Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Ön egy kisebb cégnél dolgozik informatikusként. A cég a már meglévő, folyamatosan változó informatikai rendszeréről igyekszik pótolni a dokumentációt.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Ön egy kisebb cégnél dolgozik informatikusként. A cég a már meglévő, folyamatosan változó informatikai rendszeréről igyekszik pótolni a dokumentációt."— Előadás másolata:

1 Ön egy kisebb cégnél dolgozik informatikusként. A cég a már meglévő, folyamatosan változó informatikai rendszeréről igyekszik pótolni a dokumentációt. Azt a feladatot kapja, hogy tervezze meg ezt a pótlást, mutassa be a szakaszokat és határozza meg a dokumentációk főbb összetevőit! Mutasson rá a pótlás nehézségeire!

2 Információtartalom vázlata Információkezelés alapfogalmai – Információgyűjtés a rendszerről – Szükséges adatok meghatározása – Újonnan érkező igények kezelése Számhalmazok – Határidők meghatározása

3 Stabilitás Biztos alapokon álló cégműködéshez elengedhetetlen a stabil informatikai rendszer. Ez az egyik alapköve a vállalat folyamatos, kiszámítható és tervezhető mindennapjainak. Ha az informatikai háttér instabil, az, az esetek jelentős százalékában a munka és a termelékenység rovására megy. A hatékony rendszer stabilitása nemcsak a szervezettségen, a feladatok átgondolt kiosztásán és végrehajtásán múlik. Fontos, hogy a rendszer működjön. A nap 24 órájában, a hét 7 napján. Ez cégünknél alapkövetelmény egy új, vagy meglévő rendszerfelügyelet kialakításánál.

4 Rendszeres és automatizált adatmentés Egy informatikai rendszernek nemcsak hatékonynak, de megbízhatónak is kell lennie. Egyik alapvető ismérve, hogy szoftverei, programjai, és adatállománya folyamatosan hozzáférhetőek, mindig automatikusan archiválódnak. Az egyes üzleti megállapodások, számlázó programok, vagy akár könyvelési szoftver, bizalmas partner-levelezés mentésének hiánya súlyos anyagi veszteségeket okozhat. A folyamatos adatmentés elengedhetetlen a cég szellemi tőkéjének megóvása érdekében. Fontos, hogy az adatok, lényeges dokumentumok akár napi szinten is mentésre kerüljenek.

5 Dokumentáció Egy informatikai rendszer üzemeltetésénél lényeges és nélkülözhetetlen a rendszerezett, folyamatosan nyomon követett és frissített, átlátható dokumentáció. Ennek híján az aktuális rendszerproblémák, hardver-, szoftverfejlesztési igények, rendszerbővítési feladatok nehézkesen, és aránytalanul sok idő alatt kivitelezhetőek

6 Egy professzionális rendszerdokumentáció tartalmazza többek között A hálózati struktúra alaprajzát; A számítógépek alkatrészeinek listáját; A felhasználókat; Az címeket; A rendszer „történetét”, azaz a karbantartási-, fejlesztési munkálatokat.

7 Szükséges dokumentációk Az informatikai rendszer funkcionalitásának és megbízható üzemeltetésének biztosításához a következő táblázatban meghatározott dokumentációk beszerzése, illetve megvalósítása szükséges:

8 Dokumentációk 1. Szállítási dokumentáció, minőségi bizonyítványok 2. Rendszerelemek egységek dokumentációi (Reference Manuals) 3. Teljes rendszerdokumentáció 4. Rendszerteszt dokumentáció 5. Üzemeltetési dokumentáció (normál üzemeltetés, hibaelhárítás, újraindítás) 6. Felhasználói dokumentáció (User Guide) 7. Biztonsági rendszer dokumentációja

9 Biztonsági rendszer dokumentációja Kiemelt jelentősége van a biztonsági rendszer dokumentációjának, amelynek a következőket kell tartalmaznia: A biztonsági funkciók leírását; A biztonsági funkciók installációját; A biztonsági funkciók aktiválását; A biztonsági funkciók leállítását; A biztonsági funkciók használatát a fejlesztés, valamint az üzemeltetés során.

10 A fenti dokumentumok alapján szabályozni kell: A szállítások fogadásával, az installációval és a rendszerindítással kapcsolatos követelményeket, feladatokat, procedúrákat és felelősöket; Az üzemeltetési, karbantartási biztonsági előírásokat, valamint a karbantartási munkálatok előtti, illetve utáni intézkedéseket; A számítástechnikai eszközöket szállítókkal szemben a dokumentáció biztosításával kapcsolatos követelményeket; A dokumentumok nyilvántartási rendjét; A dokumentumok tárolására vonatkozó fizikai védelem követelményeit; A tárolók (helyiség, szekrény stb.) környezeti paramétereire (hőmérséklet, nedvesség, elektromos/mágneses zavarok) vonatkozó előírásokat és a paraméterek normál értékeinek biztosítására, valamint ellenőrzésére vonatkozó intézkedéseket; A számítástechnikai dokumentációkkal kapcsolatos változások követésére vonatkozó előírásokat; A számítástechnikai dokumentációk másolására, kölcsönzésére vonatkozó előírásokat.

11 A dokumentálás lépései A fentiek alapján a következő lépésekben tervezném meg a pótlást, illetve a további folyamatos dokumentációt Információgyűjtés a meglévő rendszerről: a hálózati struktúra alaprajzának elkészítése, (1 nap) a számítógépek beazonosítása, leltározás, (1 hét) a dokumentáció nélküli számítógépek, informatikai eszközök vásárlási számlája alapján a gyártótól vagy eladótól a hiányzó dokumentumok beszerzése. (telefonon, levélben, vagy személyes találkozón) (a hiányosságoktól függően 1hét-1 hónap) a felhasználók összegyűjtése, jogosultsági szintek megállapítása, korlátozások bevezetése (1 hét) az címek címjegyzékének kialakítása, a rendszert használók értesítése a változásokról (1 nap)

12 Beszerezni, illetve installálni csak jogtiszta, megfelelő dokumentációval ellátott, vírus és hibamentességre tesztelt szoftvert szabad. Hálózati alapú rendszereknél törekedni kell egy kiválasztott szerverre alapozott központi szoftver-menedzsment (installáció, változat-követés, megszüntetés) kialakítására. Szoftver installációt csak az erre felhatalmazott rendszer- adminisztrátorok végezhetnek el a teljes informatikai rendszerben. A szállítónak legalább 3 éves távon biztosítania kell a nagy értékű szoftverrel kapcsolatos szavatosságot és támogatást. A kritikus, különösen az egyedileg fejlesztett szoftverek forráskódját megfelelő letéti megbízásban szabályozott feltételek mellett közjegyzőnél vagy más hiteles letétben el kell helyezni. Ha a szállító részéről megszűnik a szoftver támogatás, a felhasználónak a forráskód birtokába kell jutnia, hogy a támogatást akár saját erővel, akár külső kapacitással biztosítani tudja. Az újonnan beszerzett szoftvereket nyilvántartásba kell venni, az installáció módját és feltételeit az informatikai rendszer ismeretében konkrétan kell kialakítani. Szabályozni kell az intézményi szoftverek másolásának, kivitelének engedélyezési eljárását és a kivitelezés módját. Az adott informatikai rendszerre szabottan pontosan elő kell írni a szoftver- karbantartási, illetve az azt megelőző (előkészítő) és követő (visszaállító) tevékenységeket. A biztonsági rendszer dokumentációjának elkészítése, felelősök meghatározása és az újonnan érkező igények szabályozása: (előzetes egyeztetés alapján 1 hét)


Letölteni ppt "Ön egy kisebb cégnél dolgozik informatikusként. A cég a már meglévő, folyamatosan változó informatikai rendszeréről igyekszik pótolni a dokumentációt."

Hasonló előadás


Google Hirdetések