Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Egy ötlet megvalósítása Alternatív lehetőségek a magyar nyelv és irodalom tantárgy tanításában Halmos-Kovács Zsuzsa középiskolai magyartanár, logopédus.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Egy ötlet megvalósítása Alternatív lehetőségek a magyar nyelv és irodalom tantárgy tanításában Halmos-Kovács Zsuzsa középiskolai magyartanár, logopédus."— Előadás másolata:

1 Egy ötlet megvalósítása Alternatív lehetőségek a magyar nyelv és irodalom tantárgy tanításában Halmos-Kovács Zsuzsa középiskolai magyartanár, logopédus Öveges József Középiskola, Budapest

2 Mit hoz magával a középiskolába? Nyelvtan = utálja, megtanulhatatlan Irodalom = életrajzokat és verseket kell kívülről megtanulni, esetleg egy-egy mű cselekményét elmondani tanári lehetőségek A megszokott módon folytatom a tanítását (amelytől már borsózik a háta) Vert helyzet Kényszer (erőszak) nélkül közelítek (az irodalmi-nyelvi módon való gondolkodtatás céljával)

3 Jó egyáltalán valamire az irodalom? Pláne a nyelvtan? önismeret, emberismeret érzések, gondolatok kifejezése „eszköze” a szó, (a nyelv), tehát alap, a legfontosabb

4 • Hétköznapi nyelv szavainak használata sajátos módon vers és próza formában • Nyelv többrétegűsége, többletjelentése, képiség, metaforikusság, szimbolikusság Irodalom adottprobléma • Korszakok • Cselekmény, események, történetszál • Szereplők beszélnek, cselekednek (tesznek ezt-azt) • Meghatározó alapgondolatok • Témának, üzenetnek csak az alapja • Tulajdonságokra, jellemre következtetni kell (beszéljük ki!!!)

5 • Szakszavak, szakkifejezések • Pontosság – definiálás • Beszélni róla • Ezek használata; (konkrét) nyelvhasználat • Metanyelvi gondolkodás (értelmezés) • Rendszerben látni, megérteni a tudományt; (főfogalom – alcsoportok) bármelyik nyelvi szinten adottprobléma Nyelvtan

6 I.Szépirodalom I/1. Szépirodalom fogalma, szerepe I/2. Szépirodalom anyaga, eszköze: a művészi nyelv I/2/2. A hétköznapi kommunikáció: funkciók, típusok I/2/3. A kód: a nyelv mint jelrendszer I/2/4. Nyelvi jelek I/2/5. A művészi kommunikáció I/2/7. Művészi kód – szavak I/2/8. Művészi kód – szó a szövegkörnyezetben I/2/9-10. Művészi kód – szókép I/2/11. Szóképek: megszemélyesítés, metonímia, hasonlat, szinesztézia I/2/ Összetett képek I/2/ Szófajok a hétköznapi és művészi nyelvben Egységek

7 II. Műnemek, műfajok II/1. Epika (eposzok, Iliász, Odüsszeia) regényelemek II/2. Líra (műfajok példával) II/3. Dráma (Antigoné, mitől dráma a dráma?) II/4. Határterületek (film, színház) III. Korszakok, stílusok (fogalmak, kronológia)

8 A módszer lényege számonkérés – választásos alapon Könnyű – normál – nehéz „Nem magolok, mégis tudom” A dolgozat is szerves része az elsajátításnak Tanári szemléletváltás: Fontosság ≠ a tanulás mennyiségével

9 A tesztekről 18 dolgozat – témánként = lépésenként Sokféle feladattípus: képes, szövegkiegészítős, ábrakiegészítős, igaz-hamis, kérdésfeltevős, pár szavas válasz, párosítós (megadott szavakkal, betűt a megfelelő helyre…) Idézetekkel (vers, próza) „molyolós” Fantázát igénylős… Nehézség: bármelyiket is választja, fedje le az anyagot Tapasztalat: nehéz kimozdítani az „iskoladoboz”-ból

10 Visszatérő és egyben átfogó elemek: Jelentésmezők, jelentéshatárok Definiálás – pontosság fontossága Asszociációk Nyelv metaforikusságának megértetése Szemléletesség, többrétegűség A SZÓ MÁGIKUS ESZKÖZ, mert láttat

11 Osztályátlagok – IRODALOM és NYELVTAN

12 Osztályzatok százalékos eloszlása - IRODALOM

13 Osztályzatok százalékos eloszlása - NYELVTAN

14 Köszönöm megtisztelő figyelmüket!


Letölteni ppt "Egy ötlet megvalósítása Alternatív lehetőségek a magyar nyelv és irodalom tantárgy tanításában Halmos-Kovács Zsuzsa középiskolai magyartanár, logopédus."

Hasonló előadás


Google Hirdetések