Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Információs Forradalom

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Információs Forradalom"— Előadás másolata:

1 Információs Forradalom

2 Információs forradalom
1975 számítógép megjelenése 1990-es évektől beépülése a mindennapi életbe Egyéb technikai vívmányok: Fax, fénymásoló, mobiltelefon, internet stb.

3 Az új évszázad vívmányai

4 Életmódunk

5 Az Információs forradalom hatása az életmódra
Urbanizált Alapvetően ülő Teljesítményorientált, túlhajszolt Gyors Globalizált

6 Az USA ma… Az amerikaiak nagy többsége (10-ből 8 ember elhízott)
Folyamatos egészség kampányok

7 USA statisztikák ’90-es évek fizikai aktivitás

8 Túlsúly

9 Keringési megbetegedések

10 Túlsúly a Világban

11 Testtömeg realitások

12 2015-re…

13 A rekreációs irányzok megjelenése

14 Ez a wellness?

15

16

17 És ez?

18 És ez?

19

20

21

22

23 A wellness fogalma A wellness fogalma (és maga a jelenség) egyidejűleg (a 80-as évek elején) a fitnesszel együtt az USA-ban alakult ki, formálódott. A wellness maga az életminőség (Quality of Life), szemben a betegeskedéssel. Szemben a fittness test-irányultságával, a wellness az egészséget a totális értelmezésnek megfelelően kezeli.

24 Wellness A wellness az élet minősége, az optimális egészség pozitív komponenseinek összessége. (Ellentétpárja az illness.) A fizikai fittségre alapozottan: nézz ki jól, érezd magad jól, és élvezd az életet! Célfilozófiájában benne foglaltatik az egészség érzelmi (pszichés), értelmi (intellektuális) és kapcsolati oldala.

25 Wellness irányzat Napjainkra egyfajta sikerkoncepcióvá vált, amely az egészség szempontjából fontos tudományos felismeréseket összekapcsolja, és egységes, sikert és szórakozást ígérő egészség-megőrzési programmá kovácsolja azokat. Jelszavak: egészség, jó közérzet, boldogságérzet. Eszközei: egészséges életmód, kényeztető és szépészeti programok, kikapcsolódás, szórakozás, harmonikus társas- és társasági kapcsolatok.

26 Wellness irányzat Egyfajta sikerkoncepció, amely az egészség szempontjából fontos tudományos felismeréseket összekapcsolja - egészség-megőrzési programmá kovácsolja. Jellemző fogalma a kényeztetés, testünk és lelkünk kényeztetése, mintegy a rohanó világ zaklatottságának, stresszeinek ellensúlyozására. Célközönsége: a középkorú- és az érett felnőtt korosztály.

27 Sebastian Kneipp A wellness atyjának tartott Sebastian Kneipp - az egészséges életmód elveinek kimunkálásán fáradozott. Kneipp-i fllozófia alappillérei: Dietetika mozgásterápia testi-lelki egyensúly hidroterápia (innen a Kneipp-kúra)

28 Ryan, Travis Ryan és Travis (1981) a wellness a következőkben áll:
választás - egy olyan döntést hozz, ami az optimális egészég felé mozdít életmód – egy tervezett, alakított életstílus a „magasabb” jól-léted megvalósulása érdekében; folyamat - egy fejlődő tudatosság, melynek nincs végső pontja, de az egészség és a boldogság minden pillanatában benne vannak; az energia hatékony áramoltatása - a környezetből érkező energia átalakítása az egyénben és annak hatásos kisugárzása a külvilág felé. a test, a lélek és a gondolatok egységbe rendezése

29

30 Élménykereső irányzat
Jellemző irányai és Célközönsége Játékok- Mindenki Fun- Ifjúság Kaland- mindenki Extrém- fiatal felnőtt Eszközei Ue. A fenti területekhez tartozó sportágak Lacza Gyöngyvér 30

31 ?

32

33

34

35

36 Teljesítményelvű irányzat
Jellemzők: Versenyzés, egyéni teljesítmény fokozása a cél Eszközei: Tömegfutóversenyek Tömegsport versenyek Célközönsége: ifjak, fiatal felnőttek, egykori sportolók Lacza Gyöngyvér 36

37 REKREÁCIÓS IRÁNYZATOK összefoglalása

38 A rekreáció irányzatai
Rekreációs irányzat: azt jelenti, hogy sokan, tömegek végeznek hasonló típusú választevékenységet a civilizációs fejlődés negatívumainak ellensúlyozásául. Nem az eszközök tartoznak az irányzatokba, sokkal inkább a használó célja szerint minősül odatartozóvá! Például: vadvízi evezés outdoor irányzat élménykereső teljesítményelvű

39 A rekreációs irányzok kortérképe

40 Irányzatok A fizikai rekreáció nemzetközileg három jellegzetes irányba fejlődött: természetbe vágyódás, (outdoor) egészség-indíttatás (fitnesz, sportági és wellness) élménykereső (extrém, fun, kaland) törekvések Teljesítményelvű irányzat

41 A Rekreáció irányzatai
Outdoor Fittségi Wellness Élménykereső Teljesítményelvű Lacza Gyöngyvér

42 Homo ‘sitting’ Milyen jegyzet 42

43 Homo ??? (‘eating’/mohó???) Lacza Gyöngyvér 43 43

44 Irodai életmód

45 Outdoor irányzat

46 Outdoor irányzat Jellemzők: Eszközei: Célközönség: teljes életút
Természethez köthető Gyakran alkalmi jellegű Eszközei: Hegyi-erdei Kerekes Havas Vízi Légi Nem sport típusú (kertészkedés, horgászat) Célközönség: teljes életút Lacza Gyöngyvér 46

47 Egészség-célzatú Fittségi irányzat Üzemi-munkahelyi irányzat
Fitnesz irányzat,Sportági Wellness Lacza Gyöngyvér 47

48 Munkahelyi rekreáció

49 Fittségi irányzat

50 Fittségi irányzat Jellemzők: Az egészség testi vonzata dominál
Üzemi-munkahelyi irányzat Fitnesz irányzat Sportági Lacza Gyöngyvér 50

51 Wellness Jellemzők: Optimális egészség pozitív komponenseinek harmonikus összessége Eszközei: Fittségi: aerob típusú Fitnesz típusú Extrémbe hajló Sportági : Ütősök, labdások, kerekesek stb. Lacza Gyöngyvér 51

52 Wellness irányzat Wellness: Egészséges életmód Aerob típusú
Élmény, kényeztetés Lazító, stresszoldó Célközönsége: Fittségi- fiatal felnőtt-középkorú Sportági- fiatal felnőtt-középkorú Wellness- teljes életút Lacza Gyöngyvér 52

53 Élménykereső irányzat

54 Élménykereső Jellemzők- Célközönség játékok-mindenki fun- Ifjúság
kaland- mindenki extrém- fiatal felnőtt Eszközei Fenti sportágak Lacza Gyöngyvér 54

55 Teljesítményelvű Jellemzők: Versenyzés Eszközei: Tömegfutóversenyek
Tömegsport versenyek Célközönsége: ifjak, fiatal felnőttek, egykori sportolók Lacza Gyöngyvér 55


Letölteni ppt "Információs Forradalom"

Hasonló előadás


Google Hirdetések