Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Fogyasztóvédelem és falusi turizmus fogyasztóvédelmi továbbképzés falusi turisztikai szolgáltatók számára Siklósi Máté fogyasztóvédelmi tanácsadó CP Contact.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Fogyasztóvédelem és falusi turizmus fogyasztóvédelmi továbbképzés falusi turisztikai szolgáltatók számára Siklósi Máté fogyasztóvédelmi tanácsadó CP Contact."— Előadás másolata:

1 Fogyasztóvédelem és falusi turizmus fogyasztóvédelmi továbbképzés falusi turisztikai szolgáltatók számára Siklósi Máté fogyasztóvédelmi tanácsadó CP Contact Kft

2 I.Engedélyezés Engedélyezési folyamat Minden szolgáltatás üzemeltetéséhez engedély, bejelentés kell. Az engedély nélkül folytatott tevékenység illegális, a hatóságok ellenőrzik, szankcionálják Különböző tevékenységekhez mind-mind külön engedély szükséges Szálláshelyek 239/2009. Korm. rendelet Szálláshely üzemeltetési engedély: jegyző (működés helyén) Meg kell felelni a jogszabály minimum követelményeinek (melléklet) Ellenőrzés: jegyző, NFH

3 Jogszabályi előírások II. Jogszabályi előírások Tájékoztatás •Árfeltüntetés oPontos, egyértelmű (pl.: szállás esetén /f ő, /éj, stb.) oAdókkal, járulékos költségekkel növelt (IFA kivétel) oTilos a kett ő s árfeltüntetés (pl.: weblap-katalógus, stb.) oKét ár esetén a fogyasztó jogosult az olcsóbbat fizetni oMagyar forintban kötelez ő, egyéb pénznem lehet ő ség oVendéglátás esetén üzletküls ő n, teljes választék!!!

4 Tájékoztatás •Név, minősítés (ha van) •Vásárlók könyve (hitelesített, jól látható, hozzáférhető helyen, válasz 30 napon belül) •Panaszfórumok már nem kellenek, ugyanakkor 2011 óta kötelező a panaszkezelés helyét és módját megadni (panaszkezelési kézikönyv) 18 éven aluliak védelme •TILOS alkoholos itallal, dohányáruval történő kiszolgálás •Gyanús esetben személyi nélkül is meg kell tagadni a kiszolgálást •A bíróság szinte minden esetben a hatóságnak adott igazat •Üzletbezárás, feketelista, magas bírság •Ellenőrzés: helybéli gyerekekkel Jogszabályi előírások

5 Tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat • szeptember 1-je óta tilos oMegtéveszt ő gyakorlat oAgresszív gyakorlat • Hatóságok oGVH (országos esetben) oNFH (lokális ügyek) oPSZÁF (pénzügyi, lokális ügyek) • évi XLVII. Törvény (Fttv, UCP) Jogszabályi előírások

6 Tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat • Minden agresszív és megtévesztő gyakorlat tiltott • Nevesítve van 31 gyakorlat oIngyenesnek hirdetett szolgáltatásért fizetni kell oMagatartási kódex valótlan feltüntetése oMin ő ségi jelzés, jegy jogosulatlan feltüntetése oJáték meghirdetése valós díjak nélkül oFogyasztó sürgetése arra hivatkozva, hogy a szolgáltatás csak rövid ideig áll rendelkezésre Fontos, hogy a védjegyrendszernek történő megfelelést ezzel a jogszabállyal lehet kikényszeríteni!!! Jogszabályi előírások

7 Tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat oA fogyasztó törvényes jogainak olyan bemutatása, mintha azok a vállalkozó ajánlatának részei lennének oMegfelel ő szakmai gondosság hiánya oMegtévesztés („babarát szálloda”) oAgresszív fellépés (a szálloda csak saját, drága taxiját „tukmálja” vendégére, más lehet ő séget nem ismertet) Jogszabályi előírások

8 Web használata oFontos, hogy ebben az esetben meg kell felelni az E-ker törvény egyes előírásainak (név, cégnév, elérhetőségek, adószám, cégjegyzékszám vagy nyilvántartási szám) oSzerződési feltételek közzététele oAdatvédelem, adatvédelmi szabályzat (nyilvántartás kérdése) oWeb frissítése, árak kordában tartása oFoglalási rendszer esetén 48 órás visszajelzés oEtikai kódexre hivatkozás, linkelés Jogszabályi előírások

9 Szerződés III. Szerződés és körülményei Fogyasztói szerződés •Fogyasztó fogalmak •Fogyasztói szerződés sajátosságai •Tisztességtelen szerződési feltételek A szerződés alapelvei (Ptk.) •Jóhiszeműség •Tisztesség •Együttműködési kötelezettség – kölcsönös és mindenre kiterjedő tájékoztatás •Elvárhatóság •Bizonyítás kérdése •Kártérítés kérdése

10 A szerződés •Szerződési szabadság (idegenforgalmi területen nincs kötöttség) •Ajánlat – ajánlati kötöttség •Szlogenek, minőségi jelzők pontos teljesítése •Magyar nyelv használata (+meghonosodott szavak) •A szerződés megszűnése (pl.: utazási szerződés) •A szerződés alakja (utazási szerződés pl. írásos!) Szerződés

11 Szerződéskötési mellékkötelezettségek •Előleg (visszajár, nincs szankciós jellege) •Foglaló (szankcionálja a szerződésszegőt) 30-35% lehet a mértéke bírósági álláspont szerint •Kötbér (utazási szerződésnél nem lehet), írásban kell kikötni, kamat nem követelhető utána •Óvadék (utazási szerződésnél nem lehet), biztosíték a teljesítésre Szerződés

12 IV. Szolgáltatói etika Magatartási kódexek •Védjegy, etikai kódex, stb. •Nem jogszabály, de: oBetartása aláíróinak kötelező, ellenkező esetben UCP eljárás oMinőségi jelző a fogyasztó, utazó felé (pontos és következetes betartása esetén) •Sok kódex van a piacon, sok mögül hiányzik a tartalom Szolgáltatói etika

13 Magatartási kódexek tartalma •Jogszabály által nem rendezett kérdések •Az utazóra nézve jogszabálynál kedvezőbb szabályok •Nem állapíthat meg jogszabálynál az utazóra nézve hátrányosabb feltételeket •Nem lehet jogsértő, nem ösztönözhet jogsértésre Szolgáltatói etika

14 Magatartási kódex tartalma •Panaszok rendezésének módja oSzolgáltató aláveti magát a BT döntésének oJogszabálynál kedvez ő bb határid ő t állapít meg •Szerződéses szabályok pontosítása oMaximális, vagy szokásos foglaló, kötbér meghatározása oLemondás, elállás pontos szabályai oKártérítési felel ő sség oSzerz ő d ő felek jogai és kötelezettségei oÁllattartás körülményei Szolgáltatói etika

15 Magatartási kódex lehetséges területei •Szállásadók, szállásadók szövetségei •Utazási irodák, azok szövetségei •Vendéglátósok, rendezvényszervezők közössége •Turisztikai szolgáltatók egyes szegmensei (lovas turizmus, borutak, stb.) •Idegenvezetők szövetsége •Egyéb szolgáltatók (szállítás, pénzváltás, stb.) Szolgáltatói etika

16 Panaszkezelés •Szóbeli panasz kezelése szóban, helyszínen •Írásbeli panasz: írásban, 30 napon belül (jegyzőkönyv, vagy vásárlók könyve) •Tájékoztatni kell a panaszfórumokról (lásd korábban) •Hatósági panaszkezelés tere •Békéltető Testületek, mediáció •Bíróság Szolgáltatói etika


Letölteni ppt "Fogyasztóvédelem és falusi turizmus fogyasztóvédelmi továbbképzés falusi turisztikai szolgáltatók számára Siklósi Máté fogyasztóvédelmi tanácsadó CP Contact."

Hasonló előadás


Google Hirdetések