Barangolás az állandóság és változás ösvényein az oktatásban Dr. Pais Ella Regina pszichológus TÁMOP 4.1.2.B.2-13/1
MOTTÓ Figyelj a jelenre! Figyelj magadra! Figyelj másokra A nagy dolgok észrevétlenül lépnek az életedbe! Ne várd a csodát, ha nem úgy élsz, hogy minden pillanatodban a csoda lehetősége rejlik. Müller Péter
FIGYELJ A JELENRE! A rendszer leggyorsabban változó eleme A TANULÓ Z generáció Oktatási intézmény tanárok Család szülők Szervezetek
CÉL Generációs kihívásoknak való megfelelés vizsgálata, különös tekintettel a teljesítménymotiváció változásaira és a hatékonyabb együttműködésre.
PROBLÉMA KÖZELÍTÉS Kit tanítunk? Generációs kihívások az oktatásban Ki tanít? Tanári kompetenciák – kontra kiégés Hogyan tanítunk – tanítsunk? Mit tanítunk – tanítsunk?
ÁLLANDÓSÁG A HIT „Minden a képzelőerőnkön, az akaratunkon múlik és azon, van-e bennünk HIT. Amit hittel végzünk az sikerül. Mert hinni abban kell ami nincs, azért, hogy legyen.” Selvarajan Yesudian
ÁLLANDÓSÁG A három B Bizalom Évek kellenek a bizalom kiépítéséhez, de elég néhány másodperc a leromboláshoz Coelho P. Biztonság A biztonságot keresed? Légy te a biztonság... Popper Péter Beszélgetés Szótlanná tesz a holmikorésmennyiért. - Én beszélgetnék - Fodor Ákos
ÁLLANDÓSÁG A három E Erő Te magad vagy az az erő,amely életre hívja a történéseket-a jót,a rosszat egyaránt. Rajtad áll melyikre tartod magad érdemesnek… Rajtad múlik, bearanyozod a napjaidat, vagy feketére fested magad körül a világot. Tatiosz Elkötelezettség A mély elkötelezettség egy álom iránt nem jelent korlátokat és kényszert: felszabadít. Még egy bonyolult, kanyargós ösvény is elvezethet a célodhoz, ha végig mész rajta. Coelho P. Elfogadás Minden emberi kapcsolat az adás és az elfogadás képességén alapul. Popper P.
ÁLLANDÓSÁG A három T Tudás Minden jó azoknak jut, akik megszerzik a tudást. Coelho P. Tenniakarás Vészhelyzetben a tenni akarás lesz úrrá az elmén és a szíven, egy (….) késztetés, amely még a rosszul elsült akciót is többre tartja a tétlenségnél. Kooutz R.D. Türelem Nincs erősebb, mint ez a két harcos; a türelem meg az idő; ezek mindenre képesek. Tolsztoj L.
VÁLTOZÁS Figyelj másokra! Generáció Típus Korszak
A Z generáció üzenetei az oktatás számára Okos, tehetséges generáció Nagyon gyakorlatias Információszerzésük élményalapú Problémákban gondolkodnak Legidősebb anyák gyermekei - helikopter szülő Tekintély - hierarchia elutasítás Virtuális identitás MOTIVÁLATLANSÁG– tanult tehetetlenség Céltalanság, kiúttalanság életérzése „E” világ gyermekei - bedrótozottság Időhiány az életükben – túl nagy terhek Nehéz megfelelés - magas heti óraterhelés Kudarcok - meg nem értettség
A teljesítménymotiváció a Z generáció körében Iskola típus N n Értékelhető % általános iskola felső tagozat 310 287 92,6 szakiskola 152 139 91,4 szakközépiskola 247 232 93,9 gimnázium 154 144 93,5 művészeti szakközépiskola 49 48 97,9 fiatalkorú börtönlakó 39 28 71,8 951 878 92,3 Mérési módszer - Levenson H. tesztje
A vizsgált faktorok Kontroll A viselkedés és annak megerősítése közötti viszony, amely kompetencia megélésre épül. Külső kontroll attitűd: Hit abban, hogy az irányítás külső tényezőkben van, konformitás. Gyerekkortól szülői – környezeti hatásra alakul. Belső kontroll attitűd: Hit abban, hogy az irányítás a személy kezében van, autonómia, nonkonformitás. Szociális tapasztalat + szülői hatásra alakul. Fatalizmus: Kontrollba vetett hit elvesztése, tanult tehetetlenség állapota. Énhatékonyságra épül
Külső belső kontroll attitűd vizsgálat – átlag (M), szórás (St.D.)
Sűrűsödés vizsgálat iskola típusonként Általános Középiskola Gimnázium Művészeti Szakiskola FIATALKORÚ B.
Sűrűsödés vizsgálati eredmények általános
Sűrűsödés vizsgálati eredmények gimnázium
Sűrűsödés vizsgálati eredmények művészeti
Sűrűsödés vizsgálati eredmények szakiskola
Sűrűsödés vizsgálati eredmények fiatalkorú börtönlakó KÜLSŐ BELSŐ FATALIZMUS 1. (4 szomszéd) M A . 2. (4. szomszéd) A+
ELOSZLÁS VIZSGÁLAT Külső kontroll attitűd n: 878 Átlag: 23,5 Szórás: 5,163
Eloszlás vizsgálat Belső kontroll attitűd N: 878 Átlag: 34,15 Szórás: 5,448
Eloszlás vizsgálat Fatalizmus n: 878 Átlag: 23,96 Szórás: 5,76
Ki tanít? - Elhelyezkedés a személyiségvonás mezőben Dominancia (Do) és az Önkontroll (Ök) skálák lehetséges kölcsönhatásai n=125 kezdeményezés irányítást nem igényel környezet bevonása együttműködő készség Dominancia (Do) és az Önkontroll (Ök) skálák lehetséges kölcsönhatásai n=128 ítélkezés prekoncepció kritizálás énes motívumok ítélkezés prekoncepció kritizálás énes motívumok kezdeményezés irányítást nem igényel környezet bevonása együttműködő készség zárkózottság szubmisszió közöny kötődési igény hiánya zárkózottság szubmisszió közöny kötődési igény hiánya kooperativitás szorongás egyetértés függőség kooperativitás szorongás egyetértés függőség 2005-2013 között végzettek 5 éve pályán lévők
Ki tanít? - Elhelyezkedés a személyiségvonás mezőben Nárcisztikus Önző Egocentrikus Kiegyensúlyozott Stabil Határozott Jó empátiás készség Jutalmazó Nárcisztikus Önző Egocentrikus Gátlástalan Megengedő Nehezen motiválható Gátlástalan Megengedő Nehezen motiválható Ingerlékeny Zárkózott Érzékeny Sértődékeny Erősen büntető Ingerlékeny Zárkózott Érzékeny Sértődékeny 2005-2013 között végzettek 5 éve pályán lévők
Ki tanít? - Elhelyezkedés a személyiségvonás mezőben Kiegyensúlyozott Felelősségteljes Ambiciózus Hatékony Visszafogott Türelmes Őszinte Szerény Visszafogott Türelmes Őszinte Szerény Karrierista Önző Agresszív Megalkuvó Félszeg Ambiciótlan Közönyös Megbízhatatlan Karrierista Önző Agresszív Megalkuvó Félszeg Ambiciótlan Közönyös Megbízhatatlan 2005-2013 között végzettek 5 éve pályán lévők
Tanári kompetencia Értékelés Szakmai tanárképzési folyamat végén heterogenitás a vizsgált kompetencia területeken Pályán lévők csoportja homogénebb Mindkét csoportra jellemző a szorongás, a fatalizmus, az előrejutás belső motivációjának hiánya, a motivációs struktúrában és a konfliktuskezelésben pedig a büntetés preferálása erősebb A friss diplomások körében nagyobb a kreativitás, az intellektuális rugalmasság, de kapcsolataikban intoleránsabbak és agresszívebbek A pályán lévők határozottabb, magabiztosabb, felelősségteljesebb magatartást mutatnak, szociális intelligenciájuk jobb.
VÁLTOZÁS Kompetencia kontra kiégés Figyelj magadra! A jelenség A személy komplex lelki, mentális és fizikai erőforrásainak kiapadása, amelynek hátterében folyamatos, krónikus érzelmi megterhelés és stressz áll. erős megterhelés cél - ideál vesztés szabadságérzés hiánya inkompetencia érzés kevés motiváció mentális kimerülés elégedetlenség reménytelenség romló munkahelyi kapcsolatok negatív attitűdök Okok és következmények magánélet problémái
Kiégés fázisai Figyelj magadra! VISSZAÉPÜLÉS KIÉGÉS LELKESEDÉS FRUSZTRÁCIÓ VISSZAÉPÜLÉS APÁTIA KIÉGÉS PSZICHOSZOMATIZÁCIÓ
Tünetek Pszichés ingerlékenység cinizmus negatív társas viszonyok labilitás önértékelési zavarok Büntetés, bosszú
KezelésE Szervezeti és egyéni szinten történjen Fontos: diszkrepancia elkerülése a saját- és a környezet értékítéletei között. Okok feltárása Lehetséges problémák: kontroll hiánya visszajelzés hiánya megerősítés hiánya kevés jog, nagy felelősség extra igénybevétel adminisztratív terhek kicsi előrejutási lehetőség gyakori krízishelyzet pénzproblémák
Kezelése A kiégés krízishelyzet, melyet egyedül nem lehet megoldani. Közelítés: személy és szervezet oldaláról Szükséges elemek: Támogató csoport Külső megerősítés Vezetők pozitív visszajelzése Szakmai támogatás Én hatékonyság erősítése Szervezeti szabadság növelése Önismeret
ÁLLANDÓSÁG - VÁLTOZÁS Ha sikeres akarsz lenni, a dolog nagyon egyszerű: Érts ahhoz, amit csinálsz. Szeresd, amit csinálsz. És higgy abban, amit csinálsz. Igen, ilyen egyszerű ez. Will Rogers
KÖSZÖNÖM A FIGYELMET!