Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

… gamifi ion … az © ń. GPS, avagy hasonlóságelemzés ill. solver-alapú matematika-oktatás Pitlik László, egyetemi docens SZIE GTK TTI KFI/My-X.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "… gamifi ion … az © ń. GPS, avagy hasonlóságelemzés ill. solver-alapú matematika-oktatás Pitlik László, egyetemi docens SZIE GTK TTI KFI/My-X."— Előadás másolata:

1 … gamifi ion … az 1@MN © ń

2

3

4 GPS, avagy hasonlóságelemzés ill. solver-alapú matematika-oktatás Pitlik László, egyetemi docens SZIE GTK TTI KFI/My-X kutatócsoport, KMRIÜ-INNOREG elnökségi tag ELTE osztatlan tanárképzés: „A matematika alkalmazásai” tantárgy keretében tartott vendégelőadások vázlata 20156.04.29. / 2016.05.13. - Budapest

5 GPS = General Problem Solving Mottó: csak az a tudás/ csak az a tudomány, ahol az intuitíven megszerzett emberi képességek átalakíthatók forráskódba, minden más emberi képesség művészet, ami nem több, s nem kevesebb, mint a tudomány, egyszerűen csak más… A matematika a tudáskonverzió/tudásábrázolás eszköze! Az általános problémamegoldás egy, eddig még el nem ért, de fokozatosan közelíthető idea. *** Példa: sakk-automata, digitális kamerák fókuszálása, automata sebességváltó, stb. TDK-témaajánlás: mi lehet a közös az ideális játék-stratégiák felismerése, az összes matematikai, fizikai, kémiai, stb. példatárfeladat megoldása és például az előrejelzési/szimulációs feladatok kezelése között?

6 A matematika alkalmazása Felmérés: az „utca emberét” megkérdezve az alábbi területek merülnek fel spontán a válaszokban: biztosításmatematika, üzleti tervezés, tőzsdei elemzések, időjárási modellek, csődelőrejelzés, (de)sifrírozás … További felvetések? Alapvetés: természetesen talán nincs is olyan terület, melyet ne hatna át a matematika… Esetleges ellenpéldák? *** TDK-témaajánlás: információmenedzsment fejlesztés, pl. probléma-katalógus, megoldás-katalógus, probléma-megoldás párok, új problémákhoz illő potenciális megoldások rendszere (vö. https://www.wolframalpha.com/)https://www.wolframalpha.com/

7 …mások mondták… Szatmári Sándor (mérnök, író): Kazohinia, avagy az arányosság társadalma – nem biztos, hogy csak egy utópia?! Surányi László (matematikus, tanár): „A matematika centrumában mégis csak a hasonlóságok és a különbségek mérése áll...” Mozart: a zene is matematika: pl. http://www.dein-name-ist- musik.de/webmozart5.py?vorname=Laszlo&nachname=pitlik&dat um=08.07.1966&ok=Musik+komponieren+und+vorspielen http://www.dein-name-ist- musik.de/webmozart5.py?vorname=Laszlo&nachname=pitlik&dat um=08.07.1966&ok=Musik+komponieren+und+vorspielen

8 …in medias res… Kísérlet: pl. középiskolások problémamegoldó kompetenciájának fejlesztése (vö. http://miau.gau.hu/miau/130/foldgaz.ppt) *** TDK-témajavaslat: Rendszerfejlesztési / tanulásminősítési javaslat: az érdemel érettségi adott tantárgyból, aki olyan feladatot képes kreálni, melyet egy aktuális robot nem képes még megoldani, s az érdemel diplomát adott területen, aki képesség tudja tenni a megoldásra a robotot – például: …vegyünk egy kémia-példatárat, a szöveges feladatokból azonosítsuk be a jelenségeket, ezek mértékegységeit, adott példa szerinti értékeit, ill. emellett írjunk fel minden ismert egyenletet bármely kettő, vagy több jelenség között, majd egy adott példa kapcsán azonosítsuk be az ott nevesített jelenségeket és ezek értékeit, helyettesítsünk be a szóba jöhető egyenletekbe láncreakció-szerűen és számítsunk ki minden kiszámítható jelenséget…bármi volt is a szöveges feladat kérdése, a válasznak a kiszámított értékek között illene lennie… http://miau.gau.hu/miau/130/foldgaz.ppt

9 Tanmesék Konrad Lorenz: amőba – 3D Az áldozati bárány, avagy sárkány a szigeten Az 1002. éjszaka, avagy a szultán és a közjegyző *** TDK-témaajánlás: Írjunk hangjátékot, tanmeséket! Mérjük vissza, vajon milyen befogadók milyen tanmesék keretében tanulnak gyorsabban, jobban? Egyáltalán mi is a tanulási siker? Hogyan lehet modellezni? (vö. MTA-szakmódszertani pályázat, 2014, 2016)

10 Első konklúziók Mit kellett volna eddig másként tenni? Más sorrendben? Más hangsúlyokkal? Elhagyásokkal? Több példával? Részletesebb magyarázatokkal? Több utalással az ismertnek vélt szakirodalmi hátterekre? S vajon ez a változtatás mindenkinek egyértelműen „bejött volna”?

11 Referenciaprojektek - kulcsszavak data-driven policy making (e-gazság/fenntarthatóság) lie-to-me (kérdőívekről másként) Google-Trends a társadalom-lélektani big-data (USA) mesterséges intelligencia-alapú fogalomalkotás (közhely) szakértői rendszerek (EGO – a strukturálás alapja I.) OLAP-pivot (a strukturált gondolkodás alapja II.) Solver-alapú feladatmegoldás (hatékonysági verseny) Occam borotvája (jó-jobb-legjobb skála)

12 Jövőkép I. Először a problémát kell meglátni tudni… (…egy csavarhúzónak minden tárgy csavar…) TESZT: www.hirkereso.huwww.hirkereso.hu

13 Jövőkép II. …majd a mintázatok lehetőségeit kell mérlegelni…

14 INNOCSEKK 156/2006 Köszönöm a figyelmet! PPT: http://miau.gau.hu/miau/211/myx_160429_160513_elte.ppt SOLVER-demo: http://miau.gau.hu/miau/208/solver_csodak_001.xls pitlik@miau.gau.hu http://miau.gau.hu


Letölteni ppt "… gamifi ion … az © ń. GPS, avagy hasonlóságelemzés ill. solver-alapú matematika-oktatás Pitlik László, egyetemi docens SZIE GTK TTI KFI/My-X."

Hasonló előadás


Google Hirdetések