Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Közösségi értékképzés. Vizsgált téma I: Vizsgált téma I: a sorozat miért képes lekötni, fenntartani a nézői figyelmet Módszer: Módszer: műfaji követelmények.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Közösségi értékképzés. Vizsgált téma I: Vizsgált téma I: a sorozat miért képes lekötni, fenntartani a nézői figyelmet Módszer: Módszer: műfaji követelmények."— Előadás másolata:

1 Közösségi értékképzés

2 Vizsgált téma I: Vizsgált téma I: a sorozat miért képes lekötni, fenntartani a nézői figyelmet Módszer: Módszer: műfaji követelmények (Antalóczy Tímea 2001), médiahasználati kategóriák (Gayer Zoltán 2000), narratív vizsgálat Eredmény: Eredmény: A sorozat a szereplővel való érzelmi azonosulás lehetőségét kínálja fel. A sorozat a komplex narratívába tartozik, mely ötvözi az epizodikus (series) és folytatásos (serial) narratíva jegyeit. Nélkülözhetetlen egy ügyesen kitalált történet, az események megfelelő adagolása. Összetett módon történik a különböző szálakhoz tartozó események kibontása. Ez az összetettség adja az élvezetét annak, hogy a néző újabb tapasztalatokat szerez a szereplők közötti viszonyok megértésében.

3 Vizsgált téma II: Vizsgált téma II: szereplők jelleme Módszer: Módszer: a narrátor és a szereplők megnyilvánulásainak szöveges és filmnyelvi elemzése (beállítás, plánok, vágás), a szereplők hozzárendelése archetípusokhoz Eredmény: Eredmény: a karakterek részéről ütközésben van az önkép és annak kommunikálása; szembetűnő a szimuláció és disszimuláció. Ezért a szereplők viszonyai folyton átrendeződnek, mindez pedig a jelentések ismételt felépítésére és lebontására készteti a nézőt. - Carlos: Hé, többen bámulnak. Volnál szíves lejjebb venni a hangerőt? - Gabrielle: Természetesen! Nehogy már azt higgyék, hogy nem vagyunk boldogok.

4 Vizsgált téma III: Vizsgált téma III: a szereplők közti közösségképződés, a közösségi kapcsolatok átalakulása Módszer: Módszer: jelenetelemzés Eredmény: Eredmény: a titok és a pletyka számottevően és folyamatosan (át)alakítja a sorozatbeli zárt közösség kapcsolati hálózatát. A pletykálás és nyomozás során a szereplők különböző tényeket önkényesen csoportosítanak, és az így létrehozott összefüggésrend hatására elképzeléseik folyamatosan változnak.

5 Vizsgált téma IV: Vizsgált téma IV: megjelenő értékszerkezetek Módszer: Módszer: jelenetelemzés Eredmény: Eredmény: a sorozatban megjelent értékszerkezetek a szereplők egymás közti viszonyainak függvényében értelmezhetőek. Változó kapcsolataik folyton változást generálnak a közösség kapcsolatában is. Emiatt a sorozat aktív figyelmet követel a nézőtől: folyton újra kell értelmeznie a kapcsolatokat, a cselekedeteket, és az elhangzott mondatokat.

6 Vizsgált téma V: Vizsgált téma V: nézői értelmezés, nézői közösségképződés Módszer: Módszer: befogadóra tett hatás vizsgálata (az eddigi módszerek együttes használatával) Eredmény: Eredmény: az utalásrendszerek és önidézések bonyolultsága miatt szükséges az első évadtól nézni a sorozatot. Az értelmezés megköveteli az éppen aktuális viszonyok előtörténetének figyelembevételét. A titokzatosságnak, a titok működésének, a pletykának a performatív szerkezete a lényeges. A néző a szereplővel együtt nyomoz, ennek közösségképző hatása van; a pletyka, a közösséghez tartozás érzését adja. Komplexitás OK: értékszerkezet kimutathatósága

7  Jelenetelemzés az értékszerkezet bemutatására  Narratív, verbális, auditív, vizuális kontextus  Újítás: a hagyományos női szerepek változásában  Technikai megoldások, filmes eszközök

8 „Anya” archetípusa ellentmondása az önbecsapás, a látszat fenntartása mindenáron ütközés: az önkép és annak kifejezése között feltétlen szeretet TITOK: információ, ami a hatalom eszközévé válik

9 ~ nézői figyelem irányítása, nézőpont kijelölése ~ szereplők összekapcsolása, történet kibontása ~ feszültség, ellenséges viszony kifejeződése, távoli kapcsolatra való utalás ~ középpontos kompozíció: központi elem a két nő ~ horizontálisan nyitott képkeret ~ beállítás-ellenbeállítás

10 félközeli plánok használata arcjáték a fontos: a mimika, gesztusok - nem a beszéd fontos a jelek értelmezése és a nézői jelentéslétrehozás látszat fenntartása: mosoly az arcokon fenyegetettséggel teli szavak, feszült szituációt jelöl ellentét van a verbális és nonverbális jelek között

11 bensőséges szobakép, vidám hangulat közeli barátok bizalmas viszonyra utal az őszinte érzelmek megjelenése vallomása EGYÜTTÉRZÉSt vált ki a többiekből az ok számít a néző a „bűnös” nézőpontjába helyezkedik, látható lesz a reakció összhang van a szavak és gesztusok között KÖZÖSSÉGI MEGERŐSÖDÉS EMPÁTIA

12 • a lábak mutatásával kezd, ami a határozott fellépésükre utal • együtt lépnek, nem hagyják cserben egymást • a kamera alulról közelít felfelé helyzeti előnyre utal • határozottság és elszántság tükröződik az arcokon megtorlás, végkifejlet előrevetítése • vágással a néző a szereplők nézőpontjába helyezkedik látja, hogy mi felé haladnak

13 • találkozáskor a konfliktusban álló felek szembe kerülnek, a néző oldalról figyel • a „védett” személyt oldalról határolják • egyenlőtlen felállás büntetés, megtorlás kifejezése • kéztartás elutasító, összhang van a valós érzelmek és azok kifejezése között • hátat fordítanak és elsétálnak – közösségben bekövetkező változás • magányosságra való utalás – a háttérben Edie még a többiek között látszik, de már egyre kisebb alak válik belőle

14 • vágással a következő képkockában már Edie szemszögéből látjuk a többiek elvonulását • négyen együtt tartanak, míg őt egyedül hagyják • újabb vágás – nézőpont váltás, ez ismét a néző szemszöge, aki Edie-t látja, aki az utca közepén, egymagában álldogál, és bánatosan néz a többiek után védik a saját közösségüket – a titkolózás oka lesz a mérvadó Közösségképződés: titok hatása

15


Letölteni ppt "Közösségi értékképzés. Vizsgált téma I: Vizsgált téma I: a sorozat miért képes lekötni, fenntartani a nézői figyelmet Módszer: Módszer: műfaji követelmények."

Hasonló előadás


Google Hirdetések