Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaJúlia Tamásné Megváltozta több, mint 7 éve
1
A társasági adó törvény 2017-től hatályos változásai
Nemesné Mészáros Erika NAV Komárom-Esztergom Megyei Adó- és Vámigazgatósága Ügyfélkapcsolati Osztály
2
Változások köre 2017. január 1-jétől
KKV beruházási kedvezmény kiszélesítése Új adóalap-kedvezmények Korai fázisú vállalkozásokba történő befektetés kedvezménye Műemlék felújításának, karbantartásának kedvezménye Kárenyhítési Alap önkéntes támogatásának kedvezménye Munkaerő-mobilitási kedvezmények Behajthatatlan követelés Új adókedvezmények Energiahatékonysági beruházás adókedvezménye Élőzene-szolgáltatás adókedvezménye Egyéb Ingyenes juttatások Munkahelyi bölcsőde Adókulcs változása Alapelv változása
3
Kis- és középvállalkozások kedvezménye (Tao. tv. 7. § (12), 22/A
Kis- és középvállalkozások kedvezménye (Tao. tv. 7.§ (12), 22/A.§ (2),(4) 29/A.§ (33)) A beruházási adóalap kedvezmény esetében megszűnik a 30 mFt-os értékhatár . nem haladhatja meg az AEE-t A beruházási hitelekhez kapcsolódó adókedvezmény esetén megszűnik a 6 mFt-os és 40 ill. 60%-os korlát a tárgyi eszköz beruházás érdekében felvett hitel/lízingdíj kamata a megfizetésének adóévében teljes egészében levonhatóvá válik (a számított adó 70%-áig)
4
Kis- és középvállalkozások kedvezménye (Tao. tv. 7. § (12), 22/A
Kis- és középvállalkozások kedvezménye (Tao. tv. 7.§ (12), 22/A.§ (2),(4) 29/A.§ (33))
5
Új adóalap-kedvezmények
Korai fázisú vállalkozásba történő befektetés kedvezménye (4.§ 30. pontja, 7.§ (1) m) pontja, (8)-(8d) bek., 8.§ (1) g), i) pontjai, 16.§ (1) bek. c) pont cd) alpontja, 30.§ (12)) Mely szervezet minősül korai fázisú vállalkozásnak? A korai fázisú vállalkozások nyilvántartásba vételéről szóló kormányrendelet szerint nyilvántartásba vett jogi személy minősül.
6
A korai fázisú vállalkozásra vonatkozóan:
Új adóalap-kedvezmények Korai fázisú vállalkozásba történő befektetés kedvezménye (4.§ 30. pontja, 7.§ (1) m) pontja, (8)-(8d) bek., 8.§ (1) g), i) pontjai, 16.§ (1) bek. c) pont cd) alpontja, 30.§ (12)) Feltételek a foglalkoztatottak átlagos állományi létszáma a csökkentő tétel igénybevételének adóéveiben eléri vagy meghaladja a két főt, és abból legalább egy fő kutató-fejlesztőnek minősüljön 2014. évi LXXVI. tv. 3.§ 15. a kedvezmény igénybevételének adóéveiben nem minősülhet az adóalap-csökkentő tételt alkalmazó adózó kapcsolt vállalkozásának a tőkebefektetés a vállalkozásnál az adóévben igénybe vett, csekély összegű (de minimis) támogatásnak minősül A korai fázisú vállalkozásra vonatkozóan:
7
A társasági adóalanya vonatkozásában:
Új adóalap-kedvezmények Korai fázisú vállalkozásba történő befektetés kedvezménye (4.§ 30. pontja, 7.§ (1) m) pontja, (8)-(8d) bek., 8.§ (1) g), i) pontjai, 16.§ (1) bek. c) pont cd) alpontja, 30.§ (12)) Feltételek olyan korai fázisú vállalkozásban szerezzen részesedést, amelynek a szerzést megelőző három adóéven belül sem ő, sem kapcsolt vállalkozása, sem jogelődje sem annak kapcsolt vállalkozása nem volt tagja az adóbevallás benyújtásáig rendelkezzen a korai fázisú vállalkozások nyilvántartását végző szerv által kiállított igazolással tőkeemelésre tekintettel akkor veheti igénybe, ha a korai fázisú vállalkozásban szerzett részesedés a korábbiakban az adóalap-kedvezmény igénybevételére jogosította az adóévenként érvényesített összeg 19. § szerinti adókulccsal számított értéke az adóévben igénybe vett, csekély összegű (de minimis) támogatásnak minősül A társasági adóalanya vonatkozásában:
8
Új adóalap-kedvezmények Korai fázisú vállalkozásba történő befektetés kedvezménye (4.§ 30. pontja, 7.§ (1) m) pontja, (8)-(8d) bek., 8.§ (1) g), i) pontjai, 16.§ (1) bek. c) pont cd) alpontja, 30.§ (12)) Mikor, mennyit? AEE-t csökkenti a korai vállalkozásban szerzett részesedés bekerülési értékének vagy annak növekményének 3x-osa a részesedés szerzésének adóévében és az azt követő 3 adóévben, de adóévenként legfeljebb 20 mFt adóévenként egyenlő részletekben, minden évben a befektetés ¼- ével
9
Új adóalap-kedvezmények
Adóalapot csökkentő tételként (7.§ (1) bekezdés k), l) pont) számolható el: az SZJA törvény szerinti mobilitási célú lakhatási támogatás adóévben juttatott összege, de legfeljebb az adózás előtti nyereség összege, az SZJA törvény szerinti munkásszállás kialakítására, fenntartására, üzemeltetésére tekintettel az adóévben elszámolt költség, ráfordítás, de legfeljebb az adózás előtti nyereség összege.
10
„Új adóalap-kedvezmények” Behajthatatlan követelés - kapcsolt vállalkozással szemben fennálló követelés (7.§ (4)) 7.§ (1) bekezdés n) pontja alapján az AEE akkor csökkenthető a kapcsolt vállalkozással szemben fennálló követelés bekerülési értékéből behajthatatlanná vált résszel ha társasági adóbevallásában az érintett kapcsolt vállalkozásáról, továbbá az ügyletet megalapozó, valós gazdasági okokról adatot szolgáltat. TAOASZ
11
Mi minősül energiahatékonysági beruházásának?
Új adókedvezmények Energiahatékonysági beruházás kedvezménye (4.§ 11a, 34b, pontjaiban, 22/E.§, 29/A.§ (44), 30.§ (13), 30/F.§) Mi minősül energiahatékonysági beruházásának? Energiahatékonyság növekedését eredményező beruházás, amely révén az energiahatékonyságról szóló törvény fogalmai szerinti végsőenergia-fogyasztás csökkenését eredményező energia megtakarításra kerül sor. Feltételek: igazolás - külön Korm. rend. szerint - hogy beruházás energiahatékonysági célokat szolgál kötelező üzemeltetési időszak (5 év) külön nyilvántartás vezetése a beruházással összefüggésben nem lehet nehéz helyzetben lévő társaság, felszámolás vagy kényszertörlési eljárás alatt, végelszámolás alatt nem állhat
12
Az adókedvezmény mértéke , igénybevételének ideje
Új adókedvezmények Energiahatékonysági beruházás kedvezménye (4.§ 11a, 34b, pontjaiban, 22/E.§, 29/A.§ (44), 30.§ (13), 30/F.§) Az adókedvezmény mértéke , igénybevételének ideje A beruházás üzembe helyezését követő adóévben - vagy döntése szerint a beruházás üzembe helyezésének adóévében – és az azt követő öt adóévben. Az adókedvezmény mértéke nem haladhatja meg beruházásonként, a beruházáshoz igényelt összes állami támogatással együttesen, jelenértéken a beruházás elszámolható költsége 30 százalékának megfelelő mértéket, de legfeljebb a 15 millió eurónak megfelelő forintösszeget. Mértéke kisvállalkozásoknak nyújtott támogatás esetén 20 százalékponttal, középvállalkozásoknak nyújtott támogatás esetében 10 százalékponttal növelhető.
13
Új adókedvezmények Energiahatékonysági beruházás kedvezménye (4
Új adókedvezmények Energiahatékonysági beruházás kedvezménye (4.§ 11a, 34b, pontjaiban, 22/E.§, 29/A.§ (44), 30.§ (13), 30/F.§) Elszámolható költség meghatározása: magasabb energiahatékonysági szint eléréséhez közvetlenül kapcsolódó tárgyi eszköz, immateriális jószág bekerülési értéke, ha az energiahatékonysági beruházás költségei külön beruházásként meghatározhatóak, vagy többletköltség = a beruházás részét képező tárgyi eszköz, immateriális jószág bekerülési értékének az a része amely a kevésbé energia hatékony beruházáshoz viszonyítva – amit az adózó egyébként végrehajtott volna - felmerül
14
Új adókedvezmények Élőzene-szolgáltatás adókedvezménye (4. § 12a, 49
Új adókedvezmények Élőzene-szolgáltatás adókedvezménye (4.§ 12a, 49. pontja, 22/F.§, 3. sz. mell. A) rész 3. pontja) Az adózó általa üzemeltetett vendéglátóhelyen megvalósított élőzenei szolgáltatásra tekintettel az általa költségként, ráfordításként elszámolt ellenérték (díj) összegének legfeljebb 50 %-a (az adó legfeljebb 70%-áig). Az élőzenei szolgáltatásra tekintettel költségként, ráfordításként elszámolt ellenérték (díj) összege, a 22/F. § szerinti adókedvezmény érvényesítése esetén el nem ismert költség. Csekély összegű (de minimis) támogatásnak minősül.
15
Új adókedvezmények Élőzene-szolgáltatás adókedvezménye (4. § 12a, 49
Új adókedvezmények Élőzene-szolgáltatás adókedvezménye (4.§ 12a, 49. pontja, 22/F.§, 3. sz. mell. A) rész 3. pontja) Mi minősül élőzene-szolgáltatásnak? A FEOR-08 szerinti zenész, énekes személyes közreműködésével - rendszeresen vagy meghatározott időpontban, nyilvános, a vendégek számára ingyenes előadás útján - nyújtott zeneszolgáltatás. Mi minősül vendéglátóhelynek a Tao tv szerint? Olyan, a kereskedelmi tevékenységek végzésének feltételeiről szóló kormányrendelet rendelkezései szerinti melegkonyhás vendéglátóhely, továbbá borospince, amelynek adóévi árbevételéből legalább 75 százalék a kereskedelmi tevékenységek végzésének feltételeiről szóló kormányrendelet rendelkezései szerinti melegkonyhás vendéglátóhelyen, továbbá borospincében nyújtott étel- és italforgalomból, illetve szálláshely-szolgáltatás nyújtásából származik.
16
Egyéb – kedvező új szabály
Munkahelyi bölcsőde (3.sz. melléklet B) 20.) Elismert költség a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló törvény szerinti munkahelyi bölcsőde üzemeltetésével kapcsolatosan felmerült adóévi költség, ráfordítás. A munkahelyi bölcsőde olyan bölcsődei ellátást nyújtó szolgáltatás, amelyet a foglalkoztató tart fenn elsősorban a nála keresőtevékenységet folytató személyek gyermekei bölcsődei ellátásának biztosítására.
17
Egyéb - Adóelkerülés elleni intézkedés
Az ingyenes juttatások költsége akkor lesz elismert, ha a juttatásban részesülő adózás előtti eredménye, adóalapja nem negatív (nyilatkozat), és a juttatásra jutó társasági adót a kedvezményezett ténylegesen megfizeti (tao bevallás után nyilatkozattal). Tao tv. 8.§ (1) d) pont – 3. számú melléklet A) rész 13. pont
18
Az általános forgalmi 2017-től hatályos változásai
Nemesné Mészáros Erika NAV Komárom-Esztergom Megyei Adó- és Vámigazgatósága Ügyfélkapcsolati Osztály
19
Adómérték változások 2017. 18%-os adómérték 2016. 18% -os adómérték
(3/A. számú melléklet I. rész) 2016. 18% -os adómérték (3/A. számú melléklet I. rész) 1. Tej és tejtermékek (kivéve az anyatejet, továbbá a 3. számú melléklet I. rész 54. pontja szerinti termékeket) 0401-ből től ig 1. Tej és tejtermékek (kivéve az anyatejet) 0401-ből től 0406-ig 2017. 5%-os adómérték (3. számú melléklet I. rész) 54. Tej (kivéve az anyatejet, az ultramagas hőmérsékleten hőkezelt tejet és az ESL tejet) ből ból
20
Adómérték változások 2017. 01.01-től
27%-ról 5%-ra (3. számú melléklet I. rész) 52. A 0105 vtsz. alá tartozó baromfi élelmezési célra alkalmas húsa, frissen, hűtve vagy fagyasztva 0207-ből 53. Madártojás héjában, frissen 0407-ből Átmeneti rendelkezés (304.§ (1)) A baromfi, madártojás, tej (54.) esetében először akkor kell alkalmazni amikor a 84. § szerint megállapított időpont január 1-jére vagy azt követő időpontra esik.
21
Adómérték változások 2017. 01.01-től
Átmeneti rendelkezés 305.§ (1) Ha a szolgáltatás teljesítési időpontját az 58.§ szerint kell megállapítani és a következő időpontok ét követik a fizetés esedékessége az elszámolási időszak kezdő időpontja a számla vagy nyugta időpontja Egyéb esetben: Ha a 84.§ szerinti időpont december 31-ét követi. 27%-ról 18%-ra (3. számú melléklet II. rész) 3. Internet-hozzáférési szolgáltatás Az internet-hozzárférési szolgáltatás az a nyilvánosan elérhető elektronikus hírközlési szolgáltatás, amely internet-csatlakozást és ezáltal az internet lényegében valamennyi végpontjával összekapcsolási lehetőséget biztosít, tekintet nélkül az alkalmazott hálózati technológiára és a használt végberendezésre. (259.§ 7/B)
22
Adómérték változások 2017. 01.01-től
27%-ról 18%-ra (3. számú melléklet II. rész) 4. Étkezőhelyi vendéglátásban az étel- és a helyben készített, nem alkoholtartalmú italforgalom (SZJ ből) Átmeneti rendelkezés 305.§ (2) Azokban az esetekben kell alkalmazni először, amelyekben a 84. § szerint megállapított időpont január 1-jére vagy azt követő időpontra esik. KSH SZJ szeptember 30-án érvényes besorolási rendje szerint EU Tanácsának a közös hozzáadott értékadó rendszerről szóló 2006/112/EK Irányelv végrehajtási intézkedéseinek megállapításáról szóló 282/2011 EU végrehajtási rendelet 6. cikke
23
Számla tartalmi eleme 169.§ dc)
Az Art. 31/B.§ szerinti tételes áfa jelentés 1 mFt-os értékhatára től 100 eFt-ra csökken. től a belföldi vevő adószámát kötelező feltüntetni a számlán, ha az áthárított adó a 100 eFt-ot eléri vagy meghaladja. Átmeneti rendelkezés (307.§) biztosítja az adólevonási jogot, ha számla kiállítása 2016, de a teljesítés időpontja 2017 és a számla adótartalma az 1 mFt-ot nem éri el. Cél: a gazdaság fehérítése
24
Cél a gazdaság fehérítése, valós időben ismerni a számlák adatait.
Online számlázás Art. 31/B.§ (2a) , Áfa 260.§ (1) i) pont Az online pénztárgép és az EKÁER után jön az online számlázás, amely elsősorban a láncolatos áfa-csalókkal szemben hatékony eszköz. Cél a gazdaság fehérítése, valós időben ismerni a számlák adatait. elektronikus módon adatszolgáltatást teljesít a NAV részére azon számlázási funkcióval rendelkező programmal kibocsátott számlák külön jogszabályban meghatározott adattartalmáról, amelyekben egy másik, belföldön nyilvántartásba vett adóalanyra áthárított adó összege a forintot eléri vagy meghaladja. Az áfa alanya Az adóalany ezen számlákat érintő módosításról vagy érvénytelenítésről is külön jogszabályban meghatározott módon elektronikus adatszolgáltatást teljesít.
25
Online pénztárgép Gépi nyugtaadásra kötelezettek körének bővülése
„az szerinti szálláshely-szolgáltatási (kivéve a falusi szálláshely szolgáltatási)” / Adó / Adózás rendje / tájékoztató
26
Online pénztárgép Gépi nyugtaadásra kötelezettek körének bővülése
gépjárműjavítás, karbantartás, gumiabroncs és gumibelső javítása, felszerelése, cseréje, centrírozás, kerékbeállítás, korrózióvédelem, alkatrészek felszerelése, autóajtó- és zár javítás NEM ebbe a szakágba tartozik: gumiabroncs újrafutózása, felújítása, motorkerékpár és –alkatrész kereskedelme, javítása 45.20 szerinti gépjármű-javítási, karbantartási tevékenység Pl. gumiabroncs, gumibelső, gyújtógyertyák, akkumulátorok, járművilágítás, elektromos alkatrészek értékesítése 45.32 szerinti gépjárműalkatrész-kiskereskedelem Ide tartozik a motorkerékpárok, valamint motorkerékpár-alkatrészek és –tartozékok nagy- és kiskereskedelme 45.40 szerinti motorkerékpár, -alkatrész kereskedelmi, javítási tevékenység
27
Online pénztárgép Gépi nyugtaadásra kötelezettek körének bővülése
Áfa tv. 85. § (1) bekezdés b) és c) pontok fel sem merül a nyugta kibocsátási kötelezettség. A plasztikai sebészeti tevékenység magán orvosi üzletága nem mentes az áfa alól. 86.10 szerinti fekvőbeteg-ellátási tevékenységből kizárólag plasztikai sebészeti tevékenység Új kötelezett: az az adózó, aki csak belépőjegyet biztosít táncterembe, vagy diszkóba való belépéshez. Ahol az üzemeltető italfogyasztásra is lehetőséget biztosított a táncterem / diszkó működtetése során, ott eddig is kötelező volt a pénztárgép. 93.29 szerinti m.n.s. egyéb szórakoztatási, szabadidős tevékenységből kizárólag táncteremi, diszkó működtetési
28
Online pénztárgép Gépi nyugtaadásra kötelezettek körének bővülése
96.01 szerinti textil, szőrme mosási, tisztítási tevékenységből kizárólag mindenfajta ruházat (beleértve a szőrmét) és textil géppel, kézzel mosási és vegytisztítási, vasalási tevékenység Törökfürdők, szaunák és gőzfürdők, szoláriumok, gyógyfürdők, fogyasztó- és karcsúsító szalonok, masszázsszalonok tevékenysége. NEM tartozik ide: orvosi vagy gyógymasszázs-terápia (86.90) 96.04 szerinti fizikai közérzetet javító szolgáltatás Fitnesz- és testépítő klubok és létesítmények szolgáltatása NEM tartozik ide: a magántanár vagy edző sportoktatása (85.51) 93.13 szerinti testedzési szolgáltatás
29
Online pénztárgép Gépi nyugtaadásra kötelezettek körének bővülése
Személyek taxi szolgáltatás körében való szállítása, valamint a gépjárműnek sofőrrel együtt történő bérbeadása, illetve az UBER által végzett szolgáltatás is ide tartozik. Mentesül a pénztárgép használata alól, ha adatot szolgáltat a fuvarokról és a bevételről (78/G. §). 49.32 szerinti taxis személyszállítás Pénzváltási tevékenység a külföldi fizetőeszközök adásvétele a törvényes fizetési eszköz ellenében, valamint külföldi fizetési eszközök adásvétele külföldi fizetési eszközök ellenében. Saját maguk kezdeményezték a változást. 66.12 szerinti értékpapír-, árutőzsdei ügynöki tevékenységből kizárólag a pénzváltási tevékenység
30
Online pénztárgép
31
Köszönöm a figyelmet!
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.