Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Hogyan készüljünk fel az életpályamodell kihívásaira? Licskainé Stipkovits Erika Készítette: Licskainé Stipkovits Erika klinikai szakpszichológus, pszichoterapeuta,

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Hogyan készüljünk fel az életpályamodell kihívásaira? Licskainé Stipkovits Erika Készítette: Licskainé Stipkovits Erika klinikai szakpszichológus, pszichoterapeuta,"— Előadás másolata:

1 Hogyan készüljünk fel az életpályamodell kihívásaira? Licskainé Stipkovits Erika Készítette: Licskainé Stipkovits Erika klinikai szakpszichológus, pszichoterapeuta, pedagógia szakos tanár, tréner

2 A minősítővizsga és a minősítési eljárás Befolyásolható a realitása: Önértékelés (portfólió), interjú. I ntézményvezető véleménye. P edagógiai-szakmai ellenőrzések jegyzőkönyvei. F oglalkozás megfigyelésének eredményei. P edagógus munkájával kapcsolatos dokumentumok. Munkaköz össég- vezetők, diákok, szülők véleménye. A pedagógus jelentkezik rá. Stressz t növelő : újszerű képességek szükségessége. S tressz t csökkentő : karrierfejlődési lehetőségek, fejlődési motiváció. Az életpályamodell kihívásai

3 A szemlélet, magatartások változásának kihívásai A változási jéghegy

4 - A teknősbéka is akkor halad, ha kidugja a fejét. - Ha csak citromhoz jutsz, szeresd meg a limonádét. - „Legyen bátorságunk megváltoztatni azt, amin változtatni kell, legyen erőnk elfogadni azt, amin változtatni nem lehet, és bölcsességünk belátni azt, hogy mi a különbség a kettő között.” (Marcus Aurelius) - A videojátékok tanulsága: akkor halsz meg leghamarabb, ha egy helyben maradsz. - „Nincs állandóbb mint a változás.” (Hérakleitosz) - Vagy számolsz a változással, vagy a változás leszámol veled. Változással kapcsolatos gondolatok

5 Mit? Hogyan? Készségek, képességek

6 szituáció gondolatok viselkedés (cselekvés) érzések testi érzések (lelkiállapot, biológiai állapot) Gondolat és emóció (Goleman)

7 A./ Általánosítás „A múltkor is kész katasztrófa volt, amikor megpróbáltam,fényezni’ magamat, ez nem megy nekem!” Átfogalmazás: „Igaz, a múltkor nem sikerült valami fényesen, de sokat tanultam belőle, s valószínűleg egyre jobban fog sikerül ni.” Gondolataink, hiedelmeink, sémáink megváltoztatása

8 B./ Felnagyítás Pl.: „Ezt egyszerűen lehetetlen megcsinálni.” Átfogalmazás: „Nagy kihívást jelent ez a feladat. (Többet és másképp kell rá készülnöm.)” C./ Pozitív nézőpont kizárása Pl.: „Nincs értelme a pályán maradnom, ezt a minősítővizsgáztatást már nem bírom idegileg.” Átfogalmazás: „Lehet, hogy kezdetben alaposabban kell készülnöm az interjúra, de ezáltal is sikerélményhez juthatok, s tovább fejlődnek a képességeim. Semmit sem vesztek, ha megpróbálom.” Gondolataink, hiedelmeink, sémáink megváltoztatása

9 - aktív, direkt és őszinte, - az önelfogadást és mások elfogadását közvetíti, - a saját akaratát, szükségleteit és jogait azonos fontosságúnak tartja másokéival, - a „győztes – győztes” kimenetelre törekszik, - mások meghallgatása, meggyőzése által válik győztessé, így mások önként választják vele a kooperálást. Az aktív (asszertív) viselkedési stílus erősítése

10 Hatékony kommunikáció - NLP - Neuro-Lingvisztikai Programozás - Modellezés: John Grinder, Richard Bandler - A térkép - A rapport - Igazodva vezetés - Cél: hatni, jó kapcsolatban maradni! - Alapelvek: 1. Tudd, mi a célod! (pozitív, tudatos) 2. Vedd észre, mit kapsz!

11 - A stresszhelyzet által keltett érzelmi reakciók és feszültségek szabályozására, mérséklésére irányul. - Célja: megakadályozza a negatív érzelmek elhatalmasodását vagy olyan mértékű hatását, ami az egyén számára negatív következményekkel járna. Az érzelemközpontú megküzdés csökkentése

12 - A problémára összpontosít, megpróbálja a helyzetet kezelni, lépéseket tesz a szituáció megváltoztatására. - Jellemző a probléma elemzése, alternatív megoldások keresése, a választott megoldás végrehajtása. - Az egyén önmagában is megváltoztat valamit, a környezete módosítása helyett. A problémaközpontú megküzdés erősítése

13 Fújjuk ki magunkat! Félidő

14 A pályamotiváció és a lelki egészség szinten tartása

15 - életcél megléte: személyes célok, törekvések, feladatok, melyek fényében értelmesnek érezhetjük az életünket, - hatékonyság: az érzés, hogy hatni tudunk a világra (ősbizalom), - visszaigazolás: önmagunk számára meggyőző bizonyítékok, hogy tetteink jók és igazságosak, - az Én értékes voltának tudata: személyünket mások is elfogadják és értékelik. A lelki állóképesség (a valódi önbecsülés) nem ajándék, kitartó önfejlesztő munka eredménye. A lelki egyensúly 4 alappillére

16 1.Szenteljünk figyelmet a célokról, igényekről szóló információknak, visszajelzéseknek! Nézzünk szembe a kényelmetlen tényekkel is! Az önbecsülés gyakorlatai

17 2.Szembesüljünk hibáinkkal és tanuljunk belőlük! Változtassuk őket fejlődési feladattá! Az önbecsülés gyakorlatai

18 3.Fejlesszünk ki magunkban egyfajta ellenőrzési, irányítási érzetet! Ismerjük fel, hogy felelősek vagyunktetteinkért, választásainkért, céljaink eléréséért és értékeinkért! 3.Fejlesszünk ki magunkban egyfajta ellenőrzési, irányítási érzetet! Ismerjük fel, hogy felelősek vagyunk tetteinkért, választásainkért, céljaink eléréséért és értékeinkért! Az önbecsülés gyakorlatai

19 4.Legmélyebb meggyőződésünkből beszéljünk és cselekedjünk. Akarjuk pontosan kifejezni gondolatainkat, értékeinket és érzéseinket. Álljunk ki önmagunkért! Az önbecsülés gyakorlatai

20 5.Tűzzünk ki célokat, és a legnehezebb helyzetekben is érjük el azokat! Fejlesszük önuralmunkat, önfegyelmünket! Az önbecsülés gyakorlatai

21 6.Az integritás megteremtése: viselkedésünk legyen összhangban elképzeléseinkkel, ideáljainkkal, meggyőződésünkkel, hitünkkel. Az önbecsülés gyakorlatai

22 Eustressz, distressz Az egyén reakciója olyan helyzetekben, amikor hirtelen nem vagy nehezen tud környezetének körülményeihez alkalmazkodni. S tresszor ok: fizikai vagy lélektani. A stressz

23 - Testi tünetek: alvászavar, kifejezett testsúlyváltozás, pszichoszomatikus tünetek jelentkezése, kipihenhetetlen fáradtság érzése, gyakori betegállomány stb. - Magatartási tünetek: ingerlékenység, cinizmus, védekezés, nem tud örülni a sikereknek, koffein-, nikotin-, alkohol-, drogfüggés, kóros táplálkozási szokások jelei. - Érzelmi tünetek: krónikus szorongás, depresszív reakció, hipománia, rögeszmésség, érzelmi távolságtartás az emberektől, ingerlékenység, gyakori balesetezés stb. - Mentális tünetek: teljesítőképesség csökkenés, szakmai önértékelési problémák, bizonytalanság stb. A kiégési szindróma fő tünetei

24 - Nézzük a stresszorokat helyes szemszögből! Tegyük fel a kérdést: Mennyire rossz ez a helyzet, összevetve mindazokkal, amelyek az életemben tényleg jelentenek valamit? Belehalok? Csődbe jutok? Mennyire kerülök hátrányos helyzetbe? Nincs már mit ennünk? Elveszítem az állásomat? - Kerüljük a negatív elképzeléseket/fantáziálásokat, embereket! Tegyük fel a kérdést: előbbre visz-e célkitűzéseimben, amit most csinálok, vagy éppen hátráltat? Próbáljunk meg a szituáció pozitív tényezőiről listát készíteni, esetleg állítsunk össze egy listát azokról a dolgokról, melyek rosszabbak is lehetnének. Stresszt kezelő-, a kiégést megelőző módszerek

25 - Kondíció - Egészséges étkezési szokások - Kikapcsolódás meditáció relaxáció (progresszív) imagináció (sikerek) autogén tréning, jóga folyamatos izomlazítás - Iktasson be napi programjába kis pihenőket munka – pihenés – munka – pihenés…. Stresszt kezelő-, a kiégést megelőző módszerek

26 - Légzés - Készítse elő a munkáját! - Teremtsen rendet és nyerjen áttekintést a munkájában! Stresszt kezelő-, a kiégést megelőző módszerek - Nevetés, humor

27 - Az önbizalom (hatékonyság), az ún. tanult sikeresség, („általában meg tudom oldani a nehéz élethelyzeteket”). - Az élet értelmébe vetett hit és a biztos munkahely. - A vidámság, jókedv jelentős védőfaktor. - A pozitív életminőség (férfiak esetében). - A jó házastársi kapcsolat férfiaknál. - A nőknél a jó családi kapcsolatok. - A nők iskolázottsága a férfiak részére. Pozitív tényezők, védőfaktorok az anómiával szemben (Kopp-Skrabski)

28 Köszönöm a figyelmet! „Nem kell minden helyzetből nyertesen kikerülni! Aki ezt a kényszert el tudja engedni, az belsőleg nagyon szabad lesz. Az élet hosszú, bele kell, hogy férjenek veszteségek, összeomlások, újrakezdések is.” Mérei Ferenc


Letölteni ppt "Hogyan készüljünk fel az életpályamodell kihívásaira? Licskainé Stipkovits Erika Készítette: Licskainé Stipkovits Erika klinikai szakpszichológus, pszichoterapeuta,"

Hasonló előadás


Google Hirdetések