Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Kamarai díjszámítás – ajánlott ? Dulácska Zsolt okl. építészmérnök MÉK Építészeti Alkotások és Szolgáltatások Díjszámítási Szabályzata A MÉK 2004. dec.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Kamarai díjszámítás – ajánlott ? Dulácska Zsolt okl. építészmérnök MÉK Építészeti Alkotások és Szolgáltatások Díjszámítási Szabályzata A MÉK 2004. dec."— Előadás másolata:

1 Kamarai díjszámítás – ajánlott ? Dulácska Zsolt okl. építészmérnök MÉK Építészeti Alkotások és Szolgáltatások Díjszámítási Szabályzata A MÉK dec. 10-i küldöttgyűlésen jóváhagyott módosításokkal

2 MÉK Díjszabások előzménye Régi, tervezőintézeti, állami-vállalati világ Magasépítés generál (építész+statika+gépész+elektromos) engedélyezési terv 1%, kiviteli terv 2% Engedélyezett mellékes: OTN „magántervezés”: zártkerti ház, nyaraló, családi ház, társasház 5 éves tervek Központi munkaleosztás Tervezővállalatok meghatározott profilra Minden cég állami cég: beruházások zöme állami beruházás Jellemző: közepes és nagy beruházások Építészeti verseny: tervpályázatok a fióknak Tervezési jog: nem személyhez kötődik, a vállalat tervez ~ 3 % LAKÓTERV IPARTERV KÖZTI BUVÁTI TTI MÁVTI … „Biztosítás” tervezőintézeti terv-zsürik Intézeti műszaki osztályok MEO

3 MÉK Díjszabások története első kamarai díjszabás: Fehér könyv1996 Magyar Építészek Kamarája és Szövetsége egyesületi jelleggel1993 Kamarai törvény Magyar Építész Kamara + területi építész kamarák1996 Bordó könyv1999 MÉK Építészeti szolgáltatás és díjszámítás szabályzata tartalmazza: - Belsőépítészeti szolgáltatások - Táj- és kertépítészeti szolgáltatások - Díjosztályok - Óradíj tevékenység-szorzók - Díjtáblázatok Közreműködött: Dr. Bálint Tibor Wapplerné Dr. Balogh Ágnes Dr. Szobácsy Júlianna, bíró Dr. Hajagos Éva, jogász Dr. Homolya László, bíró Dr.Kovács László, bíró Dr. Menyhárd Attila, adjunktus Dr. Szabó György, bíró Kiss Zsolt építész Virág Csaba építész Szerkesztők: Batta Imre, Noll Tamás

4 MÉK Díjszabások története Zöld könyvek2003 MÉK díjszámítási szabályzatok Elnök: Noll Tamás, építész Szerkesztők: Demeter Nóra, építész Gunther Zsolt, építész Sipos György, építész Kovács Zoltán, belsőépítész Szabó Gábor, táj- és kertép. Dr. Nagy Béla, építész Tagok: Borostyánkôi Mátyás, építész Dévényi Sándor, építész Kaszab Ákos, építész Kertész András Tibor, építész Kováts András, építész Vajai Tamás, építész Vincze Attila, jogi tanácsadó Lektor: Timon Kálmán, építész Készítette: a MÉK Díjszámítási Ad Hoc Munkabizottsága  Terület- és településtervezési szolgáltatások  Építészeti alkotások és szolgáltatások  díjszámítási szabályzata  Táj- és kertépítészeti alkotások és szolgáltatások  Belsőépítészeti alkotások és szolgáltatások

5 MMK díjszabás  Sok mérnöki szakágra készül  Részleteiben más felépítésű  Átlagdíj, ill. minimáldíj rendszere  Díjszabás átlagárától eltérési etikai határ ±50%  MÉK-MMK azonos, egymáshoz közelítő díjat célszerű kihozzanak Ménöki díjszabások: Épületek Geodézia Gépészet Geodézia Villamosság Közlekedési létesítmények Vizi építmények ÉPÜLETEK MÉRNÖKI DÍJSZABÁS MÉDI 2008 MÉK ajánlott díja = MMK átlagár -50%  Építészet és szakági tervezések közötti arány ne boruljon fel – a valós tervezési feladat során sem

6 MÉK – MMK forrás: Hajtó Ödön, MMK, 2008

7 Klasszikus gazdasági verseny-e a tervezés? nem profitorientált  Az építészeti tervezés nem profitorientált tevékenység.  A terv nem a végtermék.  Versenyezni az építészeti gondolatoknak kell(ene), nem a tervezésí díjnak.  Az építészeti terv nem versenyszolgáltatás …

8 Kirívóan alacsony ár:  amiért a tervező nem tud megfelelő minőséget, adni,  a műszaki ellenőrt és a beruházás lebonyolítót megvesztegetésnek tesszük ki. (- 50%-???) Kirívóan magas:  felveti a korrupció, a párt és a politikus finanszírozás gyanúját (+ 50%-???) Kirívóan alacsony és a kirívóan magas ár forrás: Hajtó Ödön, MMK, 2008

9 Közbeszerzési törvény módosítása készül 17. § (1) A Kbt. 86. § -ának (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép: „(1) Ha az ajánlat kirívóan alacsonynak értékelt ellenszolgáltatást tartalmaz, az ajánlatkérő az általa lényegesnek tartott ajánlati elemekre vonatkozó adatokat, valamint indokolást köteles írásban kérni. Indokolást és az ajánlati elemre vonatkozó adatokat köteles kérni az ajánlatkérő különösen akkor, ha az ajánlati ár nem éri el az adott ágazatra vonatkozó kamarai ajánlásban rögzített ágazati bértarifát. Az ajánlatkérőnek az adatok és az indokolás kéréséről a többi ajánlattevőt egyidejűleg, írásban értesítenie kell.” (2) A Kbt. 86. §-ának (4) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép: „(4) Az ajánlatkérő köteles érvénytelennek nyilvánítani az ajánlatot, ha nem tartja elfogadhatónak és a gazdasági ésszerűséggel összeegyeztethetőnek az indokolást. A gazdasági ésszerűséggel össze nem egyeztethetőnek minősül az indokolás különösen akkor, ha az ajánlati ár nem nyújt fedezetet a külön jogszabályban meghatározott minimális munkabérre és az ahhoz kapcsolódó közterhekre, tekintettel az adott ágazatban szokásos élőmunka ráfordítás szükségletére is.” forrás: Hajtó Ödön, MMK, 2008

10 Mit kell tartalmazzon a tervezési díj?  szerzői díj  tervezői munkabérek  bérek közterhei  adók, adóelőlegek  ÁFA megelőlegezése  jogi költségek  tervezési biztosítás  iroda helyiségbér  rezsi  anyagköltség  gépköltség, eszközök  szoftverköltség  amortizációk  tartalék Személyi és pénzügyiTárgyi A „jövő”  tervpályázatok ráfordításai  személyes tanulás, továbbképzés  minden, ami építészet, de nem a napi robot

11 Szolgáltatások rendszere Tervezési szakasz Alapszolgáltatások  Előkészítő tervszakasz:  feladat meghatározás, előzetes költségbecslés  Engedélyezési terv:  eng.terv, eng.eljárás, költségbecslés  Kiviteli terv:  kiv.terv, konszignációk, kíírás Különszolgáltatások  Elôzetes tárgyalások  Adatszolgáltatás  Az építési telek  Helyszíni felmérések  Vizsgálatok  Meglévô épületek  Állagvizsgálat  Közmű igények  Elvi engedélyezési terv  Speciális rajzok  Egyéb tervek  Hatásvizsgálatok  Hatósági eljárások  Versenyvagy  tenderterv (kiviteli 50%-A…)  Szakvélemények  Helyiségkönyv

12 Szolgáltatások rendszere Kivitelezési szakasz, szolgáltatások  Versenyeztetés  Műszaki felügyelet ↔ műszaki ellenőrzés  Pénzügyi felügyelet  Használatba vételi eljárás

13 Díjszámítási típusok 1. Díjalapérték alapú  minta: angol díjszámítás  díjszázalék alapú, degresszív csökkenés  Fogalmak: - díjalapérték, - Építőipari Költségbecslési Segédlet (ÉTK) - MÉK honorárium:táblázatos, képlet - díjosztályok, díjosztály korrekciók Díjalapérték alapú

14 Tervezési díj, honorárium  H = Da x Do x D% /100 ahol H – az alapszolgáltatások honoráriuma (Ft), Da – a díjalap (Ft), Do – a díjosztály-szorzó, D% – a díjszázalék.

15 Díjtáblázat m Ft között

16 TENDER javaslat: Épület tervezési díjszázaléka Díjalap D Millió Ft Előkészítő szakasz Eng. terv szakasza Ajánlati tervKiviteli terv Kiviteli terv (ajánlat után) Összesen abcdea+b+da+b+c+e 0,150,300,280,550,421,001,15 díjszázalék 101,553,082,835,654,3110,2711,76 201,422,822,595,183,959,4210,79 301,352,692,464,933,758,9510,25 401,302,592,384,753,628,639,89 501,262,522,314,623,528,409,62 601,242,462,264,523,448,219,40 701,212,422,224,433,388,059,22 801,192,382,184,363,327,929,07 901,182,342,154,303,277,808, ,162,312,124,243,237,708, ,062,121,943,892,967,068, ,012,011,853,72,826,717, ,981,941,783,572,726,477, ,951,891,733,472,646,307, ,931,851,693,392,586,157,05 forrás: Hajtó Ödön, MMK, 2008

17 Díjalapérték alapú számítás  Honnan vesszük a díjalapot? Évente kiadott aktualizált költségbecslés épülettípusonkénti fajlagos ár HUNGINVEST Mérnöki Iroda Kft Petro Kálmán ügyv. szerkesztette és árazta: Szeredi istvánné Közreműködik: MÉK, MMK Építési Vállalkozók Országos Szakszövetsége Bp-i Kereskedelmi és Iparkamara Magyar Vállalkozástámogató Szakközpont Díjalapérték alapú + ÁFA

18 Díjalapérték alapú + ÁFA Díjalapérték alapú számítás ÁTLAGOS: • vállalkozási körülmények • piaci feltételek • kivitelezési körülmények • reális vállalási határidő • reális fizetési feltételek esetén TARTALMAZZA: Anyagköltség: • beszerzés, • szállítás 15 km-en belül • rakodás • árkockázat 1 éves kivitelezési időszakra • anyagigazgatás, átlagos veszteség • kiegészítő és segédanyagok Munkadíj: • munkanormák szerinti élőmunka költségek • munkahelyi anyagmozgatási költségek • teljesítményarányos gépköltségek Szakmánkénti óradíj: • bérköltség (bér, bérpótlék, járulékok) • átlagos fedezet

19 2008 Díjalapérték alapú + ÁFA

20 2008 Díjalapérték alapú + ÁFA

21 2008 Díjalapérték alapú + ÁFA

22 Díjalapértékből számított honorárium + ÁFA  Letölthető:

23 Díjszámítási típusok 2. Időráfordítás alapú  rövidebb tevékenységekre: művezetés, szakvélemény  óradíj, fél mérnöknap, mérnöknap,  mindenkori minimálbér 3x-osához igazított óradíj, tevékenységtől függő tevékenységszorzókkal Időráfordítás alapú

24 A minimálbér változása január 1-jétől  január 1-jétől módosult a társadalombiztosítás ellátásaira és a magánnyugdíjra jogosultakról, valamint e szolgáltatások fedezetéről szóló évi LXXX. törvény (továbbiakban: Tbj.).  Meghatározásra került a minimálbér fogalma. Az új rendelkezés szerint minimálbér a tárgyhónapot megelőző hónap első napján érvényes, a teljes munkaidőben foglalkoztatott munkavállaló részére megállapított személyi alapbér kötelező legkisebb havi összege.  A minimum-járulékalap kifejezést 2008-tól a Tbj. már nem alkalmazza, a törvény szövegében mindenhol „a minimálbér kétszerese” kifejezés jelenik meg. havi forint.  A kötelező legkisebb munkabér (minimálbér) és a garantált bérminimum megállapításáról szóló 316/2005. (XII. 25.) kormányrendelet előírása szerint január 1-jétől a teljes munkaidőben foglalkoztatott munkavállaló részére megállapított személyi alapbér havi forint.  Mivel a minimálbér a tárgyhónapot megelőző hónap első napján érvényes minimálbért jelenti, ezért a minimálbér, illetve a minimálbér kétszerese előírás használatakor január hónapra még a forintnak, illetve a forintnak megfelelő összeget kell figyelembe venni, február 1-jétől pedig forinttal, illetve forinttal kell számolni.

25 ÓRADÍJAS TERVEZÉSI SZOLGÁLTATÁSOK TEVÉKENYSÉGSZORZÓI (Ot )  (1) as szorzó KIEMELT, VEZETŐ ÉPÍTÉSZ TERVEZŐ Jogszabály által előírt személyes jelenlét, okiratszerkesztés, bírálói, választott bírói tevékenység, adatbázison alapuló tanácsadás. Szakirányú felsőfokú végzettség, vezető tervezői jogosultság – Ft/óra – Ft/mérnöknap Időráfordítás alapú, 2008, minimálbér: Ft  (2) 10-es szorzó IRÁNYÍTÓ, VEZETŐ TERVEZŐ Különleges szaktudást és szakmai tapasztalatot igénylő, különleges és felelősségteljes tervezési folyamat elvi irányítása, belsőépítészeti tervezés, tanácsadás, képviselet, számítástechnikai rendszerszervezés, felelős tervezői tevékenység. Szakirányú felsőfokú végzettség, vezető tervezői jogosultság, idegen nyelv legalább középfokú ismerete Ft/óra Ft/mérnöknap + ÁFA

26 ÓRADÍJAS TERVEZÉSI SZOLGÁLTATÁSOK TEVÉKENYSÉGSZORZÓI (Ot )  (3) 7-es szorzóÖNÁLLÓ ÉPÍTÉSZ TERVEZŐ Széleskörű szaktudást, szakmai és irányító tapasztalatot igénylő, felelősségteljes alkotói tevékenység, a tervezési folyamat irányítása, belsőépítészeti műszaki ellenőrzés, különleges szaktudást igénylő részletek megoldása, felelős tervezői tevékenység, műemlékvédelmi szakértő, számítógépes látványkészítési tevékenység. Szakirányú felsőfokú végzettség, tervezői jogosultság, idegen nyelv tárgyalóképes használata Ft/óra Ft/mérnöknap  (4) 5-es szorzó BEOSZTOTT ÉPÍTÉSZ TERVEZŐ Felelősségteljes alkotói tevékenység, a tervezési folyamat irányítása, széles körű szaktudást igénylő részletek megoldása, felelős tervezői, szakértői tevékenység, tervezői műszaki ellenőrzési tevékenység. CAD munkahelyen számítógépes adatfeldolgozói tevékenység. Szakirányú felsőfokú végzettség, tervezői és szakértői jogosultság, számítógépes építészeti alkalmazás ismerete Ft/óra Ft/mérnöknap + ÁFA Időráfordítás alapú, 2008, minimálbér: Ft

27 ÓRADÍJAS TERVEZÉSI SZOLGÁLTATÁSOK TEVÉKENYSÉGSZORZÓI (Ot )  (5) 4-ös szorzóÉPÍTÉSZ GYAKORNOK Irányítás alapján végzett felelősségteljes tevékenység, általános szaktudást igénylő részfeladatok önálló megoldása, beosztott tervező, műszaki ellenőr, árazatlan költségvetési kiírás, árelemző, számlaellenőr. Szakirányú felsőfokú végzettség, számítógépes építészeti alkalmazás ismerete Ft/óra Ft/mérnöknap  (6) 3-as szorzóSZERKESZTŐ Irányítás alapján végzett műszaki vagy irodai tevékenység, szaktudást igénylő szokványos, ismétlődő részfeladatok megoldása, mérnökgyakornok, technikus, konsruktőr, költségvetés készítő, számítógépes adatfeldolgozói, titkárnői tevékenység. Középfokú vagy szakirányú felsőfokú végzettség Ft/óra Ft/mnap  (7) 2-es szorzóIRODAI KISEGÍTŐ Irányítás alapján végzett betanított tevékenység, műszaki rajzoló, gép- és gyorsíró, kisegítő tevékenység. Középfokú végzettség, legalább három éves szakmai gyakorlat Ft/óra Ft/mnap + ÁFA Időráfordítás alapú, óradíjas 2008-ban a minimálbér: Ft

28 Díjszámítási típusok 3. Tervpályázat  Díjszámítási szabályzat rendelkezik róla,  Közbeszerzési Tv. „ismeri” a kamarai tervpályázatot  Gyanúsan alacsony díjazású pályázati hirdetmények – amiben MÉK zsüror sincs – a kamarának bejelentendőek Tervpályázat

29 Kamarai szerződésminták  Díjszámítási szabályzat szolgáltatási rendszeréhez igazodik  Jelenleg 5 típus van előkészítés alatt …  Átverési típusokat, nemfizetési esettanulmányokat érdemes lenne anonim módon a szakmán belül gyűjteni,  kamarai tagoknak hozzáférhetővé tenni (pl. a kamarai honlap „zárt”, csak tagoknak elérhető felületén)

30 Kötelező, vagy ajánlott?  Ha a felek elfogadják: díjak és szolgáltatások rendszereként  Alacsony, vagy magas? Mit tartalmaz, mit kell fedezzen?  Elvárható minőségű építészeti munka minimális fedezete  Ha kilépünk a rendszerből… olcsóbb, de a szolgáltatások is csökkennek… vagy a minőség is  Mivel csökkenthető a díj? – „játéklehetőségek”  Jelentősége:  szolgáltatási rendszer szemlélete (nem : „én is meg tudom tervezni, csak le kell rajzolni”)  nyomtatásban, könyv formátumban kiadott, (magyar, angol)  közismertség: 10 év után a piac „tud róla”  Miért használjuk minden esetben?  jó kiindulási alap: alkupozíció  ismertség, elismertség növelése, más senki nem képviseli a saját érdekünket

31 Csak „ajánlott” jelleg  EU versenyjog  Versenyhivatal: árkartell vádja,  „az építésznek szíve joga ingyen dolgozni”  Kamara Versenyhivatali bírságot kapott -> per  Kamarai szabályzat módosítások kényszere: „ajánlott díjszabás”  Közbeszerzési tv : „kirívóan alacsony ár”???  Olasz építész szövetség nyertes pere EU bíróságon  minimális rezsóradíj fogalma 2008.szept. óta a jogrendben  …. örök küzdelem: az építészetet ne tekintsük azonosnak a kereskedelmi versenyszolgáltatásokkal

32 Mit kell kifizetni a tervezési díjból?  Bp. V. ker. belvárosi lakóház, FSZT+6, fszt-en üzletek  Tervezés 1980-as évek közepén, megépült  Tervezés generál : első építész vázlattól kiviteli terv részlettervig, szakágakkal  Tervezési díj mindösszesen: 120e Ft  Kártérítési peren bukott a tervezőintézet: 1,5 millió Ft  Bp. üzletközpont  Tervezés 1980-as években, megépült  Átadás előtti probléma: leszakadt álmennyezet  Tervezőt perbe hívták, hiányos terv  A veszteség nem a tervjavítás, az új álmennyezet kivitelezési költsége, hanem az áruház elmaradt haszna volt  Perveszteség felemésztette a tervezési díjat

33 Megfontolások, összefoglalás  Jelentősége:  szolgáltatási rendszer szemlélete ( -X- „én is meg tudom tervezni, csak le kell rajzolni”)  könyv formátumban kiadott,  közismertség: 12 év után a piac „tud róla”  jó kiindulási alap: alkupozíció  ismertség, elismertség növelése, más senki nem képviseli a saját érdekünket  MINDIG HASZNÁLJUK – kiindulásként is – A DÍJSZABÁSUNKAT !

34 Tervezői díjak behajtása régen…  92. CZIKKELY. A nyilvánvaló adós, köznyelven «szembevaló adós» bárhol letartóztatható.  Ha pedig valaki panaszkodik, hogy egy másik nyilvánvaló adósa neki, azaz, ha az adós kétségtelen és nyilvánvaló, a ki azt az adósságot nem tagadja és a kit közönséges és anyanyelvükön «szembevaló adósnak» nevezünk: az ilyen adóst is szabad legyen letartóztatni és részéről az ország szokásához képest igazságot szolgáltatni. II. Ulászló első Decretuma (1492)

35 … és ma  Magyar Építész Kamara 2008 évi egyik fontos feladatának a szolgáltatás centrikus érdekképviseleti funkciók erősítését tűzte ki. Tagjainak az építészeket leginkább sújtó körbetartozások és kezeletlen kintlévőségek elleni intézményes fellépést ajánlja fel.  Magyar Építész Kamara álláspontja és felmérése alapján az igény a segítségre és kamarai támogatásra megalapozott, hiszen az építészek jogos pénzbeli követeléseinek komoly hányada kintlévőség marad.  Az építészekkel folyatott interjúkból, beszélgetésekből egyértelműen körvonalazódik, hogy igény van egy olyan partnerre, aki segít kezelni a kintlévőségeiket anélkül, hogy ezzel az adott tag üzleti kapcsolatait, együttműködését hátráltatná, vagy ellehetetlenítené.  A fenti célok eredményes megvalósítása érdekében a Magyar Építész Kamara stratégiai együttműködést kötött a 2006 óta sikeresen működő, és kifejezetten építőiparra szakosodott ITO Institute Kft. Követeléskezelővel. Speciálisan az építészeknek nyújtott szolgáltatással a Magyar Építész Kamara érdekvédelme egy olyan teljes körű szolgáltatást kínál tagjainak, mely legális úton intézi a kintlévőségek behajtását.  Amennyiben többet kíván megtudni az együttműködésről és a kedvező fix áron nyújtott szolgáltatás feltételeiről, kérjük lépjen kapcsolatba a Kamara és egyben az Ön pénzügyi partnerével a weboldalon, vagy küldjön -t az Tüntessük el az adósságokat ügyfélvesztés nélkül legális és hatékony módon, hiszen ez nemcsak egyéni-, hanem fontos szakmai érdek is! Tegyen Ön egy lépést, hogy biztosíthassuk a méltó érdekképviseletet és pozitív lobbit folytathassunk! (2008. ápr. 22) köszönöm a figyelmet


Letölteni ppt "Kamarai díjszámítás – ajánlott ? Dulácska Zsolt okl. építészmérnök MÉK Építészeti Alkotások és Szolgáltatások Díjszámítási Szabályzata A MÉK 2004. dec."

Hasonló előadás


Google Hirdetések