Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Mindennapi testmozgás és egészség Dr. Somhegyi Annamária Ph.D. Országos Gerincgyógyászati Központ www.gerinces.hu.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Mindennapi testmozgás és egészség Dr. Somhegyi Annamária Ph.D. Országos Gerincgyógyászati Központ www.gerinces.hu."— Előadás másolata:

1 Mindennapi testmozgás és egészség Dr. Somhegyi Annamária Ph.D. Országos Gerincgyógyászati Központ

2 Örömmel végzett testmozgás

3 Hatások a lelki egészségre  Agyban kémiai anyagok felszabadulása –megelégedettség önmagunkkal, helyes önértékelés, eredményes tanulás  Társas kapcsolatok fejlődése –együttműködés, nemes versengés, szabálytisztelet, társak értékelése, siker és kudarc feldolgozása, nehézségek leküzdése  Iskoláskorban: a testnevelés mindezen nevelési hatások kimagasló eszköze (még: Kodály módszere, azaz közös intenzív zenélés; egyéb művészetek élményei) –az elméleti órák túlnyomóan: egyéni teljesítmény –stresszfeldolgozás nehézségei, önértékelés hibái, sikertelenség érzése, a lelki egyensúly hiánya (=érett, autonóm személyiség nem alakul ki)

4 Hatások a keringési rendszerre  Érfal és a szív izmainak megfelelő fejlődése (ereje és rugalmassága) –Gyermekkorban: kifejlődik vagy nem –Felnőttkorban: megmarad vagy eltűnik  Stressz, anyagcsere, testsúly, mozgásszervek

5 Hatások a mozgásszervekre  Csontok mész-tartalma –Gyermekkorban alakul ki –Felnőttkorban már csak szinten tartható vagy csökken  Gerinc és ízületek egészsége –Izmok ereje, nyújthatósága, izomrostok mennyisége, porcok, ízületi szalagok és tokok terhelhetősége  „keménykötésű”, „összeszedett”

6 Mindennapi testnevelés a nemzeti köznevelésről szóló, évi CXC. törvényben  Heti 5 testnevelés óra minden évfolyam részére /27.§.(11)/  Felmenő rendszerben kezdődik szeptemberben az és 9. évfolyamon /97.§.(6)/  Testnevelő tartja (3. melléklet)  Szakmai ellenőrzés 5 évente /87.§./

7 Mindennapi testnevelés egészségfejlesztési kritériumai A jó testnevelés = a pedagógia művészete –minden nap minden tanuló részt vesz benne (felmentések!) –minden alkalommal megfelelő keringési- és légzőrendszeri terhelés (fiz. jelei!) –minden alkalommal siker- és örömélmény:  jól végzett munka + játék  „művészi” pedagógiai módszerek! –megfelelő mozgás az eltérő testi adottságú gyermekeknek is  túlsúlyos, ügyetlen, alulfejlett + ügyes, izmos gyerekek egy osztályban –minden testnevelés órán gimnasztika, benne megfelelő tartásjavító torna (izomérzések, testtudat), lábizomerősítés, légzéstechnika –tánc (néptánc és társastánc), relaxáció –életmód sportok elsajátítása, diáksport, sporttörténet –egészség-ismeretek hatékony átadása –értékelés módja a részvételre serkent

8

9

10

11

12 Mindennapi testnevelés egészségfejlesztési kritériumai A jó testnevelés = a pedagógia művészete –minden nap minden tanuló részt vesz benne (felmentések!) –minden alkalommal megfelelő keringési- és légzőrendszeri terhelés (fiz. jelei!) –minden alkalommal siker- és örömélmény:  jól végzett munka + játék  „művészi” pedagógiai módszerek! –megfelelő mozgás az eltérő testi adottságú gyermekeknek is  túlsúlyos, ügyetlen, alulfejlett + ügyes, izmos gyerekek egy osztályban –minden testnevelés órán gimnasztika, benne megfelelő tartásjavító torna (izomérzések, testtudat), lábizomerősítés, légzéstechnika –tánc (néptánc és társastánc), relaxáció –életmód sportok elsajátítása, diáksport, sporttörténet –egészség-ismeretek hatékony átadása –értékelés módja a részvételre serkent

13 Tárgyi és személyi feltételek  Tornaterem-építésre szükség van, de a mindennapi testnevelés hiánya nagyobb baj, mint a tornateremé  Testnevelő pedagógusok képzése és továbbképzése  Nemzeti Alaptanterv, kerettanterv: megfelel az egfejl. kritériumoknak  Tantárgygondozás: most építik fel  Tanfelügyelet : most építik fel (1985-ben szűnt meg!)

14 A mozgás=gyógyszer  Bármikor elkezdhetjük! –Lelki egészséget, szívet-ereket, testsúlyt, anyagcserét, mozgásszerveket mindig javítja  A hét (lehetőleg) minden napján fél-1 óra mérsékelt intenzitású testmozgás (séta, lépcső, bicikli, tánc, úszás, „asszonytorna”, jóga, stb.)  Gyerekeknek, fiataloknak: különösen fontos –Felmentések visszaszorítása –Szülői tájékoztató fórum-sorozat (www.eduvital.net és

15 Kér(d)és  Hogyan érhető el, hogy minden helyszínen bőségesen (újság, helyi TV, helyi rádió) adjon hírt az ottani média?  Országos média?  Így sokszorozhatnánk a szülőkre gyakorolt hatást

16 Sok sikert a tudományos újságíróknak, a testnevelőknek, a szülőknek!


Letölteni ppt "Mindennapi testmozgás és egészség Dr. Somhegyi Annamária Ph.D. Országos Gerincgyógyászati Központ www.gerinces.hu."

Hasonló előadás


Google Hirdetések