Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A SZÍNES TELEVÍZIÓ SZÍNMÉRŐ RENDSZERE zTV (FCC) alapszínek zRGB FCC - XYZ CIE átszámítás zSzínkülönbség zTV-s fogalmak kapcsolata a fotometriával zA helyes.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A SZÍNES TELEVÍZIÓ SZÍNMÉRŐ RENDSZERE zTV (FCC) alapszínek zRGB FCC - XYZ CIE átszámítás zSzínkülönbség zTV-s fogalmak kapcsolata a fotometriával zA helyes."— Előadás másolata:

1 A SZÍNES TELEVÍZIÓ SZÍNMÉRŐ RENDSZERE zTV (FCC) alapszínek zRGB FCC - XYZ CIE átszámítás zSzínkülönbség zTV-s fogalmak kapcsolata a fotometriával zA helyes színvisszaadás követelménye zKépcsövek gradáció torzítása tartalomjegyzék SZÍNES TV ALAPOK 1.lap G.I.

2 y A színes televíziózásban a színek végtelen sokaságát additív színkeveréssel állítják elő három alapszínből y A CIE színdiagram alapján nyilvánvaló, hogy néhány alapszín segítségével nem lehet a „patkó” területén belül az összes pontot, azaz minden szóba jöhető színingert megjeleníteni y A CIE három alapszíne elég nagy területet lefed, de bizonyos részeket nem, vagy csak negatív R komponens bevezetésével lehet elérni y A televízió esetében a rendelkezésre álló luminofor anyagok is korlátozzák az alapszínek kiválasztását y 1953-ban az FCC (Federal Communications Commission) szabványosította a TV R, G, B alapszíneket A SZÍNES TV ALAPSZÍN VÁLASZTÁSA SZÍNES TV ALAPOK 2.lap G.I.

3 FCCCIE R(0,67;0,33)(0,74;0,27) G(0,21;0,71)(0,27;0,71) B(0,14;0,08)(0,16;0,01) FCC ALAPSZÍNEK SZÍNES TV ALAPOK 3.lap G.I. „C” fehér Akromatikus pont: „C” fehér (T=6774K) (0,3101;0,3163)

4 y A vevőoldali alapszínek képcsőgyártónként eltérnek y Újabb, jobb hatásfokú luminofor anyagok alkalmazásával más, nagyobb fénysűrűségű pontokba tolódtak el a vevőkészülékek alapszínei y Az akromatikus pont ma már legyakrabban a „D” fehér (T= 6504K) y Stúdió oldalon az FCC szabvány ma is él, a vevőkben alkalmaznak szükség szerint korrekciós mátrixokat ALAPSZÍNEK VÁLTOZÁSAI SZÍNES TV ALAPOK 4.lap G.I.

5 1,91-0,53-0,29 -0,98 2,00-0,03 0,06 0,12 0,90 RGB FCC - XYZ CIE átszámítás SZÍNES TV ALAPOK 5.lap G.I. RGBRGB XYZXYZ = 0,61 0,17 0,20 0,30 0,59 0,11 0,00 0,07 1,12 XYZXYZ RGBRGB = Y = 0,30 R + 0,59 G + 0,11 B

6 SZÍKÜLÖNBSÉGEK SZÍNES TV ALAPOK 6.lap G.I. z R, G, B és Y értéktartománya 0…1 z A fénysűrűségre vonatkozó egyenletet átrendezve: 0,30(R - Y) + 0,59(G - Y) + 0,11(B - Y) = 0 z Két színkülönbség ismeretében a harmadik kiadódik z A „C” fehér pontban (és csak ott!) az összes színkülönbség külön-külön is zérus. z A színinformációt csak a színkülönbségek hordozzák, Y fénysűrűség tőlük független

7 Y, (R-Y), (B-Y) SZÍNMÉRŐ RENDSZER 7.lap G.I. y Y=0,30R+0,59G+0,11B y„C” fehér, ha R=G=B ypl. vörös, ha R=1, G=B=0, és ekkor Y=0,3 y(R-Y) MAX -(R-Y) MIN =1,4 (vörös-encián) y(B-Y) MAX -(B-Y) MIN =1,8 (kék-sárga) y(G-Y) MAX -(G-Y) MIN =0,8 (zöld-bíbor) y A két nagyobb relatív értéktartományú színkülönbséget választva, a legkedvezőbb jel-zaj viszonnyal vihetjük át a színinformációt, a harmadik színkülönbséget pedig leosztással nyerhetjük, ami mind jel-zaj viszony, mind eszköz egyszerűség szempontjából jó. SZÍNES TV ALAPOK 7.lap G.I.

8 A SZÍNES TV JELLEMZŐ FOGALMAI SZÍNES TV ALAPOK 8.lap G.I. z VILÁGOSSÁG = Y ( CIE fénysűrűség) z SZÍNEZET = {arctg((R-Y)/(B-Y))} sign(R-Y) (0…180 o értéktartományban) yahogy a CIE rendszerben a jellemző hullámhossz a fehérből a színpatkó kerületére mutató irányt határoz meg, a TV színmérő rendszerében a színezet egy irányszög a (B-Y) - (R-Y) síkon z TELÍTETTSÉG= Dmin / Y (Dmin=legnegatívabb színkülönbség) yA telítettség azt mutatja, hogy egy színpont a „C” fehér és az FCC színháromszög kerülete között hol helyezkedik el

9 A HELYES SZÍNVISSZAADÁS KÖVETELMÉNYE SZÍNES TV ALAPOK 9.lap G.I. z A színes kép akkor tűnik élethűnek, ha a színek olyanok, amilyennek akkor látnánk őket, ha nappali fehér fénnyel volnának megvilágítva z Sárgás lámpafényben a nappalival azonosként érzékeljük az ismerős tárgyak színét, és a TV-től sem a valódi sárgával színezett képet, hanem a „fehérre korrigáltat” fogadjuk el megfelelőnek z Tehát a cél nem a valósághű reprodukció, hanem a nézők elvárásának megfelelő torzított, amennyiben a megvilágítás nem „C” fehér z KORREKCIÓS LEHETŐSÉGEK: yoptikai szűrő a fényforrás vagy a kamera előtt yelektronikus fehéregyensúly beállítás a kamerában

10 KÉPCSÖVEK GRADÁCIÓ TORZÍTÁSA SZÍNES TV ALAPOK 10.lap G.I. z A leggyakoribb képmegjelenítő eszköz a katósugárcső (CRT) z Az elektronsugár által a képcső luminofor anyagában keltett fény sűrűsége nemlineáris viszonyban van a vezérlő feszültséggel (gamma torzítás): Lv=k U γ ; γ ~ 2,2  γ a luminofor anyag jellemző paramétere, pontos értéke képcsövenként, és a különböző színű fényporokra is eltérő  Adásoldalon az átlagos γ = 2,2 értékre előtorzítják külön- külön az R,G,B összetevőket, így a vevőkészülékben csak akkor kell beavatkozni, ha a fénypor ettől nagyon eltérő tulajdonságú z Fekete-fehér vevőben színes adás esetén az előtorzítás nem kompenzálódik maradéktalanul, de ez nem nagyon zavaró


Letölteni ppt "A SZÍNES TELEVÍZIÓ SZÍNMÉRŐ RENDSZERE zTV (FCC) alapszínek zRGB FCC - XYZ CIE átszámítás zSzínkülönbség zTV-s fogalmak kapcsolata a fotometriával zA helyes."

Hasonló előadás


Google Hirdetések