Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Magyar Államvasutak ZRt.1 Vasúti jármű és infrastruktúra- fejlesztés, beruházás hatékonysági elemzések gondolatkör elé Győr, 2012. szeptember 13. Kovács.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Magyar Államvasutak ZRt.1 Vasúti jármű és infrastruktúra- fejlesztés, beruházás hatékonysági elemzések gondolatkör elé Győr, 2012. szeptember 13. Kovács."— Előadás másolata:

1 Magyar Államvasutak ZRt.1 Vasúti jármű és infrastruktúra- fejlesztés, beruházás hatékonysági elemzések gondolatkör elé Győr, 2012. szeptember 13. Kovács Károly Műszaki fejlesztési koordinátor MÁV-START Zrt. kovacs.karoly@mav-start.hu

2 Magyar Államvasutak ZRt.2 Milyennek látják a magyar vasutat? Kissé eltúlozva…ilyennek (MÁV álláshirdetés.pps)

3 Magyar Államvasutak ZRt.3 Valóban ilyen lenne a magyar vasút? A bemutatott.pps sok igazságot megmutatott, de igazságtalan lenne ha nem mutatnánk meg a fejlődést: Az elmúlt 3 év néhány jelentősebb változása: 1.Befejeződik IV. korridor építése Hegyeshalom - Budapest - Kürtös, (Szajol – Békéscsaba 2, vágány) ETCS 2.Befejezés előtt az V. folyosó Hodos - Boba szakasz fejlesztése, 3.80%-ban kész a Székesfehérvár – Tárnok átépítése, 4.Megkezdődött a Tárnok –Kelenföld 2. vágány kiépítése 5.Sopron – Szombathely – Szentgotthárd GYSEV uniós beruházás elkészült. 4. Bp – Esztergom vonal Duna híd elkészült, részleges 2. vágány, építés és villamosítás indul Szabványos magas peronok, épülnek 2012-től GYSEV hálózat bővül,t Csorna - Porpác és Szombathely – Zalaszentiván villamosítása 2015-ig megtörténik. MÁV csoport folyamatos átalakulásban

4 Magyar Államvasutak ZRt.4 Beruházás előtt, tervezés kész: Keleti, Hatvan - Miskolc 200km/h vizsgálat alatt Szolnok – Záhony átépítés eng. terv Bp – Pécs átépítés tervezve, kezdődik stb… Jármű: 70 új villamos motorvonat beérkezett (210 kocsiegység) 8 dízelmotorvonat, 10 IC 3. gen. 25 TRAXX szintén új villamos motorvonatok vásárlása tervezve III.+ IC kocsik 2 protótípus készül Szolnokon IkerBz 30+30 stb. CAF és lengyel kocsik felújítása tervezve, Villamosítás új koncepció GYSEV nélküli hálózatra

5 Magyar Államvasutak ZRt.5 Arkagyin Rajkint idézve: Elvtársak valami van, de nem az igazi!

6 Magyar Államvasutak ZRt.6Bemutatkozás Magamról, Az előadó önvallomása: Vagyok az aki mindig is voltam, csak a cégtáblák cserélődnek körülöttem. (MÁV FKI, MÁV VMMSzK, MÁV-TRAKCIÓ, MÁV -START, mindig ott ahova hívnak, ahol legjobban számítanak a munkámra…) Beköszöntő helyett: MÁV=20 éve a permanens változások élharcosa, elszenvedője, vele mi is Következmény: de vasút biztosan lesz, az ott dolgozóknak munkát ad MÁV=volt, MÁV Csoport van, és ….de vasút biztosan lesz, az ott dolgozóknak munkát ad másképpen: van három negatív szó, amely együtt olvasva mégis pozitív nincs…semmi…baj. Az előadó mottója: Jó dolog ám vasutasnak lenni, csak ki kell bírni még néhány évtizedet addig, amíg a magyar társadalom is belátja, hogy nem lehet meg korszerű vasút nélkül. Az előadó hite töretlen: Töretlenül hiszek az egységes vasútfejlesztés fontosságában, megkerülhetetlenségében, a gazdaságos vasútfejlesztésben

7 Magyar Államvasutak ZRt.7 Kérdések a hallgatóhoz Vázlat helyett kérdések, (amelyekre hallgatói feleletet remélhetek?) 1.Mi lehet az oka, hogy számítástechnikai támogatású vasúti jármű és infrastruktúra- fejlesztés, beruházás hatékonysági elemzésekkel kell most foglalkozni? 2. Számítástechnikai alkalmazás nélküli világban mit kellett tenni, ha beruházások gazdaságossági elemzése volt a feladat? 3. Miért kell ezt a vasútgazdaságtan részeként megismerni?

8 Magyar Államvasutak ZRt.8 Tartalom röviden Tartalom helyett stílusosan a következő négy óra vázlata Röviden a vasútról, a MÁV-ról Gyakorlati ismeretek (feltételezett elméleti alapokra építve) A vasúti fejlesztések, beruházások döntés előkészítési folyamata.(informatikai támogatás fontossága) Szünetben filmvetítés A 10. vasútvonal példáján villamosítási megtérülési számítás bemutatása Konkrét esettanulmányok bemutatása

9 Magyar Államvasutak ZRt.9 Gyakorlati példa A gyakorlati példa bemutatása, ismertetése Milyen lehetőségek vannak a vasútfejlesztésre Miért villamosítás és miért nem dízelvontatás Vasútfejlesztés vonal villamosítással Konkrét Ny-d térségi esetek 10. 15, 16, 21 és 25 vonalak fejlesztése

10 Magyar Államvasutak ZRt.10 Térkép helyett Magyarország térkép felidézése ÖBBZSR Sopron Csorna Győr SzombathelyCelldömölk ÖBBBoba Szentgotthárd Zalaegerszeg SZNagykanizsa HZ

11 Magyar Államvasutak ZRt.11 Döntésre vár, mit villamsoítsunk? Gyakorlati példa A 10. vagy a 16. vonal villamosítása Gyakorlatban lehetséges változatok, alkalmazási példa köv. (Következik: 10. vonal ppt)

12 Magyar Államvasutak ZRt.12 Számítástechnikai támogatású vasúti jármű és infrastruktúra- fejlesztés, beruházás hatékonysági elemzések. Győr, 2012. szeptember 13. Kovács Károly Műszaki fejlesztési Koordinátor MÁV-START Zrt. kovacs.karoly@mav-start.hu

13 Magyar Államvasutak ZRt.13 Informatika alkalmazása II. Félidő 1.Az informatika alkalmazása a vasúti fejlesztések döntés-előkészítésében 2.Esettanulmányok alkalmazási példák 3.Összefoglaló, kérdések

14 Magyar Államvasutak ZRt.14 Még mindig információ! A vasúti célú információ keletkezésének helye a felhasználó pozíciójából: Külső (Világ, EU, magyar, régió, vagy makró, mikró) Belső (vállalati, üzletági) (Szervezeti átalakulástól függően változhat, lásd: MÁV Cargo, Rail Carco Hungaria)

15 Magyar Államvasutak ZRt.15 Piaci környezet makró információi Makró-szintű információk (külső jelzések): Pályázat elbírálójának, pl., EU (forrásgazda) előírásai, elvárásai Piaci (jegyváltás, szállítási megrendelés változása) Törvények, jogszabályok (RoLa, foglalkoztatási előírások) Nemzetközi vasúti egyezmények, (UIC döntvények, menetrend) MÁV költségvetési támogatása (jövedéki adó, adósság elengedés) Állami kezességvállalás (hitel felvétel) Gazdasági környezet (pl. autópálya építés)

16 Magyar Államvasutak ZRt.16 Információ technológiai centrumok A makro szintű információ feldolgozás: Bank, tőzsde, (pl. kőolajár alakulása) EU statisztika, (modal split, közút, vasút, hajózás, légi közlekedés) Eustat, (magyar GDP alakulása, tendenciák) KSH, (népesség alakulása a nagyvárosok környékén) Állam, (MÁV és a GYSEV költségvetési támogatása) stb. Időjárást figyelő szolgálatok információi (Pl. Motorvonati tenderhez szélsőérték információ )

17 Magyar Államvasutak ZRt.17 Információ, adathordozók Az makroszintű információ adathordozók, hozzáférés (információs piac) Média (hírek, szakmai műsorok) Statisztikai évkönyvek, Magyar Közlöny stb. Digitális adathordozók, pl. CD, DVD Internetes oldalak, célzott e-mail, Vasúti szakkiállítások (InnoTrans, RailTech stb.) Egyéb (levél, prospektus)

18 Magyar Államvasutak ZRt.18 Információ vállalati szinten Mikro-szintű információk (vállalati belső jelzések): Üzemgazdasági (költség adatok) Műszaki (pályaállapot, jármű) Humánpolitikai (képzettség, bér) A mikro információ feldolgozás szintjei: MÁV Zrt, a 2007-ben kialakított vállalti csoportstruktúra működési zavarai, veszélyei, az elmúlt időszak felismerése MÁV csoport tagok (START, TRAKCIÓ, GÉPÉSZET) újra egyesülés felé...vállalati belső titoktartás, együttműködési nehézségek Telephelyek, ingatlanok tulajdonlása, több cég egy helyen

19 Magyar Államvasutak ZRt.19 Információ vállalati szinten A mikro-szintű információ adathordozók, hozzáférés (információs adatszolgáltatási kötelezettségek) Vállalatirányításban kötelezően előírt adatgyűjtési feladatok Telephelyi szintű papíralapú üzemgazdasági költséggyűjtők (utalványok, nyomtatványok) Telephelyi szintű digitalizált üzemgazdasági költségösszesítők Egyedi elektronikus adatgyűjtés és továbbítás (pl. pontos gázolajfogyasztás, Todo tankolófejek) Csoport szintű üzemgazdasági adatgyűjtés összesítés e- mail, cd,stb.) AKADÁLYOK, a TRANSPARENCIA ZAVARAI lásd előző diát Egyéb (levél, prospektus)

20 Magyar Államvasutak ZRt.20 Információ vállalati szinten Az információ vállalati szervezeti állandó alkalmazásának és feldolgozásának helye a kontrolling szervezet. (A kontrolling szerepe a MÁV-csoportnál jelenleg a csoport tagonként van, vagyis négy év után a változások 2012. a változások éve.( Megjegyzés: a mindenkori hatalom türelmetlen a költségpazarló és támogatásra szoruló rendszerekkel szemben) Az információ az üzleti érdekérvényesítés segédeszköze. (példák az információ önös érdekből történő manipulált felhasználására) Tisztánlátás hiánya, előnyszerzés igénye csoporton belül vitákat okoz. Adateltérések (vontatási költség) Ellenérdekeltségek, konfliktusok, (villamos vagy dízelvontatás) Csoporton belüli ellenérdekeltségek fokozódása.

21 Magyar Államvasutak ZRt.21 Információ vállalati szinten Az információ hasznosulás vállalaton belüli folyamata 1.Információhordozók adatfeltöltése 2.Információ feldolgozás (digitálisan, központ) 3.Vezetői tájékoztatás (beszámoló) 4.Döntés előkészítés (Elemzések, vizsgálatok) 5.Fejlesztési, beruházási javaslat (Előterjesztés) 6.Döntés

22 Magyar Államvasutak ZRt.22 Információhordozók adatfeltöltése. Információ hordozó: a vontatás következtében a vontatójárművön keletkező információk gyűjtése és feldolgozása (elektronikus) menetigazolványok (EMIG projekt) (jelenleg még papír – reform törekvés lelassult, megállt, még nem digitális és/vagy papír, vagy mindkettő, a jövő a digitális redszeré lesz) EMIG a rögzített adatok: Mozdonyvezető, vonatvezető neve, vonatszám, Vonattömeg (t), tengelyszám, vontatójármű típusa, pályaszáma, kocsi azonosító adatok, utas-terhelés (becsült fő) stb. Késés ideje, oka, stb. Uniós követelmény 2011. az OPE TSI alkalmazása, a mozdonyvezetőt támogató útvonalkönyv mozdonyvezetőkhöz rendelése, sajnos papíralapú lett

23 Magyar Államvasutak ZRt.23 FVS statisztika Az információ hasznosulás vállalaton belüli folyamata 1.Információhordozók adatfeltöltése 2.Információ feldolgozás (központ) 3.Vezetői tájékoztatás (beszámoló) 4.Döntés előkészítés (Elemzések, vizsgálatok) 5.Fejlesztési, beruházási javaslat (Előterjesztés) 6.Döntés

24 Magyar Államvasutak ZRt.24 MÁV statisztika

25 Magyar Államvasutak ZRt.25Táblázat Táblázat, mit kezdjünk vele? A táblázattal vagy más adatforrással mi a teendő, mire szeretnénk választ kapni? A táblázatban összegyűjtött adatok elemzése Prognózisok készítése Javaslatok kidolgozása Előterjesztés Döntés

26 Magyar Államvasutak ZRt.26 Vezetői tájékoztató Az információ hasznosulás vállalaton belüli folyamata 1.Információhordozók adatfeltöltése 2.Információ feldolgozás (központ) 3.Vezetői tájékoztatás (beszámoló) 4.Döntés előkészítés (Elemzések, vizsgálatok) 5.Fejlesztési, beruházási javaslat (Előterjesztés) 6.Döntés

27 Magyar Államvasutak ZRt.27 Vezetői tájékoztatás

28 Magyar Államvasutak ZRt.28 Vezetői tájékoztatás

29 Magyar Államvasutak ZRt.29 Informatika alkalmazása Informatika alkalmazása a vasúti fejlesztések döntés-előkészítésében

30 Magyar Államvasutak ZRt.30 Informatika alkalmazása Mi a (fejlesztési) döntés-előkészítés? Olyan elemző, értékelő munkák, számítógépes programalkalmazások összessége, amelynek eredményterméke elősegíti, hogy a döntéshozó a vállalat működése szempontjából legjobb, vagyis optimális (fejlesztési, beszerési) döntés meghozatalára képes legyen.

31 Magyar Államvasutak ZRt.31 Informatika alkalmazása A (fejlesztési, beruházási) döntés- előkészítési anyagok adathordozója:  számítógépes adatbázis, (pl., Excel tábla)  a programfuttatás eredményoldalai, monitoron láthatóan és vagy dokumentum formátumban kinyomtathatva papíron és digitálisan archiválható, visszakereshető,

32 Magyar Államvasutak ZRt.32 Informatika alkalmazása 1. Kereskedelemben kapható programcsomagokból válogatás (pl., Ms. Excel) 2. Speciális vasúti igényre fejlesztett programok használata (pl. WinVill, ECOM) 3. Programok együttműködésének biztosítása, („interfész”, adatmigráció) 4. Kevert, vegyes alkalmazási modell (GSM-R)

33 Magyar Államvasutak ZRt.33 WinVill program bemutatása Vasúti (infrastruktúra) fejlesztések hatásvizsgálata WinVill programmal 1. Előzmények A vasúti beruházások közül a vasút villamosítási beruházások sajátosságaira alapozva, korábban elkészült, egy a beruházások megtérülését vizsgáló program. Ez a számítógépes vizsgálati módszer már alkalmas volt a vasút villamosítási beruházások gazdaságilag helyes sorrendjének meghatározására. A közelmúlt történései, (PHARE, ISPA komplex vasútfejlesztési projektek kidolgozása) a vasúti beruházások egyre gyakoribb hitelből, vagy pályázatokhoz kötött megvalósítása igényli, hogy a gazdaságosság, a pénzügyi megtérülés vizsgálata is komplexebb módon történjen. A cél, hogy a vasúti infrastruktúra-fejlesztések hatékonysága javuljon, a pénzügyi kockázat csökkenjen. A számítógépes feldolgozás lehetőséget nyújt számos alternatív fejlesztési javaslat, különböző pénzügyi konstrukciókban (változó arányú hitel, kamat, költségvetési támogatás, vállalati saját forrás stb.) történő vizsgálatára. A vizsgálati módszer a projekt élettartama alatt (lehet 30-40 év is!) változó pénzügyi, gazdasági környezet modellezésére és hatásainak kimutatására is képes. (Mi van akkor, ha.... kérdésekre korrekt válaszok adása)

34 Magyar Államvasutak ZRt.34 WinVill program bemutatása Mikró-gazdasági, vállalati hatások kezelése (jövőkép alkotás) A projekt élettartama alatt a projekthez kapcsolódóan változó dinamikájú, és különböző bevételi és költség dinamika tervezhető. A fejleszteni tervezett közlekedési infrastruktúra térségében időben változó gazdasági teljesítmények hatása a vasúti forgalomra, és a beruházás megtérülésére számítható. A paraméterek évenként is megadhatók, vagy gazdasági elemzők prognózisai vehetők figyelembe.

35 Magyar Államvasutak ZRt.35 WinVill program bemutatása, jövőkép alkotás Makró-gazdasági hatások Mivel a projekt, vagy a hiteltörlesztés élettartama alatt a projekthez kapcsolódóan változó, és különböző bevételi és költség dinamika tervezhető, a módszer a valós gazdasági folyamatok, mint pl. a GDP növekedési ütemének időbeni változását, az egyes energiahordozók eltérő mértékű drágulását is figyelembe veszi. A vasúti szolgáltatás minőségi javulásából (vagy romlásából!) következő forgalomnövekedés (csökkenés), illetve a változó árszinten történő szolgáltatás értékesítés eredménye is kimutatható. A mikro- és makro-gazdasági környezeti hatások modellezésével – a várhatóan reális valószínűségű változatok elkészítésével, a megvalósítani tervezett beruházás kritikus elemei meghatározhatók, ezzel a beruházás megvalósításának kockázata csökkenthető.

36 Magyar Államvasutak ZRt.36 WinVill program bemutatása (Vasútgazdasági elméleti alapok) 2. A beruházások értékelésének lehetséges mutatói Egy beruházás értékelésének egyik legfontosabb mutatója a megtérülési idő, amelynek számításához: - a beruházás költségét, - az üzemeltetés során felmerülő állandó költségeket, továbbá - a felújítási költségeket, - végül az üzemeltetésből származó bevételeket kell figyelembe venni. Mindezt az adott időre, jelenértékben kifejezve kell összegezni. Az összegzés alapján az értékelést több féle gazdasági mutatóval is el kell végezni:

37 Magyar Államvasutak ZRt.37 WinVill program bemutatása (Vasútgazdasági elméleti alapok ) 2.1. Egyszerű megtérülési mutató: M=B/J (év) ahol: B: a beruházás költsége J: Jövedelem További megtérülési mutatók. D mutató, NPV (Net Present Value), BCR1 adott évi bevételek és költségek összevetése, BCR2 ráfordítások figyelembevétele, IRR (Internal Rate of Return), (További információk a jegyzetben)

38 Magyar Államvasutak ZRt.38 WinVill program bemutatása 3. Vasúti infrastruktúra fejlesztések hatásvizsgálatát támogató számítógépes programrendszer A programrendszerben választhatunk I. Vasútvonalak villamosításának hatékonyságát vizsgáló program II. Vasúti infrastruktúra fejlesztések hatásvizsgálatát támogató számítógépes program III. Vasúti járműfejlesztések hatékonyságát elemző program elindítása között.

39 Magyar Államvasutak ZRt.39 WinVill program eredményterméke

40 Magyar Államvasutak ZRt.40 WinVill képernyő minták Vizuális megjelenítés Windows felületen Adatbiztonság és ellenőrizhetőség, Verzióvédelem: dátum és felhasználónév „beégetéssel” Speciális nyomtatási formátum Bemutató: ( 10 vonal Gazd. Számítás.pdf)

41 Magyar Államvasutak ZRt.41 Eredménytermékek - Alkalmazási példák További alkalmazások eredménytermékek: és sorsuk a vasútnál 1. 30a/40a az Érd-érd elágazás állomáskorszerűsítés (megrendelő EIB, 2002.) 2020. 2. Vonal fej. és villamosítása (megrendelő MÁV VIF) 2015 15. vonal fejlesztése (megrendelő: GYSEV Rt) Megvalósult 2004 16. vonal fejlesztése (megrendelő: GYSEV Rt) Elkészül 2015 17. vonalvillamosítás (megrendelő GKM,) Elkészül 2015. 21. vonalvillamosítás (megrendelő GKM,) Megvalósult 2011 29. Vonal fejlesztés és villamosítás (megrendelő GKM, KTI Kht) 2020?? 80/c. vonalvillamosítás (megrendelő GKM, KTI Kht) 2020? 2020?? Villamos motorvonat beszerzés (megrendelő MÁV Rt. SzÜ) Megvalósult 2007-2010

42 Magyar Államvasutak ZRt.42 Eredménytermékek - Alkalmazási példák MÁV villamos motorvonat beszerzés gazdaságossági kérdései Döntés előkészítés korszerű gazdasági szemlélete LCC szerepe a vasúti fejlesztések Döntés előkészítéstől a - lobby anyagig a MÁV elmúlt két évtizedének legnagyobb sikertörténete... Bemutató: (Villamos motorvonat(Lobby kovács).ppt)

43 Magyar Államvasutak ZRt.43Összefoglaló 1. rész: A vasúti fejlesztések, beruházások döntés előkészítési folyamata. 1.Vasúti fejlesztések, beruházások főbb típusai 2.MÁV (fejlesztési) szervezeti keretek, alapfeltételek 3.A fejlesztési döntés előkészítés lépései 4.A vasúti fejlesztési információk típusai 5.Az információk szerepe a döntési folyamatban

44 Magyar Államvasutak ZRt.44Összefoglaló 2. Rész Informatika alkalmazása a vasúti fejlesztések döntés-előkészítésében Számítástechnikai támogatású vasúti jármű és infrastruktúra-fejlesztés, beruházás hatékonysági elemzések bemutatása példákon WinVill program - Villamosítás, ECOM program - motorvonat beszerzés)

45 Magyar Államvasutak ZRt.45 Vasúti fejlesztések, intelmek Intelmek Eredményes és gazdaságos termékfejlesztés vagy infrastruktúra beruházás csak jó és részletes és hiteles információkra alapozott, valamint gondosan, minden lehetséges alternatíva figyelembe vételével kiérlelt döntés előkészítés és beruházási folyamat eredményeképpen születhet. Alapja a vasút széleskörű ismerete a komplex szemlélet alakalamzása. sohasem alapozható a közpénz elköltése. A hiányos információra támaszkodó fejlesztés csak szerencsés esetben lehet sikeres, de erre sohasem alapozható a közpénz elköltése. Az előkészítés és beruházás során elkövetett vagy elhallgatott hiba, hatással lehet a beruházás teljes élettartamára, jelentősen megdrágítva és leértékelve azt.

46 Magyar Államvasutak ZRt.46Összefoglaló Intelmek 4. A beruházás sohasem lehet öncélú (szűk szakmai érdekű) ezért a demokráciában a civil szféra hiteles tájékoztatása, informálása elősegíti a zöld fejlesztések és beruházások kezdeményezését, ezért szerepe a meggyőző lobbyzásban egyre fontosabb kell, hogy legyen. 5. A civil szféra szerepe és feladata még a közpénzfelhasználás ellenőrzése a pénzek leghatékonyabb felhasználásának elősegítése, de sohasem lehet a műszaki tartalom vagy technológia meghatározója. 6. A felelősség mindig a döntési joggal rendelkező szakemberek dolga. 7. Az információ a gazdasági élet levegője, nem élhetünk nélküle. 8. Rossz fejlesztési döntés következménye – piacvesztés,veszteséges gazdálkodás, torz döntések, végső esetben csőd… 9. Elkerülendő a Fischer – szindróma, a megtévesztően szép, látványos ám szakmailag hibás fejlesztési javaslat kidolgozása és vezetői döntésre beadása, majd az elfogadás után a céltévesztés következményeinek másra hárítása Tudni kell a lényeges és hiteles dolgokat folyamatokat felismerni: laikusok sűrűjében, állandó veszélyben dolgozunk terjed a szakmaiatlanság, a laikus gondolkodók többsége miatt cél és aránytévesztés, a gazdaságtalan vasútüzem továbbél Összefogással a vasúti szakmák eróziója megállítandó, azonnali feladat, kell a kiművelt emberfő a vasútra, kell, nagyon

47 Magyar Államvasutak ZRt.47Következmények… Az intelmek megszegésének lehetséges következményei: image rombolás, piacvesztés (pl. a Combino effektus klímaberendezés utólagos beszerelése) Romboló dominóhatások (leggyengébb láncszem határozza meg a rendszer eredményességét ) Következmény: a konkurencia erősödése, piaci térnyerése (STADLER jelenség, 700-nál több FLRT 10 év alatt)

48 Magyar Államvasutak ZRt.48 2005-től 11 EU ország vasútja rendelt FLIRT- et

49 Magyar Államvasutak ZRt.49 A korszerű magyar vasút jó pálya, jármű, és ami nem látható a kiművelt, utasbarát vasutasok sokasága… Köszönöm a megtisztelő figyelmet !

50 Magyar Államvasutak ZRt.50 Szünetben pihenünk, kávézunk… és a vasútfejlesztés fontosságáról elmélkedhetünk, vagy pps fájlokat nézegetünk


Letölteni ppt "Magyar Államvasutak ZRt.1 Vasúti jármű és infrastruktúra- fejlesztés, beruházás hatékonysági elemzések gondolatkör elé Győr, 2012. szeptember 13. Kovács."

Hasonló előadás


Google Hirdetések