Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaMihály Kozma Megváltozta több, mint 8 éve
1
2008. január31. Kompetencia alapú oktatás kísérletének beválásáról- 5 félév tapasztalatai alapján
2
2008-AS HELYI MÉRÉS – SZÖVEGÉRTÉS alsó tagozat Évf. FELADATTÍPUS szereplőkhelyszín lényegkiemel és szintézis %% 297968087 3100878886 498 8782 Átlag989485
3
2008-AS HELYI MÉRÉS – SZÖVEGÉRTÉS felső tagozat Évfolyam FELADATTÍPUS igaz/hami s állítások Mondat-kiegészítés információ- kereséssel időrend megállapítása következtetés tulajdonságok felsorolása %%% 5 91808158 6 8093906497 7 5597889592 Átlag 7590867282
4
2008-AS HELYI MÉRÉS – MATEMATIKA alsó tagozat Évfolya m FELADATTÍPUS számok válogatása szabályjátékszámfeladatok szöveges feladat %% 284808175 392866973 487826971 Átlag888273
5
2008-AS HELYI MÉRÉS – MATEMATIKA felső tagozat Évfolyam FELADATTÍPUS számok tulajdonságai alapműveletek matematikai szöveg értelmezése matematikai gondolkodás %% 5100834675 692328076 752625382 Átlag81596078
6
Fazekas Iskola Kiskunhalas 2006. február -2007. január TIOK mérés 5., majd 6. osztályban a hozzáadott érték meghatározására Pirossal jelölve az országos értéket meghaladó iskolai hozzáadott értékek és területek
7
országos - Fazekas a)- Fazekas b) Szöveges feladat- és problémamegoldás A B A B A B 5250525053531. mérés átlaga 5759617568582. mérés átlaga 59925155Hozzáadott érték Kombinatív képesség 3731676850281. mérés átlaga 5446637780582. mérés átlaga 1715-493030Hozzáadott érték Rendszerező képesség 4442615250431. mérés átlaga 5150697957442. mérés átlaga 71282771Hozzáadott érték
8
országos - Fazekas a)- Fazekas b) Törtek, százalékszámítás 4047431. mérés átlaga 5560502. mérés átlaga 15137Hozzáadott érték Induktív gondolkodás 2013252625201. mérés átlaga 3126432837312. mérés átlaga 11131821211Hozzáadott érték Deduktív gondolkodás 6773701. mérés átlaga 7477742. mérés átlaga 744Hozzáadott érték
9
országos - Fazekas a)- Fazekas b) Fogalmazás/helyesírás 5454411. mérés átlaga 5756442. mérés átlaga 323Hozzáadott érték Fogalmazás/tartalom 5264611. mérés átlaga 6278752. mérés átlaga 101414Hozzáadott érték Fogalmazás/nyelvhelyesség 6278751. mérés átlaga 6876652. mérés átlaga 6-2-10Hozzáadott érték
10
országos - Fazekas a)- Fazekas b) Íráskészség/mennyiség 4546373537381. mérés átlaga 5456515754582. mérés átlaga 91014221720Hozzáadott érték Íráskészség/minőség 6970747956601. mérés átlaga 7171738168662. mérés átlaga 21-12126Hozzáadott érték
11
ORSZÁGOS MÉRÉSI EREDMÉNYEK - SZÖVEGÉRTÉS ( hozzáadott érték )
12
Hozzáadott értékek- országos Kombinatív képesség 16 Törtek, százalékszámítás 15 Induktív gondolkodás 12 Rendszerező képesség 7.5 Szöveges feladat- és problémamegoldás 7 Deduktív gondolkodás 7
13
országos Fogalmazás/tartalom 10 Íráskészség/mennyiség 9.5 Fogalmazás/nyelvhelyesség 6 Fogalmazás/helyesírás 3 Íráskészség/minőség 1.5
14
Hozzáadott értékek- Fazekas a,b átlag Kombinatív képesség 16 Szöveges feladat- és problémamegoldás 11 Rendszerező képesség 11 Induktív gondolkodás 11 Törtek, százalékszámítás 10 Deduktív gondolkodás 4
15
Fazekas Íráskészség/mennyiség 18 Fogalmazás/tartalom 14 Íráskészség/minőség 5 Fogalmazás/helyesírás 2.5 Fogalmazás/nyelvhelyesség - 6
16
Tanulók véleménye Két hét elteltével: „Ági néni, mikor lesznek már normális matek óráink?”
17
Hogyan érezték magukat ezeken az órákon: Nincs javaslatom, az órák így jók. Szeretek így dolgozni, jobb a hangulat, többet nevetünk, ennek ellenére tanulunk is.
18
ATTITŰDMÉRÉS 1. kérdés
19
ATTITŰDMÉRÉS 2. kérdés
20
ATTITŰDMÉRÉS 3. kérdés
21
ATTITŰDMÉRÉS 4. kérdés
22
ATTITŰDMÉRÉS 6. kérdés
23
ATTITŰDMÉRÉS 7. kérdés
24
ATTITŰDMÉRÉS 8. kérdés
25
ATTITŰDMÉRÉS 9. kérdés
26
Kíváncsiak voltunk, hogyan vélekednek a csoportmunkáról Jobban megismertük egymást. Sok jó dolgot hallottam. Sokat tanultam a társaimtól. Csoportban, nem egyedül kellett kitalálnom a megoldást, hanem a többiek is segítettek. Közös döntéssel jutottunk el a megoldáshoz.
27
A programcsomagok tartalmára vonatkozóan: Érdekes így tanulni. Együtt dolgoztam a barátaimmal. Játékosak voltak a feladatok. Többször volt szükség arra, hogy az Interneten is kutakodjunk, ennek során sok új dolgot tanultunk. Jobban megismertem a mindennapi életet a feladatok kapcsán.
28
Bemeneti mérés tapasztalatai- 2006. Országos átlag5.a5.b Olvasáskészség88%93%92% Szókészlet80%85% 82% Íráskészség / minőség69%74%65% Olvasásképesség64%84% 73% Fogalmazás / nyelvhelyesség62%78% 75% Fogalmazás / helyesírás54%54% 41% Fogalmazás / tartalom52%64%61% Íráskészség / Mennyiség45%37% 37%
29
Elsajátítási motiváció70%70% 74% Deduktív gondolkodás67%73%71% Szöveges feladat- és problémamegoldás52%52%53% Rendszerező képesség44%61%50% Törtek, százalékszámítás40%22% 19% Kombinatív képesség37%67%50% Induktív gondolkodás20%25% 25%
31
országos átlag 2.a 2.b Olvasáskészség86%89% 82% Szókészlet64%73% 59% Íráskészség / Mennyiség17%14% 10% Íráskészség / Minőség70%88%71%
33
6. osztályok, 2007. január OrszágosFazekas a) osztály Fazekas b) osztály Érzelmek és hobbi szabályozása 605763 Önhatékonyság 746469 Önszabályozó stratégiák 686770
34
Fejlesztendők Tanulói kompetenciák Nevelői kompetenciák Felkészülés a bevezetésre Igazgató feladatai Munkaközösségek feladatai
35
Tanulói kompetenciák- Új NAT Szövegértés- szövegalkotási-Anyanyelvi Szociális, életviteli és környezeti- Szociális és állampolgári Informatika és médiahasználat-Digitális Matematikai-Matematikai Idegen nyelvi –Idegen nyelvi Életpálya-építési-Kezdeményező képesség és vállalkozás - Hatékony, önálló tanulás - Esztétikai, művészeti és kifejezőképesség - Természettudományos
36
Részletezve Véleményilvánítás, beszédkészség, írásbeli kifejezőkészség, gyorsolvasás, kommunikáció, szövegalkotás; komplex anyanyelvi fejlesztés Figyelem megosztása, koncentráció, megfigyelő-képesség, lényeg kiemelése, érvelés, képi látás Memória, tudatos emlékezet, fantázia Csoportmunka, egymásra figyelés, empátia, együttműködés, kooperáció; szociális készség
37
Mozgáskoordináció, nagymozgások, finommotorika, térészlelés, testséma, szerialitás, auditív és vizuális észlelés Rész- egész értelmezés, összefüggések észrevétele, kombinatív készség, önállóság (általában, s az ismeretszerzésben is) Kreativitás, eredetiség, problémamegoldó gondolkodás, döntéshozatal
38
Matematika Számlálás- számolás Mennyiségi és valószínűségi következtetés Becslés, mérés, mértékváltás Szöveges feladatok megoldása Problémamegoldás Rendszerezés Kombinativitás Induktív és deduktív következtetések
39
A különbség: Módszertani megújulás- tanulás természetesebb módon történik Tevékenységre épül, tapasztalatokra Képességfejlesztés a központban Életkornak jobban megfelel; differenciál Segíti az eligazodást a mindennapi életben Rejtett tanterv- minták
40
Veszélyek Módszertani felkészületlenség Íráskép, füzetkép- igényesség! Betűírás, helyesírás Időbeosztás Bevésésre, gyakorlásra lehetőség Éretlen az együttműködésre
41
Nevelői kompetenciák Vezetői, minőségügyi, módszertani alkalmasságok Tudatosodott a pedagógusokban, hogy melyik készséget melyik feladat fejleszti- ezt a modulértékelések segítették
42
Felkészülés a bevezetésre Erőforrás-elemzés Igény, elégedettség és eredményesség, hatékonyság ismerete Látogatások TIOK iskolákban, óvodákban- döntés Képzések
43
Igazgató feladatai Feltételek megteremtése Tájékoztatás Beavatkozás
44
Vezetői kompetenciák Projektmenedzsment Változások menedzselése Csapatépítés Korszerű vezetés ismerete Szervezet fejlesztése
45
1-3. és 5-6. évfolyam, 6 osztály, 15 pedagógus Tanulók véleménye Pedagógusok véleménye …szövegértés terület …matematika terület …életpálya …szociális Mérés tapasztalatai Összegzés
46
Pedagógusok véleménye …szövegértés terület Az írásbeli munkák külalakja a munkafüzetben rendezetlen, több a helyesírási hiba, igénytelenebb a mondatszerkesztés, az elrendezés. Munkatempójuk az apróbb feladatokban gyorsabb. Az összetettebb feladatokban nem jól gazdálkodnak az idővel.
47
A szövegalkotásban nyelvhelyességgel vagyok elégedetlen. Jó fogalmazásokat írnak. Helyesírásuk, a pontos olvasás és felolvasás szintje elmarad a hagyományos program szerint haladók szintjétől.
48
…matematika terület Sok jó ötlettel gyarapodtunk, amelyet a továbbiakban is alkalmazni fogunk. Tárgyi tudásuk megfelelő, nem kimagasló. A szövegértési nehézségek sajnos továbbra is fennállnak.
49
…életpálya Bár felkészültségben nem rosszabbak diákjaink a külhoniaknál, gyengébb önérvényesítéssel szerepelnek. Hiányoznak azok a képességek, melyek a tudásukat felszínre hozná idegen környezetben. Versenyelőnyüket képtelenek érvényesíteni.
50
Az életpálya-építési kompetenciák fejlesztése kiemelten fontos.. probléma felismerése és megoldás területén kommunikációs technikák, a kooperativitás fejlesztésében önismeret, önfegyelem, önérvényesítés képességének fejlesztésében életvezetési és gyakorlati ismeretek területén pályaorientáció, munkaerő-piaci ismeretek egészséges életszemlélet és életmód kialakításában, megerősítésében
51
…szociális Pozitívumok az introvertált gyerekeket is rá tudtuk venni a véleményalkotásra az egymással nem szimpatizáló gyerekek a siker érdekében együtt tudtak dolgozni fejlődött a kritikai érzékük, alkotó- és előadókészségük, önértékelésük
52
a gyűjtőmunkák során jól használták az Internetet, szívesen keresgéltek a könyvtárban jobban megismerték a család mindennapi életét a sok játék, a változatos tevékenység miatt jobb volt az órák hangulata a gyerekek jobban megismerték egymást, s mi is a gyerekeket
53
Nehézségek a csoportok beszámolóinál nem figyelnek egymásra a gyenge képességű, kevésbé érdeklődő tanulókat nehéz bevonni a közös munkába, csoportmunka alkalmával többször érvényesül a hangadók véleménye
54
Hozzáadott érték: Saját be- és kimeneti méréseink alapján 1. évfolyamon – hagyományos oktatásban Olvasásából 18%, Matematikából 6% Többi évfolyamról nincs megbízható adat Úgy tűnik, a kompetencia-fejlesztés matematikából nagyobb sikert hozott Én magyarban több lehetőséget látok!
55
A hagyományos szervezeti munkaformák pl: munkaközösségek szerepe csökken. A vertikális szervezeti forma helyett eredményesebben működtettünk egy horizontálisan szerveződő, könnyen átjárható, rugalmas felépítésű fejlesztő csoportot.
56
A siker érdekében sokféle műveltségterületet képviselő kolléga dolgozik együtt. Technika és életvitel, történelem és honismeret, földrajz, biológia, testnevelés, rajz, ének –tanórán kívüli tevékenységek: kirándulás, akadályverseny, osztályfőnöki munka szoros integrációja szükséges.
57
Kapcsolódó innovációink Tudástérképek (Mind Map) alkalmazásának kidolgozása, fejlesztése, e-tananyagok létrehozása, könyvírás, publikáció Arduino Board módszertani és taneszközfejlesztés, digitális, esztétikai, természettudományos kompetencia együttes fejlesztése
58
Összegzés Aki részese volt ennek az időszaknak, az tisztában van az új koncepció előnyeivel és hátrányaival, aki nem, annak pedig ki kell próbálnia ahhoz, hogy véleményt alkothasson. Nagyon tetszett az újfajta óraszervezés, a különféle munkaformák alkalmazása, a játékokba rejtett ismeretszerzés, gyakorlás lehetősége, a mindennapi életszituációkhoz kapcsolódó feladatok sokasága.
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.