„Kincsem a szókincsem” játékos szókincsfejlesztés

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Váczy Zsuzsa közoktatási szakértő, Bp május 13. OPKM.
Advertisements

TIOP 1.1.1/09/ Angol nyelvi modulok feldolgozása tanulói laptopok segítségével.
Miből tanítsak? A taneszköz-választás kérdései a 6-10 évesek nyelvoktatásában Kuti Zsuzsa Oktatási Minisztérium.
Tisztelt Látogatóink! Szeretnénk rövid tájékoztatást adni az általános iskolában megvalósuló új tanulásszervezési eljárásokról és azok tartalmáról a TÁMOP.
A Bálint Márton Általános és Középiskola
Európai fiatalok- hasonlóságok és különbségek. Pedagógiai módszerek:  tanórán kívüli foglalkozások  előadások, beszámolók, kérdőívek  nyelvi előkészítés.
Így tanítom az erkölcstant… 1.osztályban
TÁMOP / „Munkába lépés” A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP.
MF RFK Kecskemét, június 3.
Weszely Orsolya Bertalan Tamás
NAT, kerettantervek, helyitantervek ( ember és természet műveltségi terület) 2013.
Angol nyelvi kompetencia
A kompetencia-alapú oktatás megvalósítása a Katedra Informatikai és Művészeti Szakközépiskolában HEFOP / /1.0.
Kétszintű érettségi vizsga Magyar nyelv és irodalom Miről? Hogyan? §?! Tájékoztassuk diákjainkat!
Az idegen nyelvekről a NAT-BAN
Új utak és lehetőségek a középiskolások
Kompetencia alapú oktatás bevezetése az alsó tagozaton
TANTÁRGY-ORIENTÁLT IDEGEN NYELV OKTATÁS Istvánffy Miklós Általános Iskola.
 A nyelv megismerése mint  Kommunikációs eszköz  A tanulás eszköze  Árnyalt és reflexív ismeretek a nyelvről  A társadalom belső kohéziójának.
JÓ GYAKORLAT Digitális taneszközök használata történelem órán
Az olvasás olyan piknik, ahová a szerző hozza a szavakat,
A szöveg a kommunikáció eszköze.
NAT 2007 kompetenciák.
KOMPETENCIA- KOMPETENCIA- ALAPÚ OKTATÁS.
Orosházi Evangélikus Általános Iskola és Gimnázium
TÁMOP ÚJ Oktatásszervezés -és várható hatásai Nagy Anna Magdolna Eger, szept.03.
Tudás + képességek + attitűdök ismeretekalkalmazás 20 m hosszúságú kerítéssel téglalap formájú konyhakertet kerítenek el. Ha a kert szélessége 4 m, akkor.
SZTE BTK Spanyoltanár MA
Központi Érettségi Nyílt Nap Szeptember 24.
Kompetencia alapú idegen nyelvi
A magyart is tanulni kell, még a született magyarnak is
IKT alapfogalmak, IKT-val támogatott módszerek
Vizuális nevelés tantárgypedagógia
A szövegértési feladatok összeállítása
Közismeret Osztályfőnöki Kommunikáció-magyar ( KO-MA) Matematika Idegen nyelv Természetismeret Társadalomismeret.
TIOK tapasztalatok a kompetencia fejlesztésről.
Kompetensek lettünk? június 27..
Szeretettelköszöntöma PROJEKT NYITÓNAP résztvevőit!
Vezeti: Szigetváriné Söjtöry Andrea
TÁMOP / „Karöltve” Integrációs közoktatási referencia intézmény kialakítása hálózati együttműködés keretében a Csertán Sándor Általános.
Gyermekvilág régen és ma
Az iskolai pedagógiai program átdolgozásának előkészítése Nevelési értekezlet 2007.szept.20.
GeoGebra A matematikai szabadszoftver tanuláshoz és tanításhoz
Avagy: Mit lát a pitypang magja repülés közben?
Innováció Intézményi fejlesztés Egyenlő hozzáférés
Harmadik matematikakönyvem
Az Apáczai Kiadó átdolgozott matematika tankönyveinek bemutatása 5. -6
DIDAKTIKA ÉS OKTATÁSSZERVEZÉS II.
A szövegértés-szövegalkotás programcsomag jellemzői
Konferencia a digitális tananyagok alkalmazóinak és fejlesztőinek
A HEFOP PÁLYÁZAT EREDMÉNYEI A GYAKORLATI KÉPZÉSBEN.
K OMPETENCIA ALAPÚ OKTATÁS. Háttér 2000 Lisszabon EU határozata 2004 Európai Bizottság dokumentuma Hazánkban: Nat Oktatási Minisztérium stratégiája Nemzeti.
Informatika tanítása ea. Csernoch Mária
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
GeoGebra Dinamikus matematika mindenkinek
Pedagógus szerepek és hatékonyság BMEGT51K011
Cím szöveg – Second level Third level – Fourth level » Fifth level TÁMOP Tájékoztató Nap NAPO digitális taneszköz Nagy Regina eTanulás szakértő.
Cím szöveg – Second level Third level – Fourth level » Fifth level TÁMOP Tájékoztató Nap Családi kisokos, avagy ismerd meg a családod. Vitéz Gyöngyvér.
Okosdoboz.hu digitális taneszköz
Cím szöveg – Second level Third level – Fourth level » Fifth level TÁMOP Tájékoztató Nap Geomatech digitális taneszköz Nagy Regina eTanulás szakértő.
Cím szöveg – Second level Third level – Fourth level » Fifth level TÁMOP Tájékoztató Nap „Tiéd a pálya” avagy amit a pályaorinentációról, pályaválasztásról.
Cím szöveg – Second level Third level – Fourth level » Fifth level TÁMOP Tájékoztató Nap „Interaktív elektronikus tananyagok fejlesztése” projekt.
A magyar nyelv és irodalom Készítette: Raátz Judit és Sályiné Pásztor Judit Szolnok–Budapest és 16.
A fizika tanítása 10. lecke Az óraelemzés szempontjai.
Honlap: Program: A Math-Bridge interaktív tanulási platform lehetséges szerepe az oktatási folyamatban.
Nemzeti Köznevelési Portál
A nyelvi tudatosság fejlesztése Meixner Iskola, Szakmai nap
A digitális kompetencia fejlesztése
INFOÉRA 2006 Miért tanítsunk informatikát?
Alkotó jellegű és játékos gyakorlatok
Előadás másolata:

„Kincsem a szókincsem” játékos szókincsfejlesztés Vitéz Gyöngyvér közoktatási szakértő

A tananyag fő célja Humors feladványokon keresztül: Szókincsfejlesztés Szókincsbővítés Hallás utáni szövegértés Figyelemkoncentráció

Tananyag elsajátításának lehetséges módja A program eredményes feldolgozásának alapfeltétele, hogy valamennyi tanuló önálló számítógépen dolgozzon. A közös munkához, a feladatok megbeszéléséhez és ellenőrzéséhez érdemes vetítőfelületet használni projektorral, de a szókincsfejlesztő feladatokhoz kitűnő eszköz az interaktív tábla is.

Nat kiemelt fejlesztési fókuszai, Kerettanterv/Kerettantervi témakörei Általános iskola: 3-4. osztály Beszédkészség, szóbeli szövegek megértése, értelmezése, alkotása. Az írott szöveg megértése. Anyanyelvi kultúra, ismeretek az anyanyelvről. Szavak jelentésének megérétse, szókincsfejlesztés; rokon értelmű szavak, többjelentésű, azonos alakú szavak felismerése. szólások, közmondások értelmezése. alapvető nyelvhelyességi, helyesírási szabályok alkalmazása.

Érintett kompetenciaterületek Anyanyelvi kommunikáció, Digitális kompetencia, A hatékony, önálló tanulás Műveltségi terület: Magyar nyelv és irodalom Tantárgy:

Felhasználás személyi támogatása A digitális taneszköz használatához közvetlenül nem szükséges tanár jelenléte, önállóan (is) használható.

A digitális taneszköz megjelenése (digitális tipográfia) könnyen áttekinthető, célorientált, letisztult, a „kevesebb több” alapelvre épülő felhasználói felület, működésében, vezérlési megoldásaiban, navigációban, elnevezéseiben, jelöléseiben konzisztens megoldás, a felhasználó optimális támogatása a taneszköz használatban

Információbiztonság A termék személyes adatokat nem kér és nem tart nyilván A termék a felhasználói adatokat csak futásidőben kezeli A felhasználói név tetszőlegesen megadva kerül a felületre a kiértékeléskor

A tananyag felépítése, tartalmi ismertetője A tananyag 9+1 modulból/szakaszból épül fel. A feladatokat felhasználhatjuk: tanítási órák ráhangolódó részében motivációs kedvcsinálóként szabadidőben végezhető gyakorlásként házi feladatként anyanyelvi órákon a tananyaghoz illesztett gyakorlásként játékos versenyfeladatként a korrepetálások során a gyakorlások változatosabbá tételére alkalmasak a fejlesztőpedagógiai foglalkozások gyakorlóanyagának kiegészítésére is differenciált pedagógiai munkában egyéni képességekhez illesztett feladatként

1. Szinonímák A témakör egésze a szinonimák használatának gyakorlását, a tanulók szókincsébe építését szolgálja. A feladatok célja az árnyalt szóhasználat fejlesztése, a szókincs bővítése a viszonyszóval azonos vagy hasonló jelentésű szavakkal. szóhalmazokból adott szavak szinonimáinak kiválasztása szóhalmazok szétválogatása adott szempont szerint szavak és szinonimáik egymáshoz rendelése igen-nem feleletválasztók

2. Összetett szavak A témakör egésze az összetett szavak képzésének gyakorlását, szókincsbe építését, az árnyalt, kifejező beszédkultúra fejlesztését szolgálja, hangsúlyt helyez a humorérzék fejlesztésére. összetett szavak képzése szószortírozással, adott szempontú válogatással összetett szavak elő és utó tagjának kiválasztása hiányos összetett szavak előtagjának pótlása szójátékok

3. Játékos szómagyarázók A feladatokban ismert, de ritkán használt vagy több jelentésben is használt szavak szerepelnek. A témakör hangsúlyt helyez a humorérzék fejlesztésére, a magyar nyelv játékosságának bemutatására. metaforikus jelentésüktől megfosztott szavak szó szerinti értelmezése képek és szó szószerinti jelentések összekapcsolása Mi ez?

4. Idegen szavak Az ismert idegen szavak a szókincsbe és a nyelvi kultúrába építését szolgálja, ugyanakkor hangsúlyt helyez az idegen szavak túlzott használatából eredő problémák bemutatására. több szómagyarázat közül az adott szóhoz tartozó kiválasztása idegen szavak és magyar megfelelőik egymáshoz rendelése idegen szavak és képek egymáshoz rendelése

5. Azonos alakú szavak A témakör azonos alakú, de jelentésben különböző szavak használatát, pontos értelmezését gyakoroltatja. Az egész témakör nagy hangsúlyt helyez a humorérzék fejlesztésére, az azonos alakú szavak tréfás használatára. viccek értelmezése nyitott mondatok azonos alakú szavainak pótlása humoros rajzok és szavak egymáshoz rendelése

6. Szókincs és helyesírás fejlesztés, mássalhangzó pótlásokkal A témakör a mássalhangzók hosszúságának megítélését, helyes használatát, a helyesíráskészség fejlesztését szolgálja. mássalhangzó pótlások mássalhangzó számolók rendhagyó ragozású igék felszólító módja nyitott mondatok kiegészítése

7. Ellentétpárok A témakör az ellentétpárok differenciált, árnyalt használatát és szókincsbe építését gyakoroltatja játékos és humoros feladatokon keresztül. fekete, fehér, igen, nem játék ellentétes szóvadászók verstartalom átírása a jelzők változtatásával

8. Kakukktojás feladatok A témakör egésze a differenciált szóhasználatot, az „oda nem illőség” felfedezését gyakoroltatja. kakukktojás keresések kakukktojások szóhalmazokba csempészése szeriálisan rendezetlen feladatok helyreállítása

9. Szövegekhez kapcsolt feladatok A témakör hangsúlyt helyez a hallási, verbális emlékezet fejlesztésére, a szavak és szövegtartalmak pontos megjegyzésére, a hallási észelés, emlékezet, hallási figyelem gyakoroltatására és a humorérzék fejlesztésére. viccek versrészlet Szövegtartalom elhangzott kifejezések megjegyzése

10. Záróteszt A záró teszt célja, hogy a diákok felidézzék milyen típusú és tartalmú feladatokat végeztek a szókincsfejlesztés kilenc témakörében. Ezek közül a típusok közül válogattunk néhányat a záró feladatok közé, amelyek megoldási módja hasonlatos az elvégzettekhez, de más tartalommal töltöttük meg azokat.

Köszönjük észrevételeit, kérdéseit! Kérdések-válaszok Köszönjük észrevételeit, kérdéseit! Vitéz Gyöngyvér Közoktatási szakértő