Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az intézményes nevelés stratégiái Vastagh Zoltán írásai alapján.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Az intézményes nevelés stratégiái Vastagh Zoltán írásai alapján."— Előadás másolata:

1 Az intézményes nevelés stratégiái Vastagh Zoltán írásai alapján

2  A közoktatás átalakulási folyamatában alapvetően fontos helyi pedagógiai program kidolgozása számunkra kedvező helyzetet biztosított. Közérdekűvé vált a nevelő környezet és az iskola erőinek, lehetőségeinek feltérképezése, és a diagnózisra építhető fejlesztő lépések meghatározása.

3  Az oktatásirányítás (központi fórumok, tanácsadók által is) biztosíthat némi segítséget, de egy- egy iskola örökségmegtartó (értékőrző) és a nemzeti jövőt megalapozó pedagógiai program­ jának megalkotásáért az intézmény vezető testülete felelős.

4  A pedagógiai program megalkotásához főbb szempontjaink a következők:  - Az iskola vállaljon felelősséget a társadalom erkölcsi és műveltségi megalapozásában, - és a személyiség fejlesztésének teljes programjában, - a tanulási folyamatban biztosítsa minden tanuló aktív részvételét, - hozza felszínre (hagyja érvényesülni) a társas hatások nevelő erejét.

5  Nevelésfelfogásunkban (és így kutatómunkánkban is) a személyközi kapcsolatoknak kiemelt helye van. Hogy a szervezett tevékenység során valóban érvényesüljenek a társas hatások, ezeket felszínre kell hoznunk, elősegítve hatékony kibontakozásukat

6  A célszerűen megválasztott, ill. megalkotott módszerek az iskola pedagógiai programjában alkalmazva stratégiává fejleszthetők. Ez azt jelenti, hogy az egyes módszerek szerves egységbe rendeződnek, egymást erősítve teszik ütőképessé a fejlesztési koncepciót. A kooperatív pedagógiai stratégia minden módszer-eleme alkalmas:  - a személyközi kapcsolatok célszerű működtetésére, - a tanulók és a pedagógusok aktív együttműködésére, - a csoport- ill. mikrofunkciók kibontakoztatására, - a közvetett pedagógiai hatások érvényesítésére

7  A céltudatos stratégia-építés szempontjából igen nagy gondot okoz, hogy az iskolák valóságos viszonyai között miként biztosíthatjuk a módszerkombináció (fentebb leírt szemléleti alapon történő) végigvitelét. Kutatómunkának olyan empirikus iskola-műhelyeket feltételez, melyek kellő felkészültséggel, hiteles diagnózist adhatnak, ugyanakkor alkalmasak az egyes gyerekekig átlátható mikroszint kiemelésére, a team-munka beépítésére, valamint a hatásfolyamatok eredményességének megítélésére is

8  A minőség-modell egyik fő értéke számunkra az a mód, ahogyan az iskola teljes hatás­rendszerét megragadja, miközben mikroszinten elemző- fejlesztő lépéseket szorgalmaz, az emberi tényezők kiemelésével, állandó továbbképzés, és öntökéletesítés beépítésével.  Módszertani szempontból hasznos a döntéselőkészítő (erős és gyenge pontokat kivetítő) SWOT-analízis, a „fogyasztók” igényeit kiemelő marketing technológia. Úgy gondoljuk, hogy a minőség-elvű, jövőre figyelő, a „vevők körére” és a vállalkozók erkölcsi felelősségére építő, környezetébe szervesen beépülő iskola feltétlenül versenyképes.

9  Új oktatási-nevelési stratégia kidolgozására van szükség, amely felkészít: önmagunk válla­lá­sára, az emberi kapcsolatok ápolására, az anyanyelv igényes használatára, valóságos világunk, emberi jövőnk (új eszközrendszereinket felhasználó) felelős továbbépítésére. „A tanároknak, szülőknek - írja a szerző - igazi partnereknek kell lenniük a gyerekek életében, ma sokkal inkább, mint bármikor”.

10 Stratégia-alakító tényezők  Minőség-elvű iskolamodell (szakmai team-ek)  Nevelői teamek – érdeklődési csoportok (diákok)  Szülői elégedettség  Helyzetmeghatározás (peremkerület)  Pedagógiai programkísérletek (pl. anyanyelvi), a pedagógusok kezdeményező készsége  Nevelési helyzet-sorok megtervezése (Város mint iskola) (Város mint iskola) Egészségprogram – menedzselés Szakkör, személyközi kapcsolatok, eszközrendeszer,kérdőívezés Az iskolai normák közvetítése – „rejtett kapcsolatok” Tanulói önkormányzat Alkotási folyamatok IKT- videóval támogatott oktatás


Letölteni ppt "Az intézményes nevelés stratégiái Vastagh Zoltán írásai alapján."

Hasonló előadás


Google Hirdetések