Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A színek számítógépes ábrázolásának elve

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A színek számítógépes ábrázolásának elve"— Előadás másolata:

1 A színek számítógépes ábrázolásának elve

2 A fény és a színek: Egy tárgy színét 2 dolog határozza meg: a fényforrásban lévő színek és a tárgy azon tulajdonsága, hogy mely színeket veri vissza, illetve melyeket nyeli el. Ha a fényforrás fehér (ez minden színt tartalmaz) akkor a tárgy látható színe csak a tárgyról visszaverődő színektől függ. Ha a fényforrásból hiányzik egy olyan szín, melyet a tárgy visszaverne, akkor a tárgynak "hamis színe" lesz.

3 A látható fény

4 A színkép hét fő színe: vörös, narancs, sárga, zöld, kék, indigó, ibolya.

5 Színcsoportok Elsődleges színek, vagy tiszta színek (festészetben „ rajzórán” használatos): piros, sárga, kék Alapszínek (világítástechnikában használatos): piros (red), zöld (green), kék (blue)

6 Szín-kerék A szín-kerékbe rendezve látni a színeket nagyon hasznos, hogy megértsük a köztük lévő kapcsolatokat.

7 Elsődleges színek Vörös, kék, sárga – az elsődleges- vagy alapszínek
Elsődleges színek Vörös, kék, sárga – az elsődleges- vagy alapszínek. Nem állíthatók elő más színek keveréséből. Másodlagos színek Két elsődleges szín keveréke adja a másodlagos színeket. Így a vörös és a sárga a narancsot, a sárga és a kék a zöldet, a kék és a vörös az ibolyát. Harmadlagos színek Egy elsődleges színt a szomszédos másodlagos színnel vegyítve kapjuk a harmadlagos színeket. A türkiz például a kék és a zöld keveréke.

8 Komplementer színek A keréken az egymással szemben lévő színek a kontraszt vagy komplementer színek. Tiszta formájukban együtt nagyon erős a hatásuk. Rokon színek Két szomszédos szín a szín-keréken azonos alappal bír, így ezeket harmonikus vagy rokon színeknek nevezzük. Jól mutatnak együtt, és nem bántják a szemet. Ha ilyen színeket használunk, nagyon kellemes hatást érhetünk el.

9 A színkeverés alaptípusai: Additív és a szubtraktív színkeverés
Additív színrendszer (összegző):  A különféle színű fénysugarak egyesítése során jön létre. Az újabb szín bekeverése a színerőt növeli. Az alapszínek (RGB) egyforma keveréke a fehér színt eredményezi. A színek hiánya tökéletesen fekete színt eredményez. A színek keverését úgy lehet elképzelni, mintha újabb és újabb lámpákat kapcsolnánk be.

10 Szubtraktív (kivonó) színrendszer :
 Olyan színkeverés, amelynek során a beeső fényből bizonyos színtartományokat kihagyunk. Az elnyelt színek szerint keverednek, újabb szín bekeverése a színerőt csökkenti. A fekete a színek összességét, a fehér a színek hiányát jelenti. A színek keverését úgy lehet elképzelni, mintha újabb és újabb színű áttetsző fóliákat helyeznénk egymásra

11 RGB (vagy 24 Bit Color) színrendszer : (monitoroknál, kijelzőknél)
Ez additív színrendszer, tehát a három alapszín egyforma keverése fehér, hiányuk fekete színt eredményez. Ezeket a színeket használja minden elektronikus kivetítő eszköz (monitor, projektor). Egy 24-bites RGB modellben tehát az egyes színek 256 árnyalatát tudjuk megkülönböztetni, tehát árnyalatonként 1 byte a tárolandó információ azaz egy képpontot 3 byte-al tudjuk megfeleltetni. Az így megkülönböztethető színek száma 256*256*256= árnyalat. (Ezt hívjuk a számítástechnikában True color-nak,

12 CMYK (vagy 32 Bit Color) színrendszer: (pl.: nyomtatóknál)
Szubtraktív színkeveréses. Egy képpont a türkiz (Cyan), a bíbor (Magenta) a sárga (Yellow) (másodlagos alapszínek) és a fekete (Black) 256*4 féle árnyalatából áll össze. 32 biten (4 byte) tárolja az információt. 4,3 milliárd árnyalata lehet egy képpontnak. A képszerkesztő programokban gyakran 0 és 100 közötti értékek adhatóak meg ezekből a színekből, ami 100 millió árnyalatot eredményez.

13 Vége


Letölteni ppt "A színek számítógépes ábrázolásának elve"

Hasonló előadás


Google Hirdetések