Pedagógiai értékelés Levelező szeptember 26.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A tanulást és a megértést segítő módszerek alkalmazása
Advertisements

Az előadás témái Az ellenőrzés-értékelés-minősítés értelmezése, kapcsolata A portfólió fogalma, fajtái Érvek és ellenérvek a portfólió alkalmazásáról.
Tutori tevékenység a gyakorlatban
Az idegen nyelvi kompetencia fejlesztésének programja
A tanári munka értékelése
Komplex Instrukciós Program
Tantervi műfajok, a tanterv történeti fejlődése
„Ezt egy életen át kell játszani”
Értékek az értékelésben Mik a fontos kérdések?
Angol nyelvi kompetencia
KORSZERŰSÉG AZ ERKÖLCSTAN / ETIKA TANÍTÁSBAN
Értékelés a pedagógiában
Fontosabb fogalmak Képesség :
Ellenőrzés - értékelés
Kétszintű érettségi vizsga Magyar nyelv és irodalom Miről? Hogyan? §?! Tájékoztassuk diákjainkat!
Differenciált tanulásszervezés szemlélete és módszerei
IDEGEN NYELVI KOMPETENCIA: mit és mikor mérjünk?
Mérés, értékelés és minőségbiztosítás a közoktatásban
A PEDAGÓGIAI KUTATÁS FOLYAMATA
A fejlesztés hatása a szervezetre
A vezetőtanáron „innen és túl” Szivák Judit ELTE PPK
Kompetencia alapú oktatás bevezetése az alsó tagozaton
Kimeneti követelmények a 8. osztály végén
TANTÁRGY-ORIENTÁLT IDEGEN NYELV OKTATÁS Istvánffy Miklós Általános Iskola.
A pedagógiai értékelés „tantárgy” megvalósítása a Mérnöktanár-képzésben a Széchenyi István Egyetemen Dr. Nagy Tamás főiskolai docens május 31.
Tanulás, kommunikáció, nevelés Magyar Tudományos Akadémia Pedagógiai Bizottság IV. Országos Neveléstudományi KonferenciaMagyar Tudományos Akadémia 2004.
Óvodai tanterv a 3 és 7 évesek számára
A fejlesztő értékelés.
A pedagógus-életpályamodell, a minősítés rendszere
A tanulási eredmények értelmezése és funkciója Vámos Ágnes (ELTE)
Az e-portfólió használati köre
Gazdasági ismeretek.
TÁMOP / „Átfogó minőségfejlesztés a közoktatásban ” A Magyar Képesítési Keretrendszer fejlesztése 5. pillér – MKKR és a közoktatás.
SZTE BTK Spanyoltanár MA
Falus Iván 7. Nevelésügyi Kongresszus Budapest Augusztus 26.
Mit gondolunk arról, mi a tanulás és hogyan szervezzük meg ?
Központi Érettségi Nyílt Nap Szeptember 24.
Székely István fejlesztési tanácsadó
A szakképzés változása napjainkban Feigl Ágnes 2006 ETI.
Tanulói laptopokkal a középszintű magyar érettségi felé
TIOK tapasztalatok a kompetencia fejlesztésről.
Kompetensek lettünk? június 27..
Vezeti: Szigetváriné Söjtöry Andrea
TÁMOP / „Karöltve” Integrációs közoktatási referencia intézmény kialakítása hálózati együttműködés keretében a Csertán Sándor Általános.
Differenciált tanulásszervezés TKM1016L
Pedagógiai szempontok a szakmai vizsga során
Dr. SEDIVINÉ BALASSA ILDIKÓ SZÁMALK OKTATÁSI ÉS INFORMATIKAI ZRT. KORSZERŰ STRUKTÚRA ÉS TARTALOM, INNOVATÍV MÓDSZEREK A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉSBEN Szolnok,
Avagy: Mit lát a pitypang magja repülés közben?
Kooperatív oktatással a befogadás támogatásáért
Az oktatási gyakorlat fejlesztése
Megjegyzések az Országos képesítési keretrendszer első–negyedik szintjének vitaanyagához Horváth Zsuzsanna — Ütőné Visi Judit Oktatáskutató és Fejlesztő.
DIDAKTIKA ÉS OKTATÁSSZERVEZÉS II.
A közoktatás és az OKKR Dr. Horváth Zsuzsanna és Ütőné Dr. Visi Judit Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet.
Az országos mérések megújult rendszere
Pedagógus értékelési rendszer
DIDAKTIKA: témák, szakirodalmak 2008/2009. TANÉV 1. FÉLÉV.
Neveléslélektan Szocializációs hatások, iskolai tanulás.
Szakmai tanulmányút NORVÉGIA ( – ) A bemutatót készítette: Dr. Csermák Károly Ph.D.
Pedagógusok felkészítése a pedagógusok előmeneteli rendszeréhez kapcsolódó feladatok ellátására Kontakt képzés TÁMOP „Köznevelési reformok.
A különböző eszközök egymáshoz való viszonya IKER társadalmasítás workshop Budapest, április 12.
Csík Orsolya, Horváth László TÁMOP X. Pedagógiai Értékelési Konferencia Szeged április Kompetencia- és tanulási eredmények alapú képzési.
Wesselényi Miklós Középiskola, Szakiskola és Kollégium Nyíregyháza.
AZ ÉRTÉKELÉS RENDSZERE Soproni Szakképzési Centrum Porpáczy Aladár Szakgimnáziuma, Kollégiuma és Általános Művelődési Központja 9431 Fertőd, Joseph Haydn.
Motiváció és ellenőrzés az informatika órákon
Széchenyi István Kereskedelmi és Vendéglátóipari Szakképző Iskola
Szakiskolai kompetenciamérés tapasztalatai
A nyelvi tudatosság fejlesztése Meixner Iskola, Szakmai nap
Kompetencia alapú szakoktatás
Báthory Zoltán: Pedagógiai értékelés (A mérés, értékelés szerepe a pedagógiai folyamatban és az intézmény-rendszerben). MÉCS konferencia, Kecskemét,
Az SZMBK Intézményi Modell
Előadás másolata:

Pedagógiai értékelés Levelező 2015. szeptember 26. Einhorn Ágnes Miskolci Egyetem BTK Tanárképző Intézet einhorn.agnes@gmail.com

Tantárgyi leírás: http://www.tanarkepzo.hu/dok_ea Tanárképző Intézet  Kurzusok és vizsgák

Tematika Az értékelés fogalma, tárgya, a mérés és az értékelés kapcsolata Az osztálytermi mérés funkciói: a szummatív, a formatív és a diagnosztikus értékelés; vizsgák és az osztálytermi mérés különbségei Fejlesztő értékelés, a fejlesztő értékelés eszközei, a portfólió típusú értékelés Fejlesztő attitűd a minősítő értékelésben: az osztályzás problémái, a szöveges értékelés gyakorlata

5. A vizsgaminőség és a feladatminőség kritériumai 6. A nyitott feladatok értékelése: az értékelési skálák használata 7. Iskolai dolgozatok készítése

A hallgató térjen ki mindenképpen a következőkre: Beadandó A hallgató elemez, kritikailag értékel egy iskolai dolgozatot bármilyen tantárgyi területhez. Az elemzés készülhet bármilyen saját készítésű vagy mástól származó feladatsorhoz, terjedelme 3-5 oldal, az elemzés elkészítéséhez használjon szakirodalmat. A hallgató térjen ki mindenképpen a következőkre: a mérés célja, a dolgozat illeszkedése a mérési célokhoz, a feladatok minősége, a dolgozat értékelési rendszere (belső pontarányok, értékelési útmutató) és ezek illeszkedése a mérési célokhoz, a dolgozat „pedagógiai üzenete” (mit közvetít a dolgozat a tanulónak). Természetesen mellékelni kell az elemzett feladatsort is. Határidő: 2015. okt. 26., leadás e-mailben (einhorn.agnes@gmail.com).

1. Az értékelés fogalma Értékelés - pedagógiai értékelés A tanár, a tanuló, a tanterv, a tanítási folyamat, a tananyag, az intézmény értékelése A mérés és az értékelés kapcsolata Ki értékel, miért, mikor? Ki használja az eredményt, mire?

Ellentmondások  Fejlesztés, motiválás Összehasonlítás, minősítés Kreativitás, produktivitás Objektivitásra törekvés Újítás, fejlődés, kultúraváltás Megőrzés

Fogalmak: Vizsga  osztálytermi mérés Formális informális mérés/ értékelés Központi  helyi mérés / értékelés Vizsga  diagnosztikus mérés Vizsga  összehasonlító mérés

Forrás: Balázsi – Horváth 2011, 333 Forrás: Balázsi – Horváth 2011, 333. (Jelentés a magyar közoktatásról 2010. )

2. Az osztálytermi mérés funkciói: a szummatív, a formatív és a diagnosztikus értékelés; vizsgák és az osztálytermi mérés különbségei

Miért íratnak a tanárok dolgozatot? Tanulói vélemények: Mert jegyet kell adni. Hogy lássák, mit tudnak a tanítványaik. Hogy a tanítványok lássák, elég jók-e. Hogy a tanulók lássák, milyenek a többiekhez képest. Büntetésből.

Mérési célok / értékelési funkciók  szummatív célok (ellenőrzés, minősítés, összehasonlítás, válogatás, osztályzás)  diagnosztikus célok (előzetes/hozott tudás felmérése, tervezés előkészítése, fejlődés regisztrálása) formatív célok (a tanuló motiválása, önállóság segítése) Scriven, 1967 alapján

Valóság  szummatív célok (ellenőrzés, minősítés, összehasonlítás, válogatás, osztályzás)  diagnosztikus célok (előzetes/hozott tudás felmérése, tervezés előkészítése, fejlődés regisztrálása) formatív célok (a tanuló motiválása, önállóság segítése)

Alapkérdések a mérés/értékelés során: MIÉRT?  MIT? HOGYAN?

Mérési cél  mérőeszköz Tartalom Nehézség Osztályzás

Mérési cél  mérőeszköz Vizsga / szummatív Mérési cél Követelmények „lefedése” Tartalom Vegyesen Nehézség Igen Osztályzás

Mérési helyzetek / osztálytermi mérés Diagnózis Hogyan dolgozzuk fel a következő anyagot (mit tudnak már / mire emlékeznek még)? Bizonytalanság Továbbmehetünk, vagy még gyakoroljunk? Motiválás „Szólalj már meg!”

Mérési cél  mérőeszköz Hogyan dolgozzuk fel a következő anyagot? Mérési cél Diagnózis Tartalom Nehézség Osztályzás

Mérési cél  mérőeszköz Hogyan dolgozzuk fel a következő anyagot? Mérési cél Diagnózis Tartalom Szükséges készségek Nehézség Differenciálásra alkalmas feladatok Osztályzás Nem

Mérési cél  mérőeszköz Hogyan dolgozzuk fel a következő anyagot? Vizsga Mérési cél Diagnózis Követelmények „lefedése” Tartalom Szükséges készségek Vegyesen Nehézség Differenciálásra alkalmas feladatok Igen Osztályzás Nem

Mérési cél  mérőeszköz „Továbbmehetünk, vagy még gyakoroljunk?” Mérési cél Bizonytalanság Tartalom Nehézség Osztályzás

Mérési cél  mérőeszköz „Továbbmehetünk, vagy még gyakoroljunk?” Mérési cél Bizonytalanság Tartalom Problematikus részek Nehézség Nehéz feladatok Osztályzás Csak a jó eredményekért

Mérési cél  mérőeszköz „Továbbmehetünk, vagy még gyakoroljunk?” Vizsga Mérési cél Bizonytalanság Követelmények „lefedése” Tartalom Problematikus részek Vegyesen Nehézség Nehéz feladatok Igen Osztályzás Csak a jó eredményekért

Mérési cél  mérőeszköz „Szólalj már meg!” Vizsga Mérési cél Motiválás Követelmények „lefedése” Tartalom Vegyesen Nehézség Igen Osztályzás

Mérési cél  mérőeszköz „Szólalj már meg!” Vizsga Mérési cél Motiválás Követelmények „lefedése” Tartalom Problémátlan, érdekes részek Vegyesen Nehézség Könnyű feladatok Igen Osztályzás Egyéni fejlődésért

Tudás-szintmérés /vizsga Célok / okok 1. Helyzetfel-mérés a munka megkezdése előtt 2. Bizonytalanság, döntés a tovább-haladásról 3. Motiváció, a félelmek leépítése 4. Tudás-szintmérés /vizsga Tartalmak Az anyag fel- dolgozásához szükséges részkészségek. Problematikus részek. Problémátlan, érdekes részek. A követelmények teljes körű „lefedése“. Feladatok nehézsége Vegyes nehézségű, differenciálásra alkalmas feladatok. Nehéz feladatok. Érdekes, motiváló, könnyű feladatok. Sokféle feladattípus, vegyes nehézség. Osztályzás Nincs osztályzás. Csak a kiváló eredményekért jár osztályzat. Az egyéni fejlődésre jár az osztályzat. Van osztályzás, következetesen, előre meghatározott módon. Forrás: Einhorn Á.: Feladatkönyv. Bp., Nemzeti Tankönyvkiadó 2012. 78.

3. Fejlesztő értékelés; a fejlesztő értékelés eszközei, a portfólió típusú értékelés „fejlesztő értékelés” – tanítási/ tanulási folyamat értelmezése Black, Paul – Wiliam, Dylan (1998): Inside the Black Box: raising standards through classroom assessment. Phi Delta Kappan, 80. 2. 139–148.

A fejlesztő értékelés jellemzői A tanulók fejlődésének támogatása. Tudatosság, önértékelés támogatása. Gyakori, a folyamatba beépített visszajelzések sora. Interaktív módszerek alkalmazása. Az eredmény viszonyítása a tanulási célokhoz, a kitűzött tanulási eredményekhez.

A cél fogalma Tanítási cél vagy tanulási cél? Cél: tanulási eredmény. Tanulási eredmény: fejlődés, változás. Az eredmény gazdagabb értelmezése: Ismeret/tudás  képesség, attitűd, autonómia… Differenciált célok? Célok  módszerek.

Fejlesztés vagy minősítés Támogatja-e a minősítés a fejlődést? Támogatja-e a minősítés a kísérletezést, a próbálkozást?  Knausz Imre (2008): Mit kezdjünk az értékeléssel? Adalékok az integrációs nevelés pedagógiájához. Budapest, Educatio. http://www.knauszi.hu/sites/default/files/knausz_ertekeles.pdf

Fejlesztő értékeléshez használható eszközök Például: Lénárd Sándor – Rapos Nóra (2006): MAGTÁR - Ötletek tanítóknak a fejlesztő értékeléshez és az adaptív tanulásszervezéshez 3. http://mag.ofi.hu/magtar-otletek

Önértékelő kártya fogalmazáshoz Szándék és megvalósulás: Világosan kifejtettem, amit szerettem volna. Logikusan írtam le gondolataimat. Munkámnak van eleje, közepe és vége. … Szavak és mondatok használata: Néhány új kifejezést is használtam. Egész mondatokat írtam. Egyeztettem az alanyt és az állítmányt. Forrás: Lénárd - Rapos 2009, 76.

Társértékelés fogalmazáshoz Az alábbi szempontokra érdemes kitérned az értékelésben! Helyesírás: nem hagyott ki betűket a szavakból, az írásjeleket jól és hiánytalanul használta, nagybetűt írt a mondat elején, nagybetűt használt a nevek elején. Mondatszerkesztés: egyeztette az alanyt és az állítmányt, … Külalak: Forrás: Lénárd - Rapos 2009, 82.

Gamification / gamifikáció Online játékok logikája az értékelésben Pontrendszer: jutalmazás, büntetés, bónuszok Akadálypálya Azonnali visszajelzés, eredménytábla Világos célok (rövid-, hosszú táv) Választási lehetőségek, egyéni stratégiák

A portfólió típusú értékelés A folyamat dokumentálása (mit tudok, mire vagyok képes?). Mit tettem eddig – hol tartok – mi van előttem? Példa: Európai nyelvtanulási napló  Falus Iván – Kimmel Magdolna: A portfólió. Budapest, Gondolat Kiadói Kör. 2003.

4. Fejlesztő attitűd a minősítő értékelésben, osztályzás, szöveges értékelés a) Viszonyítási pont az értékelésben b) A visszajelzés tanulóközpontúsága c) Az értékelési eredményekért viselt felelősség kérdése

a) Viszonyítási pont Mihez viszonyítjuk az adott teljesítményt? Tantárgyi követelményekhez (kritériumorientált). A többi tanulóhoz (normaorientált). A tanuló saját korábbi / szokásos teljesítményéhez.

Viszonyítási pont? Három témazáró dolgozat eredményei (%): 1. tanuló: 60 55 50 2. tanuló: 25 25 25 3. tanuló: 85 80 75 4. tanuló: 50 50 50 5. tanuló: 65 70 75 6. tanuló: 15 20 25 7. tanuló: 40 45 50 8. tanuló: 75 75 75 9. tanuló: 35 30 25 (Rheinberg 2001 nyomán)

A harmadik dolgozat eredménye nagyon jó: ++ rossz: - jó: + nagyon rossz: -- 1. tanuló: 60 55 50 2. tanuló: 25 25 25 3. tanuló: 85 80 75 4. tanuló: 50 50 50 5. tanuló: 65 70 75 6. tanuló: 15 20 25 7. tanuló: 40 45 50 8. tanuló: 75 75 75 9. tanuló: 35 30 25

b) Tanulóközpontú megközelítés az értékelés során Részletgazdagság  szöveges értékelés; értelmezhető részteljesítmények Érzékeny és pozitív megfogalmazások Az eddigi eredmények megerősítése és a további folyamat segítése Őszinteség

Szöveges értékelés Értékelési „szendvics”: Mi sikerült? Mi kérdéses? Hogyan tovább? (Mit kellene tenni?) (Ziebell – Schmidjell 2012)

c) Az eredményekért viselt felelősség „Peti megbukott.” „Az osztály átlaga 2,3.” Értelmezési szintek: Tanuló, tanár Szülő Iskolaigazgató Iskolafenntartó Oktatáskutató

5. A vizsgaminőség és a feladatminőség kritériumai Csapó Benő: Tudásszintmérő tesztek. In: Falus Iván (szerk.): Bevezetés a pedagógiai kutatás módszereibe. Budapest, Keraban. 1993. 277–316.

A mérés minőségének alapelvei Validitás (érvényesség)  Azt mérem, amit mérni akarok.  Azt mérem, amit mérni kell. Reliabilitás (megbízhatóság) Objektivitás

Objektivitás  érvényesség Ellentmondások Objektivitás  érvényesség Mikor született xy? Hány alcsoportja van a …? Alakítsd át a mondatot folyamatos múlt időbe! …

Érvényesség? Megbízhatóság? Nézd meg a következő képet! Mit gondolsz: mi történt korábban, és hogyan folytatódik a történet?

Feladattipológia ZÁRT feleletválasztás, igaz / hamis, hozzárendelések NYITOTT feleletválasztás, igaz / hamis, hozzárendelések kiegészítések rövid válasz szövegalkotás, rajz, komplex feladatok

A feladat pontossága: „adok” – „kapok” Forrás: Csermák Mihály (2009): Kémia 8. Budapest, Nemzeti Tankönyvkiadó. 27.

Mi a feladat mérési célja? 1. Átlátja a témához tartozó ok-okozat viszonyokat, le tudja írni a folyamatot. 2. Felismeri, és segítséggel rendszerezi a folyamat egyes lépéseit. 3. Rekonstruálja a folyamatot, ismeri az egyes fázisait.

Szempontok egy tesztfeladat elbírálásához A feladat Itemek Szöveg, ábra, kép stb. (ha van) Értékelés Mérési célhoz illeszkedés

Kérdések egy tesztfeladat elbírálásához A feladat Csak egy feladattípus van a feladaton belül? Egyértelműen kiderül a feladatmeghatározásból, hogy mi a teendője a vizsgázónak? Nem túl bonyolult a feladatmeghatározás? Van példa? Elég áttekinthető a feladat (külső szerkesztés)? Van elég hely a megoldáshoz?

Kérdések egy tesztfeladat elbírálásához Itemek Nem tér el egymástól nagyon az egyes itemek nehézsége egy feladaton belül? Függetlenek egymástól az egyes itemek? (tantárgyi különbségek!) Nincsenek átfedések az itemek között (ugyanahhoz a szövegrészhez, problémához több item)? (Szövegértés esetén:) Nincsenek a feladatban olyan itemek, amelyeket a szöveg elolvasása nélkül is meg lehet oldani? Megfelel az itemek sorrendje a szöveg gondolatmenetének? Egyenletesen oszlanak el az itemek a szövegben?

Kérdések egy tesztfeladat elbírálásához Értékelés Értékelhető a feladat eredménye? Van a feladatnak helyes és egyértelmű értékelési útmutatója? Mérési cél Van a feladatnak jól meghatározható mérési célja? Megfelel ez a mérési cél a tanítási céloknak vagy a mérési követelményeknek? Összhangban van minden egyes item ezzel a mérési céllal?  

Feladatok jellemzői Vizsgán Nincs mód rugalmasságra az értékeléskor Szabályozott, zárt feladatok Kizárják a kreativitást Kizárják a többértelműséget Egyértelmű, unalmas helyzetek és szövegek Nincs mód a differenciálásra Nem igazodik a tanítási folyamathoz  osztálytermi mérés?

Teszteredmények értékelése A feladat eredménye információt hordoz: a tanuló tudásáról / képességéről ÉS a feladat, a teszt minőségéről.

7. A nyitott feladatok értékelése: az értékelési skálák használata Kreatív, komplex, nyitott feladatok értékelése:  holisztikus/globális értékelés  analitikus értékelés  értékelési skálák

A nyelvi minőség szintjei a középszintű magyar nyelv is irodalom érettségi vizsgához készült értékelési útmutatóban Nyelvi norma, hangnem, stílus Mondat- és szövegalkotás Szókincs 20-15 pont - Egészében megfelel a témának, a helyzetnek; az esetleges személyes véleménynyilvánításnak. - Témának megfelelő változatosságú. - Gördülékeny, élvezetes, választékos. - Szabatos, árnyalt, választékos. - Szakkifejezések helyes használata. 14-9 - Lényegében megfelel a témának, a helyzetnek. - Nem elég változatos. - Helyenkénti nyelvi-nyelvtani hibák (pl. egyeztetés, vonzat). - Olykor a köznyelvitől eltérő (pl. szleng). 8-1 - Csak részben felel meg a témának, a helyzetnek. - Színtelen, igénytelen (pl. egyszerű mondatok túlsúlya). - Dagályos. - Gyakori a nyelvi-nyelvtani hiba. - Szegényes. - Tartalmi jellegű szótévesztés. Forrás: Magyar nyelv és irodalom. 2010, 10

8. Iskolai dolgozatok készítése Alapkérdések a mérés/értékelés során: MIÉRT?  MIT? HOGYAN?

Iskolai dolgozatok készítése Mérés célja (miért?)  Tanulási célok + tananyag elemzése Mérési célok rögzítése (mit?) Feladatlap tervezete Feladatok és értékelési rendszer elkészítése (hogyan?)

Iskolai dolgozatok készítése Mérés célja (miért?)  Tanulási célok + tananyag elemzése Mérési célok rögzítése (mit?) Feladatlap tervezete Feladatok és értékelési rendszer elkészítése (hogyan?)

Fejlesztési célok jegyzéke idegen nyelvből – modell Az adott tanítási szakaszban a következő fejlesztési célok voltak érvényesek: Szövegfajta, stratégia, kommunikációs szándék Olvasás: Szabadidővel kapcsolatos leíró szöveg fő információinak megértése. A szöveg tartalmi szerkezetének felismerése. Hobbik leírásának részletes megértése. Hallás: A szabadidőben végzett munkákról szóló beszámoló részletes megértése. Írás: Beszámoló írása a csoport szabadidős tevékenységérő. Személyes levélben beszámoló írása saját hobbiról. Beszéd: Vágyak, szándékok kifejezése. Szabadidő eltöltéséről rövid információk átadása. Interjúkészítés szabadidőről, érdeklődés más hobbija iránt. Téma/szókincs Szabadidős tevékenységekhez tartozó tevékenységek, kellékek, helyek nevének ismerete. Szerkezetek Feltételes mód, függő kérdések használata. Egyéb Felismerik, hogy a másik kultúrában nagy hagyománya van az önkéntes tevékenységeknek.

Iskolai dolgozatok készítése Mérés célja (miért?)  Tanulási célok + tananyag elemzése Mérési célok rögzítése (mit?) Feladatlap tervezete Feladatok és értékelési rendszer elkészítése (hogyan?)

Egy anyanyelvi feladatlap tervezete – modell 1. rész: Szövegértési feladatsor Tartalom: kb. x hosszúságú, y témájú leíró szöveg alapos értése. Idő: 20 perc. Értékelés: 30%. Mérési cél: Ismerje…, tudja… legyen képes… 2. rész: Feladatlap a romantika témájához Tartalom: jellemzők, adatok, szerzők, tények ismerete. Értékelés: 40%. 3. rész: Nyelvhelyességi feladatsor Tartalom: mondatszerkezetek.

TANÍTÁSI FOLYAMAT ? OSZTÁLYTERMI MÉRÉS VIZSGA

TANÍTÁSI FOLYAMAT  OSZTÁLYTERMI MÉRÉS VIZSGA

Tanulóközpontú, tevékenységalapú megközelítés A tanulás aktív, konstruktív folyamat  problémamegoldás, rutin, rutinelhagyás. A tanulás a tanulóban létrejövő folyamat  autonómia, reflektivitás, felelősségvállalás. A tanulás szociális folyamat  kommunikáció, együttműködés, empátia. A tanulás a valósághoz kapcsolódó folyamat motiváció, problémamegoldás.

Tanulóközpontú, tevékenység alapú megközelítés Aktivitás, autonómia, kooperativitás, autenticitás. + Cél: az egyéni fejlődés támogatása. A tanuló szükségleteiből való kiindulás. Alap: a tanulók különbözők.  Értékelés?

Pedagógiai kultúraváltás Tanárközpontú, ismeretalapú megközelítés  Tanulóközpontú, kompetencia alapú, tevékenységalapú megközelítés

Pedagógiai kultúraváltás az értékelésben Fejlesztés helyett hibáztatás  Hibáztatás helyett fejlesztés?

Felhasznált irodalom Balázsi Ildikó – Horváth Zsuzsanna (2011): A közoktatás minősége és eredményessége. In: In: Balázs Éva – Kocsis Mihály – Vágó Irén (szerk.): Jelentés a magyar közoktatásról 2010. Budapest, Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet. 325 – 362. Csermák Mihály (2009): Kémia 8. Budapest, Nemzeti Tankönyvkiadó. Einhorn Ágnes (2012): Feladatkönyv. Budapest, Nemzeti Tankönyvkiadó. Lénárd Sándor – Rapos Nóra (2009): Fejlesztő értékelés. Budapest, Gondolat Kiadó. Magyar nyelv és irodalom. Középszintű írásbeli érettségi vizsga. Javítási-értékelési útmutató. 2010. október 18. Rheinberg, Falko: Leistungsbeurteilung im Schulalltag: Wozu vergleicht man was womit? In: F.E. Weinert (Hrsg.). Leistungsmessung in Schulen. Weinheim, Belz. 2001 Scriven, M. (1967): The Methodology of Evaluation. In: R. W. Tyler, R. M. Gagne, & M. Scriven (Eds.), Perspectives of Curriculum Evaluation, 39-83. Chicago, IL: Rand McNally Ziebell, Barbara – Schmidjell, Annegret (2012): Unterrichtsbeobachtung und kollegiale Beratung. Neu. Berlin etc., Langenscheidt. [Fernstudieneinheit 32.]