Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Egeresi Viktória Krisztina Ifjúságsegítő Szeged, 2011.04.22.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Egeresi Viktória Krisztina Ifjúságsegítő Szeged, 2011.04.22."— Előadás másolata:

1 Egeresi Viktória Krisztina Ifjúságsegítő Szeged,

2  Az ifjúsági munkában nagyon fontos az adatgyűjtés, hogy mélyebben megismerhessük a fiatalokat  Az ifjúságkutatásokat egy alapnak tekintjük az ifjúságpolitikai intézkedések meghozatalához

3  Három ifjúságkutatást használtam fel összehasonlításként  Ifjúság2000, 2004, 2008 nagymintás ifjúságkutatásokat (kutatásvezető: Bauer Béla), mely átfogó képet mutat a fiatalokról, jól mutatja a változásokat a fiatalok életében  Középiskolások világa Európai Ifjúsági Kutató, Szervezetfejlesztő és Kommunikációs Központ (EIKKA) által készült kutatás (kutatásvezető: Jancsák Csaba)  Orosházi fiatalok világa EIKKA (kutatásvezető: Jancsák Csaba)

4  Milyen szempontok szerint választanak felsőfokú intézményt?  Hogyan ítélik meg saját jövőjüket illetve a társadalom jövőjét?  Milyen értékeket tartanak fontosnak?  Különböző életesemények bekövetkezését mikorra tervezik?  Járnak-e külön órára, ha igen, mely tantárgyakból teszik, és milyen okai vannak?  Fontos döntéseknél kinek a véleménye számít az életükben, és mennyire veszik figyelembe?  Milyen problémákat látnak Magyarországon?  Jövőbeni terveikkel kapcsolatban érdekelt, hogy mely településen tervezik az életüket, valamint, milyen munkavállalási elképzeléseik vannak?

5  Önkitöltős teszt, 8 oldalas 46 kérdéscsoport  Két békéscsabai gimnázium végzős diákjai válaszoltak, nem reprezentatív  Minta nagysága: 222 fő  Spss programot használtam a feldolgozás során

6  Továbbtanulási tervek  95,5% tervezi, hogy tovább tanul  Azok akik nem tervezik a következő válaszokkal adták: rossz iskolát választottak, nem éreznek késztetést rá, van, aki értelmetlennek látja, hogy éveken keresztül tanuljon még, inkább dolgozni szeretne, illetve olyan iskolába megy, ahol szakmát tud szerezni  90% a munkanélküliséget szeretné elkerülni  85%-uk mindenképpen diplomát szeretne (karrierjéhez fontos eszköz, olyan szakma érdekli őket, melyhez diploma szükséges)

7  Jövőorientáció Az EIKKA középiskolásokkal végzett kutatásában is hasonlóak az eredmények, saját jövőjükhöz a fiatalok derűsebben állnak.

8  Értékek A posztmaterialista értékek fontosabbak a számukra, azaz belső harmónia, szabadság, érdekes élet, változatos világ, békés világ, változatos élet, kreativitás. Az érték sorrend végére a tradicionális értékek kerültek elsősorban, vallásos hit, nemzetszerepe, hazaszeretet, tradíciók tisztelete

9 Életesemények tervezése Bizonyos életesemények bekövetkezésének tervezése is erősíti azokat a tendenciákat, hogy előretolódnak illetve később következnek be egyes életesemények a fiataloknál. Békéscsabán hasonló eredményeket adott a kérdés, mint az orosházi fiataloknál, az otthonról való elköltözésnél. Viszont a házasság és a gyerekvállalást a békéscsabai fiatalok átlagosan 2-3 évvel későbbre tervezik.

10  Szabadidő eltöltése A megkérdezettek 56,9% jár valamilyen magánórára, az iskola mellett.

11

12  Semmittevés mást jelent nekik, mint az idősebb generációnál, amikor ezt a tevékenységet folytatja televíziót néz, rádiót hallgat, internetezik Médiafogyasztási idejükkel összevetve látható

13  Problémaérzékenység  Munkanélküliséget, etnikai konfliktusokat, bűnözést, a gazdasági helyzetet, hiteleket tartják igen nagy problémának  Kisebb problémák közé sorolják átlagosan, hogy nincsenek példaképek, a generációk közötti ellentétet és az iskolai elvárásokat

14  Kinek a véleménye számít hitelesnek a számukra?  Szülők, a barátok, orvosok, gyógyszerészek, egyetemisták, tanárok, osztálytársak, sportolók, akiknek a véleményét figyelembe veszik.  Az EIKKA kutatási eredményeiben a barátok szerepelnek az első helyen.  A médiában szereplő celebeket tartják a legkevésbé hitelesnek. Sorrendjük végén szerepelnek a politikusok, bloggerek, tüntetők, diákönkormányzati képviselők.

15  Jövőbeni munkatervek

16  A tanulók 47,7 % külföldön tudja elképzelni, hogy tanulmányai után dolgozzon. Ez majd 10 %-kal magasabb, mint az orosházi fiataloknál.  62,9% egyáltalán nem tervezi, hogy ott dolgozik majd, ahol tanul, azaz Békéscsabán kívül tervezi a jövőjét.  Legnagyobb problémának a munkanélküliséget látják az országban, ezért nem meglepő, hogy külföldre mennek.  Második helyen Közép-Magyarország áll a főváros vonzáskörzete.  Dél- Alföldön az életüket el tudják képzelni, ha más nem jön össze, de ekkor sem azon a településen ahol él vagy tanul.

17  Hasonló eredményeket kaptam, mint a lokális és országos kutatások.  Fiatalok értékei átalakulnak, szabadidejük csökken, a magánórák száma növekszik.  Munkanélküliséget látják a társadalom legnagyobb problémájának és ez befolyásolja legjobban a döntéshozatalukat a továbbtanulásnál is.  Elgondolkodtató eredmény, hogy a jövőjüket kevesen tervezik Békéscsabán. Még inkább el fog öregedni, ha a fiatalok máshol telepednek le. Ugyanakkor nem csak helyi szinten kell odafigyelni, mert magas számban mondták, hogy külföldön kívánnak dolgozni.

18  Érdemes lenne évről-évre megkérdezni legalább az érettségi előtt álló fiatalokat városomban, és kiterjeszteni az összes végzős évfolyamra. Békéscsabán közel 8000 fő jár középiskolába, ami nem kevés.  A felmérésemből kiderült, hogy a tanulók több mint 60% nem tervezi a jövőjét azon a településen ahol él, illetve ahol tanul. A városnak erre is kellene összpontosítania, még jobban bevonni és lehetőségeket tárni a fiatalok felé.

19 Köszönöm figyelmüket!


Letölteni ppt "Egeresi Viktória Krisztina Ifjúságsegítő Szeged, 2011.04.22."

Hasonló előadás


Google Hirdetések