Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Milyen készségek szükségesek a nyílt tartalmak a felsőoktatásban történő használatához? Vidékiné Reményi Judit egyetemi docens BME Műszaki Pedagógia Tanszék.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Milyen készségek szükségesek a nyílt tartalmak a felsőoktatásban történő használatához? Vidékiné Reményi Judit egyetemi docens BME Műszaki Pedagógia Tanszék."— Előadás másolata:

1 Milyen készségek szükségesek a nyílt tartalmak a felsőoktatásban történő használatához? Vidékiné Reményi Judit egyetemi docens BME Műszaki Pedagógia Tanszék remenyi.j@eik. bme.hu

2 2 A prezentáció tartalma Nyílt tartalom Kezdetek A nyílt tartalmak térnyerésének feltételei A nyílt tartalmak típusai A nyílt tartalmak elérhetősége A tanulás forradalmát éljük? Egy példa A nyílt tartalmak „fogyaszthatósága” Szükséges személyiségjegyek Szükséges készségek Esettanulmány a „múkolásról”

3 3 Nyílt tartalom Nyílt / nyitott tartalom, szabad felhasználású tartalom, nyílt forrású/ingyenes oktatási tartalom, nyílt oktatási források Meghatározott oktatási céllal készült, önállóan felhasználható, összeilleszthető, újrahasznosítható, metaadatokat tartalmazó anyag (G. Fulantelli, P. Ravotto - TeNeGEN) ÚjraTananyag –felhasználható, szerkeszthető, szétszedhető és összerakható, (át)írható, teríthető

4 4 A kezdetek 2002, UNESCO fórum: "A Nyílt Kurzusanyagok hatása a felsőoktatásra a fejlődő országokban„ egyezmény az "univerzális oktatási forrás gyűjtemény" fejlesztéséről Univerzális oktatási forrás gyűjtemény = "Nyílt Tananyag Források„ (Open Educational Resources – OER) Massachusetts Technológiai Intézet (MIT) 2002- ben OpenCourseWare néven elérhetővé tette a képzéseit a weben (Creative Commons) - MOOC

5 5 A nyílt tartalmak térnyerésének feltételei 90-es évek: a pedagógia drámai professzionalizációja Elitegyetemek összefogása Technofetisizmus - technológiai háttér –Tartalommegosztás csatornái (Slideshare, Ted) –Kurzusfejlesztés keretrendszere (Google) –Megosztási portál (Connections) –Közös projektmunka lehetősége (Skype, Huawei telepresence) Szakdolgozati adatbázis Önszabályozó tanulás előtérbe kerülése Tanulási stílusok előtérbe kerülése

6 6 A nyílt tartalmak típusai 2 típus: „tesztelt” és „nem tesztelt” Egyetemi kurzusok (teljes) tananyaga Tantervek, tanmenetek, órai diák, órákról készített felvételek, modulok, tananyagelemek Órai jegyzetek, beadandó feladatok, dolgozatok, „gyűjtemények”, kidolgozott tételek Írott-, kép- és hanganyagok, animáció stb. http://www.slideshare.net/tesztvivien/sszefztt-szigorlati-ttelek http://www.mesterek.bme.hu/szigorlatok

7 7 A nyílt tartalmak elérhetősége Web Digitális repozitoriumok (digitális tartalom kezelését és tárolását szolgáló mechanizmusok): –MIT OpenCourseWare –OER Commons –MERLOT –Connexions –GLOBE –Curriki –OpenCoursware Consortium –EDRENE –WikiEducator oldalán: http://wikieducator.org/Exemplary_Collection_of_Open_eLearning_Content_Repositories

8 8 A MIT OpenCourseWare használata 2016. április 6-ai adatok szerint az OCW-t havonta több mint 2 millióan keresik fel, a látogatók fele Észak-Amerikán kívüli Educator=tanár Student=hallgató Self Learner=önművelő Other=egyéb

9 9 A tanulás forradalmát éljük? Nyílt tanulási tartalmak = kreatív rombolás – romboló innováció = „tanforr”? Globális tudástermelés és elosztás kora Egyetemi tudásmonopóliumok korszakának vége Nem pótolja a rendezett alapismereteket - posztmodern tudásgranulátumok Hiányoznak a rendezett tanulási utak, a tudás rendszerezése Masszív készséghiány a felhasználók oldalán Teljesítményelv mint társadalmi ideológiai bázis

10 10 A nyílt tartalmak (nem MOOC) „fogyaszthatósága” AZ INFORMÁCIÓ NEM TUDÁS. A nyílt tudástartalmak a tudás architektúrába történő beépítése – az info feldolgozása. Az online környezetben történő önirányított tanuláshoz meghatározott személyiségjegyek és készségek szükségesek. A személyiségjegyek tanulással, fejlesztéssel jelentősen nem változtathatók. A készségek tanulhatók, fejleszthetők. – Tanári feladat.

11 11 A szükséges személyiségjegyek Önfegyelem, önkontroll Reális önértékelés Magas frusztráció- tolerancia Kitartás, céltudatosság, rendszeresség Módszeresség Felelősségteljesség Kreativitás Problémamegoldás Önmotiváltság Gyors döntés Időgazdálkodás Nyitottság Elkötelezettség

12 12 A szükséges készségek – tanulóknak 1. Média- és digitális jártasság Új alkalmazások használatának elsajátítása Digitális kommunikáció Az IKT tanulási célú alkalmazása Tanulási keretrendszerek használata Web böngésző használata Repozitoriumok használata Metadata ismerete Információ jártasság Vizuális jártasság

13 13 A szükséges készségek – tanulóknak 2. Szó- és írásbeli kommunikációs készségek Funkcionális írástudás Angol szaknyelvtudás Önálló tanulási készségek Tanulási szükségletek elemzése Kimeneti követelmények megértése Szükségletek és kimeneti követelmények megfeleltetése egymással Tanulási stílus ismerete Önértékelés Önreflexió Logikus gondolkodás Kollaborációs készség

14 14 A szükséges készségek – tanároknak 1. A nyílt tanulási tartalmak használata nem biztosít visszacsatolást a képzőintézménynek / a tananyagfejlesztőnek. Tananyagfejlesztői / írói készségek Tanulási folyamat modellezése Célcsoport elemzés Célok és követelmények megfogalmazása Tanulási tevékenységek tervezése, fejlesztése Kontextusfüggetlenné tenni a tananyagokat

15 15 A szükséges készségek – tanároknak 2. Digitális jártasság Meghatározott tanulási tartalmak keresése Tanulási tartalmak felhasználása, integrálása a kurzus tananyagába, a megfelelő kiegészítésekkel Nano-tanulási egységek felhasználása

16 16 Esettanulmány a múkolásról Az eset: MIT MOOC kurzus elvégzése Szükséges: önfegyelem, gyors döntési képesség, elszántság „Múkolni olyan mint résztvenni egy bajnokságon, amin te vagy a játékos és a közönség is.”

17 17 Köszönöm a figyelmet! A képek forrása: Google Images


Letölteni ppt "Milyen készségek szükségesek a nyílt tartalmak a felsőoktatásban történő használatához? Vidékiné Reményi Judit egyetemi docens BME Műszaki Pedagógia Tanszék."

Hasonló előadás


Google Hirdetések