Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A dohányzás leszoktatás programja Horváth Hajnalka Országos Szakfelügyeleti Módszertani Központ 2008.04.30.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A dohányzás leszoktatás programja Horváth Hajnalka Országos Szakfelügyeleti Módszertani Központ 2008.04.30."— Előadás másolata:

1 A dohányzás leszoktatás programja Horváth Hajnalka Országos Szakfelügyeleti Módszertani Központ

2 Dohányzás - történelmi áttekintés Krumplit szívnak? Indiánok - „békepipa” Columbus 500 éves európai „sikertörténet” Jean Nicot 4000 különféle vegyi anyag pl:nikotin,cianidok,metil-izocianát, szénmonoxid,arzén,acetaldehid, polónium,ammónia… „Az egészség első számú közellensége a nikotinfüggőség!”

3 A dohányzásról.. Formái: pipázás tubákolás bagózás cigarettázás A dohányzás célja: a dohánylevelekben található nikotin élvezete

4 A dohányzás epidemiológiája Világszerte a felnőttek 1/3-a, 1 milliárd ember dohányzik 1 5 millió halott évente : 10 millió!! 1 minden második dohányos - 50% < 70 éves kor!! 1 Magyarország Magyarországon 2000-ben halálesetből azaz minden ötödik haláleset - közvetlenül a dohányzásnak volt tulajdonítható 2 a dohányzással összefüggő többlethalálozásból (64%) a éves korosztályban fordult elő 2 ezen dohányzó embereknek az életét a cigaretta átlagosan 21 évvel rövidítette meg. 2 Forrás: 1. Dr. Csépe Péter: A dohányzás káros az egészségre – Semmelweis Egyetem - Közegészségtani Intézet (2005) 2. Országos Egészségfejlesztési Intézet – Dohányzás megelőzési és leszokást segítő programok –

5 „Az országban nagyon súlyos probléma a dohányzás” - demográfiai csoportok szerint % - Forrás: Országos Dohányfüstmentes Egyesület (ODE), 2007 –

6 A dohányzás lehetséges okai Habituális okok: Viselkedésforma dohányzási „minta” átvétele, rituálé automatizmus, sokszori ismétlés (pl. étkezés után, telefonálás, várakozás, számítógép, TV, stb.) negatív érzelmek depresszió jelentősen fokozza (nikotin fokozza a transzmitter felszabadulást) düh, szorongás Relaxáció stressz levezetés, önpusztító életmód (túlmunka, hiperaktivitás, hiperfágia, alkohol, kábítószer, koffein) egymást gerjeszthetik! koffein = „szenvedély-ragasztó” Genetikai okok: a genetikai háttér feltehetően nem determinál, csupán erősítheti, vagy éppen gátolhatja a függőség kialakulását Társasági tényezők!  különösen fiatalkorúaknál és fiatal felnőtteknél  dohányzó szülők, testvérek (2x esély)  dohányzó baráti kör („cinkosság”)  dohányzó sztárok  dohányzó tanárok

7 Tévhitek! a dohányzás elviselhetőbbé teszi az életet a dohányzás magabiztossá tesz a dohányzás izgalmassá, vonzóbbá tesz (főleg nők!) „fiatal vagyok - ráérek leszokni, ha majd idősebb leszek."

8 A dohányzás káros hatásai A cigarettafüstben lévő egészségkárosító anyagok: köhögést a légutak krónikus gyulladását érszűkületet tumoros megbetegedést/rákot szívinfarktust OKOZNAK!

9 Kevesen tudják....hogy a dohányzás: akadályozza nőkben a petesejt érését, férfiakban az ondósejtek termelődését - meddőség! terhesség alatt kedvezőtlen befolyással van a magzat fejlődésére - vetélés, koraszülés rugalmatlanná,ráncossá teszi a bőrt, fénytelenné,törékennyé a hajat fokozott csontritkulást eredményez a havi-vérzés korai el- maradását okozza

10 Dohányzásról való leszokás Mit nyerhet a leszokással? Megőrzött fiatalságot, egészséget.. Leggyakoribb visszatartó tényezők a dohányzásról való leszokástól: elhízás nyugtalanság, idegesség dohányzó környezet – baráti társaság,család „zavar majd a cigarettafüst”

11 A dohányzás abbahagyásának előnyei I. Az utolsó cigaretta elszívását követően Azonnal: pénzt takarít meg nem károsítja tovább a közvetlen környezetében élők egészségét 20 percen belül: a vérnyomás normális értékre csökken a szapora szívműködés lassul a kéz és a láb hőmérséklete emelkedik 8 órán belül: a vérben lévő szénmonoxid kiürül a vér oxigéntartalma emelkedik 24 órán belül: csökken a szívroham, szívinfarktus veszélye 48 órán belül: újra érzi az ételek ízét, az illatokat 72 órán belül: a légutak kitágulnak, könnyebb lesz a légzés javul a fizikai teljesítőképesség

12 A dohányzás abbahagyásának előnyei II. Néhány hét alatt: megszűnik a rossz szájíz, a kellemetlen lehelet javul a vérkeringés és a szív teljesítőképessége könnyebb lesz a járás, különösen a lépcsőn járás és a futás tovább javul a tüdő teljesítőképessége, kb 30 %-al Néhány hónap alatt: mérséklődik a fáradékonyság,a köhögés, a váladékürítés, felszabadulnak az orrmelléküregek javul a tüdő „öntisztulása”, ezáltal mérséklődik a légutak fertőződésének veszélye eltűnik az ujjak és a fogak sárgasága Néhány éven belül: csökken a rákos betegségek kialakulásának kockázata Forrás: Dr. Vadász Imre: Szívjam vagy ne szívjam – Miért szokjam le a dohányzásról? (2007)

13 A dohányzásról leszokást segítő rendelések 1994: 36 valamennyi tüdőgondozó 2007: 117 Budapesten 22, vidéken 95 ebből tüdőgondozó 94 (80%)

14 Leszokást segítő program - Országos Egészségfejlesztési Intézet (OEFI): egységes protokoll - módszerek - dokumentáció - értékelés gyógyszerek - nikotinpótló terápia - Empátia Biomed Gyógycentrum: mágneses biorezonancia - Gyógynövények - borsmentaolaj: hiány csökkentése - gyógyteák: kamilla, citromfű: hiány okozta tünetek csökkentése - Programok: E-LÉG program Minimális intervenció - alapellátás - OSZMK -

15 Szándékában áll leszokni a dohányzásról Bázis: akik dohányoztak az elmúlt 30 napban, 2007 demográfiai csoportok szerint % Forrás: Országos Dohányfüstmentes Egyesület (ODE), 2007 –

16 Meg is próbált leszokni a dohányzásról Bázis: akik dohányoztak az elmúlt 30 napban és szándékában áll leszokni a dohányzásról, 2007 demográfiai csoportok szerint % Forrás: Országos Dohányfüstmentes Egyesület (ODE), 2007 –

17 Köszönöm megtisztelő figyelmüket!


Letölteni ppt "A dohányzás leszoktatás programja Horváth Hajnalka Országos Szakfelügyeleti Módszertani Központ 2008.04.30."

Hasonló előadás


Google Hirdetések