A többcélú kistérségi társulás finanszírozási gyakorlata Debrecen, Megyeháza-Árpád terem
2 Miről lesz szó? A kistérségi társulások szerepének változása A évben életbe lépő új szabályozás –ÖNHIKI feltételek és iskolafenntartás –Napi tapasztalatok Intézményátszervezés lépései A változások hatása –Előnyök, hátrányok »a fenntartó szemszögéből »a tanulók és a pedagógusok szemszögéből
3 Jogszabályi háttér A közoktatásról szóló évi LXXIX. törvény továbbiakban Ktv. A Magyar Köztársaság évi költségvetéséről szóló évi CXXVII. törvény továbbiakban Ktsv-i tv.
4 Kistérségi társulások szerepének változása Szakmai együttműködés a települések között Többlet-források bevonásának lehetősége Pénzügyi-gazdasági KÉNYSZER Bővebben: Kapornai Judit-Bíró Gyula: 1. A közoktatás fejlesztésének lehetséges irányai kistérségi társulás keretei között / ÚPSZ február / 2. Az intézményi átszervezés lehetőségei a kistérségi társulás keretein belül / ÚPSZ december / A cél megváltozott
5 Létszámhatárok a Közoktatási törvény szerint
6 Átszervezés gazdasági okai ÖNHIKI IGÉNYLÉS FELTÉTELEI: Ktsv-i tv. 6. sz. melléklet és Fő szabály: Óvoda és iskola évfolyam-csoportonként számított kihasználtsága érje el 2007/2008-as tanévtől: 3000 fő alatti társulásban részt nem vevő településnél:
fő feletti társulásban részt nem vevő településnél: Ktsv-i tv. 6. sz. melléklet és
8 ÖNHIKI-hez, 2007/08-as nevelési-, ill. tanévben kistérségi társulás közoktatási feladatellátásában résztvevő önk. Ktsv-i tv. 6. sz. melléklet és
9 Átszervezés pénzügyi ösztönzése ( ig) / Ktsv-i tv. 8. sz. melléklet 2.2. / Intézmény fenntartása: –többcélú kistérségi társulás, (TKT) vagy –intézményi társulás (IT) keretében történik. I.Bejáró gyermekek, tanulók alapján járó támogatás TKT: ,-Ft/fő/év2007-re 12 hónap 2008-ra 8 hónapra időarányosan IT:80.000,-Ft/fő/év2007-re 12 hónapra 2008-ra 8 hónapra időarányosan + 50 % a székhelyen, telephelyen lakó tanulók után
10 Átszervezés pénzügyi ösztönzése ( ig) / Ktsv-i tv. 8. sz. melléklet 2.2. / II.Iskolabusszal utaztatott gyermekek TKT és IT:80.000,-Ft/fő/év2007-re 12 hónap 2008-ra 8 hónapra időarányosan III.TKT által fenntartott egységes iskola 9-13.évfolyamra bejáró tanulók ,-Ft/fő/év2007-re 12 hónap 2008-ra 8 hónapra időarányosan
11 Átszervezés pénzügyi ösztönzése ( ig) / Ktsv-i tv. 8. sz. melléklet 2.2. / IV.Tagintézményi támogatás ,-Ft/fő/év2007-re 12 hónap 2008-ra 8 hónapra időarányosan -ha tagintézményben 1-4. vagy 1-6. évfolyammal működik az oktatás és az előírt létszám teljesül ( 8. sz. melléklet Kieg. szab pont )
12 Átszervezés pénzügyi ösztönzése ( ig) / Ktsv-i tv. 8. sz. melléklet 2.2. / V.Kistelepülési tagintézményi támogatás ,-Ft/fő/év2007-re 4 hónapra 2008-ra 8 hónapra időarányosan 1500 fő alatti települések 1-4. vagy 1-6. évfolyammal működő tagintézménye, ha a kieg. szab ben foglaltaknak nem felel meg.
13 Átszervezés pénzügyi ösztönzése ( ig) / Ktsv-i tv. 8. sz. melléklet 2.2. / VI.Szakszolgálati feladatok támogatása Továbbtanulási, pályaválasztási tanácsadás 2.000,-Ft/fő/év2007-re 12 hónapra 2008-ra 8 hónapra időarányosan Nevelési tanácsadás, gyógypedagógiai tanácsadás, korai fejlesztés és gondozás, fejlesztő felkészítés, logopédia, gyógytestnevelés ,-Ft/fő/év2007-re 12 hónapra 2008-ra 8 hónapra időarányosan
14 Létszámfeltételek az ösztönző normatíva igénybevételéhez I. Társulási normatívához 2007/08. tanév
15 Létszámfeltételek az ösztönző normatíva igénybevételéhez II. Amennyiben az iskola fenntartásáról legalább 5 települési önkormányzat társulásban gondoskodik, és a települések átlagos lakosságszáma nem éri el az 500 főt, valamint az oktatás 1 ellátás helyen történik
16 Létszámfeltételek az ösztönző normatíva igénybevételéhez III. Amennyiben az iskolát nél nagyobb lakosságszámú önkormányzat vagy olyan társulás tartja fenn, amelynek tagja nél nagyobb lakosságszámú önkormányzat
17 Intézményátszervezés lépései I. 1.)Eldönteni, hogy a település a közoktatási feladatellátást milyen módon biztosítja LEHETŐSÉGEK Saját intézmény fenntartása TÁRSULÁSBAN való részvétellel Megállapodás alapján más fenntartóval INTÉZMÉNYFENNTARTÓ TÁRSULÁS Két vagy több önkormányzat állapodik meg. TAGINTÉZMÉNYKÉNT (Ktv.121.§ (1) bek. 36.pont TÖBBCÉLÚ TÁRSULÁS TARTJA fenn az intézményt
18 Intézményátszervezés lépései II. 1.Nyolc évfolyamnál kevesebb évfolyammal működő intézmény tagintézménnyé válás Költségvetési évhez igazodva is végrehajtható (Ktv. 133.§ (3) bek.)
19 Intézményátszervezés lépései III. 2.Ktv. előírásai: 37.§ (5) bek.-az alapító okirat tartalma 88.§ (6) bek.- független szakértőnek (OKÉV jelöli ki) véleményezni kell az átszervezést (aránytalan tanulói, szülői teher) 102.§ (3) bek.- véleményeznie kell az: -alkalmazotti közösségnek -iskolaszéknek -iskolai szülői szervezetnek -diákönkormányzatnak
20 ELŐNYÖK, HÁTRÁNYOK, FÉLELMEK Előnyök: -szakos ellátottság biztosítása -esélyegyenlőség megteremtése -feltételrendszer differenciáltsága csökken -pedagógushelyettesítési rendszer hatékony működtetése -egyenletes szakmai ellátás a térségen belül Hátrányok, félelmek: -a település nem tart fenn intézményt - érzelmi okok -pedagógusok félelme a munkahely elvesztésétől -szülők, pedagógusok félelme a változástól
21 Miről volt szó? -Kistérségi társulás:szakmai együttműködés helyett gazdasági kényszer -ÖNHIKI feltételeknek történő megfelelés, ösztönző normatív támogatás -Néhány szó a hétköznapi élet tapasztalatairól -Intézményátszervezés lépései a Ktv. előírásai szerint
22 Köszönjük a figyelmet! KAPORNAI JUDIT kistérségi, tanügyigazgatási szakértő, intézményi irodavezető Berettyóújfalu Város Polgármesteri Hivatala Telefon: 54/ Mobil: BÍRÓ GYULA igazgató, szaktanácsadó Móricz Zsigmond Általános Iskola Nagyrábé Hajdú-Bihar Megyei Pedagógiai Intézet Telefon: 54/ Mobil: