Jó gyakorlatok egy somogyi faluban PUSZTAKOVÁCSI EGYESÍTETT ÁLTALÁNOS ISKOLA ÉS ÓVODA
PIPITÉR ÓVODA 3 csoport: 31 (zömében hátrányos helyzetű) gyermek Egyenlő bánásmód elvének érvényesülése Legfontosabb: a gyermekek családjával való szorosabb együttműködés, kommunikáció Családlátogatások, nyelvfejlesztő foglalkozások
ÁLTALÁNOS ISKOLA 107 GYEREK: integrált tanulók száma 30% fölötti FEJLESZTŐ PEDAGÓGUS, LOGOPÉDUS, GYÓGYPEDAGÓGUS EGYRE SIKERESEBB KÖZÉPISKOLAI EREDMÉNYEK
PEDAGÓGIAI PROGRAM Tolerancia, a személyiség tisztelete Otthonosság, szeretetteljes attitűd Korszerűség SNI tanulók ellátása Összehang az intézményi és társadalmi elvárások között Egyediséghez való alkalmazkodás: személyiség- és közösségfejlesztés
Cigány népismeret Felső tagozaton Tankönyvi keretek között (Ligeti ) Cél: tanulási kudarcnak kitett tanulók felzárkóztatásának segítése, az otthonosságérzet megteremtése az iskolában
NYELV Készítsünk szótárat azokból a szavakból, amiket csak otthon használtok! Húzzuk alá a szövegben (bármely irodalomi szöveg) azokat a szavakat, melyeket otthon másképp hívtok! Milyen cigány nyelvekről beszélhetünk? Érdeklődj a szüleidtől: beszélnek-e cigányul? Fontos-e ez nekik?
HAGYOMÁNY Mi történik a faluban, ha meghal valaki? Mikor beszélünk a közösségben házasságról? Mivel foglalkoztak a nagyszüleitek? Szerintetek ki a cigány? Hogy nevezik önmagukat és egymást a cigány emberek?
MŰVÉSZET Ismertek cigányokról szóló filmeket? Milyen képet sugallnak ezen alkotások? Közös filmelemzések Kreatív írás feladatok, asszociációs mesefeldolgozások Rajzok, plakátok készítése Gyűjtsünk cigány képzőművészeket, írókat, költőket és zenészeket!