Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Néhány kategória, mely a köz- és vállalat gazdaságtan alapja Vörös József MTA, 2013. november 21.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Néhány kategória, mely a köz- és vállalat gazdaságtan alapja Vörös József MTA, 2013. november 21."— Előadás másolata:

1 Néhány kategória, mely a köz- és vállalat gazdaságtan alapja Vörös József MTA, november 21.

2 Output Makró ökonómia Az ország által megtermelt termékek és szolgáltatások teljes tömege alkotja a végső költségvetési korlátját a nemzetnek. Az országban megtermelt végső termékek és szolgáltatások piaci értéke adja ki a GDP-t. (D. A. Moss: Macro Economics, HBR Press, 2007) Vállalat A termék és szolgáltatás előállításának helye a vállalat, a GDP alakulásának megértéséhez a vállalatok versenyképességének forrásaihoz kell nyúlni.

3 Elsődleges funkcionális területek

4 A Management Science szekciói Funkció Accounting Business strategy Finance Information systems Operations management Marketing Organizational performance R&D and entrepreneurship Módszertan Decision analysis Mathematical programming Stochastic models and simulation

5 Termelékenység Makró ökonómia Elsősorban a munka termelékenysége használatos: GDP(output) / (a nemzet által ledolgozott órák száma) Következmény: amikor a bérek gyorsabban növekednek mint a termelékenység, az ország versenyképessége csökken Vállalat A többtényezős termelékenységi mutató a legátfogóbb: (összes bevétel) / (teljes költség)

6 Versenyképesség Makró ökonómia Egy ország versenyképes, ha vállalkozásai képesek a világpiacon sikeresen versenyezni oly módon, hogy közben az ország magas és növekvő életszínvonalat biztosít polgárainak (Porter, Rivkin, Vietor, Weinzierl) Vállalat Tartósan tud olyan termékeket és szolgáltatásokat kínálni a fogyasztóknak, amelyeket azok a versenytársak termékeinél inkább hajlandóak a vállalat számára nyereséget biztosító feltételek mellett megfizetni (Czakó-Chikán: Gazdasági versenyképességünk vállalati nézőpontból, Vezetéstudomány, , 38(5), 2-8.

7 Versenyképesség Porter, M. E. and J. W. Rivkin: The looming challange to US competitiveness, Harvard Business Review, March 2012, 55-62

8 Versenyképesség Porter, M. E. and J. W. Rivkin: The looming challange to US competitiveness, Harvard Business Review, March 2012, 55-62

9 Versenyképesség Porter, M. E. and J. W. Rivkin: The looming challange to US competitiveness, Harvard Business Review, March 2012, 55-62

10 Versenyképesség Pisano, G. P. and W.C. Shih: Restoring American competitiveness, Harvard Business Review, July-Aug 2009,

11 Versenyképesség Pisano, G. P. and W.C. Shih: Restoring American competitiveness, Harvard Business Review, July-Aug 2009,

12 Következtetés A vállalati vezetők egyrészt tudnak is, másrészt fel kell vállalniuk, hogy sokkal nagyobb proaktív szerepet játsszanak a versenyképesség alakításában, a helyi beruházásokban és közösség fejlesztésében ahelyett, hogy a közpolitika passzív áldozataivá váljanak, vagy a félrevezető részvényesek foglyai legyenek

13 Makró nézőpontból A versenyképes nemzet igényei: Egészséges monetáris és fiskális politika Erős, hatékony oktatási rendszer Hatásos politikai intézményrendszer

14 Vállalati nézőpontból A versenyképes nemzetben A makró alapok hozzák létre a termelékenység növekedésének kereteit (szállítás, közlekedés, kommunikáció, kutató intézetek, szabályozás, hatékony tőkepiacok), de a mikró környezet is alapvető


Letölteni ppt "Néhány kategória, mely a köz- és vállalat gazdaságtan alapja Vörös József MTA, 2013. november 21."

Hasonló előadás


Google Hirdetések