Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

dr. Stauder Adrienne PhD dr. Kovács Mónika Erika PhD Semmelweis Egyetem Magatartástudományi Intézet Selye János Magyar Magatartástudományi és Magatartásorvoslási.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "dr. Stauder Adrienne PhD dr. Kovács Mónika Erika PhD Semmelweis Egyetem Magatartástudományi Intézet Selye János Magyar Magatartástudományi és Magatartásorvoslási."— Előadás másolata:

1

2 dr. Stauder Adrienne PhD dr. Kovács Mónika Erika PhD Semmelweis Egyetem Magatartástudományi Intézet Selye János Magyar Magatartástudományi és Magatartásorvoslási Társaság dr. Stauder Adrienne PhD dr. Kovács Mónika Erika PhD Semmelweis Egyetem Magatartástudományi Intézet Selye János Magyar Magatartástudományi és Magatartásorvoslási Társaság Williams ÉletKészségek stresszkezelő, kommunikációs készségfejlesztő program

3

4 Kép: Q-Metrics, Inc. San Francisco, CA Kép: Q-Metrics, Inc. San Francisco, CA A WÉK program célkitűzései A mindennapokban alkalmazható egyszerű technikák Feszültség csökkentés Kommunikáció, kapcsolatépítés Tudatosság, önismeret „Érzelmi intelligencia”, empátia Pozitívabb életszemlélet Személyes hatékonyság A mindennapokban alkalmazható egyszerű technikák Feszültség csökkentés Kommunikáció, kapcsolatépítés Tudatosság, önismeret „Érzelmi intelligencia”, empátia Pozitívabb életszemlélet Személyes hatékonyság

5 Williams Életkészségek Program háttere A program kidolgozói: Virginia Williams és Redford Williams (Duke Egyetem USA) Bizonyítottan hatékony: Nemzetközi szaklapokban közölt tudományos vizsgálatok igazolják testi – lelki egészségre gyakorolt pozitív hatását Magyar adaptáció és kizárólagos jogok: Selye János Magyar Magatartástudományi és Magatartásorvoslási Társaság A program kidolgozói: Virginia Williams és Redford Williams (Duke Egyetem USA) Bizonyítottan hatékony: Nemzetközi szaklapokban közölt tudományos vizsgálatok igazolják testi – lelki egészségre gyakorolt pozitív hatását Magyar adaptáció és kizárólagos jogok: Selye János Magyar Magatartástudományi és Magatartásorvoslási Társaság

6 WÉK hazai adaptáció •Fordítás és kulturális adaptáció (2004) •Tréningek: Több, mint 600 résztvevő •Facilitátor képzés és szupervízió (40 fő) •Ismeretterjesztés: TV sorozat, oktató videó •Hatékonyság vizsgálatok •Tudományos közlemények •Aktuális fejlesztések: kamaszoknak szóló verzió, akkreditációk, pályázatok •Fordítás és kulturális adaptáció (2004) •Tréningek: Több, mint 600 résztvevő •Facilitátor képzés és szupervízió (40 fő) •Ismeretterjesztés: TV sorozat, oktató videó •Hatékonyság vizsgálatok •Tudományos közlemények •Aktuális fejlesztések: kamaszoknak szóló verzió, akkreditációk, pályázatok

7 A WÉK csoportok struktúrája •Nem pszichoterápia! magatartásorvoslási beavatkozás •Struktúrált, tematikája részletesen kidolgozott •Csoporttagok saját stresszhelyzetei •Kiscsoportos: 8-12 fő • óra ( alkalom) •Nem pszichoterápia! magatartásorvoslási beavatkozás •Struktúrált, tematikája részletesen kidolgozott •Csoporttagok saját stresszhelyzetei •Kiscsoportos: 8-12 fő • óra ( alkalom)

8 Mi fér bele inkább a zsúfolt napirendjébe, mozogni naponta félórát vagy halottnak lenni naponta 24 órát?

9 A WÉK program tematikája Feszültséglevezetés Gondolat átstrukturálás Gondolat-stop Figyelem-elterelés Relaxáció-Meditáció Feszültséglevezetés Gondolat átstrukturálás Gondolat-stop Figyelem-elterelés Relaxáció-Meditáció Kapcsolatépítő készségek Figyelmes meghallgatás Hatékony beszéd Empátia Pozitív megnyilvánulások Kapcsolatépítő készségek Figyelmes meghallgatás Hatékony beszéd Empátia Pozitív megnyilvánulások Akció Készségek Problémamegoldás Önérvényesítés „Nem”-et mondás Akció Készségek Problémamegoldás Önérvényesítés „Nem”-et mondás Helyzetelemzés Probléma megfogalmazása Érzelmek, gondolatok tudatosítása Célok kitűzése Döntéshozatal Helyzetelemzés Probléma megfogalmazása Érzelmek, gondolatok tudatosítása Célok kitűzése Döntéshozatal

10 Alkalmazott technikák – Tanuláselmélet •Pszichoedukációs bevezetők •„Házi feladat” (munkafüzet, feladatlapok) –Modelltanulás •(csoportvezető, csoporttársak példái / visszajelzései) –Kognitív technikák •(Helyzetelemzés, döntéshozatal, feszültség oldás) –Viselkedésterápiás elemek •(önérvényesítés, kommunikáció, empátia gyakorlatok) –Relaxációs módszerek –Szimbólumterápiás elemek (imagináció) –Csoportterápia aspecifkus elemei • (élményközösség, társas támogatás, visszajelzések) – Tanuláselmélet •Pszichoedukációs bevezetők •„Házi feladat” (munkafüzet, feladatlapok) –Modelltanulás •(csoportvezető, csoporttársak példái / visszajelzései) –Kognitív technikák •(Helyzetelemzés, döntéshozatal, feszültség oldás) –Viselkedésterápiás elemek •(önérvényesítés, kommunikáció, empátia gyakorlatok) –Relaxációs módszerek –Szimbólumterápiás elemek (imagináció) –Csoportterápia aspecifkus elemei • (élményközösség, társas támogatás, visszajelzések)

11 MutatókElőtte átlag Utána átlag 4-6 hó átlag N észlelt stressz (PSS14) 31,822,7 **24,3 **20 szorongás (STAI-T) 54,842,6 **46,2 **20 depresszió (BDI) 19,19,6 **11,1 **24 testi tünetek (PHQ) 8,57,1 ns 6,6 **16 WHO Jóllét6,08,6 **7,9 **20 Koherencia9,612,1 **11,3 **24 Elégedettség5,47,3 **7,0 *19

12 „Ki ajánlotta ezt a munkahelyi stresszkezelő tréninget?”

13 Alkalmazhatóság •Széles körben alkalmazható –Krónikus betegek –Munkahelyi egészségmegőrzés –Humán területen dolgozók (egészségügyi dolgozók, tanárok, menedzserek) –Rizikó csoportok (krónikus betegek családtagjai, munkanélküliek, stb. ) –Pszichoszomatikus tünetek –Egészségesek (személyiség fejlesztés) •Széles körben alkalmazható –Krónikus betegek –Munkahelyi egészségmegőrzés –Humán területen dolgozók (egészségügyi dolgozók, tanárok, menedzserek) –Rizikó csoportok (krónikus betegek családtagjai, munkanélküliek, stb. ) –Pszichoszomatikus tünetek –Egészségesek (személyiség fejlesztés)

14 Oktatófilmek 3 részes ismeretterjesztő TV sorozat Önálló tanulási program DVD + munkafüzet

15

16 Résztvevők visszajelzése I. •Általános visszajelzések: „Bátrabb lettem általa.” Jó, hogy ezek nem bonyolult technikák. Valami egyszerű, ami mégis az élet bonyolultságához kapcsolódik.” „Példának említett és kifilézett problémámat úgy néz ki, meg tudtam oldani.”

17 Résztvevők visszajelzése II. •Párkapcsolatok: „Volt férjemmel asszertív vagyok.” „Válóperemmel kapcsolatos, igen feszült hangulatú egyeztetésen jeleztem, hogy megértem a férjem szempontjait, igyekeztem a negatív dolgok mellett pozitívakat is mondani. Mertem engedményeket tenni, mert ezáltal jobban tudtam képviselni számomra fontos dolgokat. Nagyobb érzelmi viharok nélkül jutottunk egyezségre.” •Szülőkkel való kapcsolat: „Szülőkkel való vitát sikerült megelőzni a gondolatok átsruktúrálásával és az aktív figyelem technika alkalmazásával.” „Édesanyámmal kapcsolatban történtek változások. Amióta alkalmazom az empátia, a figyelmes meghallgatás, és a hatékony beszéd technikákat, jobb lett a kapcsolatunk.”

18 Résztvevők visszajelzése III. •Gyermekekkel való kapcsolatban: „Kamasz gyerekemmel való állandó problémát a hatékony beszéd és az empátia segítségével csökkenteni tudtam.” Munkahelyi alkalmazás: „Munkahelyi problémák esetén a gondolat-átstruktúrálást alkalmazom, hogy ne vigyem haza a problémákat.” „Türelmesebb vagyok a betegekkel, nem idegesítem fel magam olyan könnyen.” „A türelmetlen, ideges és agresszív betegeket sikeresebben szerelem le.” „Közösségbe nehezen beilleszkedő munkatársat bátorítani tudtam.”

19 Referenciák •Gidron et al. (1999). The short-term effects of a hostility- reduction intervention on CHD patients. Health Psychol 18: •Bishop et al. (2005) Effects of a psychosocial skills training workshop on psychophysiological and psychosocial risk in patients undergoing coronary artery bypass grafting Am Heart J 2005;150: •Williams, Redford & Williams, Virginia: In Control: Handle Any Situation Without Being Stepped On or Losing Your Cool. Rodale, •Stauder Adrienne: Stressz és stresszkezelés. In: Kállai János, Varga József, Oláh Attila (szerk.): Egészségpszichológia a gyakorlatban, Medicina Kiadó, •www.selyesociety.hu,


Letölteni ppt "dr. Stauder Adrienne PhD dr. Kovács Mónika Erika PhD Semmelweis Egyetem Magatartástudományi Intézet Selye János Magyar Magatartástudományi és Magatartásorvoslási."

Hasonló előadás


Google Hirdetések