Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Készítette: Szabó Sóki László és Maros Gábor 1 Film és videotechnika az oktatásban A program megvalósulását az Apertus Közalapítvány támogatta.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Készítette: Szabó Sóki László és Maros Gábor 1 Film és videotechnika az oktatásban A program megvalósulását az Apertus Közalapítvány támogatta."— Előadás másolata:

1 Készítette: Szabó Sóki László és Maros Gábor 1 Film és videotechnika az oktatásban A program megvalósulását az Apertus Közalapítvány támogatta.

2 Készítette: Szabó Sóki László és Maros Gábor 2 FILM-ÉS VIDEOTECHNIKA •A mozgóképkultúra kezdetei •A mozgóképvetítés elve •A film fejlődése, formátumok •Az emberi szem, látás, fény •A televíziótechnika kialakulása •Színelmélet, színszabványok •Mágneses képrögzítés •Képmegjelenítő eszközök •Videorendszerek •Mágnesszalagok

3 Készítette: Szabó Sóki László és Maros Gábor 3 A mozgóképkultúra kezdetei •EDISON 1887, szabadalom •A „mozi” a tömegek előtti kivetítés gondolata a Lumiere fivérek ötlete dec.28-án vetítették Párizsban rövidfilmjeiket (10 tekercset vetítettek, egyik „A vonat érkezése”) •A szerkezet neve kinematográf és fekete-fehérben kb.12 kép/sec vetített •1896-ban már Budapesten is megjelennek

4 Készítette: Szabó Sóki László és Maros Gábor 4 A mozgóképkultúra kezdetei •1908 Smith, Kinemacolor eljárás(színes) •1912 Gaumont, Chronochrome háromszínű eljárás, majd az első „hangos” próbák •Mozgassuk a kamerát! •Műfajok kialakulása •Némafilm korszak, 16 képkocka •Nagy egyéniségek

5 Készítette: Szabó Sóki László és Maros Gábor 5 A mozgóképvetítés elve •Állóképek gyors egymás utáni vetítése •Sztroboszkópikus hatás •Utókép hatás •Szakaszos mozgás •Pilla és villa

6 Készítette: Szabó Sóki László és Maros Gábor 6 A filmtechnika fejlődése •1926 Warner Brothers, New Yorkban az első egész estés, zenével, zörejjel ellátott filmet vetíti (Don Juan) •16-ról 24 kocka ! •1935: Technicolor eljárás •1952: szélesvásznú film •1971:Dolby hang •1992:Dolby Digital

7 Készítette: Szabó Sóki László és Maros Gábor 7 Az emberi szem •Fordított állású, kicsinyített kép •Recehártyán érzékelő elemek •Csapok, nappali ill. színlátás, 6,5millió •Pálcikák, éjszakai látás, csak szürke, 120millió • 3 féle csap van, vörösre, zöldre és kékre érzékeny

8 Készítette: Szabó Sóki László és Maros Gábor 8 A fény érzékelése

9 Készítette: Szabó Sóki László és Maros Gábor 9 A fény érzékelése •Szemünk e skálán kb. 350 féle színt tud megkülönböztetni •Telítettségben még mintegy fokozat •A zöld tartományban a legérzékenyebb •Ideális fehér fény a napfény, kb K fok •Fényerő, színárnyalat, telítettség

10 Készítette: Szabó Sóki László és Maros Gábor 10 Szemünk néhány tulajdonsága •Fényérzékenysége: 50lux •Felbontása: 2 szögperc •Kontraszt átfogása: 1:1000

11 Készítette: Szabó Sóki László és Maros Gábor 11 Fény, színek •Színkeverés egy módja: additív •Színes TV technikában •Vörös-R 610 nm •Zöld-G 550 nm •Kék-B 470 nm

12 Készítette: Szabó Sóki László és Maros Gábor 12 Televíziótechnika •Fekete-fehér rendszerrel már 1920-tól kísérleteztek •Európában 25 kép/mp, egy kép 625 sor •Amerikában, Japánban, 30 kép/mp, egy kép 525 sor •Az oldalak aránya hagyományosan 4:3 •Magyarországon 1957-től rendszeres adás

13 Készítette: Szabó Sóki László és Maros Gábor 13 Televíziótechnika •Kompatibilitási probléma miatt, a meglévő f-f jelre a színinformációt „ráültették” •Alapszínek R-G-B •Y jel-világosságjel •Y = 0,3R + 0,59G + 0,11B •4 jelből elegendő 3-t átvinni a negyedik számítható

14 Készítette: Szabó Sóki László és Maros Gábor 14 Színszabványok •Első színes TV-rendszer- USA •NTSC-1955-től sugároznak ilyen jelet •Egy színsegédvivőt modulálnak a két szín- különbségi jellel, kvadratúra modulációval •Jelenleg is elsősorban USA és Japán használja •F szsv=3,57 MHz, majd 4,43 MHz

15 Készítette: Szabó Sóki László és Maros Gábor 15 Színszabványok •Francia fejlesztésű a SECAM színes TV-rendszer, 1957-től használják •Két színsegédvivőt használ, a két színkülönbségi jelre (4,4 és 4,25 MHz) és frekvenciamodulációt használ •A függőleges irányú színfelbontás a szemünknek túl jó, ezért soronként felváltva továbbít R-Y ill. B-Y jeleket

16 Készítette: Szabó Sóki László és Maros Gábor 16 Színszabványok •A német fejlesztésű PAL színes TV rendszer az NTSC-hez némileg hasonló, annak hibáit kiküszöböli, 1962-ben vezették be •Egy színsegédvivő, fázisa soronként 180° változik, amplitudómoduláció •soronként felváltva továbbít R-Y ill. B-Y jeleket •Fszsv=4,43 MHz

17 Készítette: Szabó Sóki László és Maros Gábor 17 Mágneses képrögzítés •Nagy sávszélesség •Fejdob, ferdesávos elrendezés •A szalag és a fejrés érintkezési pontján az elemi dipólusok átrendeződnek •Törlőfej és hangfej •Szalag befűzése •Felvétel és lejátszás

18 Készítette: Szabó Sóki László és Maros Gábor 18 Mágneses képrögzítés •A VHS szalagon tárolt jelek elhelyezkedése •A szalagbefűzés folyamata ( video )

19 Készítette: Szabó Sóki László és Maros Gábor 19 Televízió •Kép és hangfeldolgozó áramkörök •Interlace elv •Képcső, elektronágyúk, eltérítés •Alapszínek, additív színkeverés

20 Készítette: Szabó Sóki László és Maros Gábor 20 Videorendszerek •1978 Video Home System JVC •1984 V8SONY •1990 SVHS, 1991Hi8 •Stúdiókban Beta SP •1995 DV, CCIR 601 szabvány •Mini DV, DVC PRO, DV CAM •Még mágnesszalagos rendszerek!

21 Készítette: Szabó Sóki László és Maros Gábor 21 Mágnesszalagok •Mágneses tértől óvjuk! •Káros a túl hideg, túl meleg helyen történő tárolás, nedvesség •SP, LP üzemmódok •Szalaghossz megválasztása •Begyűrődött kazettát ne használjuk újra •Szalagok minősége, írásvédettség


Letölteni ppt "Készítette: Szabó Sóki László és Maros Gábor 1 Film és videotechnika az oktatásban A program megvalósulását az Apertus Közalapítvány támogatta."

Hasonló előadás


Google Hirdetések