Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Hogyan készüljünk fel az életpályamodell kihívásaira? Licskainé Stipkovits Erika Készítette: Licskainé Stipkovits Erika klinikai szakpszichológus, pszichoterapeuta,

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Hogyan készüljünk fel az életpályamodell kihívásaira? Licskainé Stipkovits Erika Készítette: Licskainé Stipkovits Erika klinikai szakpszichológus, pszichoterapeuta,"— Előadás másolata:

1 Hogyan készüljünk fel az életpályamodell kihívásaira? Licskainé Stipkovits Erika Készítette: Licskainé Stipkovits Erika klinikai szakpszichológus, pszichoterapeuta, pedagógia szakos tanár, tréner

2 A minősítő vizsga és a minősítési eljárás Befolyásolható a realitása: Önértékelés (portfólió), interjú. Intézményvezető véleménye. Pedagógiai-szakmai ellenőrzések jegyzőkönyvei. Foglalkozás-megfigyelések eredményei. Pedagógus munkájával kapcsolatos dokumentumok. Munkaközösség vezetők, diákok, szülök véleménye. A pedagógus jelentkezik rá – Döntés! Stresszt növelő : újszerű képességek szükségessége. Stresszt csökkentő: fejlődési lehetőségek, motiváció. Angliai különbségek (régi rendszer, gyakornok, tanár, középvezetők, folyamatos értékelés, egységes fejlesztés, a minősítés nem fegyelmező eszköz. Az életpályamodell kihívásai

3 A szemlélet, magatartások változásának kihívásai A változási jéghegy

4 - A teknősbéka is akkor halad, ha kidugja a fejét. - Ha csak citromhoz jutsz, szeresd meg a limonádét. - Legyen bátorságunk megváltoztatni azt, amin változtatni kell, legyen erőnk elfogadni azt, amin változtatni nem lehet, és bölcsességünk belátni azt, hogy mi a különbség a kettő között. (Marcus Aurélius) - A videojátékok tanulsága: akkor halsz meg leghamarabb, ha egyhelyben maradsz. - Nincs állandóbb, mint a változás. (Hérakleitosz) - Vagy számolsz a változással, vagy a változás leszámol veled. Változással kapcsolatos gondolatok

5 Mit? Hogyan? Készségek, képességek

6 szituáció gondolatok viselkedés (cselekvés) érzések testi érzések (lelki állapot, biológiai állapot) Gondolat és emóció (Goleman)

7 A./ Általánosítás „A múltkor is kész katasztrófa volt, amikor megpróbáltam,fényezni’ magamat, ez már nem megy nekem!” Átfogalmazás: „Igaz, a múltkor nem sikerült valami fényesen, de sokat tanultam belőle, s valószínűleg egyre jobban fog sikerül ni.” Gondolataink, hiedelmeink, sémáink megváltoztatása

8 B./ Felnagyítás Pl.: „Ezt egyszerűen lehetetlen megcsinálni.” Átfogalmazás: „Nagy kihívást jelent ez a feladat. (Többet és másképp kell rá készülnöm. Új képességeim működtetésére is szükségem lesz.)” C./ Pozitív nézőpont kizárása Pl.: „Nincs értelme a pályán maradnom, ezt a minősítő vizsgáztatást már nem bírom idegileg.” Átfogalmazás: „Lehet, hogy kezdetben alaposabban kell készülnöm az interjúra, de ezáltal is sikerélményhez juthatok, s tovább fejlődnek a képességeim. Semmit sem vesztek, ha megpróbálom.” Gondolataink, hiedelmeink, sémáink megváltoztatása

9 - aktív, direkt és őszinte, - az önelfogadást és mások elfogadását közvetíti, - a saját akaratát, szükségleteit és jogait azonos fontosságúnak tartja másokéival, - a “győztes – győztes“ kimenetelre törekszik, - mások meghallgatása, meggyőzése által válik győztessé, így mások önként választják vele a kooperálást. Az aktív (asszertív) viselkedési stílus erősítése

10 - A stresszhelyzet által keltett érzelmi reakciók és feszültségek szabályozására, mérséklésére irányul. - Célja: megakadályozza a negatív érzelmek elhatalmasodását vagy olyan mértékű hatását, ami az egyén számára negatív következményekkel járna. Az érzelemközpontú megküzdés csökkentése – elfogadás

11 - A problémára összpontosít, megpróbálja a helyzetet kezelni, lépéseket tesz a szituáció megváltoztatására. - Jellemző a probléma elemzése, alternatív megoldások keresése, a választott megoldás végrehajtása. -Az egyén önmagában is megváltoztat valamit, a környezete módosítása helyett (kapcsolattartás módjai, NLP). A problémaközpontú megküzdés erősítése - elfogadás

12 - életcél megléte: személyes célok, törekvések, feladatok, melyek fényében értelmesnek érezhetjük az életünket, - hatékonyság: az érzés, hogy hatni tudunk a világra, - visszaigazolás: önmagunk számára meggyőző bizonyítékok, hogy tetteink jók és igazságosak, - az Én értékes voltának tudata: személyünket mások is elfogadják és értékelik. A lelki állóképesség (a valódi önbecsülés) nem ajándék, kitartó önfejlesztő munka eredménye. Lelki egyensúly 4 alappillére

13 Az egészséges önbecsülés 1. Az önhatékonyság (self-efficacy) : kompetencia, kontroll, kiszámíthatóság, bejósolhatóság, befolyásolhatóság. 2. Az öntisztelet, önelfogadás (self-respect) : előrehaladás, elfogadás, a másokkal történő közösségvállalás.

14 Szenteljünk figyelmet a célokról, igényekről szóló információknak, visszajelzéseknek. Nézzünk szembe a kényelmetlen tényekkel is. Az önbecsülés gyakorlatai 1.

15 Szembesüljünk hibáinkkal és tanuljunk belőlük. Változtassuk őket fejlődési feladattá. Az önbecsülés gyakorlatai 2.

16 Fejlesszünk ki magunkban egyfajta ellenőrzési, irányítási érzetet. Ismerjük fel, hogy felelősek vagyunktetteinkért, választásainkért, céljaink eléréséért és értékeinkért. Fejlesszünk ki magunkban egyfajta ellenőrzési, irányítási érzetet. Ismerjük fel, hogy felelősek vagyunk tetteinkért, választásainkért, céljaink eléréséért és értékeinkért. Az önbecsülés gyakorlatai 3.

17 Legmélyebb meggyőződésünkből beszéljünk és cselekedjünk. Akarjuk pontosan kifejezni gondolatainkat, értékeinket és érzéseinket. Álljunk ki önmagunkért. Az önbecsülés gyakorlatai 4.

18 Tűzzünk ki célokat, és a legnehezebb helyzetekben is érjük el azokat. Fejlesszük önuralmunkat, önfegyelmünket. Az önbecsülés gyakorlatai 5.

19 Az integritás megteremtése: viselkedésünk legyen összhangban elképzeléseinkkel, ideáljainkkal, meggyőződésünkkel, hitünkkel. Az önbecsülés gyakorlatai 6.

20 Eustressz, distressz Az egyén reakciója olyan helyzetekben, amikor hirtelen nem vagy nehezen tud környezetének körülményeihez alkalmazkodni. S tresszor ok: fizikai vagy lélektani. A stressz

21 - Nézzük a stresszorokat helyes szemszögből! Tegyük fel a kérdést: Mennyire rossz ez a helyzet, összevetve mindazokkal, amelyek az életemben tényleg jelentenek valamit? Belehalok? Csődbe jutok? Mennyire kerülök hátrányos helyzetbe? Nincs már mit ennünk? Elveszítem az állásomat? - Kerüljük a negatív elképzeléseket/fantáziálásokat, embereket! Tegyük fel a kérdést: előbbre visz-e célkitűzéseimben, amit most csinálok, vagy éppen hátráltat? Próbáljunk meg a szituáció pozitív tényezőiről listát készíteni, esetleg állítsunk össze egy listát azokról a dolgokról, melyek rosszabbak is lehetnének. Stresszt kezelő-, a kiégést megelőző módszerek

22 - Kondíció, légzés - Egészséges étkezési szokások - Kikapcsolódás meditáció relaxáció (progresszív) imagináció (sikerek) autogén tréning, jóga folyamatos izomlazítás - Nevetés, humor, kis pihenők munka – pihenés – munka – pihenés…. - Kapcsolatok, tanult sikeresség Stresszt kezelő-, a kiégést megelőző módszerek

23 „Nem kell minden helyzetből nyertesen kikerülni! ő Aki ezt a kényszert el tudja engedni, az bels ő leg nagyon szabad lesz. Az élet hosszú, bele kell, hogy férjenek veszteségek, összeomlások, újrakezdések is.„ Köszönöm a figyelmet! Mérei Ferenc


Letölteni ppt "Hogyan készüljünk fel az életpályamodell kihívásaira? Licskainé Stipkovits Erika Készítette: Licskainé Stipkovits Erika klinikai szakpszichológus, pszichoterapeuta,"

Hasonló előadás


Google Hirdetések