Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

1 Operations Management Bachelor. 2 OM definiálása •McDonald’s: olyan hamburger zsömlére váltás, melyet nem igényel pirítást •Próbatesztek során kiderült,

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "1 Operations Management Bachelor. 2 OM definiálása •McDonald’s: olyan hamburger zsömlére váltás, melyet nem igényel pirítást •Próbatesztek során kiderült,"— Előadás másolata:

1 1 Operations Management Bachelor

2 2 OM definiálása •McDonald’s: olyan hamburger zsömlére váltás, melyet nem igényel pirítást •Próbatesztek során kiderült, a fogyasztók jobban szeretik az új ízt és állagot •Hogy nem kell pirítani a zsömlét, csökkentette a költségeket, nem igényelte az eszközöket, továbbá lerövidítette az előkészítési időt

3 3 OM definiálása •Kmart határozottan dominálta az amerikai kiskereskedelmi rendszert a 80-as években $26 milliárd/év forgalmával, mialatt a Wal-Mart-nak ekkor „csak” 16-ja volt •91-re Wal-Mart megelőzte a Kmart-ot

4 4 WAL-MART vs Kmart •2000-re Wal-Mart forgalma 188 milliárd lett, Kmart-nak csak 36 •Kmart marketing kampányt indított Jaclyn Smith-szel (Charlie’s Angel) •Ezalatt Wal-Mart újraszervezte „termelési” folyamatát

5 5 OM definiálása •Sleep Inns, hogy minimalizálja személyzetét, az éjjeli szekrények kizárólag a falon lóghatnak, így nem kell a lábakat körbe porszívózni •Ruhásszekrénynek nincs ajtaja, a zuhanytálca kerek, hogy ne legyenek sarkok •Egy fejlett biztonsági rendszer feljegyzi, a takarítónő mikor lép be és ki a szobából, és figyelemmel lehet követni munkáját

6 6 Sleeps Inn •Ez a rendszer lehetővé teszi, hogy a vendégek saját bank kártyájukkal léphetnek be a szobába •20 percet igényel egy szoba takarítása az ipariági 30 átlaggal szemben, és a 92 szobát 11 teljes munkaidő ekvivalens dolgozó tartja rendben

7 7 OM definiálása •Operations menedzsment inputok hasznos outputokká történő transzformálásával foglalkozik, vagyis miként növeljük egy entitás értékét •OM tárgya a termékeny erőforrásokkal történő gazdálkodás

8 8 OM definiálása •OM magában foglalja egy olyan rendszer megtervezését és működtetését, mely az erőforrások eredményes hasznosítását látja el termék és szolgáltatás előállítása érdekében. •A legfontosabb erőforrások: nyersanyagok, élőmunka, eszközök, berendezések, épületek

9 9 OM definíció •Minden embernek eredményesen kell közreműködnie a társadalmi folyamatokban, értéket hozzáadva az inputokhoz, és minőségi outputot kell termelnie attól függetlenül, hogy ezen output éppen információ, egy jelentés, szolgáltatás, termék, vagy éppen valamilyen személyes teljesítmény

10 10 OM definiálása •OM a termékek és szolgáltatásokhoz közvetlenül felhasznált erőforrásokkal történő gazdálkodást jelenti •Termékeket és szolgáltatásokat létrehozó folyamatok irányítása

11 11 Inputok típusai •Transzformáló inputok: épületek, berendezések, termelési eszközök, tudás, munkaerő •Transzformálandó inputok: nyersanyagok, alkatrészek, szerelvények, kellékek, fogyasztók •A termelési funkció nagyon gyakran nem teljesíti küldetését, mert a transzformációs folyamatokat nem tudja az elvárt időre teljesíteni

12 12 Transzformáció •A transzformációs rendszer az egész rendszer azon része, mely értéket tesz az inputokhoz. Egy entitáshoz különböző módon lehet értéket hozzá tenni, például: •Átalakítással: fizikai, érzéki, pszichológiai •Szállítással •Készletezéssel •Csere (kereskedelem)

13 13 rendszerInput ( elsődleges) erőforrás ( elsődleges) transzfor máció output korházbetegOrvos, nővér Gyógyí- tás Gyógyult beteg ÉtteremÉhes vendég anyagok, szakács ételkészí tés elégedett vendég autógyárAcél, alkatrész Munkás, eszköz Össze- szerelés autó Légiköz- lekedés utasokRepülő, személy- zet szállításmegérke zés

14 14 Outputok •Tényleges termék: bármilyen fizikai entitás, mely értéktermelő transzformáció eredménye •Tiszta szolgáltatás: az értéktermelő transzformációs folyamat eredménye nem fizikai entitás •Szolgáltatás: a fogyasztó számára értéket adó hasznosságok összessége, akár megfogható, akár nem

15 15 Termékek és szolgáltatások •Megfogható •Minimális érintkezés a fogyasztóval •Fogyasztó minimális részvétele a leszállítási folyamatban •Halasztott fogyasztás •Eszközigényes termelés •Minőség könnyen ellenőrihető •Nem megfogható •Intenzív kapcsolat a fogyasztókkal •Fogyasztók intenzív részvétele a leszállítási folyamatban •Azonnali fogyasztás •Munkaerő intenzív termelés •Minőséget nehéz mérni

16 16 Fizikai output és az információ •Eladás után az eladó már birtokolja a terméket •Újabb példány termelést igényel •Egy output egy helyen keletkekzik •Csökkenő hozadék elve •Elhasználódik •Az eladó eladás után is birtokos, újra eladhatja •Újabb példány előállítása lényegileg költség és korlát nélkül •Output több helyen is keletkezhet egyidejűleg •Növekvő hozadék elve •Nem használódik el

17 17 Az élménygazdaság goods services commodities experience commoditization customization

18 18 Az élménygazdaság •A termelő csak néhány centet kap egy csészényi kávéért •Őrlés és csomagolás után a termelő 5 és 25 cent között kap csészénként •Gyorsétkezdében, étteremben 1$ egy csésze kávéért •Öt csillagos hotelben, vagy egy gurmé kávézóban az ár 2 és 5 $ között!

19 19 Miért kell OM •1. a versenytér megáltozott – JAPAN •2.az új technológiák hatással vannak az üzletviteli politikára •3.FORTUNE 500 •4.a vezetőknek ismerniük kell üzletágukat •5. az OM koncepció más funkcionális területeken is használható •6. Karrier

20 20

21 21 JAPAN: •1.a termék és szolgáltatás minőségének javítása •2.a termelékenység növelése •3.költségek csökkentése az 1-2 lépésekben •4.az előbbiekre alapozva a piaci részesedés növelése •5.lépj be pénzpiacokra és finanszírozzad az új terméket/szolgáltatást

22 22 Témakörök •1.termelékenység •2.minőség •3.versenyképesség •4.fogyasztói megelégedettség

23 23 Néhány definíció •Termelékenység: erőforrások hatékony felhasználásának mérőrendszere •Minőség: a termék/szolgáltatás azon képessége, hogy konzisztens módon kielégítse vagy felülmúlja a fogyasztók elvárásait

24 24 OM definíciók •Versenyképesség: egy szervezet mennyire hatékonyan használja erőforrásait versenytársaihoz képest, akik hasonló, vagy azonos terméket állítanak elő •Fogyasztói megelégedettség: érték

25 25 Témakörök •Operations strategy: kritikus termelési feladatok meghatározása, hogy segítsük a vállalat küldetésének megvalósítását •Terméktervezés: a termék és szolgáltatás kiválasztása és megtervezése, melyet a szervezet ügyfeleinek ajánl •Folyamattervezés: a fizikai transzformációs folyamat aspektusainak meghatározása •Kapacitás tervezés: annak meghatározása, hogy a termelő berendezések mikor és milyen volumenben álljanak rendelkezésre

26 26 Témakörök •Létesítmények telepítése: a termelő berendezéseket, elosztókat, irányító központokat hova telepítsük •Termelési eszközök elrendezése: az anyagáramlás útjának és eszközök elhelyezésének kigondolása az üzemen belül, hogy a termelési folyamat eredményes és hatékony legyen •Termelés tervezés: a munkaerőből, anyagokból szükséges mennyiség meghatározása éven belül havi, heti, vagy napi bontásban •Készletgazdálkodás: annak meghatározása, hogy nyersanyagból, félkésztermékből, késztermékből mennyit kell tárolni

27 27 Témakörök •Karcsúsított termelés: TTR, JIT, TQM •Project management: miként kell a projekt- tevékenységeket irányítani és ellenőrizni, hogy az előre kitűzött célok megvalósuljanak •Supply chain management: a termelési hálózat koordinálása •Minőségbiztosítás: minőség standardok meghatározása és alkalmazása

28 28 Trendek •Globális piacok – ellátási láncok •OM növekvő szerepe •TQM •FLEXIBILITÁS •Időre alapozott verseny •Alkalmazottak növekvő szerepe – EMPOWERMENT/felhatalmazás

29 29 A 2000-es évek főbb problémái •A kölcsönösen összefüggő, de független szervezetek közötti kapcsolatok koordinálása •A globális beszállítási, termelési és elosztási hálózatok működésének optimalizálása •A termékek és szolgáltatások előállításának intenzív kooprodukciója •Ügyfél érintkezési pontok menedzselése

30 30 Vision statement •A szervezet értékrendjének és céljainak kifejezésére használják (ASPIRÁCIÓ) •Küldetésnyilatkozat: a szervezet létének értelmét fejezi ki 1.Milyen iparágban vagyunk, hol tartsunk néhány év múlva 2.Kik a fogyasztóink 3.Mi az alaphitünk 4.Melyek az alapvető teljesítmény célok

31 31 ELCOTEQ •ELCOTEQ’S MISSZIÓJA, HOGY FOLYAMATOSAN JAVÍTSA A TELJES ÉRTÉKLÁNC TELJESÍTMÉNYÉT ÉS VERSENYKÉPESSÉGÉT AMIBEN RÉSZT VESZ, A BESZÁLLÍTÓKAT ÉS A FOGYASZTÓKAT BEVONVA AZ ÉRTÉKELÉSBE, HOGY NÖVELJE AZ ÉRTÉKET MINDEN SZEREPLŐ SZÁMÁRA, AKI AZ ÉRTÉKLÁNC RÉSZESE

32 32 CIA vision and mission •Víziónk, hogy az USA Hírszerző Szolgálati Közösségének legfontosabb építőköve legyünk, mely a világ legjobbja, és alkalmazottainak kiválóságáról, valamint kiváló munkájáról ismert •Missziónk, hogy támogassunk az Elnököt, a Nemzetbiztonsági Hivatalt, és mindazokat, akik végzik és végrehajtják az USA nemzetbiztonsági politikáját: - pontos, bizonyítékra alapozott, átfogó és időben végrehajtott külföldi hírszerző tevékenységgel, és - az Elnök utasításai szerinti kémelhárítási, további speciális, és más, nemzetbiztonsághoz és külföldi hírszerzéshez köthető tevékenységgel

33 33 MILYEN SZEKTOR? ÚJ BELÉPŐK FENYEGETÉSE A BESZÁLLÍ- TÓK ALKUERE- JE HELYETTESÍTŐ TERMÉKEK VESZÉLYE A VEVŐK ALKUEREJE LÉTEZŐ VERSENYTÁR SAK KÖZÖTTI RIVALIZÁLÁS

34 34 IPARÁGAK PROFITABILITÁSA, USA, , ROIC •ÉRTÉKPAPÍROK: 41% •ÜDÍTŐ ITALOK: 38 •CSOMAGOLT SOFTWARE: 38 •GYÓGYSZERIPAR: 32 •KOZMETIKUM: 29 •REKLÁM: 27 •TÖMÉNYSZESZ: 26

35 35 IPARÁGAK PROFITABILITÁSA, USA, , ROIC •KÖNYVKIADÁS: 13% •PÉKSÉGEK: 13 •ÜDÍTŐITAL PALACKOZÁS:12 •HOTEL: 10 •KATALÓGUS ÁRUHÁZAK: 6 •LÉGI KÖZLEKEDÉS: 6

36 36 A STRATÉGIÁNAK VÁLASZT KELL ADNI ARRA, HOGY •KIK A FOGYASZTÓINK, MI A PIACUNK •MI AZ ÉRTÉKJAVASLAT, AMI MEGKÜLÖNBÖZTET BENNÜNKET •MELY KULCSFOLYAMATOK ADNAK VERSENYELŐNYT •MEG VAN-E A MUNKAERŐ KÉPESSÉGE EHHEZ •TECHNOLÓGIAI ÉS SZERVEZETI FELTÉTELEK

37 37 Kulcs kompetenciák •Az a kollektív tudás és tapasztalat, melyet egy szervezet birtokol, és amely megkülönbözteti versenytársaitól •E kulcskompetenciák az építőkövei a szervezet üzleti fortélyainak és folyamatainak, melyeket kulcs képességeknek nevezünk

38 38 Piacanalízis •A piac szegmentálása: fogyasztói csoportok azonosítása, akik elegendő közös és megkülönböztető jeggyel rendelkeznek ahhoz, hogy érdemes legyen terméket kifejleszteni számukra •A jegyeket meghatározó tényezők: 1.Iparági 2.Demográfiai 3.Pszichológiai

39 39 Igények értékelése •Mindegyik szegmens igényének azonosítása, és annak megfigyelése, hogy a versenytársak mennyire szolgálják a szegmens igényeit. Az eredmény a FOGYASZTÓI HASZNOSSÁG CSOMAG

40 40 A piaci igények csoportosítása 1.Termék/szolgáltatás: a termék jegyei – ár, minőség, testreszabás 2.A leszállítási rendszer: a leszállítási folyamat jegyei 3.Mennyiség: a kereslet jegyei – előre jelezhetőség, szezonalitás 4.Egyéb: eladás utáni szolgáltatások, megbízható számlázás, stb

41 41 A környezet elemzése •Gazdasági trendek •Társadalmi változások •Politikai állapotok •A beszállítók és fogyasztók ereje

42 42 A verseny és a versenytársak Megkülönböztető kompetenciák: •Munkaerő •Létesítmények •Piaci és pénzügyi ismeretek •Műszaki, technikai ismeretek

43 43 Versenyprioritások •Költség •Minőség: termékteljesítmény, megbízhatóság, konzisztencia •Idő: gyorsaság, időbeni leszállítás, fejlesztés gyorsasága •Flexibilitás: testre szabás, volumen flexibilitás

44 44 MARKETING •Fogyasztói igények interpretálása •Fogyasztók elvárásainak alakítása •Ár •Kereslet befolyásolása

45 45 Vállalatfinanszírozás •Tőke költségvetés •Beruházási projektek analízise •Alapok biztosítása

46 46 A DISZKONTÁLT CASH FLOW CSAPDA A SEMMITTEVÉSBŐL VALÓSZÍNŰSÍTHETŐ CASH FLOW A SEMMITTEVÉSBŐL FELTÉTELEZETT CASH FLOW

47 47

48 48 OM •Olyan funkció, mely képessé teszi a szervezetet arra, hogy megvalósítsa céljait az erőforrások hatékony beszerzése és hasznosítása révén •Folyamatok irányítása és kontrol alatt tartása, melyek az inputokat végtermékké és szolgáltatássá transzformálják

49 49 A BELSŐ ÉRTÉKLÁNC Support processes K ü l s ő b e s z á ll ít ó k KülsőfogyasztókKülsőfogyasztók Beszállítói Kapcsolatok Folyamata Megrendelés teljesítésének folyamata Új termék v. Szolgáltatás kifejlesztésé nek folyamata Fogyasztói kapcsolatok folyamata

50 50 Internal Value-Chain Linkages Showing Work and Information Flows Figure 1.3 External suppliers External customers Support processes Supplier relationship process Order fulfillment process New service/ product development process Customer relationship process

51 51 Üzleti stratégia •A szervezet kulcs kompetenciáinak és képességeinek hasznosítása abból a célból, hogy létrehozzunk és fenntartsunk olyan egyedi pozíciót, mely biztosítja a fenntartható versenyelőnyt

52 52 Üzleti stratégia •A sikeres vállalkozások kitapinthatóan olyanok, melyek folyamatos elhatározottságot mutatnak az alábbi verseny pozíció eléréséért:

53 53 Üzleti stratégia •Versenytársakhoz mérten legyünk a legkisebb költséggel termelők. Amennyiben a termék minősége elfogadható, ilyenkor olyan versenyár alkalmazható, mellyel a piaci részesedés növelhető

54 54 Üzleti stratégia •Kiválóság fenntartása, mellyel megkülönböztetjük magunkat a versenytársaktól, és ezt a fogyasztók értékelik is pl.: rövid leszállítási idő, magas minőség, testre szabás, megbízhatóság, stb.

55 55 Areas of organizational focus •Innovation – Sony •Customization – National bycicle •Flexibility – Casio •Performance – a Lexus SUV •Quality – a bottle Gere cab. Sav. Wine from „Kopar dűlő” •Reliability of the product/service – Mazda •Reliabilty of delivery – UPS •Response – offering very short lead time •After sale service – life time warranty •Price – having the lowest price

56 56 környezet versenytársak fogyasztókKulcs képességek és kompetenciák Vision/mission Verseny prioritások Üzleti stratégia Funkcionális stratégiák

57 57 Functional area strategies •finance •operations •marketing •others New Service/ Product Design •design •analysis •development •full launch Competitive Priorities Figure 2.1 Capabilities •current •needed •planned Corporate strategy •environmental scanning •core competencies •core processes •global strategies Market analysis •segmentation •needs analysis Competitive priorities •cost •quality •time •flexibility

58 58 Üzleti stratégia - változatok •Piaci elsőség: termékek elérhetősége a versenytársak előtt •Másodiknak lenni: a sikeres termékek gyors imitálása •Költség minimalizálás, vagy késői piacra lépés: megvárjuk míg a termék standarddá válik és az kereslet magas •Piaci szegmentálás: niche piacok specifikus igénnyel

59 59 Operations strategy •Olyan termelési rendszer létrehozása, mely az üzleti stratégia megvalósítását szolgálja

60 60 A TERMELÉSI RENDSZER Inputok: Tőke Anyagok Berendezések Élőmunka Tudás Transz- formáció Átalakítás Szállítás Készletezés Csere Output Szolgál- tatások pénzpénz Környezet: versenytársak, törvények, gazdaság, beszállítók

61 61 A termelési rendszer jegyei •A terméktervezés típusa: egyedi, vagy standard •A termelési folyamat típusa: termék vagy folyamat specifikus •Készletezési politika: megrendelésre vagy készletre termelés •A fogyasztó részvétele a termelési folyamatban

62 62 Figure 3.6 Product-Process Matrix for Processes (1)(2)(3)(4)(5) One of a kindLow volume,MultipleFew majorHigh volume products, madelowproductsproducts,high to customer standardizationmoderate higherstandardization, ordervolumevolumecommodity products ProcessCharacteristics (1) Complex and highly customized process, unique sequence of tasks (2) Jumbled flows, complex work with many exceptions (3) Disconnected line flows, moderately complex work (4) Connected line, routine work (5) Continuous flows, highly repetitive work Less Complexity, Less Divergence, More Line Flows Less Customization and Higher Volume Product Design Continuous process Project process Line process Batch process Job process

63 63 Different Dimensions of Customer Contact in Service Processes Figure 3.2 PresentPhysical presenceAbsent PeopleWhat is processed Possessions Active, visibleContact intensityPassive, out of sight Personal Personal attentionImpersonal Face to faceMethod of deliveryRegular mail High Contact Dimension Low Contact

64 64 Figure 3.3 Customer-Contact Model for Processes Front office Hybrid office Back office (1)(2)(3) High interaction withSome interaction withLow interaction with customers, highlycustomers, standardcustomers, standardized customized serviceservices with some optionsservices ProcessCharacteristics (1) Jumbled flows, complex work with many exceptions (2) Flexible flows with some dominant paths, moderate job complexity with some exceptions (3) Line flows, routine work easily understood by employees Less Complexity, Less Divergence, More Line Flows Less Customer Contact and Customization Service Package


Letölteni ppt "1 Operations Management Bachelor. 2 OM definiálása •McDonald’s: olyan hamburger zsömlére váltás, melyet nem igényel pirítást •Próbatesztek során kiderült,"

Hasonló előadás


Google Hirdetések