Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

" Függőséget okozó anyagok és magatartásformák –

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "" Függőséget okozó anyagok és magatartásformák –"— Előadás másolata:

1 " Függőséget okozó anyagok és magatartásformák –
iskolai kezeléséhez szükséges vélemények elemzése." Fekécs Éva Országos Szakfelügyeleti Módszertani Központ 2009. augusztus 25.

2 Iskolai kábítószer-probléma kezeléséhez szükséges képzések megszervezése és megtartása
A képzés célja: a különböző szakterületeken dolgozók együttes képzése (a közös gondolkodás és az egyeztetett probléma megoldás hatékonyabb és eredményesebb lehet, a felmerülő gondok orvoslására), káros szenvedélyek prevenciójára régiónként képzéseket szervezése, az egyes szakemberek saját munkájukon túl megismerve az érintkező szakterületek munkáját és lehetőségeit, az egyes problémákat individuálisan kezelve találjanak megfelelő megoldásokat a felmerülő problémák kezelésére, az iskolai preventív munkában résztvevő szakemberek számára összeállítandó háttéranyag.

3 Mátészalka (Nyíregyházi helyszínnel) Észak - Kelet Magyarország
Iskolai kábítószer-probléma kezeléséhez szükséges képzések megszervezése és megtartása Sor- Régió Város Létszám szám (fő) 1 Közép - Dunántúl Veszprém 30 2 Észak - Alföld Nyíregyháza 42 3 Mátészalka (Nyíregyházi helyszínnel) 38 4 Dél - Alföld Szeged 47 5 Hódmezővásárhely 32 6 Dél- Dunántúl Pécs I. 43 7 Pécs II. 37 8 Észak - Kelet Magyarország Miskolc 40 9. Nyugat Dunántúl Győr 44 10. Budapest Budapest XVII. kerület 23 XVII. kerület 11 Észak - Magyarország Eger 39 12 Közép - Magyarország Szigetszentmiklós 33 13. Pomáz 29 Összes: 634 fő

4 A képzés részletei A képzésekre meghívottak köre:
pedagógusok (gyermekvédelmi-, egészségnevelési-, szabadidő felelős, drog koordinátor stb.) iskolaorvosok, védőnők, pszichológusok, gyógypedagógusok, szociális munkások, szülők stb. Regionális képzés keretében a képzésen résztvevők kitöltöttek egy kérdőívet. (n=337)

5 Nemek és szakképzettségek százalékos megoszlása (n=337)

6 Korcsoportos megoszlás

7 Iskolai drogfogyasztás I.

8 Iskolai drogfogyasztás II.

9 Iskolai drogfogyasztás III.

10 Iskolai drogfogyasztás IV.

11 Iskolai alkohol fogyasztás I.

12 Iskolai alkohol fogyasztás II.

13 Iskolai alkohol fogyasztás III.

14 Iskolai alkohol fogyasztás III.
Az 1-2 kortynál több alkoholt már fogyasztott tanulók aránya nemenként és osztályonként (HBSC 2006)

15 Iskolai dohányzás I.

16 Iskolai dohányzás II.

17 Iskolai dohányzás III.

18 Iskolai dohányzás IV. A dohányzást már kipróbáló tanulók aránya
nem és osztály szerint (HBSC 2006)

19 /a kérdésre válaszolók százalékában/ (Ifjúság 2004. Gyorsjelentés)
Az alkoholt és a cigarettát legalább hetente fogyasztók és a drogokat használók aránya korévenként /a kérdésre válaszolók százalékában/ (Ifjúság Gyorsjelentés) % életkor

20 Mit tart az ifjúság legégetőbb problémájának?
/százalékos megoszlás/ (Ifjúság Gyorsjelentés)

21 Javaslatok fenti problémák iskolai megoldására
Képzések, fejlesztések önismereti, konfliktus megelőzés, konfliktus kezelés, életvezetési, stressz kezelés, közösségfejlesztés, kommunikációs készségfejlesztés, szituációs gyakorlatok, segítségnyújtás lehetséges módjai Hagyományos módszerek: előadások, film vetítések, eg.nev.napok szórólap, DADA program, A-HA program, szabadidős programszervezés, közös élmények, beszélgetések (egyéni, közös, kiscsoportos, segítő) A jó állandó megerősítést és dicséretet érdemeljen. Közösségi és egyéni értékeket felismerő és erősítő programok.

22 Javaslatok fenti problémák iskolai megoldására II.
Egyéni módszerek: Kortárs segítők, Pozitív énkép erősítés, Empátia érzésének erősítése, Eset ismertetés, Élménypedagógia Drámapedagógia „Diák Bíróság”, Felkészítő foglalkozások: a tanuló tudjon „nem”-et mondani Egyéni fejlesztések: Agresszív viselkedés esetén „nem érti,hogy mi a baj” vele.

23 Javaslatok fenti problémák iskolai megoldására III.
Együttműködések Egységes pedagógiai koncepció Közösen hozott döntések Média szerepének megreformálása A meglévő szabályrendszer következetes betartása és érvényesítése pl. Házirend pontos betartása Konkrét és következetes ellenőrzés (szülői monitorozás) Protokoll használat (pl. jegyzőkönyv, fegyelmi eljárás)

24 Javaslatok fenti problémák iskolai megoldására IV.
Szakemberek, együttműködő partnerek, akik egymás munkáját segítik. iskola-pszichológus, mentálhigiénés szakember, gyógypedagógus, főállású tanítás utáni szabadidő szervező, szociális munkás, szociális mentor (életvezetés), iskola-rendőr, iskola-polgárőr, Elvárások: hitelesség, titoktartási kötelezettség, példamutatás, következetesség, az oszt. főnök személye meghatározó, tanári felügyelet, tanári ügyelet, esetkövetés, utókövetés, Mentálhigiénés szakember segítse az iskolában a fiatalokkal foglalkozó szakembereket.

25 Javaslatok fenti problémák iskolai megoldására V.
A szülők: a szülők felelősségének hangsúlyozása szoros kapcsolattartás az iskolában dolgozó szakemberekkel szülői kontroll gyakorlása pl. szabadidős tevékenység „Szülői Fórum” nevelési gondok megoldására „Szülők Akadémiája” szülőknek és gyermekeiknek közös iskolai programok pl. sport, kézműves foglalkozások stb.

26 A szakemberek dilemmája


Letölteni ppt "" Függőséget okozó anyagok és magatartásformák –"

Hasonló előadás


Google Hirdetések