Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Eger, mint turisztikai termék Pók Tamás. Bevezetés A bor kultúrtermék, egyre inkább jelen van a hétköznapjainkban, de egyben meg is édesíti az ünnepnapokat.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Eger, mint turisztikai termék Pók Tamás. Bevezetés A bor kultúrtermék, egyre inkább jelen van a hétköznapjainkban, de egyben meg is édesíti az ünnepnapokat."— Előadás másolata:

1 Eger, mint turisztikai termék Pók Tamás

2 Bevezetés A bor kultúrtermék, egyre inkább jelen van a hétköznapjainkban, de egyben meg is édesíti az ünnepnapokat. Ismerni a borokat és ragaszkodni ahhoz, hogy minőségi borokat igyunk ma már nem sznobizmus, hanem alapvető igénnyé vált. Kulturáltan bort fogyasztani nem jelenti azt, hogy alkoholistává válik valaki. Boros rendezvényre, fesztiválra j árni egyre népszerűbb (családi) időtöltés lett. Ma már az általános borkultúra emelkedéséhez illik tisztában lenni a szőlőtermesztés és borkészítés módszereivel, illetve a borkóstolás szabályaival, szakszavaival.

3

4 A szőlő: kerti szőlő (Vitis vinifera L.) Szinte valamennyi kultúrában a legősibb kultúrnövény egyike, élet- és haláljelkép. Termesztett térségekben (ez akár a Mediterránemutól az indiai Kasmírig is terjedhetett), szent és isteni növénynek, tulajdonképpen az élet fájának titulálták. Néhány példa ezek közül: a sumer írás az „élet” szót szőlőlevél alakú jellel ábrázolja, míg zsidó hagyományok szerint a paradicsomi fa szőlőtőke volt, ugyanakkor a Biblia szerint a szőlő első ültetője Noé volt. Bor: Gyümölcsléből erjesztett alkoholos ital, amely a szőlő mustjából erjesztett bor (kivéve, ha más gyümölcsről beszélünk, pl alma, meggy, datolyabor, stb.) A szőlőhöz hasonlóan kultikus jelentőségű, a bor a termékenység ősi mitológiai szimbóluma, valamint az emberi vérrel azonosított mitológiai jel.

5 Kultúra: Nehezen megfogalmazható fogalom, számtalan értelmezése létezik. Egyik megfogalmazás szerint kultúra mindaz, amit az ember a természethez hozzátett, másik szerint a kultúra az idő folyamán egymásra rakodó események, szokások, írott és íratlan törvények sokasága és rendszere. ( Mosoni, 1999) A szőlőhöz és borhoz a kultúrában, a mindennapi életben számtalan ünnep, hagyomány kapcsolódik. A népi életben, kulturális hagyományokban a szőlőhöz védőszentek kapcsolódtak, azok ünnepe általában egybeesett a szőlő fejlődés egy-egy kritikus időszakával (pl. tavaszi fagyok, júniusi esőzések, stb.). A szentek kiválasztása és ünnepe tudatos volt, feladatuk a nehéz időszak átvészelésének segítése volt.

6 A borkultúra részterületei - a szőlő és a bor eredete, termelésének történelmi fejlődése - a bor termelési kultúrája (termőhely, fajta, technológia) - a bor kereskedelmi kultúrája - a bor fogyasztási kultúrája - a bor és a vallások - bor az emberi kapcsolatokban - bor a művészetekben

7 A perzsa legenda szerint Jamshid király valamiért száműzte egyik hárem hölgyét, mire az kétségbeesésében öngyilkosságot tervelt ki. A király éléskamrájába menvén rátalált egy „méreg” jelzésű edényre, melyben romlott szőlőtermés fogyaszthatatlan maradványai voltak. Miután megitta a kierjedt levet (ma már tudjuk, hogy bort), lelke emelkedett állapotba került. Beszámolt erről a királynak, aki beleszeretett az új italba, és nemcsak visszafogadta őt a háremébe, hanem kimondta, hogy Persepolis minden szőlőterméséből bort kell készíteni.

8 A szőlő és a bor termelés főbb elemei

9 Fogalma: a bor kereskedelmi kultúráját tekinthetjük azon szokások összességének, amelyek a bort a termelőtől a fogyasztóig különböző módon eljuttatja, természetesen a fogyasztót leginkább kiszolgálva. Arra szolgál, hogy az emberek, jelen esetben a borfogyasztó (bármely csoportba is tartozik), alapvető borbeszerzési szükségleteit kielégítse. A vevők elégedettségének elérése érdekében!

10 TERMELŐ NAGYKERESKEDŐKISKERESKEDŐ FOGYASZTÓ A KERESKEDELEM FOLYAMATA

11 Bor fogyasztás

12 A bor a vallásokban

13 Noé szőlőskertjében és ébredése a mámorból A kánai menyegző Lót és lányai Sodoma égésekor

14 Bor a művészetekben

15 A turizmus fogalma : Természetes személyek állandó lakó- és munkahelyen kívüli minden szabad helyváltoztatása, amelynek célja nem letelepedés vagy munkavállalás, valamint az azokból eredő szükségletek kielégítésére létrehozott szolgáltatások. A turizmus általános jellemzői szabad helyváltoztatás: saját elhatározásból történik az állandó életvitelen és munkarenden kívüli tevékenység: célja nem letelepedés vagy munkavállalás szolgáltatások összessége: a helyváltoztatáshoz közvetlenül és közvetetten kapcsolódó szolgáltatások a turizmusban résztvevő fogyasztóként is megjelenik: utazás előtti fogyasztás: útikönyv, kempingcikk utazás közbeni fogyasztás utazás utáni fogyasztás: fényképek előhívása

16 A turisztikai termék A turisztikai termék az ember termelőtevékenységének, az újratermelési folyamatnak az eredménye. A termék előállítása során felhasználják az összes gazdasági ágazat munkáját, hiszen az ember helyváltoztatási és létezési feltételeinek biztosítása kiegészülhet kulturális és szórakoztató tevékenységgel, a szabadidő eltöltésének sokféle formájával. komplex turisztikai kínálat azoknak a szolgáltatásoknak az összességét tartalmazza, amelyeket a turisták igénybe vesznek. A turisztikai termék elsősorban az alapfeltételeken (a közlekedés, elszállásolás, étkezés,) kívüli szolgáltatásokat öleli fel, amelyek  a turisztikai vonzerőt fokozzák,  a fogadóképességet bővítik és  költésre serkentenek. Vagyis azok a kínálati elemek tartoznak, amelyek a kínálat egyediségét hordozzák. A turisztikai termék lehet:  egyetlen, vagy néhány szolgáltatás,  vagy lehet az otthonától távol lévő turista igényeinek összességét kielégítő szolgáltatáshalmaz.

17 A turisztikai termék főbb alkotói  a vonzerő vagy attrakció  a megközelítési lehetőség vagy közlekedés  a szállás  az étkezés  a szórakozás és egyéb szolgáltatások  a biztonság  a fogadóterület lakosságának vendégszeretete  a turizmus szervezetei  a szolgáltatások árai

18 A borturizmus

19  az agroturizmus egyik speciális megoldása - helyi termékek bemutatásának - és eladásának módszere  a turisztikai kínálat az adott termelőnél vagy termelő üzemnél történő: - borbemutatást, kóstolást - vendéglátást jelent - kedvező esetben boreladást is jelent  településeket és térségeket összekötő, helyi termékeken alapuló tematikus út  a szőlő és borkultúra, mint a tájegységi program váza jelenik meg: - hozzá színes és sokrétű program csomagot kínál - a program kitekint a körzet (borvidék) természeti értékeire, műemlékeire, települési tradícióira és a helyi kultúrára

20 Közösségi (település, borvidék)  Borfesztiválok (Ünnep, Szalon, Etyeki Piknik, stb.)  Borutak (Egri Borút Egyesület)  Egyéb attrakciók (TDM, Klaszter)  Kulturális  Gasztronómia  Hagyományőrző  Sport  Gyógyászat  Wellness  Konferencia  Borrendek Egyéni  Helyben, a borásznál  a pincében  saját vendéglátással  szállással  szép környezet és programmal:  Borkóstolás, pincelátogatás  Borvacsora  Borházasítás (bikavér)  Szőlőtúra  Szüret, szőlőtaposás  Pihenés, kikapcsolódás

21

22

23

24

25

26 Az Egri Borút Egyesület Bormúzeum

27

28

29

30

31 Borral, borkultúrával és borturizmussal kapcsolatos tevékenységek az Egri Eszterházy Károly Főiskolán

32 Szak megnevezéseKépzés idejeTantárgyak Kémia Bsc Boranalitikus szakirány 6 félév borászati analitika borászati technológia szőlőtermesztés és fajtaismeret borkultúra, borminősítés, borgasztronómia Turizmus vendéglátás BA Borturizmus szakirány 6 félév borászati technológia eredetvédelem borkultúra alapjai Borgasztronómia bormarketing borturizmus – tematikus utak

33 Szak megnevezéseKépzés idejeTantárgyak Kulturális örökség tanulmányok MA Borkultúra szakirány 4 félév szőlő-és bortermelés / borkereskedés / borfogyasztás kultúrája a bor kedvező élettani hatásai bor a művészetekben a bortermelés eredete és története a szőlőfajták eredete bor- és gasztroturizmus Magyarország és a világ híres borvidékei Szakirányú továbbképzések diplomásoknak 2 félév bormarketing borgasztronómiai szakember bor- és gasztroturizmus menedzser képzés

34  Szaktanácsadás, boranalitikai laboratórium  Egyéb tevékenységek -Főiskola Bora kiválasztás és népszerűsítése - Ismeretterjesztő filmek készítése (Legenda, Gál Tibor borász emléke) - az Egri Borászati Klaszter gesztorsága

35 Köszönöm megtisztelő figyelmüket! Pók Tamás

36 A borturizmus értelmezése:  A bor, annak kultúrája és termőhelye egyaránt turisztikai attrakció.  Az agro turizmus egyik válfaja, amennyiben a bor megismertetésével, eladást segítő kóstoltatásával foglalkozik,  Ám, ha a bort és termelését egy tájegység, egy borvidék településeit, termelőit összegyűjtő, egyakaratú közösségé formáló turisztikai terméknek tekintjük, amely a települések és közösségek tradícióira, kulturális attrakcióira is kitekint, mindezeket területi szinten is integrálni képes, akkor már térségi tematikus út alapjaként fogható fel.


Letölteni ppt "Eger, mint turisztikai termék Pók Tamás. Bevezetés A bor kultúrtermék, egyre inkább jelen van a hétköznapjainkban, de egyben meg is édesíti az ünnepnapokat."

Hasonló előadás


Google Hirdetések