Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A fogyatékosok szakképzése, a szakképzés fogyatékossága. MOZGÁSKORLÁTOZOTTAK EGYESÜLETEINEK ORSZÁGOS SZÖVETSÉGE OKTATÁSI, TOVÁBBKÉPZŐ ÉS TÁVMUNKA INTÉZET.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A fogyatékosok szakképzése, a szakképzés fogyatékossága. MOZGÁSKORLÁTOZOTTAK EGYESÜLETEINEK ORSZÁGOS SZÖVETSÉGE OKTATÁSI, TOVÁBBKÉPZŐ ÉS TÁVMUNKA INTÉZET."— Előadás másolata:

1 A fogyatékosok szakképzése, a szakképzés fogyatékossága. MOZGÁSKORLÁTOZOTTAK EGYESÜLETEINEK ORSZÁGOS SZÖVETSÉGE OKTATÁSI, TOVÁBBKÉPZŐ ÉS TÁVMUNKA INTÉZET Dr. Derera Mihály igazgató

2 A SZAKKÉPZÉS INTEGRÁCIÓJA A képzés és szakképzés integrációja nem új találmány. Régen alig volt szegregált képzés. A vezérelv nem a gyógy- pedagógiai megfontolás, hanem a józan ész volt. A lényeg: olyanra képezzünk, amelyben teljes értékű munkavégzés remélhető és úgy, hogy a képzés végén gyakorlatban legyen megvalósítható.

3 INTÉZMÉNYI AKADÁLYOK Ma minden generális probléma köteghez generális megoldás csomagot csatolunk, ahelyett, hogy a problémát egyénileg és egyéni hozzáállással kezelnénk. Mivel mindeni forráshiányos, ezért lemond a probléma megoldásáról. Megoldás: egy függöny, egy osztálytárs, egy másik gyakorlat

4 SZAKMAI AKADÁLYOK Nálunk egy szakma komplex elméleti egység, melyet 2-4 évig kell oktatni. Egy résszakma is komplex elméleti egység, melyet 1-2 évig kell oktatni. Miért? Azért, hogy az oktatónak legyen mit oktatni. Ténylegesen egy szakma 1-8 önálló, gyakorlati alapú egység, mely egységenként 1-3 hónap alatt megtanulható. Miért? Azért, hogy rögtön munkát lehessen vele végezni.

5 GYAKORLATI SZAKOKTATÁS Angol rendszer NVQ 1-5-ig terjedő gyakorlati fokozatokból áll. Felmenő rendszerben addig oktatunk, amig a képesség és szükségesség engedi. Azonnal hasznosítható, később bővíthető, tematikájában rugalmasan formálható.

6 CÉLRAVEZETŐ ÚT A gyakorlati egység alapú, Learning by doing módszerű oktatás egyenes út az ipari felhasználhatósághoz. Az alacsonyabb fokozatokat azok is képesek elvégezni, akik szellemi vagy fizikai állapotuknál fogva a teljes egészre nem alkalmasak (de így ők is munkába állíthatók) Kevesebb „teljes” fokozat kisebb teljes költséggel jár. Az egyes gyakorlati fokozatokon a gyakorlati munka változó követelményei jól átvezethetők.

7 NEHÉZ MEGLÉPNI (A szakképzők ellenszegülése) A gyakorlati alapú oktatás átvezetése a szakképzés rendszerébe kevesebb oktatót igényel. (Személyi és intézményi ellenérdekeltség) A gyakorlati alapú szakképzések bevezetését nem nemzeti és kormányintézmények, hanem a gyakorlati foglalkoztatók igényei vezérlik (Az intézmények ellenérdekeltek) Az oktatás sikerességét nem a bizonyítványok, hanem az elhelyezkedésre képes szakemberek száma mutatja. (Vizsgáztatói, személyi és intézményi ellenérdekeltség)

8 NEHÉZ MEGLÉPNI (A gyógypedagógus mint akadály) A gyakorlati alapú szakképzésben a gyógypedagógus nagyon szűk tanácsadó szerepet kap (a szakmához ugyanis nem ért), ezért a speciális problémákkal küzdő tanulók ilyen szakképzése ellen érveket fog felhozni. Mivel ezen hallgatók oktatását nem generális hanem egyéni megoldásokkal támogatjuk, a gyógypedagógiai szakma egy része úgy érzi, hogy kisemmizték a folyamatból. (Személyi és intézményi ellenérdekeltség)

9 NEHÉZ MEGLÉPNI (A pénz mint akadály) A gyakorlati alapú szakképzés eredményét a munkábahelyezés mutatja, ezért a csekély hatékonyságú képzések „lebuknak”, ezekre nem lehet pénzt osztogatni. Minisztériumi főosztályok, nemzeti háttérintézmények, tanácsadó testületek hatalma csökken. Mivel a fogyatékosok oktatása ilyen rendszerben szintén eredmény orientált, a gyógypedagógiai lufik egy része is kipukkan (eredmény híján). A pénz nem azért lesz akadály, mert nincs, hanem mert látszik, mennyit dobunk ki az ablakon. (Munkaerő piaci szervezetek válnak szükségtelenné)

10 REMÉNY A szakképzés jelenlegi rendszere fenntarthatatlan és céltalan, mert egyre inkább kell a termelési folyamatokban csakugyan részt vállalni képes munkaerő. A fogyatékosok 10%-a dolgozik az EU-s 55%-al szemben. Az egészségesek 56%-a dolgozik az EU-es 65-70%-al szemben. A lemaradókat 10 éven belül át kell képezni és munkába kell helyezni, mert nem tudjuk őket eltartani. Érdemi munka lesz bőven, csak hozzá kell látni.

11 Köszönöm a figyelmet! MOZGÁSKORLÁTOZOTTAK EGYESÜLETEINEK ORSZÁGOS SZÖVETSÉGE OKTATÁSI, TOVÁBBKÉPZŐ ÉS TÁVMUNKA INTÉZET Dr. Derera Mihály igazgató


Letölteni ppt "A fogyatékosok szakképzése, a szakképzés fogyatékossága. MOZGÁSKORLÁTOZOTTAK EGYESÜLETEINEK ORSZÁGOS SZÖVETSÉGE OKTATÁSI, TOVÁBBKÉPZŐ ÉS TÁVMUNKA INTÉZET."

Hasonló előadás


Google Hirdetések