Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

dr. Stauder Adrienne PhD dr. Kovács Mónika Erika PhD

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "dr. Stauder Adrienne PhD dr. Kovács Mónika Erika PhD"— Előadás másolata:

1 dr. Stauder Adrienne PhD dr. Kovács Mónika Erika PhD
Williams ÉletKészségek stresszkezelő, kommunikációs készségfejlesztő program dr. Stauder Adrienne PhD dr. Kovács Mónika Erika PhD Semmelweis Egyetem Magatartástudományi Intézet Selye János Magyar Magatartástudományi és Magatartásorvoslási Társaság

2 A Stressz Grafikon Feszültség-szint Idő VESZÉLY!
10 20 30 40 50 60 70 80 90 100 Csörög a vekker Sietős reggeli kávé Közlekedési dugó Munkahelyi konfliktus Munka ebédszünetben is Hivatalos ügyek intézése Konfliktus családtaggal Stresszkezelés nélkül Stresszkezelő készségekkel Feszültség-szint - VESZÉLY! A Stressz Grafikon

3 A WÉK program célkitűzései
A mindennapokban alkalmazható egyszerű technikák Feszültség csökkentés Kommunikáció, kapcsolatépítés Tudatosság, önismeret „Érzelmi intelligencia”, empátia Pozitívabb életszemlélet Személyes hatékonyság Kép: Q-Metrics, Inc. San Francisco, CA

4 Williams Életkészségek Program háttere
A program kidolgozói: Virginia Williams és Redford Williams (Duke Egyetem USA) Bizonyítottan hatékony: Nemzetközi szaklapokban közölt tudományos vizsgálatok igazolják testi – lelki egészségre gyakorolt pozitív hatását Magyar adaptáció és kizárólagos jogok: Selye János Magyar Magatartástudományi és Magatartásorvoslási Társaság

5 WÉK hazai adaptáció Fordítás és kulturális adaptáció (2004)
Tréningek: Több, mint 600 résztvevő Facilitátor képzés és szupervízió (40 fő) Ismeretterjesztés: TV sorozat, oktató videó Hatékonyság vizsgálatok Tudományos közlemények Aktuális fejlesztések: kamaszoknak szóló verzió, akkreditációk, pályázatok

6 A WÉK csoportok struktúrája
Nem pszichoterápia! magatartásorvoslási beavatkozás Struktúrált, tematikája részletesen kidolgozott Csoporttagok saját stresszhelyzetei Kiscsoportos: 8-12 fő óra ( alkalom)

7 Mi fér bele inkább a zsúfolt napirendjébe, mozogni naponta félórát vagy halottnak lenni naponta 24 órát?

8 A WÉK program tematikája
Helyzetelemzés Probléma megfogalmazása Érzelmek, gondolatok tudatosítása Célok kitűzése Döntéshozatal Feszültséglevezetés Gondolat átstrukturálás Gondolat-stop Figyelem-elterelés Relaxáció-Meditáció Kapcsolatépítő készségek Figyelmes meghallgatás Hatékony beszéd Empátia Pozitív megnyilvánulások Akció Készségek Problémamegoldás Önérvényesítés „Nem”-et mondás

9 Alkalmazott technikák
Tanuláselmélet Pszichoedukációs bevezetők „Házi feladat” (munkafüzet, feladatlapok) Modelltanulás (csoportvezető, csoporttársak példái / visszajelzései) Kognitív technikák (Helyzetelemzés, döntéshozatal, feszültség oldás) Viselkedésterápiás elemek (önérvényesítés, kommunikáció, empátia gyakorlatok) Relaxációs módszerek Szimbólumterápiás elemek (imagináció) Csoportterápia aspecifkus elemei (élményközösség, társas támogatás, visszajelzések)

10 Mutatók Előtte átlag Utána átlag 4-6 hó átlag N észlelt stressz (PSS14) 31,8 22,7 ** 24,3 ** 20 szorongás (STAI-T) 54,8 42,6 ** 46,2 ** depresszió (BDI) 19,1 9,6 ** 11,1 ** 24 testi tünetek (PHQ) 8,5 7,1 ns 6,6 ** 16 WHO Jóllét 6,0 8,6 ** 7,9 ** Koherencia 9,6 12,1 ** 11,3 ** Elégedettség 5,4 7,3 ** 7,0 * 19

11 „Ki ajánlotta ezt a munkahelyi stresszkezelő tréninget?”

12 Alkalmazhatóság Széles körben alkalmazható Krónikus betegek
Munkahelyi egészségmegőrzés Humán területen dolgozók (egészségügyi dolgozók, tanárok, menedzserek) Rizikó csoportok (krónikus betegek családtagjai, munkanélküliek, stb. ) Pszichoszomatikus tünetek Egészségesek (személyiség fejlesztés)

13 Önálló tanulási program 3 részes ismeretterjesztő
Oktatófilmek Önálló tanulási program DVD + munkafüzet 3 részes ismeretterjesztő TV sorozat

14

15 Résztvevők visszajelzése I.
Általános visszajelzések: „Bátrabb lettem általa.” Jó, hogy ezek nem bonyolult technikák. Valami egyszerű, ami mégis az élet bonyolultságához kapcsolódik.” „Példának említett és kifilézett problémámat úgy néz ki, meg tudtam oldani.”

16 Résztvevők visszajelzése II.
Párkapcsolatok: „Volt férjemmel asszertív vagyok.” „Válóperemmel kapcsolatos, igen feszült hangulatú egyeztetésen jeleztem, hogy megértem a férjem szempontjait, igyekeztem a negatív dolgok mellett pozitívakat is mondani. Mertem engedményeket tenni, mert ezáltal jobban tudtam képviselni számomra fontos dolgokat. Nagyobb érzelmi viharok nélkül jutottunk egyezségre.” Szülőkkel való kapcsolat: „Szülőkkel való vitát sikerült megelőzni a gondolatok átsruktúrálásával és az aktív figyelem technika alkalmazásával.” „Édesanyámmal kapcsolatban történtek változások. Amióta alkalmazom az empátia, a figyelmes meghallgatás, és a hatékony beszéd technikákat, jobb lett a kapcsolatunk.”

17 Résztvevők visszajelzése III.
Gyermekekkel való kapcsolatban: „Kamasz gyerekemmel való állandó problémát a hatékony beszéd és az empátia segítségével csökkenteni tudtam.” Munkahelyi alkalmazás: „Munkahelyi problémák esetén a gondolat-átstruktúrálást alkalmazom, hogy ne vigyem haza a problémákat.” „Türelmesebb vagyok a betegekkel, nem idegesítem fel magam olyan könnyen.” „A türelmetlen, ideges és agresszív betegeket sikeresebben szerelem le.” „Közösségbe nehezen beilleszkedő munkatársat bátorítani tudtam.”

18 Referenciák Gidron et al. (1999). The short-term effects of a hostility-reduction intervention on CHD patients. Health Psychol 18: Bishop et al. (2005) Effects of a psychosocial skills training workshop on psychophysiological and psychosocial risk in patients undergoing coronary artery bypass grafting Am Heart J 2005;150: Williams, Redford & Williams, Virginia: In Control: Handle Any Situation Without Being Stepped On or Losing Your Cool. Rodale, 2006. Stauder Adrienne: Stressz és stresszkezelés. In: Kállai János, Varga József, Oláh Attila (szerk.): Egészségpszichológia a gyakorlatban, Medicina Kiadó, 2006.


Letölteni ppt "dr. Stauder Adrienne PhD dr. Kovács Mónika Erika PhD"

Hasonló előadás


Google Hirdetések