Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Filmek szereplőinek elemzése a pszichoanalitikus filmelméletek segítségével 1 Pszichoanalízis és film Biró Emese Szociológia szakos Ph.D. jelölt.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Filmek szereplőinek elemzése a pszichoanalitikus filmelméletek segítségével 1 Pszichoanalízis és film Biró Emese Szociológia szakos Ph.D. jelölt."— Előadás másolata:

1 Filmek szereplőinek elemzése a pszichoanalitikus filmelméletek segítségével 1 Pszichoanalízis és film Biró Emese Szociológia szakos Ph.D. jelölt

2 Filmek szereplőinek elemzése a pszichoanalitikus filmelméletek segítségével 2 Pszichoanalitikus filmelméletek  Filmek elemzése a pszichoanalitikus elméletek fogalmai és magyarázatai segítségével: „Cine-pszichoanalízis” (Christine Gledhill nevezi így ezeket az elméleteket, de ő maga a kritikai kultúrakutatás területén tevékenykedik)

3 Filmek szereplőinek elemzése a pszichoanalitikus filmelméletek segítségével 3 Korai feminista pszichoanalitikus filmelméletek  Mit képviselnek, jelentenek a filmvásznon szereplő nők?  a női filmkarakterek a férfiak (alkotók és szereplők) vágyának tárgyai (Laura Mulvey, 1975)

4 Filmek szereplőinek elemzése a pszichoanalitikus filmelméletek segítségével 4 Vágy és tekintet 1. - L. Mulvey  Nők: férfitekintetek tárgyai – akiket néznek – passzívak  Férfiak: a tekintet alanyai – akik néznek – aktívak  Hármas tekintet: -filmszereplő -kamera -néző

5 Filmek szereplőinek elemzése a pszichoanalitikus filmelméletek segítségével 5 Vágy és tekintet 2. - N. K. Denzin  Film, mint vizuális élvezet (Norman K. Denzin, 1995)  Néző, mint „kukkoló”, voyeur –Lát, de őt nem látják –Tekintete és nézése gyakran erotizált –Kinek kit és hogyan szabad néznie a filmben? - A kulcslyuk mindkét oldalán…

6 Filmek szereplőinek elemzése a pszichoanalitikus filmelméletek segítségével 6 Vágy és tekintet 3. - N. Denzin folyt.  Férfi karakter tekintete: hatalommal felruházott: cselekvés  Női karakter tekintete:… –Hízelgő tükör (P. Bourdieu): férfi iránti csodálatát, szerelmét –Néha kutató, de nem cselekvő: Kék bársony c. film

7 Filmek szereplőinek elemzése a pszichoanalitikus filmelméletek segítségével 7 Azonosulás (identifikáció)  Azonosulás funkciója, haszna: személyiség és identitás felépítése, megerősítése  Ki kivel azonosul/azonosulhat? -férfi néző férfi karakterrel, női néző férfi és/vagy női karakterrel; (L. Mulvey) -későbbi elméletekben az azonosulás társadalmi nemtől függetlenül megvalósulhat, illetve a néző azonosulása mozog a különböző nemű szereplők között (Carol J. Clover ) Mi határozza meg, hogy ki kivel azonosul?

8 Filmek szereplőinek elemzése a pszichoanalitikus filmelméletek segítségével 8 Azonosulás (folyt.)  A női néző elméletei: –Nő, mint a női vágy tárgya: pl. egzotikum iránti vágy: Tokiói tortúra c. filmben  Milyen típusú filmek elemezhetők eredményesen a pszichoanalitikus filmelmélet segítségével?

9 Filmek szereplőinek elemzése a pszichoanalitikus filmelméletek segítségével 9 Nemcsak vágy…  Mit képviselnek még a filmek női szereplői a vágyon kívül? –Félelmeket –Szorongást pl. kasztrációtól –  Nő, mint hiány  Erős/aktív női karakterek –Horrorfilmek női szereplői

10 Filmek szereplőinek elemzése a pszichoanalitikus filmelméletek segítségével 10 Cselekmény szempontjából:  Aktivitás és passzivitás, mint a férfi és női viselkedésre és szexualitásra irányuló elvárások  „érett nőiség”: passzív (S. Freud)  Aktivitás lehetősége a nemi érettség előtt: Hermione Granger (Harry Potter és az azkabani fogoly c. filmben) –megmentő és megmentett témaköre a filmekben

11 Filmek szereplőinek elemzése a pszichoanalitikus filmelméletek segítségével 11 Összefoglalás  Pszichoanalitikus filmelméletek alapfogalmai/témakörei: –Vágy tárgya és alanya –Aktivitás és passzivitás –Tekintet –Azonosulás –Szkopofília (nézés élvezete) – vizuális élvezet –Félelem, szorongás, kivetítés (projekció), megbüntetés  Az egyes témakörök egymáshoz kapcsolódása

12 Filmek szereplőinek elemzése a pszichoanalitikus filmelméletek segítségével 12 Szakirodalom Sue Thornham (szerk.) [1999]: Feminist Film Theory: A Reader. New York University Press, New York) A fenti könyvről készült recenzió: Biró Emese [2007]: Gender a filmben: a nők filmbeli ábrázolása a feminista filmkritika értelmezésében. In: Educatio 4.,


Letölteni ppt "Filmek szereplőinek elemzése a pszichoanalitikus filmelméletek segítségével 1 Pszichoanalízis és film Biró Emese Szociológia szakos Ph.D. jelölt."

Hasonló előadás


Google Hirdetések