Tanítás- és tanuláselmélet V. A kompetencia Knausz Imre.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Információs és kommunikációs technikák szerepe a szakképzésben
Advertisements

„Ezt egy életen át kell játszani”
TECHNIKA ÉS ÉLETVITEL 5. évfolyam
AZ AUTIZMUSSAL ÉLŐ GYERMEKEK FEJLESZTÉSÉNEK ALAPELVEI Őszi Tamásné Autizmus Alapítvány.
Társadalmi Megújulás Operatív Program Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - Innovatív intézményekben.
Miért? Minden ember más, egyedi és megismételhetetlen.
Emberi Erőforrás Menedzsment Az emberi erőforrások fejlesztése
UNILO projekt1 Kimenet, követelmények, (kulcs)kompetenciák és tanulási eredmények hasonlóságok és különbségek Vidékiné dr. Reményi Judit.
Kulcskompetenciák Európai Bizottság 2005
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
Összeállította: Horváth Csabáné NKI Árpád Fejedelem Általános Iskola Instrukció – kompetencia Megelőzés – Alkalmazkodás - Gondoskodás.
A vezetőtanáron „innen és túl” Szivák Judit ELTE PPK
PSZICHOLÓGIA …ÉS AZ ORVOSTUDOMÁNY
Szociális kompetencia
A matematikai kompetencia jellemzői, fejlesztése, módszerei
KÖRNYEZETTANULÁS A PEDAGÓGUSKÉPZÉSBEN
A sikeres tréning jellemzői A képzés szükségessége  gazdasági igények  piaci viszonyok  a munkakör is más lesz  vezetői, munkatársi elvárások.
A TUDÁS TÁRSADALMA A TUDÁSTŐKE TÉRNYERÉSE PARADIGMAVÁLTÁS: –A nemzetgazdaságok szerkezeti átalakulása: az ipar és a mezőgazdaság részarányának csökkenése,
A pedagógus-életpályamodell, a minősítés rendszere
Soft skills.
„P EDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA ” TÁMOP-3.1.5/ A „segítő tanár” rendszer működése az Új Buda Alma Mater-ben Turányi Zsófia Budapest február.
Orosházi Evangélikus Általános Iskola és Gimnázium
III. előadás: Írásbeliség, egyén, társadalom
Kérdések a második zh-hoz
Az informatika tanítása Montessori-jellegű iskolában
XXX, Uddannelsesafdelingen, Århus Universitetshospital, Risskov Egy képzés a tanulásért Conference
KOMMUNIKÁCIÓ Gyula,
A team-munka elméleti alapjai
Pedagógiai személyiségértelmezések
Az ember futhat, de nem menekülhet a megmérettetés elől. Az egyetlen gyerek se maradjon ki a mérésből jelszavát hangoztató korban az oktatásban dolgozóknak.
Az első és második nyelv elsajátítás elméletei
Kompetencia alapú oktatás elterjesztése Hajdú-Bihar megyében Herpai Imre igazgató, HBMPI.
TIOK tapasztalatok a kompetencia fejlesztésről.
A kompetenciák funkciója és tartalma  március 9.  Falus Iván.
A KEZDŐ KÉPZÉSI SZAKASZ FEJLESZTÉSI IRÁNYAI ÉS LEHETŐSÉGEI Dr. Csonka Csabáné 2007.
Kaposvári Általános Iskola II. Rákóczi Ferenc Tagiskola
Autonómia és felelősségvállalás
 SZERETETTEL KÖSZÖNTJÜK VENDÉGEINKET  A TÁMOP Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - Innovatív intézményekben pályázat projektindító.
TÁMOP / „Karöltve” Integrációs közoktatási referencia intézmény kialakítása hálózati együttműködés keretében a Csertán Sándor Általános.
Gyermekvilág régen és ma
Pedagógiai szempontok a szakmai vizsga során
Avagy: Mit lát a pitypang magja repülés közben?
Innováció Intézményi fejlesztés Egyenlő hozzáférés
Egyéni fejlesztési tervek készítése és használata az iskolában
Szeretettel köszöntöm
Tudás és képesség az OKKR-ben Pajkossy Péter Kognitív Tudományi Tanszék Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem.
Megjegyzések az Országos képesítési keretrendszer első–negyedik szintjének vitaanyagához Horváth Zsuzsanna — Ütőné Visi Judit Oktatáskutató és Fejlesztő.
Figyelem irányító ábrák
Attitűd, autonómia és felelősségvállalás az OKKR-ben
Kulcskompetenciák, munkaerő-piaci kulcskompetenciák
A jogszabályi változások megvalósulása és hatása intézményi szinten Fővárosi helyszín Készítette: Kállai Gabriella ONK, Budapest november 4.
Cím szöveg – Second level Third level – Fourth level » Fifth level TÁMOP Tájékoztató Nap Családi kisokos, avagy ismerd meg a családod. Vitéz Gyöngyvér.
A tanárképzés filozófiája és gyakorlata. Hogyan készíti fel a tanárképzés a jelölteket a NAT nevelési feladataira?
Tanulási eredmények a KKK-kban A szeptember 30-i budapesti csoportos konzultációra készült prezentáció
Varga Noémi Judit. Mi köze a szövegnek a matematikához?
A különböző eszközök egymáshoz való viszonya IKER társadalmasítás workshop Budapest, április 12.
Miskolc, Szenior tudáskormányzás Cédrus-NET Konferencia 1 Szenior kompetencia-deficit Csutorás György - Matiscsákné dr. Lizák Marianna.
A NAT 2007 implementációja Dr. Vass Vilmos Pannon Egyetem,
Magyar Képesítési Keretrendszer EURÓPAI MOBILITÁSI ÉS LLL ESZKÖZÖK, ALAPELVEK.
Portfólió Ember és társadalom műveltségterületi tanár- kémiatanár
DARUS a gyermekekért.
PROCSEE projekt 1. Szakértői Fórum disszeminációs esemény Racsko Réka
Motiváció és ellenőrzés az informatika órákon
Szegedi Tudományegyetem
SZFP II Kompetenciamérés
Gazdálkodási gyakorlat a magyar iskolai oktatásban
Szent László Középiskola Szekszárd
A nyelvi tudatosság fejlesztése Meixner Iskola, Szakmai nap
nagy mennyiségû ismeretanyag átadása helyett produktív képességek fejlesztése a matematikára vonatkoztatva azzal a következménnyel jár, hogy az egyenletek,
Tóth Zoltán (DE) – Szalay Luca (ELTE)
Előadás másolata:

Tanítás- és tanuláselmélet V. A kompetencia Knausz Imre

A kompetencia fogalma a pszichológiában Az én-pszichológia Robert W. White és a kompetencia motiváció. A kompetencia: a környezettel való hatékony interakció képessége. Erik Erikson és az életciklusok elmélete. Kompetenciával az alacsonyabb rendűség érzése ellen.

A szakértelem elmélete Dreyfus-fivérek, 1986 analitikus, tudatos, absztrakt szabályok alkalmazása egészében nézi a helyzetet, automatikus, intuitív Holisztikus sablonalkalmazás

A kompetencia szerkezete Szituációfüggetlen tudás Szituációfüggő tudásElkötelezettség Ismeretek és készségek összessége: analitikus, tudatos Helyzetfelismerés: holisztikus, intuitív Hit abban, hogy érvényes a tudásom: attitűd

Kísérlet a tudás fogalmának értelmezésére Tudás Ismeret (deklaratív) Készség (procedurális) KOMPETENCIA Képesség

Az iskolai tudás Az iskolai tudás hagyományos összetevői Visszamondható szövegek Rutinszerűen be- gyakorolható algoritmusok KEZDŐ SZINTŰ TUDÁS A szelekció szolgálatában Minden tőlünk függ. A szorgalom kompenzálni tudja a felkészültség hiányait

Lehetséges-e kompetenciaalapú oktatás egy szelektív rendszerben? Három tantárgy példája Rajz : kompetenciára kellene osztályozni, de spiritualizálódik a minősítés. Matematika : kompetenciára kellene osztályozni, a minősítés lényeges, de előtérbe kerülnek a szövegek és rutinok. Angol : kompetenciára kellene osztályozni, a minősítés lényeges és megkerülhetetlen.