B C E-közigazgatás B2B piacterek E-business E-service

142 E-Business ABC Rövidítések feloldása: –A: administration – közigazgatás (egyes irodalmakban G mint governance) –B: business – üzleti élet szereplői –C: consumer - fogyasztó

143 E-Business ABC A2A: –elektronikus államigazgatás –hivatalok közötti online folyamatok támogatása B2B: –vállalatok közötti kereskedelem és együttműködés elősegítése elektronikus platformok segítségével C2C: –virtuális és/vagy fogyasztói közösségek

144 E-Business ABC A2B, B2A: –elektronikus beszerzés vagy ügyintézés –vállalatok és hivatalok közötti online információcsere és tranzakció támogatása A2C, C2A: –elektronikus hivatali ügyintézés –polgár és helyi/központi hivatal közötti kapcsolatok elősegítése (pl.: adó, választás, stb.)

145 E-Business ABC B2C, C2B: –vállalatok és fogyasztók közötti interakciók és tranzakciók online támogatása –tipikus megjelenési formák: elektronikus kereskedelem e-banking

146 E-Business ABC Az ABC kiterjesztése –E2E (exchange to exchange): piacterek közötti tranzakciók –B2E (business to employee): alkalmazás vállalati alkalmazottaknak vállalati HR funkciók, ügyintézés, vállalaton belüli kommunikáció, képzési programok –B2P (business to public sector)

147 B2B Példa A legtöbb esetben zárt rendszerek, melyek fogyasztók számára nem vagy csak korlátozottan vehetők igénybe

148 C2C Példa

149 B2C Példa

150 A2C/A2B Példa


Letölteni ppt "Hivatkozott irodalom Elekes Attila. E-business. Budapesti Corvinus Egyetem [elektronikus dokumentumok] URL: bce.asl.hu/e-business/download/1_eloadas.ppt."

Hasonló előadás


Google Hirdetések