Barangolás az állandóság és változás ösvényein az oktatásban

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A gyermeki viselkedés pszichés zavarai
Advertisements

A tanulást és a megértést segítő módszerek alkalmazása
Számadás a talentumról
Kapcsolattartás a szülői házzal
Tanulási zavarok és pedagógusterhek
Szociális munka a börtönben
Csoport munka.
Pályaorientációhoz kapcsolódó kompetencia mérések és értékelés (mit, miért mérünk, eredmények)
„Ezt egy életen át kell játszani”
Az Y generáció „laptoposítása”,avagy szociális kompetenciafejlesztés másként Dr. Buri Antalné kollégiumvezető.
Emberi Erőforrás Menedzsment Az emberi erőforrások fejlesztése
Egyén a szervezetben Vezetés és szervezés BA Pécs.
TANULÁS-TUDÁS-MINŐSÉG Farkas Katalin címzetes főiskolai tanár, SZTE Tanárképző Főiskolai tanár Budapest, november 29.
Az Y-generáció teljesítmény motivációja Változások - változó igények a közoktatásban regionális konferencia november 23 - Szekszárd Dr. Pais.
Asszertív magatartás és viselkedés technikák
Bevezetés a tanácsadásba Dr. Dan Brinkman.. Tanácsadás  Nátán esete (2Sám 12:1- 14)
Mi az egészség? EGÉSZ –SÉG, TESTI – LELKI- JÓL LÉT.
A vezetőtanáron „innen és túl” Szivák Judit ELTE PPK
A kooperatív Tanulás ( Tanítva tanulás)
A különleges bánásmódot igénylő gyerekek 2.
Rokszin Mónika Pszichológus
MOTIVÁCIÓ.
Családi vállalkozás.
A lehetséges énképek.
KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc
A szociális kompetenciák fejlesztése drámapedagógiai módszerekkel
CSALÁDI SZOCIALIZÁCIÓ
Neveléstudományi doktori iskola A tapasztalatok hatása a pedagógusok szakmai életútjára (Nádasi Mária – Hunyady Györgyné) Speciálkollégium november.
A tanácsadó és a mentor szerepe
Soft skills.
NEVELÉS A CSALÁDBAN.
A pszichológia tárgya mentális folyamatok viselkedés.
GYERMEKKORÚ ELKÖVETŐK BÜNTETŐJOGI BELÁTÁSI KÉPESSÉGE
Nevelés és nevelői attitűdök
IKT-alapú programcsomag alkalmazása a szociális kompetencia fejlesztésében Készítette: Andiné Csorba Klára
Speciális célcsoportok a szakmai protokollban Biró Dániel Budapest május 7.
Segítő hivatás mentálhigiénéje
"Talán a legnagyobb pedagógiai téveszme az a vélemény, hogy az ember csak azt tanulja meg, amit megtanítanak neki. A mintegy mellékesen elsajátított, tartós.
A lelki egészség védelme az iskolában
Mindennapi veszteségeink
Ki segít a segítőnek?. A segítő „születése” Hogyan válik valaki segítővé? Az ember, mint eredendően társas lény, nembeli lényegeként hordozza a proszociális.
Előadás és tréning.  Túl kevés a jóból ( szükségletek toxikus be nem töltése és nem a szülői tökéletlenség )  Túl sok a rosszból ( kritikusság, elutasítás,
A szociális képességek fejlesztése módszertana
A szaktanácsadó segítő szerepe
TÁMOP „Tehetséghidak Program” című kiemelt projekt Utak és esélyek az Egyéni Tehetséggondozás területén.
Dr. Schiffer Csilla Társas interakciók a tanulók között
Egyéni fejlesztési tervek készítése és használata az iskolában
Engedelmesség Milgram kutatása A kísérleti személyek 2/ 3-a úgy volt irányítva, hogy azt higgyék sérülést okoznak más emberi lénynek Az eredmények megismétlődtek.
Erőszakmentes, egészségtudatos iskola
Speciális gyermekvédelem
Jól-lét a médiában. A kutatásban részt vett: Magas presztízs Életkor 0-24 órás munka (a túlmunka normális) - Jellemző a menedzserszűrés Rossz vélemény.
TÁMOP A-13/ A váltóműszakosok problémája 1.
2009/2010. tanév Pestszentimre Ady Endre Utcai Általános Iskola.
PSZICHOTERROR Készítette: Valcsákné Kecskeméti Kornélia Varga Anita III. év.2. félév lev.tagozat, EMBERI ERŐFORRÁS SZAK Irodalom: Klein: Vezetés és szervezet.
A 2014/2015 iskolai év pszichológusi tevékenységének beszámolója.
Készítette:Tóth Sándorné
Az önismeret fontossága a szenvedélybetegek gyógyítása területén
A tanárképzés filozófiája és gyakorlata. Hogyan készíti fel a tanárképzés a jelölteket a NAT nevelési feladataira?
Barangolás az állandóság és változás ösvényein az oktatásban
Kimagasló teljesítményt nyújtani…. Az összetettség és az alkotás művészete……………és a megvalósulás…..
Lelki egészség kontra kiégés A lelki egészség megőrzésének és a kiégés elkerülésének lehetőségei Stionné Tokaji Judit
A éves gyermekek támogatása a tanulásban - szülői szemmel Prigl Ágnes szülő Szolnoki Kőrösi Csoma Sándor Általános Iskola és Alapfokú Művészeti.
„FIGYELJÜNK EGYMÁSRA!” KOMPLEX MEGELŐZŐ, EGÉSZSÉG ÉS KOMPETENCIA FEJLESZTŐ MODELL PROGRAM a Szent József Gimnázium, Szakközépiskola és Kollégiumban Berényi.
Konfliktuskezelő, egyéni megküzdő-képesség fejlesztése A stressz.
Kamarai HR Konferencia GYMSKIK 2012.április 19..
Intenzív családi foglalkozások o családi apartmanok számának bővülése o két napos programok.
Motiváció és ellenőrzés az informatika órákon
Konfliktus fogalma: az értékek vagy érdekek összeütközése.
Benedek András, BME Felnőttképzés és iskola – a szakértői kompetenciafejlesztés lehetőségei december 1.
Előadás másolata:

Barangolás az állandóság és változás ösvényein az oktatásban Dr. Pais Ella Regina pszichológus TÁMOP 4.1.2.B.2-13/1

MOTTÓ Figyelj a jelenre! Figyelj magadra! Figyelj másokra A nagy dolgok észrevétlenül lépnek az életedbe! Ne várd a csodát, ha nem úgy élsz, hogy minden pillanatodban a csoda lehetősége rejlik. Müller Péter

FIGYELJ A JELENRE! A rendszer leggyorsabban változó eleme A TANULÓ Z generáció Oktatási intézmény tanárok Család szülők Szervezetek

CÉL Generációs kihívásoknak való megfelelés vizsgálata, különös tekintettel a teljesítménymotiváció változásaira és a hatékonyabb együttműködésre.

PROBLÉMA KÖZELÍTÉS Kit tanítunk? Generációs kihívások az oktatásban Ki tanít? Tanári kompetenciák – kontra kiégés Hogyan tanítunk – tanítsunk? Mit tanítunk – tanítsunk?

ÁLLANDÓSÁG A HIT „Minden a képzelőerőnkön, az akaratunkon múlik és azon, van-e bennünk HIT. Amit hittel végzünk az sikerül. Mert hinni abban kell ami nincs, azért, hogy legyen.” Selvarajan Yesudian

ÁLLANDÓSÁG A három B Bizalom Évek kellenek a bizalom kiépítéséhez, de elég néhány másodperc a leromboláshoz Coelho P. Biztonság A biztonságot keresed? Légy te a biztonság... Popper Péter Beszélgetés Szótlanná tesz a holmikorésmennyiért. - Én beszélgetnék - Fodor Ákos

ÁLLANDÓSÁG A három E Erő Te magad vagy az az erő,amely életre hívja a történéseket-a jót,a rosszat egyaránt. Rajtad áll melyikre tartod magad érdemesnek… Rajtad múlik, bearanyozod a napjaidat, vagy feketére fested magad körül a világot. Tatiosz Elkötelezettség A mély elkötelezettség egy álom iránt nem jelent korlátokat és kényszert: felszabadít. Még egy bonyolult, kanyargós ösvény is elvezethet a célodhoz, ha végig mész rajta. Coelho P. Elfogadás Minden emberi kapcsolat az adás és az elfogadás képességén alapul. Popper P.

ÁLLANDÓSÁG A három T Tudás Minden jó azoknak jut, akik megszerzik a tudást. Coelho P. Tenniakarás Vészhelyzetben a tenni akarás lesz úrrá az elmén és a szíven, egy (….) késztetés, amely még a rosszul elsült akciót is többre tartja a tétlenségnél. Kooutz R.D. Türelem Nincs erősebb, mint ez a két harcos; a türelem meg az idő; ezek mindenre képesek. Tolsztoj L.

VÁLTOZÁS Figyelj másokra! Generáció Típus Korszak

A Z generáció üzenetei az oktatás számára Okos, tehetséges generáció Nagyon gyakorlatias Információszerzésük élményalapú Problémákban gondolkodnak Legidősebb anyák gyermekei - helikopter szülő Tekintély - hierarchia elutasítás Virtuális identitás MOTIVÁLATLANSÁG– tanult tehetetlenség Céltalanság, kiúttalanság életérzése „E” világ gyermekei - bedrótozottság Időhiány az életükben – túl nagy terhek Nehéz megfelelés - magas heti óraterhelés Kudarcok - meg nem értettség

A teljesítménymotiváció a Z generáció körében Iskola típus N n Értékelhető % általános iskola felső tagozat 310 287 92,6 szakiskola 152 139 91,4 szakközépiskola 247 232 93,9 gimnázium 154 144 93,5 művészeti szakközépiskola 49 48 97,9 fiatalkorú börtönlakó 39 28 71,8 951 878 92,3 Mérési módszer - Levenson H. tesztje

A vizsgált faktorok Kontroll A viselkedés és annak megerősítése közötti viszony, amely kompetencia megélésre épül. Külső kontroll attitűd: Hit abban, hogy az irányítás külső tényezőkben van, konformitás. Gyerekkortól szülői – környezeti hatásra alakul. Belső kontroll attitűd: Hit abban, hogy az irányítás a személy kezében van, autonómia, nonkonformitás. Szociális tapasztalat + szülői hatásra alakul. Fatalizmus: Kontrollba vetett hit elvesztése, tanult tehetetlenség állapota. Énhatékonyságra épül

Külső belső kontroll attitűd vizsgálat – átlag (M), szórás (St.D.)

Sűrűsödés vizsgálat iskola típusonként Általános Középiskola Gimnázium Művészeti Szakiskola FIATALKORÚ B.

Sűrűsödés vizsgálati eredmények általános

Sűrűsödés vizsgálati eredmények gimnázium

Sűrűsödés vizsgálati eredmények művészeti

Sűrűsödés vizsgálati eredmények szakiskola

Sűrűsödés vizsgálati eredmények fiatalkorú börtönlakó   KÜLSŐ BELSŐ FATALIZMUS 1. (4 szomszéd) M A . 2. (4. szomszéd) A+

ELOSZLÁS VIZSGÁLAT Külső kontroll attitűd n: 878 Átlag: 23,5 Szórás: 5,163

Eloszlás vizsgálat Belső kontroll attitűd N: 878 Átlag: 34,15 Szórás: 5,448

Eloszlás vizsgálat Fatalizmus n: 878 Átlag: 23,96 Szórás: 5,76

Ki tanít? - Elhelyezkedés a személyiségvonás mezőben Dominancia (Do) és az Önkontroll (Ök) skálák lehetséges kölcsönhatásai n=125 kezdeményezés irányítást nem igényel környezet bevonása együttműködő készség Dominancia (Do) és az Önkontroll (Ök) skálák lehetséges kölcsönhatásai n=128 ítélkezés prekoncepció kritizálás énes motívumok ítélkezés prekoncepció kritizálás énes motívumok kezdeményezés irányítást nem igényel környezet bevonása együttműködő készség zárkózottság szubmisszió közöny kötődési igény hiánya zárkózottság szubmisszió közöny kötődési igény hiánya kooperativitás szorongás egyetértés függőség kooperativitás szorongás egyetértés függőség  2005-2013 között végzettek  5 éve pályán lévők

Ki tanít? - Elhelyezkedés a személyiségvonás mezőben Nárcisztikus Önző Egocentrikus Kiegyensúlyozott Stabil Határozott Jó empátiás készség Jutalmazó Nárcisztikus Önző Egocentrikus Gátlástalan Megengedő Nehezen motiválható Gátlástalan Megengedő Nehezen motiválható Ingerlékeny Zárkózott Érzékeny Sértődékeny Erősen büntető Ingerlékeny Zárkózott Érzékeny Sértődékeny  2005-2013 között végzettek  5 éve pályán lévők

Ki tanít? - Elhelyezkedés a személyiségvonás mezőben Kiegyensúlyozott Felelősségteljes Ambiciózus Hatékony Visszafogott Türelmes Őszinte Szerény Visszafogott Türelmes Őszinte Szerény Karrierista Önző Agresszív Megalkuvó Félszeg Ambiciótlan Közönyös Megbízhatatlan Karrierista Önző Agresszív Megalkuvó Félszeg Ambiciótlan Közönyös Megbízhatatlan  2005-2013 között végzettek  5 éve pályán lévők

Tanári kompetencia Értékelés Szakmai tanárképzési folyamat végén heterogenitás a vizsgált kompetencia területeken Pályán lévők csoportja homogénebb Mindkét csoportra jellemző a szorongás, a fatalizmus, az előrejutás belső motivációjának hiánya, a motivációs struktúrában és a konfliktuskezelésben pedig a büntetés preferálása erősebb A friss diplomások körében nagyobb a kreativitás, az intellektuális rugalmasság, de kapcsolataikban intoleránsabbak és agresszívebbek A pályán lévők határozottabb, magabiztosabb, felelősségteljesebb magatartást mutatnak, szociális intelligenciájuk jobb.

VÁLTOZÁS Kompetencia kontra kiégés Figyelj magadra! A jelenség A személy komplex lelki, mentális és fizikai erőforrásainak kiapadása, amelynek hátterében folyamatos, krónikus érzelmi megterhelés és stressz áll. erős megterhelés cél - ideál vesztés szabadságérzés hiánya inkompetencia érzés kevés motiváció mentális kimerülés elégedetlenség reménytelenség romló munkahelyi kapcsolatok negatív attitűdök Okok és következmények magánélet problémái

Kiégés fázisai Figyelj magadra! VISSZAÉPÜLÉS KIÉGÉS LELKESEDÉS FRUSZTRÁCIÓ VISSZAÉPÜLÉS APÁTIA KIÉGÉS PSZICHOSZOMATIZÁCIÓ

Tünetek Pszichés ingerlékenység cinizmus negatív társas viszonyok labilitás önértékelési zavarok Büntetés, bosszú

KezelésE Szervezeti és egyéni szinten történjen Fontos: diszkrepancia elkerülése a saját- és a környezet értékítéletei között. Okok feltárása Lehetséges problémák: kontroll hiánya visszajelzés hiánya megerősítés hiánya kevés jog, nagy felelősség extra igénybevétel adminisztratív terhek kicsi előrejutási lehetőség gyakori krízishelyzet pénzproblémák

Kezelése A kiégés krízishelyzet, melyet egyedül nem lehet megoldani. Közelítés: személy és szervezet oldaláról Szükséges elemek: Támogató csoport Külső megerősítés Vezetők pozitív visszajelzése Szakmai támogatás Én hatékonyság erősítése Szervezeti szabadság növelése Önismeret

ÁLLANDÓSÁG - VÁLTOZÁS Ha sikeres akarsz lenni, a dolog nagyon egyszerű: Érts ahhoz, amit csinálsz. Szeresd, amit csinálsz. És higgy abban, amit csinálsz. Igen, ilyen egyszerű ez. Will Rogers

KÖSZÖNÖM A FIGYELMET!