Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Elektronikus beszerzés Váradi György ügyvezető igazgató Wanari Kft.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Elektronikus beszerzés Váradi György ügyvezető igazgató Wanari Kft."— Előadás másolata:

1 Elektronikus beszerzés Váradi György ügyvezető igazgató Wanari Kft.

2 Tartalom •Elektronikus beszerzési rendszerek építőelemei •Elektronikus beszerzési megoldások –On-line aukciós megoldások –Vállalati belső beszerzési rendszerek •Piacterek –Piacterek kialakulása –Nyílt piacterek –Vállalati saját piacterek •Összefoglalás •Vitafórum

3 Miért van szükségünk a beszerzési folyamatok elektronizálására? •Beszerzési költségek optimalizálása •Folyamatok felgyorsítása •Jól dokumentált és ellenőrizhető folyamatok •A vevőkkel és szállítókkal való kapcsolattartás gyorsítása, hibamentessé tétele •Folyamatok kiértékelésének egyszerűsítése •Szállítóminősítés •Hatékony szerződés menedzsment •Költséganalízis támogatása

4 Teljesen elektronizált beszerzés építőelemei Költség analízis Szállító kiválasztás Beszerzés sourcing Szerződés menedzsment Rendelési folyamat Szállítási folyamat Számlázás, kifizetés és ellenőrzés Szállító értékelés e-Beszerzési megoldások e-Sourcing megoldások Elektronikus költség analízis megoldások

5 Elektronikus rendszerek hozzáadott értéke Termékek köre NAGY KÖZEPES KIS NAGY KIS KÖZEPES DirektIndirekt Szolgálta- tások Folyamat lépései 1.Költség analízis 2.Szállító értékelés 3.Szállító kiválasztás 4.Beszerzés sourcing 5.Szerződés menedzsment 6.Rendelési folyamat 7.Szállítás ellenőrzés 8.Számlázás, kifizetés NAGY KÖZ.

6 e-Beszerzési rendszerek kiépítésének jellemző lépései itthon On-line aukcióztatás Beszerzés sourcing elektronizálása Elektronikus beszerzési rendszer bevezetése •Belső katalógus •Igénylési workflow •Szállítók bekapcsolása •Szállító minősítés •Ajánlatkérés •Alku •Szerződés menedzsment •Szállítói adatbázis •Internetes aukció

7 On-line aukció •Beszerzési költségek leszorítása a szállítók versenyeztetésével •Hagyományos megoldás: tender –Árverseny nem alakul ki •Hagyományos megoldás: aukció –Szállítók összehívása bonyodalmas •On-line változat: Interneten keresztül lebonyolított aukciók –Szállítók „egy helyre” tömörítése megoldható

8 Követelmények •Zárt, meghívásos alapú rendszer •A vállalat folyamatrendszerének tökéletes leképezése a rendszerben •Az iparágban meghonosodott aukciós típusok támogatása •Könnyen kezelhető, áttekinthető Web-es felhasználói felület •Automatikus értesítés a szállítók számára •Többnyelvű kezelői felület •Biztonság: SSL, PKI, digitális aláírás

9 On-line aukció menete Vevői oldalSzállítói oldal Termékek kiválasztása Szállítók kiválasztása Szállítók meghívása Webes regisztráció Aukció nyomonkövetéseBelépés az aukcióba Eredmények kiértékelése Aukció létrehozása

10 Felhasználási területek •MRO termékek –Papír, írószer, nyomtatványok, számítástechnikai és irodatechnikai eszközök, bútorok •Szolgáltatások –Építőipari kivitelezés, marketing és szállítmányozási szolgáltatások –Takarítás, pénzszállítás, örző-védő szolgáltatások •Termelési segédanyagok –Csomagolóanyagok –Raklap, finomvegyszer •Termeléshez szükséges eszközök –Védőfelszerelések, szerszámok, gépek –Nyersanyagok

11 Aukciók eredményei •Mért megtakarítás átlagosan 15-18% •Versenyeztetés időtartama leszorítható 1-3 órára •A versenyeztetés költsége jelentősen csökken •Visszajelzések alapján a verseny tisztasága javult

12 Miért van szükség e-Beszerzési rendszerre? •Papír alapú igénylési, megrendelési folyamat hátrányai: –Az igénylés folyamata hosszadalmas –A jóváhagyási folyamat hosszú és gyakran követhetetlen –Különböző szállítók, gyártók termékeinek összehasonlítása bonyolult –Nehéz hozzájutni az adott termék aktuális árához és szállítási feltételeihez –Az igénylő számára nehézkes a termékek kiválasztása –Szállítókkal való kapcsolattartás nehezen követhető

13 Miért van szükség e-Beszerzési rendszerre? –Több telephelyű vállalatoknál rendkívül nehezen megoldható a központosított beszerzés –Szerződésen kívüli vásárlások történnek –Az igénylések, megrendelések bekerülése a vállalat ügyviteli és számviteli rendszereibe manuálisan történik –Beszerzők a folyamatok „felügyeletével” foglalkoznak

14 Elektronikus beszerzési rendszerek elemei •Jól definiált elektronikus katalógus –„multi-vendor” katalógusok (XML alapú) •Igénylések felvitele –Katalógusból, off-catalog termékek (egyedi igénylési), sablon alapján •Jóváhagyási folyamat –Költség limit, off-catalog termékek, szállítási határidő módosítása, termékkörök szempontból, illetve „ad-hoc” jóváhagyók •Megrendelések elektronikus továbbítása a szállító felé

15 Elektronikus beszerzési rendszerek elemei •Megrendelések nyomonkövetése •Áruérkeztetés •Lekérdezések, riportok –Szállítók, igénylők, termékek, termékkörök szerinti összes rendelések; költséghelyek elemzése; átlagos szállítási idő •Integrációs felületek –ERP integráció, kapcsolódás piactérhez • kommunikáció a rendszer felhasználói között •Web-es adminisztráció

16 Eredmények •Az igénylési folyamat időtartama 1-2 hétről átlagosan 2 napra csökken •Megrendelési folyamat időtartama optimális esetben néhány órára csökken •A beszerzési folyamat (adminisztráció) kezelésének költsége 70%-kal csökken •Beszerzési ár csökkenése is kimutatható, átlagosan 5-10% között •A beszerzők a szállítók minősítésére és egyéb értékteremtő tevékenységekre koncentrálhatnak

17 Piacterek kialakulása •Szállító központú modell –Hátrányai: nehéz a szállítók közötti összehasonlítás, a termékadatok szállítónként eltérőek, igénylőknek és a beszerzőknek több rendszer használatát kell egyszerre elsajátítani •Vevő központú modell –Hátrányai: a termékkatalógusok tartalmának karbantartása sok munkát igényel a vevő oldalán, minden szállítóval külön kommunikációs kapcsolatot kell kiépíteni

18 Piacterek kialakulása •Hibrid modell: Nyílt Piactér –A vevő és a szállító közé egy új szereplő épül be, az úgynevezett piactéri szolgáltató –Előnyei: A katalógusok tartalmát a piactéri szolgáltató egységesíti, a piactér szereplőinek, azaz vevőknek és szállítóknak csak a piactérrel rendszereihez kell illesztenie saját rendszereit •Vállalati saját piacterek –Technikai megvalósítása megegyezik a nyílt piacterek rendszereivel

19 Nyílt piactéri szolgáltatások •Elektronikus katalógus –Katalógus tartalom egységesítése, normalizálása, terminológia kidolgozása •Tranzakciós szolgáltatások •Aukció –On-line aukciók megszervezése, lebonyolítása •Beszerzési szolgáltatások –Szállító értékelés, szállítók, termékek ajánlása •Banki és szállítmányozási szolgáltatások

20 Vállalati saját piacterek •Vevő igényei alapján működik •A vevő kontrollja a szolgáltatások és a tranzakciók felett biztosított •A vállalat saját ügyviteli, számviteli rendszereivel integrálható •A szállítók rendszereivel az integráció a nyílt piacterekhez hasonlóan megvalósítható •Nincs forgalomtól, tranzakciótól függő állandó szolgáltatási díj

21 Megrendelések listája

22 Megrendelés adatai

23 Összefoglalás •A kérdés nem az, hogy kell-e a beszerzési folyamatokat elektronizálni, hanem mikor, hogyan és kivel álljunk neki! •Az elektronikus beszerzési rendszerek legfontosabb előnyei: –Költségmegtakarítás –Időmegtakarítás –Dokumentáltság –Ellenőrizhetőség –Folyamatok egységessé és automatizálttá válnak –Gyors és naprakész kimutatások készíthetőek

24 e-Beszerzési rendszerek elterjedése itthon •Aukcióztatás –Jelenleg körülbelül 200 cég használja –KKV-k érdeklődése is felélénkült •e-Sourcing megoldások –Nagyon kevés felhasználó –Az érdeklődés középpontjában •e-Beszerzési rendszerek –Főleg külföldi vállalatok itthoni leányvállalatai kezdik használni –Nagy az érdeklődés •Komplex költség analízis megoldások

25 Köszönöm a figyelmet!


Letölteni ppt "Elektronikus beszerzés Váradi György ügyvezető igazgató Wanari Kft."

Hasonló előadás


Google Hirdetések