Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Hivatkozott irodalom Elekes Attila. E-business. Budapesti Corvinus Egyetem [elektronikus dokumentumok] URL: bce.asl.hu/e-business/download/1_eloadas.ppt.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Hivatkozott irodalom Elekes Attila. E-business. Budapesti Corvinus Egyetem [elektronikus dokumentumok] URL: bce.asl.hu/e-business/download/1_eloadas.ppt."— Előadás másolata:

1 Hivatkozott irodalom Elekes Attila. E-business. Budapesti Corvinus Egyetem [elektronikus dokumentumok] URL: bce.asl.hu/e-business/download/1_eloadas.ppt (letöltés: szeptember 23.) URL: bce.asl.hu/e-business/download/2_eloadas.ppt (letöltés: szeptember 23.) URL: bce.asl.hu/e-business/download/3_eloadas.ppt (letöltés: szeptember 23.) URL: bce.asl.hu/e-business/download/4_eloadas.ppt (letöltés: szeptember 23.) URL: bce.asl.hu/e-business/download/5_eloadas.ppt (letöltés: szeptember 23.) Vértes Edit: Logisztikai informatika a gyakorlatban. [elektronikus dokumentum] URL: Egyetem VI ppt (letöltés: okt. 27.) találat Google keresővel, kulcsszavak: „ Az E-Business Fejlődési Térképe” Pénzcentum: Eljött a szuperolcsó parfümök, illatszerek ideje: így spórolhatsz [elektronikus dokumentum] szeptember 6. URL: (letöltés: szeptember 20.) Fehér Éva (2009): Elektronikus kereskedelem az Európai Unióban és Magyarországon. Magyar Kereskedelmi és Iparkamara kiadványa. [elektronikus dokumentum] URL: profitalhatsz.mkik.hu/vallalkozok/Elektronikus_kereskedelem.pdf Kalakota-Robinson, 2002, 13. oldal

2 Hivatkozott irodalom Chikán Attila-Wimmer Ágnes (szerk.) (2003). Üzleti fogalomtár. Alinea, Bp. Kalkota, Ravi-Robinson, Marcia M. (2002). Az e-üzlet. Útmutató a sikerhez. Typotex, Bp. Bányai Edit-Novák Péter (szerk.) (2011). Online üzlet és marketing. Akadémiai, Bp. Dömölki Bálint-Kósa Zuszanna-Kömlődi Ferenc-Krauth Péter-Rátai Balázs (2008). Égen-földön informatika. Az információs társadalom technikai távlatai. Typotex, Bp. Gábor András és munkatársai (2007). Üzleti informatika. Aula, Bp. Vágási Mária (2007): Marketing - stratégia és menedzsment. Aliena, Bp. Farris-Bendle-Pfeifer-Reibstein (2008): Marketingmérések. 50+ mutató, amelyet valamennyi vezetőnek ismernie kell. Scolar, Bp. Kalakota-Robinson, 2002, 13. oldal

3 Online hírek GKIeNET Internetkutató és Tanácsadó Kft.: Budapesti Comenius Egytem - E-Business Kutatóközpont. The European e-Business Report th Synthesis Report of the Sectoral e-Business Watch Executive Summary . Marketline.hu: (Marketing csoport) Gábor, 2007, 30. oldal

4 2011. október E-business Image of the slide: www2.raritanval.edu/departments/busadmin/.../Ch07-IntrotoBusiness.ppt

5 Mai tanórákon... 1 2 3 4 5 E-business modellek
E-commmerce (webáruház, piactér online fizetés, stb.) Online marketing, marketing- kommunikáció (honlap, facebook, keresőmarketing...) Hazánk és az EU TRENDEK 2 3 4 5

6 Összefüggések E-gazdaság e-Business E-Commerce e-gazdaság e-ügyintézés
e-marketing (online) e-logisztika e-banking e-távmunka e-beszerzés e-szolgáltatás e-értékesítés e-marketing e-logisztika E-Commerce e-Business e-banking Vértes Edit: Logisztikai informatika a gyakorlatban. [elektronikus dokumentum] URL: Egyetem VI ppt e-beszerzés e-ügyintézés

7 E-business modellek 1

8 E-business fejlődés Intenzitás dot-com lufi dot-com hanyatlás USA
Az üzletben megmozgatott dollár tömeg, dollárban mért beruházások volumene, stb. dot-com lufi dot-com hanyatlás USA Vértes Edit: Logisztikai informatika a gyakorlatban. [elektronikus dokumentum] URL: Egyetem VI ppt 2000. év Felfutás Boom Hanyatlás Tartós növekedés

9 Az értékalkotási folyamat átalakulása
A korábbi Porter féle modell Befelé irányuló logisztika Termelés Kifelé irányuló logisztika Marketing és értékesí-tés Szervíz és utógondo-zás Vértes Edit: Logisztikai informatika a gyakorlatban. [elektronikus dokumentum] URL: Egyetem VI ppt Forrás: Porter

10 Az értékalkotási folyamat átalakulása
Az információs társadalom értékmodellje Prototipizálás új értékteremtési lehetőségeket keres a termékekbe és szolgáltatásokba való visszaforgatása Értékhozzáadás a közvetítés során A tudás kiaknázása Testreszabható kapcsolatok különleges igények, egyedi sajátosságok belső hatékonyság kiterjesztése a vevőkre, szállítókra Külső kapcsolatok prioritása Szint: hatékony közvetítő szerep – stabil alapműködés a fő kérdés: hogyan javíthatók a működési folyamatok Szint: belső integráció, melynek célja a vállalaton belüli tudás és szakértelem hozzáférhetősége belső hatékonyság – minőség, gyorsaság, rugalmasság Szint: a belső hatékonyság kiterjesztése a vevőkre, szállítókra, fogyasztókra, többletszolgáltatásokkal, hozzáadott értékkel Szint: a verseny már nem csak hatékonysági alapon zajlik, hanem egyre finomabb megkülönböztető tényezők felhasználásával, különleges igények, egyedi sajátosságok kialakításával hatnak a vevők érzékeire, tapasztalataira, élményeire. Szint: az egyedi élményanyag feldolgozása a termékekbe és szolgáltatásokba való visszaforgatása, rögzítése, előhívása zajlik, ezen a szinten, melynek feladata a tudás, a tapasztalat vállalattól független személytelenítése leképzése – létfontosságú a túléléshez!!! Szint: a vállalat folyamatosan új értékteremtési lehetőségeket keres és talál – prototipizál Vértes Edit: Logisztikai informatika a gyakorlatban. [elektronikus dokumentum] URL: Egyetem VI ppt Belső együttműködés belső integráció hatékony közvetítő szerep Hatékony tranzakciós csatorna Evolúció Forrás: Sawy, Malhotra, Gosain, Young 1999

11 Stratégiai megközelítések
A 80-as évek irányzatai ÜZLETI KÖRNYEZET (VERSENYKÖRNYEZET) STRATÉGIA VÁLLALATI ERŐFORRÁSOK Portfólió elemzések, Porter stratégia A 90-es évek irányzatai A 80-as évek irányzatai a vállalati stratégia kialakításánál a környezeti követelményekhez való igazodásra fókuszáltak A stratégia inputja a vállalat versenykörnyezete! A környezeti elemzés alapján alakítják ki a vállalati stratégiát. Vértes Edit: Logisztikai informatika a gyakorlatban. [elektronikus dokumentum] URL: Egyetem VI ppt A 90-es évek irányzatai – az alapvető és egyedi képességek középpontba állítása, a vállalati adottságok figyelembe vétele és tudatos építése áll a stratégiaalkotás középpontjában. VÁLLALATI ERŐFORRÁSOK STRATÉGIA ÜZLETI KÖRNYEZET (VERSENYKÖRNYEZET) Erőforrások (eszközök, készségek, képességek) a vállalati stratégia alappillérei. Nem azt határozzák meg, hogy mit tegyen, hanem azt, hogy mit tehet a vállalat. (Collis-Montgomery, 1997)

12 E-business mátrix (fejlődési térkép)
e-együttműködés e-vállalatok magas Az e-business szerepe az érték- és ellátási láncban (értékelőál-lítás) e-folyamatok e-bolt Fehér folt – mind az előállítás, mind az értékesítés területén alacsony mértékű az e-business hatása Vértes Edit: Logisztikai informatika a gyakorlatban. [elektronikus dokumentum] URL: Egyetem VI ppt online marketing alacsony Az e-business szerepe az ellátási lánc végén (értékesítés) alacsony magas

13 Fejlődési térkép: Online marketing és e-bolt
1. Üzleti modellek Fejlődési térkép: Online marketing és e-bolt Forrás: Elekes Attila, Budapesti Corvinus Egyetem URL: bce.asl.hu/e-business/download/2_eloadas.ppt

14 Online Marketing az e-business bevezetés első lépése, 0. szint (szinte minden ágazatban) elsősorban egyirányú kommunikáció: (vállalat honlapja > vevő) a versenyképesség fenntartásához már a kkv-k esetén is egyre inkább nélkülözhetetlen (pl. szállasadó, étterem, cipész, múzeum...) a versenypozíció javítása az e-bolt vagy az e-folyamatok felé való nyitással érhető el Forrás: Elekes Attila, Budapesti Corvinus Egyetem URL: bce.asl.hu/e-business/download/2_eloadas.ppt

15 1. Üzleti modellek Példa: Agria Volán

16 Agria Volán modell tömegközlekedési vállakozás utastájékoztatás
cégtájékoztató jegyvásárlás nem lehetséges URL: Klakota-Robinson, 2002, 38. oldal alapján

17 Példa: One Million Dollar Home Page
1. Üzleti modellek Példa: One Million Dollar Home Page

18 One Million Dollar Homepage modell
egy személyes vállakozás online marketing egyedi ötlete URL: egyedi ötlet egyszeri bevétel a statikus honlap fenntartása Klakota-Robinson, 2002, 38. oldal alapján

19 E-bolt e-bolt – e-kiskereskedelem: a végfelhasználónak való értékesítés e-eszközökkel (megrendelés, fizetés) az esetek döntő többségében az online marketing továbbfejlődése áruk és szolgáltatások online értékesítése fogyasztók vagy vállalat felé ismert neve: (kiskereskedelmi) webáruház Forrás: Elekes Attila, Budapesti Corvinus Egyetem URL: bce.asl.hu/e-business/download/2_eloadas.ppt

20 1. Üzleti modellek Példa: ZeneCenter

21 A ZeneCenter modell 2010. dec. bemutató 3G Multimédia Kft., magyar startup cég (kezdő cég) ma a Magyar Telekom szolgáltatása online zenei vásárlás fizetés: havidíj bankkártyával és emelt díjas sms-ben zenerajongói közösség mind a négy nagy zenekiadó (EMI, Universal, Sony és Warner) művei elérhetők URL: cikk az üzemeltetőkről:

22 Példa: The Béta Version
1. Üzleti modellek Példa: The Béta Version

23 The Béta Version modell
kezdő baráti vállakozás kézzel készített egyedi táskák, tartozékok tervezése online bemutatótér online vásárlás még nincs, de tervezik URL: cikk az üzemeltetőkről:

24 Példa: AutoByTel 1. Üzleti modellek
Forrás: Elekes Attila, Budapesti Corvinus Egyetem URL: bce.asl.hu/e-business/download/2_eloadas.ppt

25 AutoByTel modell autóvásárlás (1 nap több ár)
tanácsadó: kereskedő fizet a reklámért ingyenes vásárlói autókeresés a kereskedő felé a vevői igény továbbítása Klakota-Robinson, 2002, 38. oldal alapján

26 Példa: Ducati 1. Üzleti modellek
Forrás: Elekes Attila, Budapesti Corvinus Egyetem URL: bce.asl.hu/e-business/download/2_eloadas.ppt

27 Ducati modell Hagyományos iparági átalakulás
1998 – Ducati MH900E prototípus 2000. január 1. – 2000 db motor online értékesítésének megindítása csak internetes értékesítés 31 perc alatt megvásárolták (15.000€/db) gyártás előtt minden darab elkelt átadás kereskedői hálózat segítségével Forrás: Elekes Attila, Budapesti Corvinus Egyetem URL: bce.asl.hu/e-business/download/2_eloadas.ppt

28 Ducati modell Tapasztalatok, eredmények:
kereskedőknek nincs leltári kockázat, marketing vagy reklámköltség, de van jutalék márkába vetett bizalom szerepe földrajzilag elérhető területek számának növelése megrendelésre gyártás felé való elmozdulás IT fejlesztések beszállítók és vevők felé Forrás: Elekes Attila, Budapesti Corvinus Egyetem URL: bce.asl.hu/e-business/download/2_eloadas.ppt

29 Példa: Dell 1. Üzleti modellek
Forrás: Elekes Attila, Budapesti Corvinus Egyetem URL: bce.asl.hu/e-business/download/2_eloadas.ppt

30 Dell Dell Modell: 1984 – alapítás (Michael S. Dell)
1987 – 24 órás helyszíni javítás 1993 – első 5 közé kerül 1996 – e-bolt nyitása: 1997 – több mint 10 millió gép eladása 2000 – internetes eladás > 50 millió $ / nap Forrás: Elekes Attila, Budapesti Corvinus Egyetem URL: bce.asl.hu/e-business/download/2_eloadas.ppt

31 Dell Példa Dell szemlélete: közvetlen kapcsolat a vevőkkel
testreszabhatóság szerepe költséghatékonyság standardok szerepe Forrás: Elekes Attila, Budapesti Corvinus Egyetem URL: bce.asl.hu/e-business/download/2_eloadas.ppt

32 Dell Példa Az e-business lehetőségek: közvetlen kapcsolat a vevőkkel
teljes személyre szabás online rendelési lehetőség online fizetési lehetőség kisebb raktárkészlet költséghatékonyság szervíztámogatás (pl.: automatikus frissítés keresés) Forrás: Elekes Attila, Budapesti Corvinus Egyetem URL: bce.asl.hu/e-business/download/2_eloadas.ppt

33 Fejlődési térkép: E-folyamatok
1. Üzleti modellek Fejlődési térkép: E-folyamatok Forrás: Elekes Attila, Budapesti Corvinus Egyetem URL: bce.asl.hu/e-business/download/2_eloadas.ppt

34 E-folyamatok e-folyamatok – workflow, azaz ügymenet jellegű tevékenységek elektronikus megvalósítása a vállalaton belüli folyamatok e-alapokra helyezése szerepe: költségcsökkenés hatékonyságnövelés rugalmasság növelése elektronikus ügymenet Forrás: Elekes Attila, Budapesti Corvinus Egyetem URL: bce.asl.hu/e-business/download/2_eloadas.ppt

35 Új üzleti modellek Társult marketing modellje
stratégiai kapcsolatban lévő vállalatok kölcsönösen prezentálják egymást saját weboldalaikon közös reklámkampányokat folytatnak reklámokért együtt vagy egymásnak fizetnek > alacsonyabb költség pl.: Volkswagen - Shell; Renault - Bosch; hazánkban a Shell - McDonalds Gábor, 2007, 30. oldal

36 Példa: Metro Future Store
1. Üzleti modellek Példa: Metro Future Store

37 Metro Future Store

38 Fejlődési térkép: E-vállalatok
1. Üzleti modellek Fejlődési térkép: E-vállalatok Forrás: Elekes Attila, Budapesti Corvinus Egyetem URL: bce.asl.hu/e-business/download/2_eloadas.ppt

39 E-Vállalat minden területen e-business megoldások
termelési folyamatok vállalati kapcsolatok végtermék értékesítés. a vállalatközi kapcsolatokban és a végtermék értékesítésben is e-megoldások Forrás: Elekes Attila, Budapesti Corvinus Egyetem URL: bce.asl.hu/e-business/download/2_eloadas.ppt

40 E-vállalat Forrás: Elekes Attila, Budapesti Corvinus Egyetem
URL: bce.asl.hu/e-business/download/2_eloadas.ppt

41 Új üzleti modellek Fordított aukció modellje: a vállalatok a beszállítóikat versenyeztetik a folyamatok online módon 85%-kal kisebb költség 5-20%-kal alacsonyabb ár esettanulmány: (2011. szeptember) Gábor, 2007, 30. oldal

42 1. Üzleti modellek Példa: Boookline.hu

43 Bookline.hu modell könyvkereskedelem
beszállítókkal interneten tartja a kapcsolatot rendelés interneten keresztül online fizetési lehetőség kiszállítás az interneten követhető

44 Fejlődési térkép: E-együttműködés
1. Üzleti modellek Fejlődési térkép: E-együttműködés Forrás: Elekes Attila, Budapesti Corvinus Egyetem URL: bce.asl.hu/e-business/download/2_eloadas.ppt

45 E-Együttműködés Több szervezet együttműködése
pl.: egyetemi kutatás támogatása online dokumentumtárral és videó konferencia lehetőséggel Vállalati láncok összekötése pl.: beszerzés során közös online rendszer használata Kollaboratív hálózatok Forrás: Elekes Attila, Budapesti Corvinus Egyetem URL: bce.asl.hu/e-business/download/2_eloadas.ppt

46 Új üzleti modellek e-piacok és tőzsdék modellje
adott iparágra specializálódott (vertikális) piacok pl.: E-Steel: pl.: MTV: pl.: Ingatlan Piactér: általános (horizontális) piacok: pl.: Vatera.hu: Gábor, 2007, 30. oldal

47 1. Üzleti modellek Példa: Google

48 Miért a Google? 2011. október:
A Google a várakozásokat is meghaladó, 2,730 milliárd dolláros adózás utáni nyereséget könyvelt el a harmadik negyedévben, 26 százalékos növekedést az előző évhez viszonyítva A Google részvényei az elektronikus kereskedelemben közel hat százalékkal, 592,43 dollárra emelkedtek a negyedévi jelentés közzétételét követően.

49 Google Születése Larry Page és Sergey Bin alapította
1996. január – Stanford University – PhD kutatás 1998. szeptember 27. – Kalifornia, Menlo Park (garázscég) 1999 – Googleplex – Mountain View Google név a googol szóból származik, melynek jelentése: 10100 Forrás: Elekes Attila, Budapesti Corvinus Egyetem URL: bce.asl.hu/e-business/download/2_eloadas.ppt

50 Google Története Oldalak rangsorolása: PageRank (szabadalom)
algoritmus, mely a hiperlinkekkel összekötött weblapokat osztályozza 2000 – kulcsszó alapú reklám szolgáltatás 2006 – S&P500 tőzsdeindex Forrás: Elekes Attila, Budapesti Corvinus Egyetem URL: bce.asl.hu/e-business/download/2_eloadas.ppt

51 Felvásárlások 2003 – Pyra Labs – blogger.com
2003 – Applied Semantics – kontextus érzékeny hirdetések megvalósítása 2003 – Sprinks – AdWords és AdSense tökéletesítése 2004 – Picasa – képszerkesztés, képkezelés 2004 – ZipDash, Where2 LLC – Google Maps 2005 – Urchin Software Co. – Google Analytics 2006 – dMarc Broadcasting – rádiós hirdetések 2006 – Upstartle – Google Docs & Spreadsheets 2006 – együttműködési szerződés: eBay 2006 – YouTube.com – videó megosztó portál 2007 – együttműködési szerződés: China Mobile 2007 – Xunlei – P2P rendszer Forrás: Elekes Attila, Budapesti Corvinus Egyetem URL: bce.asl.hu/e-business/download/2_eloadas.ppt

52 Szolgáltatások Forrás: Elekes Attila, Budapesti Corvinus Egyetem
URL: bce.asl.hu/e-business/download/2_eloadas.ppt Forrás: Google Analyst Day

53 Keresők Google Web Search – www.google.com
webkereső – 1999-ben indult számos nyelven saját felület Image Search – News Search – hírkereső és hírösszegyűjtő news archive search – 200 évre visszamenőleg Video Search – Book Search – digitalizált könyv kereső, sok könyv letölthető teljes tartalomban való keresés Forrás: Elekes Attila, Budapesti Corvinus Egyetem URL: bce.asl.hu/e-business/download/2_eloadas.ppt

54 Keresők Personalized Search –www.google.com/searchhistory
személyes kereső (eddigi keresések alapján) Scholar – teljes szövegű tudományos munkák Finance – amerikai pénzügyi hírek Froogle – webáruházak árainak összehasonlítása Blog Search – Patents – szabványok közötti keresés Forrás: Elekes Attila, Budapesti Corvinus Egyetem URL: bce.asl.hu/e-business/download/2_eloadas.ppt

55 Hirdetések AdWords (2000) – www.google.com/adwords
Google zászlóshajója PPC rendszerű, kulcsszó alapú szöveges és banner alapú hirdetések Keyword tool AdSense – hirdetési felület elhelyezés weboldalakon Analytics – teljes webanalízis biztosítása teljes együttműködés az AdSense-szel Website Optimizer weboldal optimalizálás a Google keresőhöz és az AdWords szolgáltatáshoz jelenleg béta verzió – csak tesztelők férhetnek hozzá Webmaster Tools Google Insights - Trend Forrás: Elekes Attila, Budapesti Corvinus Egyetem URL: bce.asl.hu/e-business/download/2_eloadas.ppt

56 Kommunikáció és Publikálás
Gmail – webes levelezőrendszer – meghívós rendszerű jelenleg közel 3 GB tárhellyel Groups – csoportkezelő alkalmazás csoport, hírlevél Orkut – szociális háló építő szolgáltatás (~ iWiW) több mint 40 millió tag szabad regisztráció Forrás: Elekes Attila, Budapesti Corvinus Egyetem URL: bce.asl.hu/e-business/download/2_eloadas.ppt

57 Kommunikáció és Publikálás
Google Docs & Spreadsheets – online szövegszerkesztő és táblázatkezelő megosztási lehetőség felhasználók között Calendar – online határidőnapló YouTube – videó megosztás Blogger – blog szolgáltatás Forrás: Elekes Attila, Budapesti Corvinus Egyetem URL: bce.asl.hu/e-business/download/2_eloadas.ppt

58 Térképek Google Maps – www.google.com/maps
online térkép, műholdas felvétel megjelenítéssel teljes körű keresési lehetőség (utcaszint, építmény, szolgáltatók, stb.) útvonal tervező (két pont között) targetált reklámok mobil eszközökön is elérhető telepíthető verzió: Google Earth Google Mars – Google Moon – Forrás: Elekes Attila, Budapesti Corvinus Egyetem URL: bce.asl.hu/e-business/download/2_eloadas.ppt

59 Szolgáltatások Checkout – www.google.com/checkout
online fizetési rendszer (~PayPal) Desktop – asztalon megjelenő alkalmazáscsomag teljes rendszeren belüli keresés (kép, videó, zene, , stb.) Picasa – képszerkesztő Talk – VoIP / instant messenger alkalmazás (~ Skype) integráció: Gmail, Orkut Toolbar – böngészőbe beépülő keresőeszköz Forrás: Elekes Attila, Budapesti Corvinus Egyetem URL: bce.asl.hu/e-business/download/2_eloadas.ppt

60 Szolgáltatások A google szolgáltatások ingyenesen igénybe vehető (kivéve: AdWords) Azonban legtöbb Google szolgáltatás (teljes)körű használatához szükséges van Google Fiókra (~ Gmail cím) Teljes körű információ egy adott felhasználóról ... nagy testvér effektus bizalom szerepe Forrás: Elekes Attila, Budapesti Corvinus Egyetem URL: bce.asl.hu/e-business/download/2_eloadas.ppt

61 2. E-commerce 2 Image of the slide: www2.raritanval.edu/departments/busadmin/.../Ch07-IntrotoBusiness.ppt

62 e-business modell BANK FOGYASZTÓ e-PARTNER / értékesítő
Logisztikai Szolgáltató e-PARTNER / értékesítő Informatikai szolgáltató cég WEB partner FOGYASZTÓ Vértes Edit: Logisztikai informatika a gyakorlatban. [elektronikus dokumentum] URL: Egyetem VI ppt

63 A kereskedés folyamata

64 Az e-kereskedelem szakaszai
A szerződés létrehozása A teljesítés előkészítése A teljesítés A helytállás Információ gyűjtés Ajánlat felhívás Ajánlat tétel Ajánlat elfogadás vagy elutasítás Rendelés Rendelés visszaigazolás Szállítás szervezés Szállítás Szállítmány nyomon kísérése Minőség-ellenőrzés Átvétel Szállítás visszaigazolása Minőség visszajelzése Elektronikus vagy hagyományos fizetés Vértes Edit: Logisztikai informatika a gyakorlatban. [elektronikus dokumentum] URL: Egyetem VI ppt

65 Az e-kereskedelem előnyei
Mivel normál kereskedelemhez képest a kereskedés aránya nem számottevő (nem terjedt még el), így a termék illetve a szolgáltatás termék értéke alacsonyabb, mint a piaci ár nincs mögötte az értékesítő egység (bolt), csak raktár és a disztribúciós szervezet, a vevő a teljes piaci kínálat egy helyben a gépe mellett látja, nem kell fizikailag utána járni, összehasonlító, elemző adatok támogatják a vásárlását. Vértes Edit: Logisztikai informatika a gyakorlatban. [elektronikus dokumentum] URL: Egyetem VI ppt

66 Az e-kereskedelem hátrányai
Legtöbbször másodlagos költségek rakódnak a vásárolt termékre, vagy szolgáltatásra, mint például posta, csomagolás (esetenként: 10-40%), Internet és telefondíjak Mindezekhez szükséges a technikai eszköz, a PC, melynek a beszerzési ára drágítja a termék árát, ha csak erre használjuk. Vértes Edit: Logisztikai informatika a gyakorlatban. [elektronikus dokumentum] URL: Egyetem VI ppt

67 E-kereskedelemi hátráltató tényezők
bizalom hiánya, félelem az újtól, virtuális bizonytalanság (nincs egy személyes kapcsolat, hogy meggyőzzön a termék hasznosságáról), elektronikus félelem (nem mindenki tudja használni a PC-t), pénzügyi félelmek (nem szívesen adjuk meg bankkártya számunkat), személyiségi félelmek (nem szívesen adjuk meg adatainkat) Vértes Edit: Logisztikai informatika a gyakorlatban. [elektronikus dokumentum] URL: Egyetem VI ppt

68 Nemzetközi kitekintés
Vértes Edit: Logisztikai informatika a gyakorlatban. [elektronikus dokumentum] URL: Egyetem VI ppt

69 Forrás: Carnation Research
Magyarországi adatok A fogyasztói elektronikus kereskedelem forgalma Magyarországon (millió forint) Vértes Edit: Logisztikai informatika a gyakorlatban. [elektronikus dokumentum] URL: Egyetem VI ppt Forrás: Carnation Research

70 Forrás: Carnation Research
A fogyasztói elektronikus kereskedelem kategóriái Magyarországon (boltszám alapján) Vértes Edit: Logisztikai informatika a gyakorlatban. [elektronikus dokumentum] URL: Egyetem VI ppt Forrás: Carnation Research

71 Példa: Online rendelés és fizetés
2. E-commerce Példa: Online rendelés és fizetés

72 E-számla Ismét több nagyvállalat tért át az elektronikus számlakibocsátásra a Számlaközpont közleménye szerint. A sárga csekkeket is egyre több helyen váltja fel az elektronikus módszer.

73 képek megtekintése

74 Mobilfizetés Három héttel a Google Wallet fizetési rendszer amerikai startja után hazánkban is mobil fizetési megoldások a megvalósítás jövőre várható 2012. a mobilfizetés éve lehet Magyarországon

75 3. Online marketing 3 Image of the slide: www2.raritanval.edu/departments/busadmin/.../Ch07-IntrotoBusiness.ppt

76 Marketing folyamat (termék) (ár) (értékesítés) Vevők elemzése
Piac elemzése Versenytársak elemzése Értékesítési csatorna kiválasztása (termék) (értékesítés) Marketing mix kialakítása Gazdasági értékelés (ár) (kommunikáció) Értékelés és visszatekintés

77 A marketingmix alkotóelemei
A stratégiai tervezés és a piackutatás mellett a marketing alapvető eszközei Marketingmix termék- politika ár- politika értékesítési politika kommunikációs politika Forrás: Vágási (2007), 15. oldal 4P: Product (termék) Price (ár) Place (hely) Promotion (ösztönzés, marketingkommunikáció) - McCarthy - 4A: Áru Ár Árusítás Ajánlás - Tomcsányi -

78 A marketingmix alkotóelemei
A stratégiai tervezés és a piackutatás mellett a marketing alapvető eszközei Marketingmix termék- politika ár- politika értékesítési politika kommunikációs politika Forrás: Vágási (2007), 15. oldal online kommunikáció terméktervezésbe beleszólhat a vevő online értékesítés rugalmas ár

79 Marketing kommunikációs mix
reklám (advertising) személyes értékesítés (personal selling) közönségkapcsolat (PR) vásárlásösztönzési eszközök (sales promotion) direkt marketing (DM)

80 Online marketing eszközök
7/10. Online marketing eszközök

81 Reklámeszközök direkt m-marketing indirekt honlap online hirdetés
társzervezet gyűjtőhonlap (pl. tematikus kereső) hirdetési honlap keresőmarketing m-marketing indirekt közösségi oldalak videomegosztók humoros oldalak

82 Sales eszközök vevőket ösztönző eszközök honlap
internetes jegyrendelés kedvezményesen játékok, tesztek kitöltésével kedvezmények edzéstervek leírása, melyet nálunk kipróbálhat étkezési tanácsok, melyhez élőben segítséget kérhet kedvezményekről értesítés kommunikációs lehetőségek orvos vagy szakedző vagy sportoló válaszai egy fórumban, chaten vagy ben ben kedvezmények a regisztrált, t engedélyezők számára

83 Kuponos közösség Forrás: Az online vásárlók változásának aránya (%) az online vásárlók körében

84 Kupon.hu

85 PR eszközök kommunikációs anyagok és elektronikus kommunikáció
honlap, itt elérhető éves jelentés, cégújság, brosúra szervezetről, vezetőiről szóló rendszeres (hírlevél, levelező lista) üzenetek Facebook üzenetek (hírek, fejlesztés) online sajtótermékekben riportok, cégismertetők rendezvények, események online sajtótájékoztató, szeminárium, bemutató, ünnep a társadalmi elvárásoknak való megfelelés (szponzorálás-reklám, mecenatúra-támogatás, jótékonyság, környezetvédő magatartás, lobbizás) és az eseménymarketing (rendezvények) jellemzően még nem online történnek

86 Személyes eladás videotelefonon vagy
videokonferencia rendszeren keresztül

87 DM eszközök informálás/vásárlásösztönzés megrendelés
online katalógusok online sajtótermékek ben saját címre küldött levél IP alapú telefon, videotelefon Facebook üzenetek mobiltelefonra üzenetek megrendelés elektronikus levél ( ) mobiltelefon (sms, beszélgetés)

88

89 Az online marketing - elemzések

90 Webmutatók weboldal látogatottsága (népszerűsége) reklám:
kontaktusok, halmozott elérés (pillantás) és potenciális elérés átkattintási arány (fogyasztó érdeklődése) ezer kontaktusra jutó költség részesedés a médiaköltésekből elérésenkénti, kattintásonkénti és megszerzett ügyfelenkénti költség Farris-Bendle-Pfeifer-Reibstein: Marketingmérések 263. oldal

91 Webergonómia látogatni minimális mentális terheléssel
ne kelljen súgó a használathoz, könnyedség következetes navigáció: mindig tudjam hol vagyok (oldalcím, elérési út) menük száma ~ fogyasztói célcsoport száma az állandó menük következetes elhelyezése jelzések egyértelműek legyenek céglogóra kattintva a kezdő vagy főoldalra jussunk telefon, vásárlás (kosár), fizetés jelei aláhúzott szöveg linkként viselkedjen... egységes design

92 Rossz példa E-kereskedelem online e-szótár. Kétnyelvű gazdasági tartalomszolgáltató folyóirat és portál.  URL: Legutolsó hírek 2005-ből...

93 Rossz login

94 Versenyek http://azevhonlapja.hu/

95 SEO - SEM Search Engine Optimization (SEO) keresőoptimalizálás
cél: a keresőprogramok (pl. Google) találati listáján minél előbbre kerülni használják még: keresőmarketing Search Engine Marketing (SEM)

96 4. Hazánk és az EU 4 Image of the slide: www2.raritanval.edu/departments/busadmin/.../Ch07-IntrotoBusiness.ppt

97 USA - EU a termékek és szolgáltatások elektronikus csatornán keresztül történő értékesítése terén az európai országok az USA-hoz képest a fejlődés korai fázisában vannak. 2007-ben az e-kereskedelemnek a gazdasági szervezetek teljes forgalmán belüli százalékos aránya: az Európai Unióban 12%-volt. A 2003-as adathoz képest 3 % növekedés.

98 E-business arány

99 Hazai arányok

100 Csatorna választás

101 Hazai bevételek

102 Online áruházak forgalmának alakulása (milliárd forint)
Online forgalom Online áruházak forgalmának alakulása (milliárd forint) Mártonffy Attila (2011): Köztes szerepben. In: IT Business IX. évf. 38. szám2011. szeptember

103 Jelenlét Az Európai Unióban a számítógéppel rendelkező vállalkozások – ide nem értve hazánk, Lettország, valamint a legkésőbb csatlakozott tagállamok, Románia és Bulgária vállalkozásait – aránya 95% körül, vagy a felett stabilizálódott. A magyar vállalkozások számítógépellátottsága ugyan évről évre javuló tendenciát mutat, ez 2007-ben 91%, azonban még így is elmarad az EU27 átlagától (96%)

104 Céges penetráció Számítógépet, internetet használó és honlappal rendelkező vállalkozások aránya az Európai Unióban 2007. (a több mint 10 főt foglalkoztató gazdasági szervezetek körében)

105 2010. Vállalati honlap-penetráció
Shopp Attila: Cégek a weben. 14. oldal In: IT BUsiness IX.évf. 41. szám 2011 október 18.

106 Hazai régiók

107 Elérési cél

108 Kínált szolgáltatások

109 Rendelési arány Magyarországon az on-line beszerzéseket végző és az on-line rendeléseket fogadó cégeknek az összes vállalkozáshoz viszonyított aránya alacsony, 2007-ben ezek mindössze 7% és 4%. Ez messze elmarad az Európai Unió átlagától (28% és 16%)

110 Beszerzések

111 Jelenlét A vállalati internet-hozzáférés mutatója hazánkban a harmadik legalacsonyabb az EU27 tagállamai között, azaz e tekintetben is csak az utolsóként csatlakozott tagállamokat utasítjuk magunk mögé a rangsorban (EU: 93%; Mo.: 86%). a honlappal rendelkező vállalkozásoknál nagyobb a lemaradásunk az európai uniós átlaghoz képest. Hazai honlap-penetráció: 47%, Európai Unió átlaga: 63%.

112 Kezdeti lépések Az e-kereskedelemmel kapcsolatos indító lépéseket egy kormányzati dokumentum tartalmazza:

113 Hazai arány a vásárlások 90%-ának ellenértékét online bankkártyás fizetéssel egyenlítik ki, mely során megadják a bankkártya számát Magyarországon ez az arány nem haladja meg a 10%-ot, mivel a vásárlók félnek a kártyaszámukat megadni. termékek vagy termékvonalak a hagyományos boltokban kaphatóknál kedvezőbb áron 

114 Hazai ár termékek vagy termékvonalak a hagyományos boltokban kaphatóknál kedvezőbb áron Motiváló tényezők: kuponok, ajándékok, leárazások

115 Hazai jog Az elektronikus kereskedelmi szolgáltatások, valamint az információs társadalommal összefüggő szolgáltatások egyes kérdéseiről szóló évi CVIII. törvény vonatkozik rá (utolsó módosítás: XII. 10.) Eu-s jogharmonizáció következtében eltörölték a nyilvántartásba vételi kötelezettséget, illetve a jövőben tervezik a kötelező ügyfélszolgálati helység fenntartásának az eltörlését is. részletek: (Szövetség az Elektronikus Kereskedelemért Egyesület) (Infokommunikációs Államtitkárság honlapjának elektronikus kereskedelemmel foglalkozó oldalai)

116 Hazai jog Az internetes kereskedelem a magyar jogi szabályozás szerint – általános jellemzőit tekintve – a kereskedelmi tevékenységekkel azonos megítélés alá esik. E kereskedelmi formával foglalkozhat (a gazdasági társaságokról szóló évi CXLIV. törvény alapján) a Magyarországon létrehozott, illetve (a külföldi székhelyű vállalkozások magyarországi fióktelepeiről és kereskedelmi képviseleteiről szóló évi CXXXIV. törvény értelmében) a képviseletet, fióktelepet alapító külföldi székhelyű vállalkozás.

117 Egyéb oldalak http://elib.kkf.hu/edip/D_11335.pdf

118 Az E-Business Iparági Szerepe
Forrás: Elekes Attila, Budapesti Corvinus Egyetem URL: bce.asl.hu/e-business/download/1_eloadas.ppt

119 Iparágak És Az E-Business
Bár az Internet sok mindenre megoldást jelent, azonban nem minden iparágban tudja kifejteni a hatását Vizsgálatok: e-Business (2003) – eEurope E-Business Index BCE EBK, GKIeNET Forrás: Elekes Attila, Budapesti Corvinus Egyetem URL: bce.asl.hu/e-business/download/1_eloadas.ppt

120 eEurope E-Business Index
Infrastruktúra index: internet eléréssel rendelkező vállalatok honlappal rendelkező vállalatok szélessávú kapcsolat LAN, intranet vagy extranet hálózat E-aktivítás index: elektronikus beszerzés, értékesítés integráció a belső és partnerek IT rendszereivel elektronikus piactér használat Forrás: Elekes Attila, Budapesti Corvinus Egyetem URL: bce.asl.hu/e-business/download/1_eloadas.ppt

121 eEurope E-Business Index
E-bajnok: ICT szektor (information and communication technology) E-intenzív iparágak: elektronika bank, biztosítás, lízing média és nyomdaipar Forrás: Elekes Attila, Budapesti Corvinus Egyetem URL: bce.asl.hu/e-business/download/1_eloadas.ppt

122 eEurope E-Business Index
E-specifikus iparágak: turizmus (online értékesítés) ingatlan (online marketing és tájékoztatás) gépipar (ellátási lánc menedzsment) vegyészet (üzleti hatékonyság) Kései e-alkalmazkodók: kiskereskedelem (kis árrés) egészségügy (infrastruktúra, forráshiány) élelmiszeripar (csak nagy vállalatok) Forrás: Elekes Attila, Budapesti Corvinus Egyetem URL: bce.asl.hu/e-business/download/1_eloadas.ppt

123 Hazai E-Business Nagyon nagy a hasonlóság az európai felmérés során kapott eredménnyel Kiemelkedik a turizmus szerepe hazánkban legnagyobb online értékesítő Forrás: Elekes Attila, Budapesti Corvinus Egyetem URL: bce.asl.hu/e-business/download/1_eloadas.ppt

124 Lehetőségek Egyes Iparágakban
Pénzügyi szolgáltatások: olcsó, gyors és hatékony pénzügyi tranzakciók Szórakoztató ipar: film, zene, játék, nyelvoktatás Oktatás: e-Learning Turizmus: információnyújtás, ügyintézés Forrás: Elekes Attila, Budapesti Corvinus Egyetem URL: bce.asl.hu/e-business/download/1_eloadas.ppt

125 5. Trendek 5 Image of the slide: www2.raritanval.edu/departments/busadmin/.../Ch07-IntrotoBusiness.ppt

126 Vásárlói trendek Vásárlói trendek: gyorsabb szolgáltatás önkiszolgálás
hatalmas termékválaszték integrált megoldások fogyasztói szokások - perszonalizált kiszolgálás, pl. Facebook, blogok, közösségi site-ok alkalmazása az üzlemenetben Kalakota-Robinson, 2002, oldal

127 Miért a Facebook?

128 Vásárlói trendek Az információs társadalom trendjei:
számítógép és internet penetráció nő a lakosság kb. 50%-a használja az internetet a lakosság kb. 80%-a aktív mobilhasználó Bányai-Novák, 2011, oldal

129 Szolgáltatások trendje
E-szolgáltatási trendek: integrált eladás és kiszolgálás zökkenőmentes alkalmazások rugalmas teljesítés és kényelem átláthatóbb folyamatok Kalakota-Robinson, 2002, oldal

130 Szervezeti trendek A vállalat szervezeti felépítésének trendjei:
munkamegosztás alvállakozókkal történő gyártás virtuális terjesztés Kalakota-Robinson, 2002, oldal

131 Alkalmazotti trendek Vállalati alkalmazottakra vonatkozó trendek:
legjobbak és legtehetségesebbek alkalmazása tehetséges alkalmazottak megtartása Kalakota-Robinson, 2002, oldal

132 Technológiai trendek Vállalkozástechnológiai trendek:
integrált vállakozási alkalmazások sokcsatornás integráció infrastuktúra harmonizálás middleware: közös, szabványos kommunikációs felület heterogén alkalmazások között Kalakota-Robinson, 2002, oldal Juhász Sándor (2011): Vállalati információs rendszerek műszaki alapjai. Szak Kiadó, Bp. Krauth Péter-Kömlődi Ferenc (2008): Web 2.0 (és ami mögötte van) In: Dömölki Bálint (szerk.): Égen-földön informatika. Az információs társadalom technológiai távlatai. Typotex, 2008, Bp.

133 IKT trendek Általános technológiai trendek:
drótnélküli web alkalmazások kéziszámítógépek (okostelefonok) általános használata alkalmazásszolgáltatók (irodai, gazdasági prg.) montázs (mushup), pl. Google Map kereskedelmi oldalon 2016. USA 3x több a kábeltévés előfizetés nélküli háztartások száma, egyre többen választják az internetes követést Kalakota-Robinson, 2002, oldal

134 Marketing trendek Online marketing trendek 2011-re:
tartalom és elkötelezettség strtégiája a digitális marketing optimalizálása megfelelő csatornán a megfelelő üzenet közösségimédia-marketing a display reklámok újjáéledése mobilstratégia Bányai-Novák, 2011, oldal

135 Marketing trendek Online marketing trendek 2011-re: guglizáció
online-csatorna-integráció az érintkezési pont jellemzői adatvédelmi háború digitális marketing=marketing Bányai-Novák, 2011, oldal

136 IKT trendek Cloud computing trendek: CRM a weben
web 2.0 irodai alkalmazások - Google, Microsoft közöségi hálózatok, Facebook táblagépek elterjedése mobil szemlélet az asztalon is (érintőképernyő, a hang- vagy gesztusvezérlés, a videók és a mobil eszközökre jellemző keresés. Egyszerű alkalmazások, de komplex megoldások is összeállíthatók. A felhasználói felületek átalakítására a vállalatokon belül is egyre nagyobb lesz az igény) Bányai-Novák, 2011, oldal

137 Trendek elérése

138 Összegzés

139 Vállalati Integráltság Fokai
Brossúra honlap jelenlét – információ közlés honlap általános és marketing információkkal, árlistával, stb. Interaktív honlap interakció – információ gyűjtés honlapon interaktív szolgáltatások (pl.: keresés, kérdőív) Forrás: Elekes Attila, Budapesti Corvinus Egyetem URL: bce.asl.hu/e-business/download/1_eloadas.ppt

140 Vállalati Integráltság Fokai
Portál e-kereskedelmi megoldások egyszerű elektronikus piacterek web-alapú üzenetküldés intranet Szuperportál vállalati működéshez integrált elektronikus beszerzési és kereskedelmi rendszerek vállalati portál Forrás: Elekes Attila, Budapesti Corvinus Egyetem URL: bce.asl.hu/e-business/download/1_eloadas.ppt

141 E-Business ABC B A C E-üzlet C2C A2A A2C, C2A E-polgár B2C, C2B
Fogyasztók Virtuális közösségek A2A Elektronikus államigazgatás A2C, C2A elektronikus ügyintézés E-polgár B2C, C2B E-kereskedelem E-banking B2A, A2B E-közbeszerzés E-ügyintézés DIGITÁLIS TÁRSADALOM Intrabusiness A B C E-közigazgatás B2B piacterek E-business E-service Forrás: Elekes Attila, Budapesti Corvinus Egyetem URL: bce.asl.hu/e-business/download/1_eloadas.ppt

142 E-Business ABC Rövidítések feloldása: A: administration – közigazgatás
(egyes irodalmakban G mint governance) B: business – üzleti élet szereplői C: consumer - fogyasztó Forrás: Elekes Attila, Budapesti Corvinus Egyetem URL: bce.asl.hu/e-business/download/1_eloadas.ppt

143 E-Business ABC A2A: elektronikus államigazgatás
hivatalok közötti online folyamatok támogatása B2B: vállalatok közötti kereskedelem és együttműködés elősegítése elektronikus platformok segítségével C2C: virtuális és/vagy fogyasztói közösségek Forrás: Elekes Attila, Budapesti Corvinus Egyetem URL: bce.asl.hu/e-business/download/1_eloadas.ppt

144 E-Business ABC A2B, B2A: elektronikus beszerzés vagy ügyintézés
vállalatok és hivatalok közötti online információcsere és tranzakció támogatása A2C, C2A: elektronikus hivatali ügyintézés polgár és helyi/központi hivatal közötti kapcsolatok elősegítése (pl.: adó, választás, stb.) Forrás: Elekes Attila, Budapesti Corvinus Egyetem URL: bce.asl.hu/e-business/download/1_eloadas.ppt

145 E-Business ABC B2C, C2B: vállalatok és fogyasztók közötti interakciók és tranzakciók online támogatása tipikus megjelenési formák: elektronikus kereskedelem e-banking Forrás: Elekes Attila, Budapesti Corvinus Egyetem URL: bce.asl.hu/e-business/download/1_eloadas.ppt

146 E-Business ABC Az ABC kiterjesztése E2E (exchange to exchange):
piacterek közötti tranzakciók B2E (business to employee): alkalmazás vállalati alkalmazottaknak vállalati HR funkciók, ügyintézés, vállalaton belüli kommunikáció, képzési programok B2P (business to public sector) Forrás: Elekes Attila, Budapesti Corvinus Egyetem URL: bce.asl.hu/e-business/download/1_eloadas.ppt

147 B2B Példa Forrás: Elekes Attila, Budapesti Corvinus Egyetem URL: bce.asl.hu/e-business/download/1_eloadas.ppt A legtöbb esetben zárt rendszerek, melyek fogyasztók számára nem vagy csak korlátozottan vehetők igénybe

148 C2C Példa Forrás: Elekes Attila, Budapesti Corvinus Egyetem
Forrás: Elekes Attila, Budapesti Corvinus Egyetem URL: bce.asl.hu/e-business/download/1_eloadas.ppt

149 B2C Példa Forrás: Elekes Attila, Budapesti Corvinus Egyetem
Forrás: Elekes Attila, Budapesti Corvinus Egyetem URL: bce.asl.hu/e-business/download/1_eloadas.ppt

150 A2C/A2B Példa Forrás: Elekes Attila, Budapesti Corvinus Egyetem
Forrás: Elekes Attila, Budapesti Corvinus Egyetem URL: bce.asl.hu/e-business/download/1_eloadas.ppt


Letölteni ppt "Hivatkozott irodalom Elekes Attila. E-business. Budapesti Corvinus Egyetem [elektronikus dokumentumok] URL: bce.asl.hu/e-business/download/1_eloadas.ppt."

Hasonló előadás


Google Hirdetések