Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Műelemzési tanácsok - kezdőknek és talán haladóknak - A következőkben logikus sorrendbe szedett műelemzési szempontokat mutatunk be, melyeket ne tekintsetek.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Műelemzési tanácsok - kezdőknek és talán haladóknak - A következőkben logikus sorrendbe szedett műelemzési szempontokat mutatunk be, melyeket ne tekintsetek."— Előadás másolata:

1 Műelemzési tanácsok - kezdőknek és talán haladóknak - A következőkben logikus sorrendbe szedett műelemzési szempontokat mutatunk be, melyeket ne tekintsetek szentírásnak, hiszen a képzőművészeti, irodalmi vagy akár zenei alkotások, igen sokféleképpen megközelíthetők. Miként a Deák tér.

2 I. Hú, mennyire titokzatos! A művel mindenek előtt ismerkedj meg, nézd meg alaposan, s ezt követően jegyezd le az első benyomásaidat. A művekkel kapcsolatos első, „tiszta” élmények sok esetben a mű legfontosabb esztétikai üzenetére tapintanak rá. Pl.: állati, tökjó, magávalragadó, könnyű, körülményes, érzéki, eleven, érzelemgazdag, hideg, hűvös, zavaros és az ehhez hasonló érzelmekkel átitatott ítéletalkotások jó kiindulópontul szolgálhatnak az elemzéshez. (Ezek az első vélemény-kirohanások később módosulhatnak, de ettől nem kell megijedni!)

3 II. Jobb kezét a bal kezén pihenteti… A művel való kapcsolatodat mélyíti, ha leírást készítesz róla. A leírás távolságtartó – objektív – legyen, szemben az előbb említett „első benyomások”-kal. A leírásnál mindenképp törekedj egy mások által is jól követhető útvonalra! Balról, jobbra, hátulról előre, lentről felfelé haladva stb…

4 III. Én nem értem, miért van fejjel lefelé, de lehet, valaki tud súgni nekem! A mű megismerése, leírása után érdemesnek látszik tájékozódni, kisebb-nagyobb kutatómunkát végeznünk. A művészettörténeti, művészetelméleti, esztétikai kutatás mértékét a számonkérés, a megadott feladat nagyságrendje dönti el. Más egy házi feladat, vagy egy féléves beszámoló. Most három olyan területet említünk, melyek hasznos adalékokkal szolgálhatnak az elemzéshez…

5 III./A. Leonordo? Nem Ronaldo? Mi tudható a művészről? Mely korban élt, hová született, miféle életrajzi adatok, események - iskola, baleset, házasság, betegség, pálfordulás stb. - mutathatók ki a műben? (Csak abban az esetben érdemes ezeket a tényeket belekeverni az elemzésbe, ha azok műformáló jelentősége egyértelműen igazolható.)

6 III./B. Nicsak, még egy szép nő! Hol a helye az elemzett műnek a művész életművében? A művész oeuvre-jének fővonulatába tartozik avagy speciális attól éppen eltérő műről van szó? Fiatal kori mű, az érett művész alkotása vagy afféle „őszikék”: kései munka?

7 III./C. Számoljunk kicsit: quattrocento, cinquecento… A művész korának művészete. A fő stílus irányzatok, a kor nagy mesterei. A tárgyalt mű mennyire illeszkedik a kor művészetének fő művészi vonulatához, ill. mennyire tér el attól? Komolyabb elemzés esetében a korszak kulturális, társadalmi környezetével is érdemes megismerkedni: politikai, vallási-ideológiai kérdésekkel.

8 IV. Essünk neki, szikét! Kezdődjék a műelemzés. Véleményünk szerint a műtárgy, a műalkotás elsődlegesen különböző minőségű formaelemek összessége, ami nem jelenti azt, hogy ne hordozna fontos üzeneteket, elvont gondolati tartalmakat. Vigyázó szemünket a formára és a tartalomra vessük hát!

9 IV./A. Lágy kontúr, szilárd szerkezet Formai elemzés a felszín, a látható felület mélységeit ragadja meg. Jó, ha most elővesszük a már kész műleírásunkat, s aztán lépésről lépésre megvizsgáljuk a következőket: anyag / technika → műfaj forma téralakítás, tömeg szín, fény kompozíció eszközhasználat

10 IV./B. Ami megkérdezhető, ami önmagán túlmutat A tartalmi elemzés felfogható a formák olvasataként is. Eljött az idő, hogy a meglévő adatok, élmények, ismeretek birtokában a leolvasható formáknak, persze ez sem pontos így teljesen, önmagukon túlmutató tartalmakat tulajdonítsunk. Nem lehet véletlen egyetlen apró fény folt sem a képen, éppen ezért, itt az idő, hogy mindent számon kérjünk a művön és alkotóján.

11 IV./C. Egy okos kérdés több, mint öt buta válasz A tartalmi elemzés felfogható a formák olvasataként is. Miért ez a szín dominál, miért épp ez az alak látható a képen, létező személy, vagy a fantázia szülötte, miért így komponált a mester, mik azok a tárgyak a képen, milyen összefüggésben állnak a figurával, valódi tér, vagy szakrális tér veszi körül az alakot, a mű milyen filozófiai gondolkodást igazol, egyáltalán akar-e filozofálni avagy csak gyönyörködtetni akar, de akkor meg mi a szép: a nő vagy a kép stb…??? Olyan kérdéseket kell feltenni, ami egyértelműen az elemzési csapásirányt veszi célba, vagy a mű természetéből egyenesen következik. Egy absztrakt geometrikus kép matematikai képletként való leírás talán indokoltabb, mint egy reneszánsz madonnakép esetében, ami nem jelenti azt, hogy ne lehetne azon is matematikai műveletek elvégezni akár.

12 V. Összegezz! Szintetizáld a megállapításaidat, kutatásaidat, megérzéseidet, szubjektív ítéleteidet. Nem baj, ha a végső, az elemzésed végén bátor, meghökkentő, akár tiszteletlen végkövetkeztetésre, kérdésfelvetésre jutsz. (A pimasz illusztráció M. Duchamp munkája.)

13 Összefoglaló ábra: A műelemzés legfőbb mozgatói, melyek kölcsönhatásban állnak egymással A MŰ A befogadó és a befogadó kora Történeti ismeretek (művészet -történet) Műelemzés

14 Végezetül felhívjuk a figyelmeteket arra, hogy a műelemzés során a különböző, itt szétválasztott lépések nem különülnek egymástól, át- és átjárják egymást, mitöbb szabadon felcserélhetők. Közben pedig megérkeztünk: Deák tér

15


Letölteni ppt "Műelemzési tanácsok - kezdőknek és talán haladóknak - A következőkben logikus sorrendbe szedett műelemzési szempontokat mutatunk be, melyeket ne tekintsetek."

Hasonló előadás


Google Hirdetések