Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

ÚJ IDŐSZÁMÍTÁS A KÖZNEVELÉSBEN

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "ÚJ IDŐSZÁMÍTÁS A KÖZNEVELÉSBEN"— Előadás másolata:

1 ÚJ IDŐSZÁMÍTÁS A KÖZNEVELÉSBEN
Emberi Erőforrások Minisztériuma Köznevelésért Felelős Államtitkárság ÚJ IDŐSZÁMÍTÁS A KÖZNEVELÉSBEN Békéscsaba, szeptember 19. MTI Fotó

2 (Az idézetek gr. Klebelsberg Kuno kultuszminiszter gondolatai)
„A magyarságnak igazi ereje mintha abban állna, hogy a legnagyobb katasztrófákat is ki tudja állni és utánuk belső megújhodásra képes” (1927.) (Az idézetek gr. Klebelsberg Kuno kultuszminiszter gondolatai) MTI Fotó Emberi Erőforrások Minisztériuma

3 A MEGÚJULÁS CÉLJAI a gyermekek, fiatalok fejlődésének előtérbe helyezése a családok, Magyarország jól-léte, felemelkedése minőség a nevelés megerősítése kiegyenlített, egységesen magas színvonal társadalmi elvárások igazságosság, egyenlőség gazdaságosság Emberi Erőforrások Minisztériuma

4 A megtett út állomásai I.
(jogalkotás) a Nemzeti Köznevelésről szóló évi CXC. törvény Nemzeti alaptanterv kerettantervek Tankönyvrendelet Klebelsberg Intézményfenntartó Központ pedagóguspolitika – pedagógusképzés megújítása – pedagógus ösztöndíj – pedagógus életpálya – Nemzeti Pedagógus Kar – béremelés 2010. június óta mintegy 100 új (vagy módosított) jogszabály Emberi Erőforrások Minisztériuma

5 „Katasztrofális balhit, hogy elég törvényt alkotni, elég a részleteket rendelettel szabályozni… Szakszerűen képzett, ügyszerető emberekre van szükség; ez az élő leltár a lényeg, mert e nélkül a törvény és rendelet csak sajtpapír” (1928.) Emberi Erőforrások Minisztériuma MTI Fotó

6 A megtett út állomásai II.
(már bevezetett változások) Nagyobb figyelem fordul a nevelésre „Nincs az a nyomor, amely az emberi léleknek ösztönös vonzódását az örök eszmények után el tudná nyomni.” (1929.) 3 éves kortól kötelező óvodáztatás (2014. szept.) Mindennapos testnevelés az 1., 5. és 9. évfolyamon (2012. szept.) Középiskolákban: a közösségi szolgálat elterjesztése Emberi Erőforrások Minisztériuma

7 Erkölcstan/hittan (2013. szeptembertől) Állami fenntartás
A megtett út állomásai III. (már bevezetett változások) Erkölcstan/hittan (2013. szeptembertől) Állami fenntartás Igazgatói kinevezések Tehetségprogram „Kimondhatatlanul tehetséges ez a mi népünk, de kevés ország van széles e világon, ahol a tehetségek kedvezőtlenebb környezetben küszködnek, mint éppen minálunk” (1926.) Emberi Erőforrások Minisztériuma

8 Megújulás 2013. szeptember 1-jétől kezdve I.
Iskolai programok délután 4-5 óráig Munkaszervezés Béremelés Néhány példa: Főiskolai végzettségű pedagógus 2013. aug. 31-ig 2013. szept. 1. után 10 éves gyakorlattal Ft Ft 20 éves gyakorlattal Ft Ft Egyetemi végzettségű pedagógus 2013. aug. 31-ig 2013. szept. 1. után 10 éves gyakorlattal Ft Ft 20 éves gyakorlattal Ft Ft Emberi Erőforrások Minisztériuma

9 Megújulás 2013. szept. 1-jétől kezdve II.
NAT – kerettantervek – tankönyvek/kísérleti tankönyv „… a gyakorlat, amely nem nyugszik megfelelő elméleti alapon, üres rutinná válik, és a legritkább esetben emelkedik csak a puszta mesterség fölé” (1926.) Szaktanácsadás – tantárgygondozás (pedagógiai intézetek) Tanfelügyelet Minősítés Megváltozott igazgatói szerep Emberi Erőforrások Minisztériuma

10 Megújulás 2013. szept. 1-jétől kezdve III.
Szakszolgálatok Új finanszírozási rendszer „A napi politika nagy eseményei nagyobb perspektívában semmivé zsugorodnak össze, a messze kiható dolgokat pedig észre sem veszik.” (1928.) Pedagógusképzés Klebelsberg Tanulmányi Ösztöndíj Emberi Erőforrások Minisztériuma

11 Új szakértői szerepek A szaktanácsadói, tanfelügyeleti és minősítési rendszer
Szaktanácsadói, tantárgygondozói rendszer Tanfelügyelet (pedagógiai-szakmai ellenőrzés) A pedagógus életpályához kapcsolódó pedagógus minősítési rendszer Jogszabály - Nkt. 61. § (4) - 48/2012. (XII. 12.) EMMI rendelete - Nkt. 78.§ (1) f. pont, §. - 20/2012 (VII.31.) EMMI rendelet - Nkt § - Augusztus végi végrehajtási rendelet Cél - a pedagógusok fejlesztő célú támogatása - az új Nat-ban és a kerettantervekben meghatározott nevelési célok, fejlesztési területek és ismeretek elsajátításának és alkalmazásának támogatása - pedagógusok - intézményvezetők - intézmények általános pedagógiai szempontok szerint történő fejlesztő értékelése A pedagógusok munkájának komplex értékelése annak érdekében, hogy a pedagógusok az előmeneteli rendszer megfelelő fokozataiba kerüljenek Módszer - szakos óra és foglalkozáslátogatás - óraelemzés, megbeszélés a pedagógussal - munkaközösségi megbeszélés - dokumentumelemzés - jó gyakorlatok ismertetése - a mesterségbeli tudás fejlesztésére vonatkozó javaslatok megfogalmazása - óra- és foglalkozáslátogatás, - interjú - pedagógiai dokumentumok vizsgálata - intézményi önértékelés - a pedagógus által készített portfólió értékelése - a portfólió „védése” - az intézményvezető összegző véleményének elemzése - óra- és foglalkozás-megfigyelések - Dokumentumelemzés - A tanfelügyelet során készült jegyzőkönyvek - intézményi önértékelés (ennek része a munkaközösség-vezetők, diákok, szülők véleménye) vizsgálata Emberi Erőforrások Minisztériuma

12 Emberi Erőforrások Minisztériuma
Gyakoriság évente egy látogatás legalább ötévente - kötelező: a gyakornokok minősítő vizsgája (2-4 év) és az első minősítés (6-9 év) - nem kötelező: A Mesterpedagógus és Kutatótanár fokozathoz szükséges minősítés Irányítás Az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet (OFI) szakmai irányítása alapján a pedagógiai intézetek végzik. Az Oktatási Hivatal szervezi a kormányhivatal közreműködésével. (Megállapodás alapján más) A minősítéseket a kormányhivatalok szervezik az Oktatási Hivatal szakmai irányításával. Ki végzi A pedagógiai-szakmai szolgáltatást szervező intézménnyel alkalmazásban, szerződésben álló szaktanácsadók, tantárgygondozók. Köznevelési szakértők, akik a pedagógiai-szakmai ellenőrzés (tanfelügyelet) és pedagógusminősítés szakterületen szerepelnek az országos szakértői évjegyzékben. - köznevelési szakértő (szakos!) - intézményvezető - a pedagógusképző intézmény felkészített oktatója Záró dokumentumok látogatási jegyzőkönyv A szakértői csoport intézkedésre nem jogosult, megállapításait, javaslatát jegyzőkönyvben rögzíti. A minősítő bizottság döntését jegyzőkönyvben rögzíti. Záró dokumentumot kapja pedagógus OFI intézményvezető fenntartó a tanfelügyelet elrendelője OH kormányhivatal Következmény A szaktanácsadók intézkedésre nem jogosultak, hiszen feladatuk fejlesztő-támogató jellegű. - A szaktanácsadó közreműködésével elkészülő egyéni/intézményi fejlesztési javaslat szerinti tevékenységek. A szakértői csoport intézkedésre nem jogosult. A jegyzőkönyv bekerül a pedagógus portfóliójába - A pedagógus magasabb fokozatba kerül vagy - marad az adott fokozatban, - munkaviszonya megszűnik Emberi Erőforrások Minisztériuma

13 A köznevelési rendszer sokszínűsége
intézmények szakmai önállósága óvodák (fenntartó az önkormányzat) egyházi intézmények (törvény szerint) magániskolák nemzetiségi intézmények gyakorló intézmények két tanítási nyelvű iskolák hat- és nyolc évfolyamos iskolák kollégiumok MTI Fotó Emberi Erőforrások Minisztériuma

14 „Mentül műveltebb, civilizáltabb és erkölcsösebb egy nemzet, annál jobb dolga van annál a nemzetnél a gyermeknek.” (1926.) MTI Fotó Emberi Erőforrások Minisztériuma

15 Minden kedves Kollégámnak nyugodt, eredményes, örömteli új tanévet kívánok!
Szeretettel: Dr. Hoffmann Rózsa Emberi Erőforrások Minisztériuma


Letölteni ppt "ÚJ IDŐSZÁMÍTÁS A KÖZNEVELÉSBEN"

Hasonló előadás


Google Hirdetések