Hajós Katalin Budapest, 2015. június 5. A média szerepe a generációk közötti tudásátadásban Hajós Katalin Budapest, 2015. június 5.
Változó média A média világa folyamatosan változik, a technológia egyre gyorsabb ütemben alakítja a média környezetet Gutenberg galaxis 15. század Rádio 19. század TV 20.század Computer technológia - internet- social media - ma Változik a média szerepe is Az információs, oktatási, szórakoztató és reklámeszközből a mai társadalom egyik legfontosabb alakítójává vált A különböző kor és társadalmi csoportok, országok eltérő média fogyasztási szokásai fokozatosan kiegyenlítődnek A social media világpolgárrá tesz
Melyik média eszköz, milyen irányok? Európában több időt töltünk online média használatával mint a tradicionális médiaeszközökével A világban átlagosan az internet használók naponta több mint 6 órát neteznek. A gyorsan fejlődő országokban az internet használók többet neteznek A médiához köthető brandek, mint az Apple, Microsoft, Facebook, YouTube a legerősebbek és a legdinamikusabban növekvő üzleti modellekkel működnek A legfejlettebb 50 országban 87 % internet és 55 % az okostelefon penetráció
A hazai digitális fogyasztásunk folyamatosan is növekszik 9 939 470 68% 32% TELJES POPULÁCIÓ VÁROSI VIDÉKI 7 170 086 72% INTERNET HASZNÁLÓK INTERNET PENETRÁCIÓ 4 800 000 48% AKTÍV FACEBOOK FELHASZNÁLÓK FACEBOOK PENETRÁCIÓ 11 580 000 117% AKTÍV MOBIL ELŐFIZETÉSEK MOBIL ELŐFIZETÉSEK PENETRÁCIÓJA 4 200 000 42% OKOSTELEFONOK SZÁMA OKOSTELEFON PENETRÁCIÓ 1 200 000 12% HASZNÁLATBAN LÉVŐ TABLETEK SZÁMA TABLET PENETRÁCIÓ Forrás: We are social snapshot riport 2014 feb, eNET, online kutatás, 2014 jan. TG: 18+ éves internetezők
Most már tényleg mindenki netezik? Majdnem… Penetráció és lefedettség Forrás: We are social - US Census Bureau, InternetWorldStats, Facebook; KSH – Eurostat 2013
Más korcsoport – más médiahasználat A fiatalok általában kevesebb TV-t néznek Valamennyi generáció (kivéve az 55 +) már többet olvassa neten a sajtót Az idősebbek többet rádióznak hagyományos eszközökön
Kik használják rendszeresen a netet? Már nemcsak a fiataloké Forrás: Millward B.-TGI, célcsoport: akik legalább naponta használják a netet
Social media - generációk összekötője Social média a legintenzívebben használt média Összességében online létezésünk több mint 40 %-t a social média eszközeivel töltjük. A TRAME projek számára a Facebook, Skype, Twitter, Linkedin, Instragram, mobile applikációk fontos, de csak támogató eszközök A személyes, élő kapcsolatot semmi nem pótolja!
Új megközelítések Vásárolt média tv, sajtó,kereső hirdetés, facebook hirdetés stb. Szerzett média likes, megosztások, kéretlen cikkek, kommentek Saját média honlap, blog, twitter, FB, rendezvények
Hogyan tehetjük hasznos szövetségessé a médiát? Legyen fontos a mi ügyünk a média számára Tudjunk különböző módon s különböző üzenetekkel szólni az eltérő célcsoportokhoz Jó fotók! Hiteles személyiségek Érdekes történetek, kis és nagy események Legyünk hiteles információforrás, egy-egy szakterület referenciapontja Folyamatos kapcsolattartás a média fontos szereplőivel, újságírókkal, szerkesztőkkel Az MNKSZ több mint 60 média megjelenést ért el 2014-ben
TRAME honlap és facebook
Rendszeres média partnereink: MNKSZ Egyre többször a médiában! Rendszeres média partnereink:
Mester és tanítvány Bár a TRAME projekt és a Self- Narration módszer alapvetően a személyes interakciókra épít, a média segítsége elengedhetetlen, hogy Felhívja a figyelmet a TRAME projektre Módszertani eszközként a tanárok és tanulók megismerjék és alkalmazzák Bemutassák a generációk közötti együttműködésben és tudásátadásban rejlő lehetőségeket az eredményeket Igényt generáljon a tudás megosztására a társadalom különböző csoportja között Az oktatás folyamata lassan elszemélytelenedik, a technológia egyre dominánsabbá válik és mind szélesebb körben terjed a technológiai alapú tudás közvetítés, pl. távoktatás, e- egyetem, e-tesztek stb. A tanár, a mester, a professzor személyisége azonban meghatározó marad minden formális és informális tanulási folyamatban.