Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

1 STARTÉGIAI TERVEZÉS ÉS MANAGEMENT Készítette: Dr. Bánky András.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "1 STARTÉGIAI TERVEZÉS ÉS MANAGEMENT Készítette: Dr. Bánky András."— Előadás másolata:

1

2 1 STARTÉGIAI TERVEZÉS ÉS MANAGEMENT Készítette: Dr. Bánky András

3 2 STARTÉGIAI TERVEZÉS ÉS MANAGEMENT •Eszköz a vezetés kezében a szervezeti célok elérésére •A piaci pozíció növelésének vagy megtartásának részletes, hosszú távra szóló terve •Cselekvési terv a piaci szereplők (vevők, beszállítók, megbízók) megnyerésére

4 3 A STRATÉGIAI TERVEZÉS FOLYAMATA ELEMZÉSI FÁZIS 1.Misszió 2.Környezetelemzés 3.Vállalatelemzés (SWOT) 4.Versenyelemzés (Porter) ÉRTÉKELÉSI FÁZIS 1.Stratégiák kidolgozása és értékelése 2.A legjobb stratégia kiválasztása 3.Megvalósításának akcióterve 4.Időszakonkénti ellenőrzése

5 4 ELEMZÉSI FÁZIS

6 5 Misszió AlapértékekAlapcélok Üzleti koncepció Jövőbeli célok •Pénzügyi célok (pl.: árbevételi cél, növekedési ütem előirányzat) •Stratégiai célok (pl.: piaci részesedés, új termék bevezetése)

7 6 Környezetelemzés •Makro-környezeti tényezők vizsgálata (PEST) –Politikai (jogi) környezet-elemzés –Gazdasági (Economy) környezet-elemzés –Szociális és kulturális környezet-elemzés –Technológiai környezet-elemzés •Ágazati környezet elemzése

8 7 Politikai és jogi környezet elemzés A következő kérdéseket kell átgondolni: –Mennyire stabil a gazdaságpolitikai környezet? –A kormány a közeljövőben módosítani fogja az adókat? –Mi a kormány gazdaság-filozófiájának lényege? –Hogyan irányítja a kormány a gazdaságot? –Milyen társadalom-politikai preferenciák vannak? –Várható a közeljövőben gazdasági megállapodás más országokkal, vagy nemzetközi szervezetekkel?

9 8 Makro-gazdasági környezet elemzés •K•Kamatszint •K•Kamatpolitika •A•Az infláció nagysága és trendje •F•Foglalkoztatottsági szint •A•A bruttó hazai termék (GDP) alakulásának hosszú távú kilátásai •S•Stb.

10 9 Szociális és kulturális környezet elemzés •M•Mi a domináns vallás? •M•Mi az emberek attitűdje a külföldi termékekhez? •M•Mennyi az emberek szabadideje? •M•Mi a férfiak és nők szerepe a társadalomban? •M•Mennyi a várható átlagéletkor? •A•Az idősebb generáció gazdag? •M•Mi a lakosság véleménye a környezeti témában? •S•Stb.

11 10 Technológiai környezet elemzés •Van olyan technológia, amellyel olcsóbb és/vagy magasabb minőségű termék vagy szolgáltatás állítható elő? •A technológia lehetővé tesz új termékeket vagy szolgáltatásokat (mint pl.: az Internet, új generációs mobil telefonok, stb.) ? •Hogyan változtatja meg az áru fogyasztókhoz juttatását az új technológia (pl.: e-könyv) ? •Lehetővé teszi az új technológia, hogy másképpen kommunikáljunk a fogyasztókkal?

12 11 Ágazati környezetelemzés •M•Milyen speciális szabályozás vonatkozik az ágazatra? •M•Milyen hozamszintű az ágazat? •M•Milyen fizetések jellemzőek az ágazatban? •M•Mekkora az ágazatra jellemző tőkeigény? •M•Milyen az ágazatban működő vállalati koncentráció? •M•Mekkora az ágazati csődök száma? •S•Stb.

13 12 Vállalatelemzés (SWOT) •E•ERŐSSÉGEINK (a versenytársakhoz viszonyítva) –M–Milyen előnyeink vannak a megbízók szemében? –M–Mit csinálunk jobban a versenytársainknál? –M–Milyen releváns, egyedi forrásaink vannak? –M–Mások mit gondolnak a mi erősségünknek? •G•GYENGESÉGEINK (a versenytársakhoz viszonyítva) –M–Mit csinálunk gyengén? –M–Mit kellene fejlesztenünk? –M–Mit kellene elkerülnünk? –M–Mások mit tartanak a mi gyengeségünknek?

14 13 Vállalatelemzés (SWOT folytatás) •L•LEHETŐSÉGEINK –M–Milyen új lehetőségeket látunk? –M–Melyek az érdekes trendek, amelyek pozitív hatással lehetnek ránk? A következő dolgokból származhatnak lehetőségek: •A•A technológia vagy a piac változása •A•A kormány gazdaságpolitikájának megváltozása •A•A szabályozás változása •T•Társadalmi minták változása stb. •H•Helyi események •V•VESZÉLYEK –M–Milyen akadályozó tényezők léteznek? –M–Mit csinálnak jobban a versenytársak? –M–Megváltoztak a megbízók elvárásai? –T–Technológia-váltás fenyeget? –V–Vannak kintlévőségeink vagy cash-flow problémáink? –V–Valamely gyengeségünk tönkreteheti a cégünket?

15 14 Versenyelemzés A versenyt 5 fő tényező határozza meg: 1.Új versenytársak piacra lépésének veszélye 2.Meglévő versenytársak közötti verseny fő területei és ezek intenzitása 3.Új, helyettesítő termék megjelenésének valószínűsége 4.A megbízók alkupozíciója 5.A szállítók alkupozíciója

16 15 Porter modell

17 16 ÉRTÉKELÉSI FÁZIS

18 17 Stratégiai tervek kidolgozása •A•Alapstratégiák kidolgozása –p–piaci fokusz –m–megkülönböztető stratégia –t–terjeszkedési stratégia –a–a részletek újragondolása és újrafogalmazása •A•Akciótervek –a–a cég pozícionálása –a–a sikertényezők változásának előrejelzése –a–a sikertényezők kiegyensúlyozott biztosítása

19 18 Alapstratégiák •Behatolási stratégiák •Piacfejlesztő stratégiák •Termékfejlesztő stratégiák •Diverzifikációs stratégiák

20 19 Választás az alapstratégiákból

21 20 Megkülönböztető stratégiák •Á•Ár különbözőség •I•Image különbözőség •S•Szolgáltatási különbözőség •M•Minőségbeli különbözőség •D•Dizájn különbözőség •N•Nem kell különbözőségre törekedni

22 21 Terjeszkedési stratégiák •B•Behatolás minden releváns területre •S•Szegmentáció •P•Piaci rések kihasználása •E•Egyedi igények kielégítése

23 22 A legjobb stratégia megvalósítása •Egy sikeres stratégia kidolgozása még NEM garantálja a sikeres megvalósítást ! •A stratégia kidolgozása könnyebb, mert csak deklarálja, hogy mit fogunk tenni (intellektuális folyamat) •A megvalósítás nehezebb, mert tényleg meg kell tenni, amit elhatároztunk (cselekvési folyamat) •A tervezéshez intuícióra és jó analizáló képességre van szükség •A megvalósításhoz motivációra és vezetési képességre van szükség

24 23 A megvalósítás vezetői feladatai •Éves célok kitűzése •Vállalati belső szabályozás •Erőforrás allokáció •A jelenlegi szervezeti struktúra módosítása •Folyamatok újratervezése és szervezése •Az érdekeltségi rendszer átalakítása •A változtatásokkal szembeni ellenállás kezelése •Működési folyamatok adaptálása a stratégiához •Emberi erőforrás menedzsment

25 24 A stratégia megvalósításának akcióterve •Éves célok kitűzése –a forrásallokáció elvei –a vezetők értékelésének mechanizmusa –a hosszú távú célok megvalósulásának figyelése –a szervezeti egységek prioritásainak kijelölése •Belső szabályozás –a visszatérő problémák kezelése –adminisztratív tevékenységek kereteinek kijelölése –a vezetői kontroll és koordináció elvei

26 25 A stratégia megvalósításának akcióterve •Erőforrás allokáció –négyféle erőforrást kell elosztani •pénzügyi •tárgyi •emberi •technológiai –elő kell segítenie a megvalósítandó stratégiát –összhangban kell lennie az éves tervekkel

27 26 A stratégia megvalósításának akcióterve •S•Szervezeti struktúra változtatása –ü–üzletági struktúra –a–alapfunkciók –s–segítő funkciók –m–mátrix struktúra •Ú•Újraszervezés (célja = költségcsökkentés) –a–a cég-hierarchia lebontása –d–dolgozói létszám felülvizsgálata –ö–összevetés a versenytársakkal

28 27 •Újratervezés (célja = megbízók és dolgozók komfort-érzetének növelése) –a munka –a munkahelyek –a folyamatok –a költségek –a minőség –a szolgáltatások –a sebesség A stratégia megvalósításának akcióterve ÚJRATERVEZÉSE J A V Í T Á S A

29 28 A stratégia megvalósításának akcióterve •É•Érdekeltségi rendszer –b–bónusz a teljesítényért jár –r–rugalmas érdekeltségi rendszer –é–éves és hosszabb távú érdekeltség –a–a profit megosztása •A•Az ellenállás legyőzése –e–elkötelezettség erősítése, a félelemmel szemben –a–a változtatások szükségességének megértetése –é–érdekeltség a változtatásban

30 29 A stratégia megvalósításának akcióterve •Működési folyamatok adaptálása a stratégiához A siker 70 %-ban ezen múlik ! •Döntést igénylő tényezők: –működés helye –készletgazdálkodás –minőség ellenőrzés –költséggazdálkodás –technológiai innovációk

31 30 A stratégia megvalósításának akcióterve •E•Emberi erőforrás menedzsment –m–munkaerő-igény és költség felmérése –t–teljesítmény-érdekeltség kidolgozása –b–béren kívüli juttatások rendszere –k–közös programok szervezése –m–munka – szabadidő egyensúly megteremtése

32 31 A vállalati stratégia ellenőrzése •A vállalat külső és belső környezete dinamikusan változik, ezért előbb-utóbb a legjobb stratégia is elavulttá válik. •Az értékelés 3 alap-pillére 1.A stratégia alap-feltételezéseinek felülvizsgálata 2.A tervek összevetése a tényleges eredményekkel 3.Beavatkozás a teljesítmény-eltérés csökkentése érdekében


Letölteni ppt "1 STARTÉGIAI TERVEZÉS ÉS MANAGEMENT Készítette: Dr. Bánky András."

Hasonló előadás


Google Hirdetések