Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

LÁSD RENDSZERBEN AZ INFORMATIKÁT Mi a jól működő informatika 3 alappillére? Előadó: Dósa Zsolt www.babiloninformatika.hu.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "LÁSD RENDSZERBEN AZ INFORMATIKÁT Mi a jól működő informatika 3 alappillére? Előadó: Dósa Zsolt www.babiloninformatika.hu."— Előadás másolata:

1 LÁSD RENDSZERBEN AZ INFORMATIKÁT Mi a jól működő informatika 3 alappillére? Előadó: Dósa Zsolt

2 Először is engedjék meg, hogy bemutassam a szakmámat. Miért van erre szükség?

3 Először is engedjék meg, hogy bemutassam a szakmámat.

4 Kezdjük az első alappillérrel a tervezéssel! Outsourcing vagy belső üzemeltetés?

5 Kezdjük az első alappillérrel a tervezéssel! Belső IT üzemeltetés Előnyei: Az alkalmazott munkaidejével a munkáltató rendelkezik. Mivel munkaidőben mindig rendelkezésre áll így minimális a reakció idő. A csapat része így más megítéléssel kezelik a munkáját.

6 Kezdjük az első alappillérrel a tervezéssel! Belső IT üzemeltetés Hátrányai: Pótolhatóság feltétele. Munkaidő kitöltése vagy túlterhelés. Magas bérköltségek és járulékok.

7 Kezdjük az első alappillérrel a tervezéssel! Outsourcing azaz kiszervezés Előnyei: Működési költségek csökkenése. Megbízhatóság - szabadságok és fluktuáció kérdést a szolgáltató oldja meg. A hatékonyság növelése - háttérben nagy szakértői csapat áll rendelkezésre.

8 Kezdjük az első alappillérrel a tervezéssel! Outsourcing azaz kiszervezés Hátrányai: Vállalat elveszítheti az ellenőrzést az IT felett. Fokozottan ügyelni kell a partner helyes megválasztására! Folyamatos ellenőrzés és dokumentáció hiányában a megrendelő kiszolgáltatottá válik.

9 Kezdjük az első alappillérrel a tervezéssel! Outsourcing azaz kiszervezés Mi a hazai gyakorlat? Kiszervezéssel a beruházások elhanyagolása.

10 Kezdjük az első alappillérrel a tervezéssel! Outsourcing azaz kiszervezés Mit eredményez ez? Feszültséget fog kelteni a megrendelő és szolgáltató között.

11 Kezdjük az első alappillérrel a tervezéssel! Milyen elvárásunk van az IT –vel szemben? Mennyire kritikus a cég életében az informatika működése?

12 Kezdjük az első alappillérrel a tervezéssel! Milyen elvárásunk van az IT –vel szemben? Tipikusan rossz válasz erre a kérdésre: Soha ne legyen leállás és mindig működjön. Soha ne kelljen várni a probléma megoldására és legyen mindig kéznél az informatikus.

13 Kezdjük az első alappillérrel a tervezéssel! Mi a jó válasz? Adatmentés visszaállítás 2 órán belül. Internet kiesés kizárása. Új belépő/kilépő kolléga esetén a szükséges lépések megtétele 1 órán belül.

14 A második pillér az informatikai költségvetés készítése Hány alkalmazottat kell kiszolgálnia az informatikának? Azaz ha gond van hány ember munkaideje megy kárba?

15 A második pillér az informatikai költségvetés készítése Milyen eszközöket és szoftvereket kell kiszolgálni?

16 A második pillér az informatikai költségvetés készítése Mennyire fontos a cég működése szempontjából az informatika? Mennyi veszteséget jelent a hiánya?

17 A második pillér az informatikai költségvetés készítése Mennyi időt tud elviselni a cégünk IT rendszerei nélkül? Mennyi az az idő, amit még nem érez meg cégünk informatika nélkül?

18 A második pillér az informatikai költségvetés készítése Ezekkel a kérdésekkel és válaszokkal lehet a rendelkezésre állási időt (SLA) meghatározni!

19 A második pillér az informatikai költségvetés készítése Mekkora költségvetésünk van Informatikára? Ár : Érték -- azaz kinek, mi, mit ér meg?

20 A második pillér az informatikai költségvetés készítése Mik a legfontosabb szolgáltatások, amit az IT biztosít?

21 A második pillér az informatikai költségvetés készítése Internet kapcsolat és tűzfal esetleg távoli munka lehetősége. Fájl szerver. Levelezés és naptár rendszer. Vállalat irányítási (ERM) vagy ügyfélkapcsolati (CRM)rendszer. Weboldal esetleg webshop. Telefonközpont.

22 A második pillér az informatikai költségvetés készítése Szolgáltatási katalógust kell készíteni! Mit kell tartalmaznia? Minden szolgáltatást, amit az IT biztosít és a hozzájuk tartozó prioritásokat.

23 A második pillér az informatikai költségvetés készítése Mi is ez és miért fontos? Szolgáltatási katalógus határozza meg: Az IT üzemeltetési stratégiát. Katasztrófa tervet. Napi üzemeltetési ellenőrzési listákat és mentési tervet. Sőt, a munkabért vagy a szolgáltatási díjat is befolyásolja!

24 A második pillér az informatikai költségvetés készítése Mire érdemes költeni az IT költségvetést? Miért kell költségvetés? Pár alap példa következik:

25 A második pillér az informatikai költségvetés készítése Redundáns bérelt vonali internet kell vagy elég egy ADSL kapcsolat?

26 A második pillér az informatikai költségvetés készítése Behatolás érzékeléses, redundáns, több zónás tűzfal kell vagy egy szimpla (soho router)?

27 A második pillér az informatikai költségvetés készítése Szerverek az irodában vagy szerver hotelben legyenek?

28 A második pillér az informatikai költségvetés készítése Saját vagy bérelt szerver? Brand vagy alkatrészből szerelt? Fizikai szerver(ek) kellenek vagy virtualizációs technológia?

29 A második pillér az informatikai költségvetés készítése Egy vagy több szerver szolgálja ki az adott szolgáltatást? Terhelés elosztás és nagy rendelkezésre állás? Vagy egy asztali pc is elég?!

30 A második pillér az informatikai költségvetés készítése Vékony vagy vastag kliens?

31 A második pillér az informatikai költségvetés készítése Csak hazai látogatók vannak a weboldalon vagy sok külföldi látogatót esetleg vásárlót kell kiszolgálni? Mekkora látogatói számra kell méretezni?

32 A második pillér az informatikai költségvetés készítése Óránkénti adatmentés vagy napi esetleg heti gyakoriságú? Növekményes vagy többszörözött? Helyi vagy távoli?

33 A második pillér az informatikai költségvetés készítése Melyik cégnek lehet jó a vékonykliens megoldás és melyiknek nem? Kiknek javasoljuk a vállalat irányítási rendszereket? Milyen esetben javasoljuk a virtualizációs technológiákat?

34 A második pillér az informatikai költségvetés készítése Ezek a kérdések súlyos milliókba kerülhetnek és nem mindegy, hogy hogyan választunk!

35 A második pillér az informatikai költségvetés készítése Egy jó informatikai szakember úgy tud „spórolni” a megrendelőjének, hogy az igényének a legjobb megoldást találja meg.

36 A második pillér az informatikai költségvetés készítése Megrendelőként súlyos hiba, azt gondolni, hogy az informatikusok nagyon ügyesek és az elvárásoknak megfelelő költségkeret nélkül is meg tudják oldani a feladatokat. Ha az igények mellé nincs megfelelő költségvetés, akkor ne várjunk csodákat!

37 A második pillér az informatikai költségvetés készítése Az elvárásoknak, igényeknek legmegfelelőbb eszközöket, rendszereket válasszuk. „ne lőjünk ágyúval a verébre” „ nem vagyunk olyan gazdagok, hogy olcsó dolgokat vegyünk”

38 Harmadik pillér a kommunikáció és az ellenőrzések A rendszergazdai szerepkör bizalmi munka! Egy ilyen bizalmi helyzetben a kellemetlen kérdéseket, felelősségi köröket és pénztárcát érintő témákról is tudni kell világosan beszélni.

39 Harmadik pillér a kommunikáció és az ellenőrzések Miért fontos a rendszeres ellenőrzés? Az üzemeltetést emberek végzik! Csak az a feladat van ellátva tisztességesen, aminek van felelőse.

40 Harmadik pillér a kommunikáció és az ellenőrzések Megrendelő, Munkaadó a havi munkabér vagy számla kifizetése előtt meg kell győződjön arról, hogy a kifizettet összegért mit is kap. „bizalom alapja a pontos elszámolás”

41 Harmadik pillér a kommunikáció és az ellenőrzések IT AUDIT Nem szeretjük, de nagyon hasznos… Az audit célja, hogy tiszta képet lehessen alkotni az informatika helyzetéről és a működési kockázatokról.

42 Harmadik pillér a kommunikáció és az ellenőrzések IT AUDIT Miből áll egy ilyen audit?

43 Harmadik pillér a kommunikáció és az ellenőrzések Megrendelői oldalon: Elvárások, folyamatok és feltételek vizsgálata. Szolgáltató/munkavállaló oldalon: Működési feltételek. IT működési folyamatok. Szakmai kompetencia és felelősségek. Dokumentációk ellenőrzése szakmai szempontból. Eszközök és rendszerek alap működési feltételeinek vizsgálata.

44 Harmadik pillér a kommunikáció és az ellenőrzések Ezt az ellenőrzést célszerűen harmadik fél végezi, mert ennek az ellenőrzésnek szigorúan szakmai szempontokat kell követnie és pártatlan magatartást kell képviselnie.

45 Mikor és mitől működik jól az informatika? Megrendelő/Munkaadó tisztában van az informatika jelentőségével és meg tudja fogalmazni pontosan a vele támasztott elvárásait és képes azt megfizetni.

46 Mikor és mitől működik jól az informatika? Szolgáltató/Munkavállaló tudja, hogy mi a pontos feladata, felelőssége és szakmailag képes legyen teljesíteni a Megrendelő/Munkaadó elvárásait.

47 Mikor és mitől működik jól az informatika? Megrendelő/Munkaadó és Szolgáltató/Munkavállaló olyan szolgáltatási szerződést vagy munka szerződést köt, ami mindkét fél számára előnyös és ehhez tartják is magukat. WIN-WIN

48 Mikor és mitől működik jól az informatika? Megrendelő/Munkaadó képes megfinanszírozni az igényeit, nem hajszolják bele a rendszergazdát irreális kockázatokba.

49 Mikor és mitől működik jól az informatika? A rendszergazda képes megtalálni a legoptimálisabb technológiákat, amivel a leghatékonyabban és gazdaságosan tudja működtetni az informatikai rendszereket.

50 Mikor és mitől működik jól az informatika? A legfontosabb az, hogy a Megrendelő/Munkaadó és rendszergazda között jól működő és egészséges kommunikáció és bizalom legyen.

51 Mikor és mitől működik jól az informatika? Összefoglalva: Elvárások, igények és célok meghatározása. Mi a pénzügyi keret és mire kell költenünk? Kommunikáció és ellenőrzések.

52 Köszönöm a figyelmet!


Letölteni ppt "LÁSD RENDSZERBEN AZ INFORMATIKÁT Mi a jól működő informatika 3 alappillére? Előadó: Dósa Zsolt www.babiloninformatika.hu."

Hasonló előadás


Google Hirdetések