Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A kooperatív tanulás és néhány lehetősége A prezentáció Pethőné Nagy Csilla anyagának felhasználásával készült.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A kooperatív tanulás és néhány lehetősége A prezentáció Pethőné Nagy Csilla anyagának felhasználásával készült."— Előadás másolata:

1 A kooperatív tanulás és néhány lehetősége A prezentáció Pethőné Nagy Csilla anyagának felhasználásával készült.

2 A fogalom körül  Kooperatív tanulás akkor jön létre, amikor a diákok párban vagy kiscsoportokban együttműködve közös problémát oldanak meg, közös témát kutatnak, vagy közös értelmezések alapján hoznak létre új gondolatokat, új kombinációkat. (Temple-Steele-Meredith)  A kooperatív tanulás során a tanulási folyamatot a diákok együttműködést célzó interakciói hozzák létre (Kagan)  Az órákon legjobban a csoportmunkák tetszenek, mert a diákok egymást tanítják. Így megtanulunk egymásban bízni és egymásnak segíteni. (egy középiskolás diák)  Itt a kulcsszó szerintem a gondolkodás, hisz ennek fejlesztése nagyon fontos, és a csoportmunka ezt is fejleszti, csakúgy, mint a másokkal való együttműködést, amely nélkülözhetetlen az élethez” (egy másik középiskolás diák)

3 „Pro ….”  Adaptivitás  Megoldás igényelje a kooperációt  Munkamegosztás és önállóság lehetősége  Szociális tanulás  Megértéshez szükséges információk  Kooperáció  teammunka  Motiváció  Aktivitás, stresszmentesség

4 …. és kontra”  Időigényes?  Ismeretek mennyisége vagy szilárdsága  Felborítja a rendet?  Válságtényező: „a szabadság érzete”  Munkaigényes?  Átállás időszaka  Nehezen kontrollálható?  Aktívak és unatkozók aránya  Erős egyéniségek dominanciája

5 Csoportalakítás  A csoportlétszám  Homogén vagy heterogén?  Szimpátiacsoport, tudatos vagy véletlen csoportalakítás?  A berendezés

6 A tanár szerepe  Készenlét  Bármikor elérhető  Segítséget adhat és megtagadhat  Megfigyelés  Osztály  Egyes csoport  egyén  Beavatkozás  Fogy az idő  Nem a feladattal  Egyének dominanciája

7 A hatékonyság tényezői  A kooperáció igénye  Szemtől szembeni kommunikáció  Kölcsönös pozitív függőség  Megosztott felelősség  Egyéni beszámoltathatóság  Szociális készségek

8 Tanári tervezés, szervezés Az óra előtt Az órán Célok: fejlesztés tudás- szerzés technikák kiválasztása a csoport- alakítás elvei tananyagok kiválasztása, sokszorosítás céladás feltételek (csoport, idő) feladatadás magyarázat értékelési kritériumok nyomon követés, segítés prezentáció szervezése a folyamat fejlesztő értékelése Az óra után folyamatelemzés tanári önreflexió

9 Néhány kooperatív technika  Szóforgó  szakértői mozaik  reciprok tanítás  Háromlépéses interjú  kockázás  feladatcsere  vándorló csoportok Indián beszélgetés  Sarkok  Kérdezőorsó  Pódiumvita  Időkitöltő  egy témáról különböző szerepekben  kerekasztal  három megy, egy marad  tollak középen  kerekasztal-körforgó  diákkvartett Állóképek  Illusztráció  Pletykajáték  Szerepjáték  Csoportinterjú  Plakát

10 Beszámolási fázis  Plenáris  A szóvivők  Nem figyelnek..  Hosszú..  Mozaikos  Csatlakozás csoporthoz - kontroll

11 Irodalom:  BÁRDOSSY Ildikó – DUDÁS Margit – PETHŐNÉ NAGY Csilla – PRISKINNÉ RIZNER Erika: A kritikai gondolkodás fejlesztése, PTE, Pécs-Budapest,  BÁRDOSSY Ildikó – DUDÁS Margit – PETHŐNÉ NAGY Csilla – PRISKINNÉ RIZNER Erika: Kooperatív tanulási stratégiák az iskolában IV., PTE, CD-melléklettel.  KAGAN, Spencer: Kooperatív tanulás, Önkonet Kft, Budapest,  OLLÉ János - SZIVÁK Judit: Mód-Szer-Tár, OKKER, Budapest,  PETHŐNÉ NAGY Csilla: Módszertani kézikönyv – Befogadásközpontú és kompetenciafejlesztő irodalomtanítás a gimnáziumok és szakközépiskolák évfolyamában, Korona Kiadó, 2005.

12 Köszönöm a figyelmet!


Letölteni ppt "A kooperatív tanulás és néhány lehetősége A prezentáció Pethőné Nagy Csilla anyagának felhasználásával készült."

Hasonló előadás


Google Hirdetések