Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

INNOVÁCIÓMENEDZSMENT

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "INNOVÁCIÓMENEDZSMENT"— Előadás másolata:

1 INNOVÁCIÓMENEDZSMENT

2 A menedzsment szakterületei
Stratégiai Marketing Projekt Termelés Pénzügyi/üzleti Minőség Humán Információ Innováció Változás

3 Több, mint 250 ismert definíció
Az innováció fogalma Több, mint 250 ismert definíció

4 Az innováció fogalma Egy új és kreatív ötlet alkalmazásának folyamata termékre, szolgáltatásra vagy működési módra/módszerre. L.W. Rue – L.L. Byarrs (1992)

5 Az innováció fogalma „Az innováció komplex folyamat, mely kutatásból, fejlesztésből és az elért eredmények gyakorlati alkalmazásából tevődik össze. Az innovációs folyamat egyes láncszemei szervesen kapcsolódnak egymáshoz és csak logikailag választhatók szét.” (Uhlmann, 1978)

6 Az innováció fogalma Célok és eszközök (termelési tényezők) újszerű kombinációja Az innováció valójában két folyamat eredménye születnek új ötletek bizonyos problémák megoldására „technology push” kialakulnak új igények bizonyos problémák megoldására „ demand pull”

7 Az innováció fogalma Joseph A. Schumpeter (1883-1950)
Invenció (műszaki újdonság megszületése) Innováció (műszaki újdonság gazdasági alkalmazása) Diffúzió (műszaki újdonság elterjedése, szélesebb körű használata) Alapesetek: Új javak (fogyasztók körében ismeretlen) Új eljárások (iparágban ismeretlen) Új elhelyezési lehetőségek Új beszerzési források Új szervezet

8 1. Az innováció fogalma Schumpeter 5 esete
Egy új jószág (termék) előállítása, mely az adott fogyasztói körben még nem ismert, vagy egy ismert jószág új minőségben történő előállítása. Pl. TV készülék – új termék, villanymozdony – a gőzmozdonyhoz képest jelentős innováció. 1.

9 2. Az innováció fogalma Schumpeter 5 esete
Egy új technológia (eljárás) alkalmazása egy adott iparágban. Pl. ultrahang, lézer

10 3. Az innováció fogalma Schumpeter 5 esete
Új piac meghódítása - függetlenül attól, hogy ez a piac korábban már létezett vagy sem. Pl. eszkimóknak hűtőszekrény.

11 4. Az innováció fogalma Schumpeter 5 esete
Új nyersanyagforrás vagy félkész termék megszerzése, függetlenül attól, hogy ez korábban már létezett-e vagy sem. Pl. új beszállító kiválasztása.

12 5. Az innováció fogalma Schumpeter 5 esete
Egy új szervezeti megvalósítás. Pl. egy nagyvállalat kialakítása, vagy éppen egy nagyvállalat feldarabolása.

13 Az innováció lényege Az innováció:
Komplex, tértől és időtől el nem vonatkoztatható tevékenység-rendszer. Irányulhat termék és/vagy eljárás kifejlesztésére, jelentősebb megújítására. Alapvető küldetése a piaci igények mind teljesebb kielégítése. A versenyképesség javításának stratégiai eszköze. Átfogja a K+F tevékenységtől, a megvalósításon keresztül, az értékesítésig terjedő munkafázisokat.

14 Az innováció lényege Az INNOVÁCIÓ tehát a gazdasági fejlődést, növekedést elősegítő komplex, folyamatos megújító tevékenység, melynek végső célja a piaci igények mind teljesebb kielégítésének elősegítése a kutatási eredmények gyakorlati megvalósulása révén.

15 Az innováció lényege OECD irányelvei („Oslo Kézikönyv”)
Termék-innováció: új vagy módosított termék piacra vitele Eljárás-innováció: a piacra-termelés során alkalmazott új vagy módosított technológia

16 AZ INNOVÁCIÓ CÉLJAI Termékinnováció esetén:
a termelésből kivont termék(ek) helyettesítése, a termékszerkezet bővítése: a fő gyártási profilon belül, a fő gyártási profilon kívül, a piaci részesedés megtartása, netán növelése, új piacok megnyitása: belföldön, külföldön.

17 AZ INNOVÁCIÓ CÉLJAI Eljárásinnováció esetén:
a termelés rugalmasságának javítása, a termelési költség csökkentése: a bérhányad, az anyagfelhasználás, az energiafelhasználás, a selejt-arány, a tervezési költségek csökkentése révén, a munkafeltételek javítása, a környezetkárosítás csökkentése.


Letölteni ppt "INNOVÁCIÓMENEDZSMENT"

Hasonló előadás


Google Hirdetések