Tanítás- és tanuláselmélet V. A kompetencia Knausz Imre
A kompetencia fogalma a pszichológiában Az én-pszichológia Robert W. White és a kompetencia motiváció. A kompetencia: a környezettel való hatékony interakció képessége. Erik Erikson és az életciklusok elmélete. Kompetenciával az alacsonyabb rendűség érzése ellen.
A szakértelem elmélete Dreyfus-fivérek, 1986 analitikus, tudatos, absztrakt szabályok alkalmazása egészében nézi a helyzetet, automatikus, intuitív Holisztikus sablonalkalmazás
A kompetencia szerkezete Szituációfüggetlen tudás Szituációfüggő tudásElkötelezettség Ismeretek és készségek összessége: analitikus, tudatos Helyzetfelismerés: holisztikus, intuitív Hit abban, hogy érvényes a tudásom: attitűd
Kísérlet a tudás fogalmának értelmezésére Tudás Ismeret (deklaratív) Készség (procedurális) KOMPETENCIA Képesség
Az iskolai tudás Az iskolai tudás hagyományos összetevői Visszamondható szövegek Rutinszerűen be- gyakorolható algoritmusok KEZDŐ SZINTŰ TUDÁS A szelekció szolgálatában Minden tőlünk függ. A szorgalom kompenzálni tudja a felkészültség hiányait
Lehetséges-e kompetenciaalapú oktatás egy szelektív rendszerben? Három tantárgy példája Rajz : kompetenciára kellene osztályozni, de spiritualizálódik a minősítés. Matematika : kompetenciára kellene osztályozni, a minősítés lényeges, de előtérbe kerülnek a szövegek és rutinok. Angol : kompetenciára kellene osztályozni, a minősítés lényeges és megkerülhetetlen.