Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

………...................... E-business 2011. október.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "………...................... E-business 2011. október."— Előadás másolata:

1 ……… E-business október

2 E-business modellek E-commmerce (webáruház, piactér online fizetés, stb.) Online marketing, marketing- kommunikáció (honlap, facebook, keresőmarketing...) Hazánk és az EU TRENDEK 1 Mai tanórákon

3 E-gazdaság Összefüggések e-gazdaság e-ügyintézés e-marketing (online) e-logisztika e-banking e-távmunka e-beszerzés e-szolgáltatás e-értékesítés E-Commerce e-Business e-logisztika e-banking e-beszerzés e-ügyintézés e-marketing

4 ……… E-business modellek 1

5 E-business fejlődés Intenzitás Az üzletben megmozgatott dollár tömeg, dollárban mért beruházások volumene, stb év FelfutásBoomHanyatlás Tartós növekedés USA dot-com lufi dot-com hanyatlás

6 Az értékalkotási folyamat átalakulása A korábbi Porter féle modell Befelé irányuló logisztika Termelés Szervíz és utógondo- zás Forrás: Porter Marketing és értékesí- tés Kifelé irányuló logisztika

7 Az értékalkotási folyamat átalakulása Az információs társadalom értékmodellje Forrás: Sawy, Malhotra, Gosain, Young 1999 Prototipizálás A tudás kiaknázása Testreszabható kapcsolatok Külső kapcsolatok prioritása Belső együttműködés Hatékony tranzakciós csatorna Értékhozzáadás a közvetítés során Evolúció új értékteremtési lehetőségeket keres a termékekbe és szolgáltatásokba való visszaforgatása különleges igények, egyedi sajátosságok belső hatékonyság kiterjesztése a vevőkre, szállítókra belső integráció hatékony közvetítő szerep

8 Stratégiai megközelítések A 80-as évek irányzatai ÜZLETI KÖRNYEZET (VERSENYKÖRNYEZET) STRATÉGIAVÁLLALATI ERŐFORRÁSOK Portfólió elemzések, Porter stratégia A 90-es évek irányzatai VÁLLALATI ERŐFORRÁSOK STRATÉGIAÜZLETI KÖRNYEZET (VERSENYKÖRNYEZET) Erőforrások (eszközök, készségek, képességek) a vállalati stratégia alappillérei. Nem azt határozzák meg, hogy mit tegyen, hanem azt, hogy mit tehet a vállalat. (Collis-Montgomery, 1997)

9 e-bolt e-folyamatok E-business mátrix (fejlődési térkép) online marketing e-együttműködés e-vállalatok magas alacsony magas Az e-business szerepe az érték- és ellátási láncban (értékelőál-lítás) Az e-business szerepe az ellátási lánc végén (értékesítés)

10 ……… Fejlődési térkép: Online marketing és e-bolt 1. Üzleti modellek

11 Online Marketing •az e-business bevezetés első lépése, 0. szint (szinte minden ágazatban) •elsősorban egyirányú kommunikáció: (vállalat honlapja > vevő) •a versenyképesség fenntartásához már a kkv-k esetén is egyre inkább nélkülözhetetlen (pl. szállasadó, étterem, cipész, múzeum...) •a versenypozíció javítása az e-bolt vagy az e- folyamatok felé való nyitással érhető el

12 ……… Példa: Agria Volán 1. Üzleti modellek

13 Agria Volán modell •tömegközlekedési vállakozás •utastájékoztatás •cégtájékoztató •jegyvásárlás nem lehetséges •URL:

14 ……… Példa: One Million Dollar Home Page 1. Üzleti modellek

15 One Million Dollar Homepage modell •egy személyes vállakozás •online marketing egyedi ötlete •URL: egyedi ötlet egyszeri bevétel a statikus honlap fenntartása

16 E-bolt •e-bolt – e-kiskereskedelem: a végfelhasználónak való értékesítés e-eszközökkel (megrendelés, fizetés) •az esetek döntő többségében az online marketing továbbfejlődése •áruk és szolgáltatások online értékesítése fogyasztók vagy vállalat felé •ismert neve: (kiskereskedelmi) webáruház

17 ……… Példa: ZeneCenter 1. Üzleti modellek

18 A ZeneCenter modell •2010. dec. bemutató 3G Multimédia Kft., magyar startup cég (kezdő cég) •ma a Magyar Telekom szolgáltatása •online zenei vásárlás •fizetés: havidíj bankkártyával és emelt díjas sms-ben •zenerajongói közösség •mind a négy nagy zenekiadó (EMI, Universal, Sony és Warner) művei elérhetők •URL:

19 ……… Példa: The Béta Version 1. Üzleti modellek

20 The Béta Version modell •kezdő baráti vállakozás •kézzel készített egyedi táskák, tartozékok tervezése •online bemutatótér •online vásárlás még nincs, de tervezik •URL:

21 ……… Példa: AutoByTel 1. Üzleti modellek

22 AutoByTel modell •autóvásárlás (1 nap több ár) •tanácsadó: kereskedő fizet a reklámért ingyenes vásárlói autókeresés a kereskedő felé a vevői igény továbbítása

23 ……… Példa: Ducati 1. Üzleti modellek

24 Ducati modell •Hagyományos iparági átalakulás •1998 – Ducati MH900E prototípus •2000. január 1. – 2000 db motor online értékesítésének megindítása –csak internetes értékesítés –31 perc alatt megvásárolták (15.000€/db) –gyártás előtt minden darab elkelt –átadás kereskedői hálózat segítségével

25 Ducati modell •Tapasztalatok, eredmények: –kereskedőknek nincs leltári kockázat, marketing vagy reklámköltség, de van jutalék –márkába vetett bizalom szerepe –földrajzilag elérhető területek számának növelése –megrendelésre gyártás felé való elmozdulás –IT fejlesztések beszállítók és vevők felé

26 ……… Példa: Dell 1. Üzleti modellek

27 Dell •Dell Modell: –1984 – alapítás (Michael S. Dell) –1987 – 24 órás helyszíni javítás –1993 – első 5 közé kerül –1996 – e-bolt nyitása: –1997 – több mint 10 millió gép eladása –2000 – internetes eladás > 50 millió $ / nap

28 Dell Példa •Dell szemlélete: –közvetlen kapcsolat a vevőkkel –testreszabhatóság szerepe –költséghatékonyság –standardok szerepe

29 Dell Példa •Az e-business lehetőségek: –közvetlen kapcsolat a vevőkkel –teljes személyre szabás –online rendelési lehetőség –online fizetési lehetőség –kisebb raktárkészlet –költséghatékonyság –szervíztámogatás (pl.: automatikus frissítés keresés)

30 ……… Fejlődési térkép: E-folyamatok 1. Üzleti modellek

31 E-folyamatok •e-folyamatok – workflow, azaz ügymenet jellegű tevékenységek elektronikus megvalósítása a vállalaton belüli folyamatok e-alapokra helyezése •szerepe: –költségcsökkenés –hatékonyságnövelés –rugalmasság növelése –elektronikus ügymenet

32 Új üzleti modellek •Társult marketing modellje •stratégiai kapcsolatban lévő vállalatok kölcsönösen prezentálják egymást saját weboldalaikon •közös reklámkampányokat folytatnak •reklámokért együtt vagy egymásnak fizetnek > alacsonyabb költség •pl.: Volkswagen - Shell; Renault - Bosch; hazánkban a Shell - McDonalds

33 ……… Példa: Metro Future Store 1. Üzleti modellek

34 Metro Future Store

35 ……… Fejlődési térkép: E-vállalatok 1. Üzleti modellek

36 E-Vállalat •minden területen e-business megoldások –termelési folyamatok –vállalati kapcsolatok –végtermék értékesítés. •a vállalatközi kapcsolatokban és a végtermék értékesítésben is e- megoldások

37 E-vállalat

38 Új üzleti modellek •Fordított aukció modellje: a vállalatok a beszállítóikat versenyeztetik •a folyamatok online módon •85%-kal kisebb költség •5-20%-kal alacsonyabb ár •esettanulmány: (2011. szeptember)

39 ……… Példa: Boookline.hu 1. Üzleti modellek

40 Bookline.hu modell •könyvkereskedelem •beszállítókkal interneten tartja a kapcsolatot •rendelés interneten keresztül •online fizetési lehetőség •kiszállítás az interneten követhető

41 ……… Fejlődési térkép: E-együttműködés 1. Üzleti modellek

42 E-Együttműködés •Több szervezet együttműködése –pl.: egyetemi kutatás támogatása online dokumentumtárral és videó konferencia lehetőséggel •Vállalati láncok összekötése –pl.: beszerzés során közös online rendszer használata •Kollaboratív hálózatok

43 Új üzleti modellek •e-piacok és tőzsdék modellje •adott iparágra specializálódott (vertikális) piacok –pl.: E-Steel: –pl.: MTV: –pl.: Ingatlan Piactér: •általános (horizontális) piacok: •pl.: Vatera.hu:

44 ……… Példa: Google 1. Üzleti modellek

45 Miért a Google? •2011. október: •A Google a várakozásokat is meghaladó, 2,730 milliárd dolláros adózás utáni nyereséget könyvelt el a harmadik negyedévben, •26 százalékos növekedést az előző évhez viszonyítva •A Google részvényei az elektronikus kereskedelemben közel hat százalékkal, 592,43 dollárra emelkedtek a negyedévi jelentés közzétételét követően.

46 Google Születése •Larry Page és Sergey Bin alapította –1996. január – Stanford University – PhD kutatás –1998. szeptember 27. – Kalifornia, Menlo Park (garázscég) –1999 – Googleplex – Mountain View •Google név a googol szóból származik, melynek jelentése:

47 Google Története •Oldalak rangsorolása: PageRank (szabadalom) –algoritmus, mely a hiperlinkekkel összekötött weblapokat osztályozza •2000 – kulcsszó alapú reklám szolgáltatás •2006 – S&P500 tőzsdeindex

48 Felvásárlások •2003 – Pyra Labs – blogger.com •2003 – Applied Semantics – kontextus érzékeny hirdetések megvalósítása •2003 – Sprinks – AdWords és AdSense tökéletesítése •2004 – Picasa – képszerkesztés, képkezelés •2004 – ZipDash, Where2 LLC – Google Maps •2005 – Urchin Software Co. – Google Analytics •2006 – dMarc Broadcasting – rádiós hirdetések •2006 – Upstartle – Google Docs & Spreadsheets •2006 – együttműködési szerződés: eBay •2006 – YouTube.com – videó megosztó portál •2007 – együttműködési szerződés: China Mobile •2007 – Xunlei – P2P rendszer

49 Szolgáltatások Forrás: Google Analyst Day

50 Keresők •Google Web Search – –webkereső – 1999-ben indult –számos nyelven saját felület •Image Search – •News Search – –hírkereső és hírösszegyűjtő –news archive search – 200 évre visszamenőleg •Video Search – •Book Search – –digitalizált könyv kereső, sok könyv letölthető –teljes tartalomban való keresés

51 Keresők •Personalized Search –www.google.com/searchhistorywww.google.com/searchhistory –személyes kereső (eddigi keresések alapján) •Scholar – –teljes szövegű tudományos munkák •Finance – –amerikai pénzügyi hírek •Froogle – –webáruházak árainak összehasonlítása •Blog Search – •Patents – –szabványok közötti keresés

52 •AdWords (2000) – –Google zászlóshajója –PPC rendszerű, kulcsszó alapú szöveges és banner alapú hirdetések –Keyword tool •AdSense – – hirdetési felület elhelyezés weboldalakon •Analytics – –teljes webanalízis biztosítása –teljes együttműködés az AdSense-szel •Website Optimizer –weboldal optimalizálás a Google keresőhöz és az AdWords szolgáltatáshoz –jelenleg béta verzió – csak tesztelők férhetnek hozzá •Webmaster Tools •Google Insights - Trend Hirdetések

53 Kommunikáció és Publikálás •Gmail – –webes levelezőrendszer – meghívós rendszerű –jelenleg közel 3 GB tárhellyel •Groups – –csoportkezelő alkalmazás – csoport, hírlevél •Orkut – –szociális háló építő szolgáltatás (~ iWiW) –több mint 40 millió tag –szabad regisztráció

54 Kommunikáció és Publikálás •Google Docs & Spreadsheets – –online szövegszerkesztő és táblázatkezelő –megosztási lehetőség felhasználók között •Calendar – –online határidőnapló –megosztási lehetőség felhasználók között •YouTube – –videó megosztás •Blogger – –blog szolgáltatás

55 Térképek •Google Maps – –online térkép, műholdas felvétel megjelenítéssel –teljes körű keresési lehetőség (utcaszint, építmény, szolgáltatók, stb.) –útvonal tervező (két pont között) –targetált reklámok –mobil eszközökön is elérhető –telepíthető verzió: Google Earth •Google Mars – •Google Moon –

56 Szolgáltatások •Checkout – –online fizetési rendszer (~PayPal) •Desktop – –asztalon megjelenő alkalmazáscsomag –teljes rendszeren belüli keresés (kép, videó, zene, , stb.) •Picasa – –képszerkesztő •Talk – –VoIP / instant messenger alkalmazás (~ Skype) –integráció: Gmail, Orkut •Toolbar – –böngészőbe beépülő keresőeszköz

57 Szolgáltatások •A google szolgáltatások ingyenesen igénybe vehető (kivéve: AdWords) •Azonban legtöbb Google szolgáltatás (teljes)körű használatához szükséges van Google Fiókra (~ Gmail cím) •Teljes körű információ egy adott felhasználóról... –nagy testvér effektus –bizalom szerepe

58 ……… E-commerce 2

59 e-business modell BANK Logisztikai Szolgáltató e-PARTNER / értékesítő Informatikai szolgáltató cég WEB partner FOGYASZTÓ

60 A kereskedés folyamata

61 Az e-kereskedelem szakaszai A szerződés létrehozása A teljesítés előkészítése A teljesítés A helytállás  Információ gyűjtés  Ajánlat felhívás  Ajánlat tétel  Ajánlat elfogadás vagy elutasítás  Rendelés  Rendelés visszaigazolás  Szállítás szervezés  Szállítás  Szállítmány nyomon kísérése  Minőség-ellenőrzés  Átvétel  Szállítás visszaigazolása  Minőség visszajelzése  Elektronikus vagy hagyományos fizetés

62 ……… Mivel normál kereskedelemhez képest a kereskedés aránya nem számottevő (nem terjedt még el), így a termék illetve a szolgáltatás  termék értéke alacsonyabb, mint a piaci ár  nincs mögötte az értékesítő egység (bolt), csak raktár és a disztribúciós szervezet,  a vevő a teljes piaci kínálat egy helyben a gépe mellett látja,  nem kell fizikailag utána járni,  összehasonlító, elemző adatok támogatják a vásárlását. Az e-kereskedelem előnyei

63 ……… Legtöbbször másodlagos költségek rakódnak a vásárolt termékre, vagy szolgáltatásra, mint például  posta, csomagolás (esetenként: 10-40%),  Internet és telefondíjak Mindezekhez szükséges a technikai eszköz, a PC, melynek a beszerzési ára drágítja a termék árát, ha csak erre használjuk. Az e-kereskedelem hátrányai

64 ………  bizalom hiánya,  félelem az újtól,  virtuális bizonytalanság (nincs egy személyes kapcsolat, hogy meggyőzzön a termék hasznosságáról),  elektronikus félelem (nem mindenki tudja használni a PC-t),  pénzügyi félelmek (nem szívesen adjuk meg bankkártya számunkat),  személyiségi félelmek (nem szívesen adjuk meg adatainkat) E-kereskedelemi hátráltató tényezők

65 Nemzetközi kitekintés

66 Magyarországi adatok A fogyasztói elektronikus kereskedelem forgalma Magyarországon (millió forint) Forrás: Carnation Research

67 A fogyasztói elektronikus kereskedelem kategóriái Magyarországon (boltszám alapján) Forrás: Carnation Research

68 ……… Példa: Online rendelés és fizetés 2. E-commerce

69 E-számla •Ismét több nagyvállalat tért át az elektronikus számlakibocsátásra a Számlaközpont közleménye szerint. •A sárga csekkeket is egyre több helyen váltja fel az elektronikus módszer.

70 •képek megtekintése

71 Mobilfizetés •Három héttel a Google Wallet fizetési rendszer amerikai startja utánGoogle Wallet •hazánkban is mobil fizetési megoldások •a megvalósítás jövőre várható •2012. a mobilfizetés éve lehet Magyarországon

72 ……… Online marketing 3

73 Marketing folyamat (termék) (értékesítés) (kommunikáció) (ár) Vevők elemzése Piac elemzése Versenytársak elemzése Értékesítési csatorna kiválasztása Értékelés és visszatekintés Marketing mix kialakítása Gazdasági értékelés

74 A marketingmix alkotóelemei •A stratégiai tervezés és a piackutatás mellett a marketing alapvető eszközei 4P: Product (termék) Price (ár) Place (hely) Promotion (ösztönzés, marketingkommunikáció) - McCarthy - Marketingmix termék- politika ár- politika értékesítési politika kommunikációs politika 4A: Áru Ár Árusítás Ajánlás - Tomcsányi -

75 A marketingmix alkotóelemei •A stratégiai tervezés és a piackutatás mellett a marketing alapvető eszközei Marketingmix termék- politika ár- politika értékesítési politika kommunikációs politika terméktervezésbe beleszólhat a vevő rugalmas ár online értékesítés online kommunikáció

76 Marketing kommunikációs mix reklám (advertising) vásárlásösztönzési eszközök (sales promotion) direkt marketing (DM) személyes értékesítés (personal selling) közönségkapcsolat (PR)

77 ……… Online marketing eszközök 7/10.

78 Reklámeszközök •direkt –honlap –online hirdetés •társzervezet •gyűjtőhonlap (pl. tematikus kereső) •hirdetési honlap •keresőmarketing –m-marketing •indirekt –közösségi oldalak –videomegosztók –humoros oldalak

79 Sales eszközök •vevőket ösztönző eszközök –honlap •internetes jegyrendelés kedvezményesen •játékok, tesztek kitöltésével kedvezmények •edzéstervek leírása, melyet nálunk kipróbálhat •étkezési tanácsok, melyhez élőben segítséget kérhet •kedvezményekről értesítés –kommunikációs lehetőségek •orvos vagy szakedző vagy sportoló válaszai egy fórumban, chaten vagy ben • ben kedvezmények a regisztrált, t engedélyezők számára

80 Kuponos közösség Az online vásárlók változásának aránya (%) az online vásárlók körében

81 Kupon.hu

82 PR eszközök •kommunikációs anyagok és elektronikus kommunikáció –honlap, itt elérhető éves jelentés, cégújság, brosúra –szervezetről, vezetőiről szóló rendszeres (hírlevél, levelező lista) üzenetek –Facebook üzenetek (hírek, fejlesztés) –online sajtótermékekben riportok, cégismertetők •rendezvények, események –online sajtótájékoztató, szeminárium, bemutató, ünnep •a társadalmi elvárásoknak való megfelelés ( szponzorálás- reklám, mecenatúra-támogatás, jótékonyság, környezetvédő magatartás, lobbizás) és az eseménymarketing (rendezvények) jellemzően még nem online történnek

83 Személyes eladás •videotelefonon vagy •videokonferencia rendszeren keresztül

84 DM eszközök •informálás/vásárlásösztönzés –online katalógusok –online sajtótermékek – ben saját címre küldött levél –IP alapú telefon, videotelefon –Facebook üzenetek –mobiltelefonra üzenetek •megrendelés –elektronikus levél ( ) –IP alapú telefon, videotelefon –mobiltelefon (sms, beszélgetés)

85

86 ……… Az online marketing - elemzések

87 Webmutatók •weboldal látogatottsága (népszerűsége) •reklám: –kontaktusok, halmozott elérés (pillantás) és potenciális elérés –átkattintási arány (fogyasztó érdeklődése) •ezer kontaktusra jutó költség •részesedés a médiaköltésekből •elérésenkénti, kattintásonkénti és megszerzett ügyfelenkénti költség

88 Webergonómia •látogatni minimális mentális terheléssel –ne kelljen súgó a használathoz, könnyedség •következetes navigáció: –mindig tudjam hol vagyok (oldalcím, elérési út) –menük száma ~ fogyasztói célcsoport száma –az állandó menük következetes elhelyezése –jelzések egyértelműek legyenek •céglogóra kattintva a kezdő vagy főoldalra jussunk •telefon, vásárlás (kosár), fizetés jelei •aláhúzott szöveg linkként viselkedjen... •egységes design

89 Rossz példa •E-kereskedelem online e-szótár. Kétnyelvű gazdasági tartalomszolgáltató folyóirat és portál. URL: •Legutolsó hírek 2005-ből...

90 Rossz login

91 Versenyek •http://azevhonlapja.hu/http://azevhonlapja.hu/

92 SEO - SEM •Search Engine Optimization (SEO) keresőoptimalizálás •cél: a keresőprogramok (pl. Google) találati listáján minél előbbre kerülni •használják még: keresőmarketing Search Engine Marketing (SEM)

93 ……… Hazánk és az EU 4

94 USA - EU •a termékek és szolgáltatások elektronikus csatornán keresztül történő értékesítése terén az európai országok az USA-hoz képest a fejlődés korai fázisában vannak. •2007-ben az e-kereskedelemnek a gazdasági szervezetek teljes forgalmán belüli százalékos aránya: –az Európai Unióban 12%-volt. A 2003-as adathoz képest 3 % növekedés.

95 E-business arány

96 Hazai arányok

97 Csatorna választás

98 Hazai bevételek

99 Online forgalom Online áruházak forgalmának alakulása (milliárd forint)

100 Jelenlét •Az Európai Unióban a számítógéppel rendelkező vállalkozások – ide nem értve hazánk, Lettország, valamint a legkésőbb csatlakozott tagállamok, Románia és Bulgária vállalkozásait – •aránya 95% körül, vagy a felett stabilizálódott. •A magyar vállalkozások számítógépellátottsága ugyan évről évre javuló tendenciát mutat, ez 2007-ben 91%, azonban még így is elmarad az EU27 átlagától (96%)

101 Céges penetráció Számítógépet, internetet használó és honlappal rendelkező vállalkozások aránya az Európai Unióban (a több mint 10 főt foglalkoztató gazdasági szervezetek körében)

102 2010. •Vállalati honlap-penetráció

103 Hazai régiók

104 Elérési cél

105 Kínált szolgáltatások

106 Rendelési arány •Magyarországon az on-line beszerzéseket végző és az on-line rendeléseket fogadó cégeknek az összes vállalkozáshoz viszonyított aránya alacsony, 2007-ben ezek mindössze 7% és 4%. •Ez messze elmarad az Európai Unió átlagától (28% és 16%)

107 Beszerzések

108 Jelenlét •A vállalati internet-hozzáférés mutatója hazánkban a harmadik legalacsonyabb az EU27 tagállamai között, azaz e tekintetben is csak az utolsóként csatlakozott tagállamokat utasítjuk magunk mögé a rangsorban (EU: 93%; Mo.: 86%). •a honlappal rendelkező vállalkozásoknál nagyobb a lemaradásunk az európai uniós átlaghoz képest. •Hazai honlap-penetráció: 47%, Európai Unió átlaga: 63%.

109 Kezdeti lépések •Az e-kereskedelemmel kapcsolatos indító lépéseket egy kormányzati dokumentum tartalmazza: •http://ekk.gov.hu/hu/e_kereskedelem/doku mentumok/onellenorzo_lista

110 Hazai arány •a vásárlások 90%-ának ellenértékét online bankkártyás fizetéssel egyenlítik ki, mely során megadják a bankkártya számát •Magyarországon ez az arány nem haladja meg a 10%-ot, mivel a vásárlók félnek a kártyaszámukat megadni. •termékek vagy termékvonalak a hagyományos boltokban kaphatóknál kedvezőbb áron

111 Hazai ár •termékek vagy termékvonalak a hagyományos boltokban kaphatóknál kedvezőbb áron •Motiváló tényezők: kuponok, ajándékok, leárazások

112 Hazai jog •Az elektronikus kereskedelmi szolgáltatások, valamint az információs társadalommal összefüggő szolgáltatások egyes kérdéseiről szóló évi CVIII. törvény vonatkozik rá (utolsó módosítás: XII. 10.) •Eu-s jogharmonizáció következtében eltörölték a nyilvántartásba vételi kötelezettséget, illetve a jövőben tervezik a kötelező ügyfélszolgálati helység fenntartásának az eltörlését is. •részletek:

113 Hazai jog •Az internetes kereskedelem a magyar jogi szabályozás szerint – általános jellemzőit tekintve – a kereskedelmi tevékenységekkel azonos megítélés alá esik. •E kereskedelmi formával foglalkozhat (a gazdasági társaságokról szóló évi CXLIV. törvény alapján) a Magyarországon létrehozott, illetve (a külföldi székhelyű vállalkozások magyarországi fióktelepeiről és kereskedelmi képviseleteiről szóló évi CXXXIV. törvény értelmében) a képviseletet, fióktelepet alapító külföldi székhelyű vállalkozás.

114 Egyéb oldalak •http://elib.kkf.hu/edip/D_11335.pdfhttp://elib.kkf.hu/edip/D_11335.pdf •http://www.euvonal.hu/index.php?op=linke k&op2=temalista&category_id=017http://www.euvonal.hu/index.php?op=linke k&op2=temalista&category_id=017

115 ……… Az E-Business Iparági Szerepe

116 Iparágak És Az E- Business •Bár az Internet sok mindenre megoldást jelent, azonban nem minden iparágban tudja kifejteni a hatását •Vizsgálatok: –e-Business (2003) – eEurope E- Business Index –BCE EBK, GKIeNET

117 eEurope E- Business Index •Infrastruktúra index: –internet eléréssel rendelkező vállalatok –honlappal rendelkező vállalatok –szélessávú kapcsolat –LAN, intranet vagy extranet hálózat •E-aktivítás index: –elektronikus beszerzés, értékesítés –integráció a belső és partnerek IT rendszereivel –elektronikus piactér használat

118 eEurope E- Business Index •E-bajnok: –ICT szektor (information and communication technology) •E-intenzív iparágak: –elektronika –bank, biztosítás, lízing –média és nyomdaipar

119 eEurope E- Business Index •E-specifikus iparágak: –turizmus (online értékesítés) –ingatlan (online marketing és tájékoztatás) –gépipar (ellátási lánc menedzsment) –vegyészet (üzleti hatékonyság) •Kései e-alkalmazkodók: –kiskereskedelem (kis árrés) –egészségügy (infrastruktúra, forráshiány) –élelmiszeripar (csak nagy vállalatok)

120 Hazai E-Business •Nagyon nagy a hasonlóság az európai felmérés során kapott eredménnyel •Kiemelkedik a turizmus szerepe hazánkban –legnagyobb online értékesítő

121 Lehetőségek Egyes Iparágakban •Pénzügyi szolgáltatások: olcsó, gyors és hatékony pénzügyi tranzakciók •Szórakoztató ipar: film, zene, játék, nyelvoktatás •Oktatás: e-Learning •Turizmus: információnyújtás, ügyintézés

122 ……… Trendek 5

123 Vásárlói trendek Vásárlói trendek: •gyorsabb szolgáltatás •önkiszolgálás •hatalmas termékválaszték •integrált megoldások •fogyasztói szokások - perszonalizált kiszolgálás, pl. Facebook, blogok, közösségi site-ok alkalmazása az üzlemenetben

124 Miért a Facebook?

125 Vásárlói trendek Az információs társadalom trendjei: •számítógép és internet penetráció nő –a lakosság kb. 50%-a használja az internetet –a lakosság kb. 80%-a aktív mobilhasználó

126 Szolgáltatások trendje E-szolgáltatási trendek: •integrált eladás és kiszolgálás •zökkenőmentes alkalmazások •rugalmas teljesítés és kényelem •átláthatóbb folyamatok

127 Szervezeti trendek A vállalat szervezeti felépítésének trendjei: •munkamegosztás •alvállakozókkal történő gyártás •virtuális terjesztés

128 Alkalmazotti trendek Vállalati alkalmazottakra vonatkozó trendek: •legjobbak és legtehetségesebbek alkalmazása •tehetséges alkalmazottak megtartása

129 Technológiai trendek Vállalkozástechnológiai trendek: •integrált vállakozási alkalmazások •sokcsatornás integráció •infrastuktúra harmonizálás –middleware: közös, szabványos kommunikációs felület heterogén alkalmazások között

130 IKT trendek Általános technológiai trendek: •drótnélküli web alkalmazások •kéziszámítógépek (okostelefonok) általános használata •alkalmazásszolgáltatók (irodai, gazdasági prg.) –montázs (mushup), pl. Google Map kereskedelmi oldalon •2016. USA 3x több a kábeltévés előfizetés nélküli háztartások száma, egyre többen választják az internetes követést

131 Marketing trendek Online marketing trendek 2011-re: •tartalom és elkötelezettség strtégiája •a digitális marketing optimalizálása •megfelelő csatornán a megfelelő üzenet •közösségimédia-marketing •a display reklámok újjáéledése •mobilstratégia

132 Marketing trendek Online marketing trendek 2011-re: •guglizáció •online-csatorna-integráció •az érintkezési pont jellemzői •adatvédelmi háború •digitális marketing=marketing

133 IKT trendek Cloud computing trendek: •CRM a weben •web 2.0 irodai alkalmazások - Google, Microsoft •közöségi hálózatok, Facebook •táblagépek elterjedése •mobil szemlélet az asztalon is (érintőképernyő, a hang- vagy gesztusvezérlés, a videók és a mobil eszközökre jellemző keresés. Egyszerű alkalmazások, de komplex megoldások is összeállíthatók. •A felhasználói felületek átalakítására a vállalatokon belül is egyre nagyobb lesz az igény)

134 Trendek elérése •http://www.veniens.hu/vallalatepito/2010/0 1/12/trendek-es-ellentrendek-az-uzleti- kornyezetben/http://www.veniens.hu/vallalatepito/2010/0 1/12/trendek-es-ellentrendek-az-uzleti- kornyezetben/

135 ……… Összegzés

136 Vállalati Integráltság Fokai •Brossúra honlap –jelenlét – információ közlés –honlap általános és marketing információkkal, árlistával, stb. •Interaktív honlap –interakció – információ gyűjtés –honlapon interaktív szolgáltatások (pl.: keresés, kérdőív)

137 Vállalati Integráltság Fokai •Portál –e-kereskedelmi megoldások –egyszerű elektronikus piacterek –web-alapú üzenetküldés –intranet •Szuperportál –vállalati működéshez integrált elektronikus beszerzési és kereskedelmi rendszerek –vállalati portál

138 E-Business ABC E-üzlet C2C Fogyasztók Virtuális közösségek A2A Elektronikus államigazgatás A2C, C2A elektronikus ügyintézés E-polgár B2C, C2B E-kereskedelem E-banking B2A, A2B E-közbeszerzés E-ügyintézés DIGITÁLIS TÁRSADALOM Intrabusiness A B C E-közigazgatás B2B piacterek E-business E-service

139 E-Business ABC •Rövidítések feloldása: –A: administration – közigazgatás (egyes irodalmakban G mint governance) –B: business – üzleti élet szereplői –C: consumer - fogyasztó

140 E-Business ABC •A2A: –elektronikus államigazgatás –hivatalok közötti online folyamatok támogatása •B2B: –vállalatok közötti kereskedelem és együttműködés elősegítése elektronikus platformok segítségével •C2C: –virtuális és/vagy fogyasztói közösségek

141 E-Business ABC •A2B, B2A: –elektronikus beszerzés vagy ügyintézés –vállalatok és hivatalok közötti online információcsere és tranzakció támogatása •A2C, C2A: –elektronikus hivatali ügyintézés –polgár és helyi/központi hivatal közötti kapcsolatok elősegítése (pl.: adó, választás, stb.)

142 E-Business ABC •B2C, C2B: –vállalatok és fogyasztók közötti interakciók és tranzakciók online támogatása –tipikus megjelenési formák: •elektronikus kereskedelem •e-banking

143 E-Business ABC •Az ABC kiterjesztése –E2E (exchange to exchange): •piacterek közötti tranzakciók –B2E (business to employee): •alkalmazás vállalati alkalmazottaknak •vállalati HR funkciók, ügyintézés, vállalaton belüli kommunikáció, képzési programok –B2P (business to public sector)

144 B2B Példa •A legtöbb esetben zárt rendszerek, melyek fogyasztók számára nem vagy csak korlátozottan vehetők igénybe

145 C2C Példa

146 B2C Példa

147 A2C/A2B Példa

148 Hivatkozott irodalom •Elekes Attila. E-business. Budapesti Corvinus Egyetem [elektronikus dokumentumok] URL: bce.asl.hu/e-business/download/1_eloadas.ppt (letöltés: szeptember 23.) URL: bce.asl.hu/e-business/download/2_eloadas.ppt (letöltés: szeptember 23.) URL: bce.asl.hu/e-business/download/3_eloadas.ppt (letöltés: szeptember 23.) URL: bce.asl.hu/e-business/download/4_eloadas.ppt (letöltés: szeptember 23.) URL: bce.asl.hu/e-business/download/5_eloadas.ppt (letöltés: szeptember 23.) •Vértes Edit: Logisztikai informatika a gyakorlatban. [elektronikus dokumentum] URL: Egyetem VI ppt (letöltés: okt. 27.) találat Google keresővel, kulcsszavak: „ Az E-Business Fejlődési Térképe” Egyetem VI ppt •Pénzcentum: Eljött a szuperolcsó parfümök, illatszerek ideje: így spórolhatsz [elektronikus dokumentum] szeptember 6. URL: html (letöltés: szeptember 20.) html •Fehér Éva (2009): Elektronikus kereskedelem az Európai Unióban és Magyarországon. Magyar Kereskedelmi és Iparkamara kiadványa. [elektronikus dokumentum] URL: profitalhatsz.mkik.hu/vallalkozok/Elektronikus_kereskedelem.pdf

149 Hivatkozott irodalom •Chikán Attila-Wimmer Ágnes (szerk.) (2003). Üzleti fogalomtár. Alinea, Bp. •Kalkota, Ravi-Robinson, Marcia M. (2002). Az e-üzlet. Útmutató a sikerhez. Typotex, Bp. •Bányai Edit-Novák Péter (szerk.) (2011). Online üzlet és marketing. Akadémiai, Bp. •Dömölki Bálint-Kósa Zuszanna-Kömlődi Ferenc-Krauth Péter-Rátai Balázs (2008). Égen- földön informatika. Az információs társadalom technikai távlatai. Typotex, Bp. •Gábor András és munkatársai (2007). Üzleti informatika. Aula, Bp. •Vágási Mária (2007): Marketing - stratégia és menedzsment. Aliena, Bp. •Farris-Bendle-Pfeifer-Reibstein (2008): Marketingmérések. 50+ mutató, amelyet valamennyi vezetőnek ismernie kell. Scolar, Bp.

150 Online hírek •GKIeNET Internetkutató és Tanácsadó Kft.: •Budapesti Comenius Egytem - E-Business Kutatóközpont. •http://www.ebusiness-watch.org/http://www.ebusiness-watch.org/ •The European e-Business Report th Synthesis Report of the Sectoral e-Business Watch Executive Summary. watch/key_reports/documents/EBR08_ExecSum_EN.pdf watch/key_reports/documents/EBR08_ExecSum_EN.pdf •Marketline.hu: •http://kozgazdasz.lap.hu/ (Marketing csoport)http://kozgazdasz.lap.hu/


Letölteni ppt "………...................... E-business 2011. október."

Hasonló előadás


Google Hirdetések